Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

 
 
Discussietools
Oud 27 maart 2012, 10:41   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard Antwerpen: Stadsvernieuwing

Het paradepaardje van Janssens' beleid is ongetwijfeld de stadsvernieuwing geweest. De voorbije tien jaar heeft Antwerpen onmiskenbaar een facelift ondergaan: straten (de zuidelijke Leien) en pleinen (Astridplein) werden heraangelegd, het Centraal Station werd opgeknapt, er verscheen een nieuw park annex ligweide (Park Spoor Noord), een hip nieuw museum (MAS) en er staat nog veel meer in de steigers: nieuwe wijken op Linkeroever en het "Nieuwe Zuid", de ambitieuze heraanleg van de Scheldekaaien, het Red Star Line Museum, de gebruikname van een oude metrotunnel onder de Turnhoutsebaan, aanleg Operaplein en heraanleg De Keyserlei, voltooiing van de Leien, nieuwe tramlijnen naar de randgemeenten... Er is ook een projectje waarvan niet helemaal zeker is of het nog wel doorgaat, al wordt het zeker geen brug. En er zijn ook initiatieven die maar blijven aanslepen (de herbestemming van de Handelsbeurs bijvoorbeeld).

Hoe geslaagd zijn deze projecten echter? Hebben ze de stad een nieuw elan gegeven of zijn het louter prestigeprojecten? Zijn er verkeerde keuzes gemaakt en waarom? Geef hier uw mening, als Antwerpenaar of bezoeker.

Even voor de goede orde: dit topic gaat specifiek over de stadsvernieuwing. Discussies over samenlevingsproblemen, de mysterieuze sluiting van Frituur N° 1 en de vraag of De Wever dan wel Janssens burgemeester moet worden is hier niet aan de orde (of hooguit zijdelings).
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 27 maart 2012, 11:04   #2
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Al eens met de fiets langs de Leien proberen rijden?
Bolleke Wol is offline  
Oud 27 maart 2012, 15:23   #3
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Hoe geslaagd zijn deze projecten echter? Hebben ze de stad een nieuw elan gegeven of zijn het louter prestigeprojecten? Zijn er verkeerde keuzes gemaakt en waarom? Geef hier uw mening, als Antwerpenaar of bezoeker.
Ik geloof dat er mensen worden betaald om daar hun kop over te breken.

Maar over het algemeen zijn vernieuwingsprojecten die de samenleving bevorderen zeker toe te juichen. Af en toe moeten bepaalde zaken, zoals wegen, wel heraangelegd worden vanwege de ouderdom (andere verkeerssituatie of versleten). Park Spoor Noord is zeker ook een goed project, aangezien het terrein er vroeger maar bouwvallig bij lag. Nu is het omgetoverd tot een mooi en nuttig park.

Vergelijk gewoon het vroegere, grijzere Antwerpen (bv zonder 't MAS) met de huidige stad en trek je conclusies waar jij het liefst zou wonen.
Mam is offline  
Oud 27 maart 2012, 15:29   #4
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Al eens met de fiets langs de Leien proberen rijden?
Zoals er slechte autiowegen zijn, zijn er ook slechte fietspaden : alle inspanningen om iets te verbeteren zijn altijd op totale vernieuwing gericht en nooit op een goed onderhoud van het bestaande. Dat is een regel van alle politiek bestuur : omdat perceptie belangrijk is.

Uitzondering : recent werd er een belangrijke vernieuwing gedaan van het befaamde fietspad van het sportpaleis tot het middelheim langs de kleine ring.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 27 maart 2012, 20:04   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.800
Standaard

Ingezet op stadsvernieuwing in Antwerpen?

Beste vriend, er is ingezet geweest in ieder dorpje en in iedere stad op dorps- of stadsvernieuwing.

Ik ben wel akkoord, dat de vraag is: helpt het voor de mensen?

Of ook: heeft hij een verschil gemaakt, boven op de normale evolutie van overal ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 28 maart 2012, 19:43   #6
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Al eens met de fiets langs de Leien proberen rijden?
Zalig in vergelijking met het fietspad van de Kappelse steenweg.
Nar is offline  
Oud 1 april 2012, 00:42   #7
babipanggang
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 april 2012
Berichten: 61
Standaard

Eerst en vooral opmerken dat bijna al de zaken die hier opgenoemd werden, reeds besloten waren voor Jansens burgemeester werd.

Ik vind de heraanleg van het Astridplein niet echt geslaagd, het is te grijs, en station komt daardoor ook slecht tot uiting..

Park spoor Noord: Ja goed project. Enkel jammer dat men het deel tussen leien en Dam gaat volbouwen, met nog een woontoren en daarna ook nog met een school, waardoor dit deel van het park wel heel klein gaat worden en dit deel is nu juist het meer populairdere deel..

Mas: leuk gebouw, maar de collectie trekt op niets. Daar is iedereen het wel over eens.
en over het Mas vraag ik mij het volgende af..: Overal in Europa zie je dat mensen terug in de steden willen wonen en als er dan nog eens water in de buurt is, wordt het meteen een toplocatie..
Is het dan nodig om een 55 miljoen kostend museum te bouwen om die buurt hipper te maken, terwijl volgens de Europese trends die wijk sowieso wel trendyer geworden zou zijn. Dit terwijl omliggende districten verwaarloosd worden en men misschien beter die 55 miljoen in projecten daar hadden gepompt. De leefbaarheid van bepaalde wijken in Deurne en Merksem gaat zienderogen achteruit. Maar daar is de afgelopen decenia dan ook nauwelijks in geïnvesteerd. Men had daar misschien ook beter eens in geïnvesteerd.

Vroeger bevonden zich meerdere kankers in de stad zelf, terwijl men ze dankzij dit beleid doorgeeft aan de districten. Wiens belastinggeld gebruikt word om het stadscentrum op te krikken, maar waar er amper geld terug heen vlooit.

Doordat al de projecten in't stadscentrum plaatsvonden is het voor een jongeheer als ikzelf onbetaalbaar geworden om daar te wonen, terwijl de rand veel harder gemarginaliseerd is, en bijgevolg niet meer zo leuk om in te wonen..

Ik zou de volgende jaren liever meer investeringen zien in de districten, die hebben het momenteel echt wel meer nodig..

Maar één ding dient wel gezegd te worden, Wij hebben enorm mooie speeltuinen tegenwoordig in het Antwerpse

Laatst gewijzigd door babipanggang : 1 april 2012 om 00:43.
babipanggang is offline  
Oud 1 april 2012, 01:10   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Al eens met de fiets langs de Leien proberen rijden?
Wat is er slecht aan?

Ik vind de stadsvernieuwing persoonlijk zeer geslaagd, maar er is nog veel werk voor de boeg.

De leien zijn bijzonder mooi aangelegd, het nieuwe justitiepaleis en opgeschoonde oude zijn pareltjes, net als het Mechelseplein, de Keyserlei beloofd mooi te worden, het Astridplein is iets minder groezelig, in buurten wordt mooi geïnvesteerd.

Tja, er zullen altijd mindere kanten zijn. Er blijft nog veel prestige te halen uit de heraanleg van de Rooseveltplaats, eigenlijk ook de Groenplaats, de Nationale/Volksstraat, ...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 1 april 2012, 01:12   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babipanggang Bekijk bericht
Ik vind de heraanleg van het Astridplein niet echt geslaagd, het is te grijs, en station komt daardoor ook slecht tot uiting..
Tja, ik denk dat het onmogelijk is om dat plein bloeiend te maken. Ik vind het prima uitzien voor wat het is.

Citaat:
De leefbaarheid van bepaalde wijken in Deurne en Merksem gaat zienderogen achteruit. Maar daar is de afgelopen decenia dan ook nauwelijks in geïnvesteerd. Men had daar misschien ook beter eens in geïnvesteerd.
Terechte kritiek, maar het omgekeerde had eveneens kritiek geoogst. Prestige gaat nu eenmaal voor.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 1 april 2012, 04:43   #10
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

wat heeft janssens in godsnaam met het MAS te maken?
born2bewild is offline  
Oud 1 april 2012, 07:05   #11
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babipanggang Bekijk bericht
Eerst en vooral opmerken dat bijna al de zaken die hier opgenoemd werden, reeds besloten waren voor Jansens burgemeester werd.

Ik vind de heraanleg van het Astridplein niet echt geslaagd, het is te grijs, en station komt daardoor ook slecht tot uiting..

Park spoor Noord: Ja goed project. Enkel jammer dat men het deel tussen leien en Dam gaat volbouwen, met nog een woontoren en daarna ook nog met een school, waardoor dit deel van het park wel heel klein gaat worden en dit deel is nu juist het meer populairdere deel..

Mas: leuk gebouw, maar de collectie trekt op niets. Daar is iedereen het wel over eens.
en over het Mas vraag ik mij het volgende af..: Overal in Europa zie je dat mensen terug in de steden willen wonen en als er dan nog eens water in de buurt is, wordt het meteen een toplocatie..
Is het dan nodig om een 55 miljoen kostend museum te bouwen om die buurt hipper te maken, terwijl volgens de Europese trends die wijk sowieso wel trendyer geworden zou zijn. Dit terwijl omliggende districten verwaarloosd worden en men misschien beter die 55 miljoen in projecten daar hadden gepompt. De leefbaarheid van bepaalde wijken in Deurne en Merksem gaat zienderogen achteruit. Maar daar is de afgelopen decenia dan ook nauwelijks in geïnvesteerd. Men had daar misschien ook beter eens in geïnvesteerd.

Vroeger bevonden zich meerdere kankers in de stad zelf, terwijl men ze dankzij dit beleid doorgeeft aan de districten. Wiens belastinggeld gebruikt word om het stadscentrum op te krikken, maar waar er amper geld terug heen vlooit.

Doordat al de projecten in't stadscentrum plaatsvonden is het voor een jongeheer als ikzelf onbetaalbaar geworden om daar te wonen, terwijl de rand veel harder gemarginaliseerd is, en bijgevolg niet meer zo leuk om in te wonen..

Ik zou de volgende jaren liever meer investeringen zien in de districten, die hebben het momenteel echt wel meer nodig..

Maar één ding dient wel gezegd te worden, Wij hebben enorm mooie speeltuinen tegenwoordig in het Antwerpse

Die komen er hoor : open snelwegen.
Nar is offline  
Oud 1 april 2012, 10:51   #12
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babipanggang Bekijk bericht
Ik vind de heraanleg van het Astridplein niet echt geslaagd, het is te grijs, en station komt daardoor ook slecht tot uiting..
Er is toch niets dat in het zicht staat van het station?

Ik vind het Astridplein wel goed zoals het vandaag is. Het heeft niet de grandeur van weleer - ik mis die regale balustraden wel een beetje - maar het is toch een hele verbetering tegenover een paar jaar geleden, toen het echt een grijs en grimmig plein was.

Nu hebben ze daar helaas weer een reuzenrad neergezet.

De verkeerssituatie aan de kant van het Radisson Hotel blijft wel een dubbeltje op z'n kant. Dat belet nogal wat waaghalzen helaas niet om de straat op de gekste plaatsen te dwarsen...

Die Chinese poort is daar echter totaal misplaatst. Totaal niet geïntegreerd in het straatbeeld. En dan staat het nog meer in de stellingen dan wat anders.

Citaat:
Park spoor Noord: Ja goed project. Enkel jammer dat men het deel tussen leien en Dam gaat volbouwen, met nog een woontoren en daarna ook nog met een school, waardoor dit deel van het park wel heel klein gaat worden en dit deel is nu juist het meer populairdere deel..
Akkoord.

Citaat:
Mas: leuk gebouw, maar de collectie trekt op niets. Daar is iedereen het wel over eens.
Op niks is veel gezegd, maar er zit niet echt een lijn in, terwijl dat eigenlijk wel de bedoeling was, en dat wijst erop dat men de collectie heeft aangepast aan het gebouw i.p.v. een gebouw neer te zetten met het oog op de presentatie van een specifieke collectie. Nu goed, mettertijd kan dat nog bijgestuurd worden.

Het uitzicht over Antwerpen is 'interessant', maar helaas ook niet bepaald 'mooi'. Wat 'n lelijke stad is Antwerpen toch vanuit de lucht.

Ik had het MAS vooral liever elders gezien, bijvoorbeeld op Linkeroever. Ik kwam vroeger regelmatig naar het Willemdok. Het was een plek waar je wat op adem kon komen, in alle rust een boek kon lezen. Het MAS betekent voor dié buurt eigenlijk geen meerwaarde. Het voegt iets toe, maar haalt tegelijk ook iets weg.

Citaat:
Vroeger bevonden zich meerdere kankers in de stad zelf, terwijl men ze dankzij dit beleid doorgeeft aan de districten. Wiens belastinggeld gebruikt word om het stadscentrum op te krikken, maar waar er amper geld terug heen vlooit.
Ik heb daar minder zicht op, maar in Berchem is toch ook aardig wat geld teruggevloeid, lijkt me (Driekoningenstraat, Militair Hospitaal, stationsbuurt). Ook 't Kiel kreeg een oplapbeurt met de heraanleg van de Sint-Bernardsesteenweg, al blijft Den Tir een ondoordacht project en had de Abdijstraat het wel kunnen doen met een parkeerstrook minder.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 1 april 2012, 15:53   #13
babipanggang
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 april 2012
Berichten: 61
Standaard

dubbelpost, maar krijg het niet verwijderd precies..

Laatst gewijzigd door babipanggang : 1 april 2012 om 15:56.
babipanggang is offline  
Oud 1 april 2012, 15:53   #14
babipanggang
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 april 2012
Berichten: 61
Standaard

Het Astridplein is nu wel beter dan enkele jaren terug, maar dat was toen een tussenfase, omdat men nog de spoorwegtunneld diende te boren en dergelijke.. Maar ik vind het nu echt grijs, en vind dat het station echt beter tot zijn recht kwam met het kleurijke bloementapijt dat er tot begin jaren 90 lag.

@ Lombas: op het moment dat prestige boven leefbaarheid komt te staan, is men mijn inziens verkeerd bezig.

Het dient gezegd te worden dat het schipperskwartier/ Falconplein ook wel een hele boost hebben gekregen.

Net gelezen dat men nu de diamantwijk terug wat meer grandeur wil geven, want nu ziet het er niet uit. Lijkt me wel goede zet, internationaal linkt men A'pen met diamant, maar de wijk waar men ze verdeelt, ziet er niet uit..


Qua stadsvernieuwing lijkt me het ook wenselijk dat men een deel van de sociale woningen op Luchtbal, waarvan ik denk dat ze momenteel reeds leegstaat (eerder richting Ekeren, dan richting Antwerpen), gewoon slopen en er ruime gezinswoningen gaat bouwen, zodat men in die wijk ook een betere mix kan krijgen..


Soms droom ik ook van een samenwerking van Stad, private sector en modeacademie, om winkelruimtes in een bepaalde wijk (niet in het centrum, eerder rand of een district)) ter beschikbaar te stellen aan studenten van de modeacademie, zodat men in die wijk een bepaalde creatieve scene kan laten ontwikkelen. Dit zorgt voor een bovenlocale invloed, want voor originele dingen, komen bezoekers van verder af, dan wanneer er enkel een standaard H&M,Hema, kruidvat, C&A,... te vinden zijn..
babipanggang is offline  
Oud 1 april 2012, 15:58   #15
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Die Chinese poort is daar echter totaal misplaatst. Totaal niet geïntegreerd in het straatbeeld. En dan staat het nog meer in de stellingen dan wat anders.
Die Chinese poort is gefinancierd door de inwoners van de Van Straelenstraat: de chinese buurt. Dus staat de poort er weldegelijk op zijn plaats, men kon ze moeilijk in de turkse of marokkaanse stadgedeelten zetten.

De stellingen staan er omdat er een stuk was afgevallen na stormweer.

---------------------------------

MAS : over welke van de zes collecties heeft U het? De vijf permanente collecties of die ene veranderlijke?
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 1 april 2012, 16:34   #16
babipanggang
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 april 2012
Berichten: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
MAS : over welke van de zes collecties heeft U het? De vijf permanente collecties of die ene veranderlijke?
De permanente collectie.
Bijna al mijn vrienden hebben dezelfde mening: "al een geluk dat ik onder de 26 ben en maar 2 euro moest betalen (1 voor permanente en 1 voor vaste), want meer was het niet waard." Maar voor het grote volk zal het wel meevallen zeker?

Laatst gewijzigd door babipanggang : 1 april 2012 om 16:35.
babipanggang is offline  
Oud 1 april 2012, 17:45   #17
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babipanggang Bekijk bericht
De permanente collectie.
Bijna al mijn vrienden hebben dezelfde mening: "al een geluk dat ik onder de 26 ben en maar 2 euro moest betalen (1 voor permanente en 1 voor vaste), want meer was het niet waard." Maar voor het grote volk zal het wel meevallen zeker?
ik vond vooral de 7de en 8ste verdieping meer dan een bezoek waard met de permanente collectie van pre-columbiaanse kunst van mevr. Janssens en het vroegere etnografische museum zeker de moeite waard.
En de collectie van het museum voor Schone Kunsten (zie deze informatie waren "best te doen"

smaken verschillen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 1 april 2012 om 17:50.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 1 april 2012, 19:19   #18
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Die Chinese poort is gefinancierd door de inwoners van de Van Straelenstraat: de chinese buurt. Dus staat de poort er weldegelijk op zijn plaats, men kon ze moeilijk in de turkse of marokkaanse stadgedeelten zetten.

De stellingen staan er omdat er een stuk was afgevallen na stormweer.
Je bedoelt allicht de Van Wesenbekestraat? De straat draait inderdaad vnl rond China en ik ken er zelfs een heel goed restaurant.

Op zich heb ik ook niets tegen de poort maar ze belemmert toch wel voor een groot deel de ingang en het zicht in de straat.
Mam is offline  
Oud 1 april 2012, 19:21   #19
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Je bedoelt allicht de Van Wesenbekestraat? De straat draait inderdaad vnl rond China en ik ken er zelfs een heel goed restaurant.

Op zich heb ik ook niets tegen de poort maar ze belemmert toch wel voor een groot deel de ingang en het zicht in de straat.
yeps! sorry. Ik en straatnamen!

als de stellingen weg zijn kan je wel door.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 1 april 2012, 20:35   #20
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
yeps! sorry. Ik en straatnamen!

als de stellingen weg zijn kan je wel door.
Als die stellingen weg zijn, wordt die toren dan weer te gevaarlijk. Waarom niet ineens geheel verwijderen? Het kondigt zelfs niet eens een hele buurt, maar enkel één straat aan (die al de zittende drakenbeelden had)

Laatst gewijzigd door Mam : 1 april 2012 om 20:35.
Mam is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be