Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2008, 11:42   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Dat is waar, maar niet alle anti-oorlogsdemonstranten zijn tegen alle oorlog, velen zijn bijvoorbeld tegen de oorlog in Irak, maar vóór de oorlog in Afghanistan. De standaard pacifistische/hippie anti-oorlog protestanten promoten onrealistische waarden, maar dat is maar een bepaald percentage van anti-oorlogs demonstranten.
Ik wil zeker niet alle anti-oorlogsactivisten over dezelfde kam scheren. Het onderscheid dat u maakt bestaat. Ik wil alleen onderstrepen dat anti-oorlogsbewegingen in mijn ogen niet per definitie positief zijn.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 11:44   #22
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Ja, ik gaf maar een voorbeeld natuurlijk. De mogelijkheid voor een vredevolle oplossing is wel, zolang ze geen atoomwapens hebben ten minste, nog niet compleet verloren.
Wachten tot ze atoomwapens hebben zou totaal onverantwoord zijn. Persoonlijk verkies ik uiteraard ook andere oplossingen dan een militaire aanval (omverwerping huidig regime; sabotage-operaties; etc.) maar desnoods kan dit niet uitgesloten worden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 12:01   #23
Arsenicum
Vreemdeling
 
Arsenicum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2008
Berichten: 9
Standaard

Ik zou zeker de invasie van de Varkensbaai op Cuba in 1961 toevoegen. Geen echte oorlog, maar desalniettemin een militaire aanval. Mooi voorbeeld van Amerikaans imperialisme.
Arsenicum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 12:05   #24
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde
 
Buzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2008
Locatie: Gent
Berichten: 819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wachten tot ze atoomwapens hebben zou totaal onverantwoord zijn. Persoonlijk verkies ik uiteraard ook andere oplossingen dan een militaire aanval (omverwerping huidig regime; sabotage-operaties; etc.) maar desnoods kan dit niet uitgesloten worden.
Sorry ik bedoelde de mogelijkheid om wapens te bouwen, wachten tot de raketten met kernkoppen erin klaarstaan is inderdaad geen goed idee. En als het echt zover komt is er ook nog de optie van een gelimiteerde chirugische "strike" zoals Israel deed in Irak toen die een kernwapenprogramma hadden.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 12:05   #25
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde
 
Buzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2008
Locatie: Gent
Berichten: 819
Standaard

Oops dubbele post! Sorry.

Laatst gewijzigd door Buzz : 23 december 2008 om 12:08.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 12:08   #26
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arsenicum Bekijk bericht
Ik zou zeker de invasie van de Varkensbaai op Cuba in 1961 toevoegen. Geen echte oorlog, maar desalniettemin een militaire aanval. Mooi voorbeeld van Amerikaans imperialisme.
At least they had the guts to do it
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 12:32   #27
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
En als het echt zover komt is er ook nog de optie van een gelimiteerde chirugische "strike" zoals Israel deed in Irak toen die een kernwapenprogramma hadden.
Irak had in 1981 hoegenaamd nog geen raketten met kernkoppen erin klaarstaan.
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 12:37   #28
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Irak had in 1981 hoegenaamd nog geen raketten met kernkoppen erin klaarstaan.
Gelukkig werd daar niet op gewacht.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 13:53   #29
Hoogmoed
Gouverneur
 
Hoogmoed's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2007
Locatie: Belgie !!!!
Berichten: 1.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Sorry ik bedoelde de mogelijkheid om wapens te bouwen, wachten tot de raketten met kernkoppen erin klaarstaan is inderdaad geen goed idee. En als het echt zover komt is er ook nog de optie van een gelimiteerde chirugische "strike" zoals Israel deed in Irak toen die een kernwapenprogramma hadden.
Deze strike hadden ze ook beter tegen Israel hun kernprogramma gedaan .....
__________________
Hoogmoed komt voor de val!
De geschiedenis leert dat elk rijk gedoemd is te verdwijnen.

Divide et impera .... Panem et circenses


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 08:04   #30
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Hallo, ik ben nieuw op het forum maar zeker niet nieuw in politiek, politiek interreseert me (vooral internationaal) al enkele jaren, en ik ken mijn geschiedenis. Vandaar deze thread, over de Amerikaanse oorlogen sinds WOII, vaak wordt Amerika beschuldigd van imperialisme, en de VS is inderdaad geen engel, maar ik ben bang dat alsmaar meer Europeanen vanwege dit blindelings anti-Amerikaans worden, onterecht vind ik.

Ik geloof niet in al die verregaande "conspiracy theories" over de nieuwe wereldorde of het globaal zionistisch complot, en er zijn nog zo een aantal. Dus ik zal je zeker niet tegenspreken als je daarin gelooft, want dan is deze thread wat nutteloos voor u. Ik ben vooral geinterreseerd in ofdat je wel of niet akkoord gaat met de "Just War" of "Gerechtvaardigde Oorlog" theorie, waarin ik in geloof.

Die theorie gaat als volgt: een oorlog is gerechtvaart als:
1 - De oorlog een defensieve oorlog is, voor het land te verdedigen.
2 - De oorlog een oorlog is voor de defensie van een bondgenoot (NAVO, bijvoorbeeld).
3 - De oorlog is goedgekeurd door de Verenigde Naties.

En dit alles na dat alle mogelijkheden voor vrede mislukt zijn.

Nu, welke oorlogen waren "rechtvaardig"?

1941 WERELDOORLOG 2: Gerechtvaard, Japan viel VS aan, Duitsland en Italië declareren oorlog.

1950 KOREA: Grerechtvaard, verdediging van Zuid-Korea, door VN goedgekeurd en gevochten door blauwhelmen.

1959 VIETNAM: ????, Golf van Tokin incident (waar de VS zogezegt aangevallen werd door Noord-Vietam) was verzonnen. Maar de oorlog was wel defensief tegenover de Viet Cong die een guerillaoorlog tegen Zuid-Vietnam vocht, maar Zuid-Vietnam was dan weer een dictatuur en de VS had totaal geen medeleven met de Vietnamese bevolking.

1983 INVASIE VAN GRENADA: Ongerechtvaard, VS viel binnen simpelweg omdat de overheid communistische neigingen kreeg na een coup.

1986 BOMBARDEMENT VAN LIBIË: Ongerechtvaard, geen enkele poging tot vrede en geen toestemming van de VN, geen bewijs dat Libië dader was van terroristische aanslag in Berlijn.

1989 INVASIE VAN PANAMA: Ongerechtvaard, VS beweerde dat Amerikaanse burgers in Panama bedreigt werden, maar Noriega (Panamese dictator) ontkende, en er was (nog?) geen enkele actie ondernomen tegen VS burgers. VS wouden waarschijnlijk pro-Amerikaanse regering in Panama zetten.

1991 GOLFOORLOG: Gerechtvaard, Iraq viel Kuweit aan, VN keurde militaire acties goed nadat onderhandelingen mislukt hadden.

1995 NAVO BOMBARDEMENT IN BOSNIË: Gerechtvaard, verdediging van VN troepen tegen dreiging van Bosnisch/Servisch leger.

1999 NAVO BOMBARDEMENT IN KOSOVO: Ongerechtvaard, voorkomen van genocide is uiteraard moreel gerechvaard, maar het is de taak van de VN om resoluties goed te keuren om militaire middelen toe te laten (wat spijtig genoeg niet gebeurd is hier).

2001 AFGHANISTAN: Gerechtvaard, verdediging tegen verdere aanslagen door Al-Qaeda.

2003 IRAK: Ongerechtvaard, geen massavernietigingswapens, geen VN goedkeuring, en dan nog niet gerechtvaard om een land aan te vallen dat niet eerst in de aanval ging.

(Kleinere "incidenten" niet inbegrepen)

En dan nog een paar (grotere) Europese oorlogen, coloniale conflicten niet meegeteld:

SUEZ CRISIS: Ongerechtvaard, UK en Frankrijk moeien zich in Suez omdat ze denken dat ze nog wereldmachten zijn, nadat Egypte het kanaal nationalizeerd.

FALKLAND OORLOG: Gerechtvaard, of je nu vind dat ze aan Argentinië behoren of niet, de lokale bevolking wil Brits blijven, en een Argentijnse invasie was ongerechtvaard, en de Britse herovering gerechtvaard onder een defensieve oorlog.

Nu, is de VS echt een imperialistische veroveraar geworden? Een moeial misschien, ja, een ongehoorzame, ja. Maar niet alle oorlogen die de VS vecht zijn automatisch agressie.

Mijn persoonlijke mening: ik haat ook George W. Bush, maar niet het Amerikaanse volk, en ik ben daardoor ook niet automatisch tegen de Oorlog in Afghanistan, die gerechtvaard is.
Waarom haat jij GW Bush? Omdat de VRT en de anti-amerikaanse media het u opdragen?

Obama heeft al evenveel oorlog gestookt dan George ondertussen...haat jij Barack?
Nog nooit van mediatieke "framing" gehoord?
U houdt van internationale geschiedenis?...kijk eens wat verder dan de plattitudes die ze u over Amerika vertellen hé...
Dank zij Amerika kunnen en mogen wij hier ons gedacht schrijven op dit forum...hoelang dat nog zal duren zal vooral van de antidepocratische krachten afhangen die Amerika dagdagelijks proberen te veroordelen terwijl ze de wantoestanden in China, Rusland en andere paradijzen eventjes in de marge van de media duwen..diezelfde krachten die Amerika proberen de isoleren...
Elke Europeaan zou op zijn twee knietjes Amerika moeten danken dat zij de politieman van wereld willen spelen...in plaats van hun steeds te bekritiseren...

Neen hoor...De US of A hebben onze westerse waarden tot nu toe prima verdedigd.


en wat die belachelijke kriteria betreft:
"Oorlog is de voortzetting van politiek met andere middelen".
Von Clauzewitz...

Amerika heeft oorlog gevoerd daar waar de situatie hun belangen bedreigden...en Europa heeft daar gretig van meegeprofiteerd......
Beetje hypocriet om eerst de bevrijde gebieden te gaan coloniseren en dan te staan janken dat zij uberhaupt werden veroverd....vindt u niet?

Trouwens: Europa is (dank u voor de info Gwylan) de tweede grootste militaire force ter wereld (wat uitgaven in militaria betreft)...toen in Kosovo de deksel van de kookdrukpan vloog en tienduizenden mensen werden vermoord...waar was Europa toen?...waar waren hun goede "normen en waarden" waarmee ze Amerika dagelijks veroordelen?...
Nergens...de laffe honden...

Maar ze zijn dan uiteindelijk op hun twee knietjes naar de Ami's moeten kruipen om het vuile werk te komen opknappen in hun eigen achtertuin.....

En nu komen jullie hier eens uitvlooien of de oorlogen die de Ami's hebben gevoerd wel naar uw normen zijn verlopen?
lamenilachen hé...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 9 augustus 2012 om 08:05.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 11:03   #31
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Oei, oud topic precies...de starter van dit topic heeft voor de laatste keer ingelogd in 2010...
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 11:09   #32
Tafelpoot
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

En nu komen jullie hier eens uitvlooien of de oorlogen die de Ami's hebben gevoerd wel naar uw normen zijn verlopen?
lamenilachen hé...
die nu was blijkbaar december 2008

hoe kom je toch bij die oudere topics uit?
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 11:35   #33
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Quote: "I believe in the just war theory: people can go to war with a legitimate cause... ;I also believe there never was in history a just war."

Daar kon ik het volmondig mee eens zijn.
Ik ook. Een oorlog is eigenlijk altijd onverschoonbaar. Soms noodzakelijk, maar altijd onverschoonbaar.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 22:50   #34
Creed
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Locatie: US Left Coast
Berichten: 1.351
Standaard

"Greetings" from the "imperialist" USA!!!

Look even our hippies ain't all that bad: http://youtu.be/80QHRTQ3Kmw
Creed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2012, 06:17   #35
Creed
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Locatie: US Left Coast
Berichten: 1.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Waarom haat jij GW Bush? Omdat de VRT en de anti-amerikaanse media het u opdragen?

Obama heeft al evenveel oorlog gestookt dan George ondertussen...haat jij Barack?
Nog nooit van mediatieke "framing" gehoord?
U houdt van internationale geschiedenis?...kijk eens wat verder dan de plattitudes die ze u over Amerika vertellen hé...
Dank zij Amerika kunnen en mogen wij hier ons gedacht schrijven op dit forum...hoelang dat nog zal duren zal vooral van de antidepocratische krachten afhangen die Amerika dagdagelijks proberen te veroordelen terwijl ze de wantoestanden in China, Rusland en andere paradijzen eventjes in de marge van de media duwen..diezelfde krachten die Amerika proberen de isoleren...
Elke Europeaan zou op zijn twee knietjes Amerika moeten danken dat zij de politieman van wereld willen spelen...in plaats van hun steeds te bekritiseren...

Neen hoor...De US of A hebben onze westerse waarden tot nu toe prima verdedigd.


en wat die belachelijke kriteria betreft:
"Oorlog is de voortzetting van politiek met andere middelen".
Von Clauzewitz...

Amerika heeft oorlog gevoerd daar waar de situatie hun belangen bedreigden...en Europa heeft daar gretig van meegeprofiteerd......
Beetje hypocriet om eerst de bevrijde gebieden te gaan coloniseren en dan te staan janken dat zij uberhaupt werden veroverd....vindt u niet?

Trouwens: Europa is (dank u voor de info Gwylan) de tweede grootste militaire force ter wereld (wat uitgaven in militaria betreft)...toen in Kosovo de deksel van de kookdrukpan vloog en tienduizenden mensen werden vermoord...waar was Europa toen?...waar waren hun goede "normen en waarden" waarmee ze Amerika dagelijks veroordelen?...
Nergens...de laffe honden...

Maar ze zijn dan uiteindelijk op hun twee knietjes naar de Ami's moeten kruipen om het vuile werk te komen opknappen in hun eigen achtertuin.....

En nu komen jullie hier eens uitvlooien of de oorlogen die de Ami's hebben gevoerd wel naar uw normen zijn verlopen?
lamenilachen hé...
You're making progress Shiesseler...Not bad at all.
Creed is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be