Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2020, 20:09   #381
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Vanwaar haal je dat fabeltje ?
Dergelijke schematisering ontstaat als er onjuiste en onvolledige informatie wordt verspreid. Indertijd is dat ook gebeurd. Eerst werd er gemeld dat er niets aan de hand was, terwijl in Duitsland groot alarm was afgekondigd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:09   #382
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is confederalisme dan extreem? Waarom dan wel?
Confederalisme is samenwerking van Onafhankelijke Staten. Dat vereist de splitsing van België en dus Separatisme.

Alsof jij dat niet weet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:15   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Confederalisme is samenwerking van Onafhankelijke Staten. Dat vereist de splitsing van België en dus Separatisme.

Alsof jij dat niet weet.
Niet de weg ernaar toe is belangrijk, wel het eindpunt. Als we een Belgische staat krijgen die slechts een rompstaat is, dan komen we uit bij een de facto confederalisme. Ongeacht of we eerst moeten komen tot twee nieuwe staten om dan pas een confederatie te maken. Ook het Belgische federalisme is enig in zijn soort en valt met geen enkel andere vorm te vergelijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:18   #384
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Confederalisme is samenwerking van Onafhankelijke Staten. Dat vereist de splitsing van België en dus Separatisme.
Da's dus een soort Samenwerkingsseparatisme?
Wat is daar mis mee?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:19   #385
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De sociale zekerheid wordt onrechtmatig verdeeld:
De transfers bestaan uit twee delen:

1. De Financieringswet. Die regelt de verdeling van de gelden over de gemeenschappen en gewesten. Daar waren vroeger onrechtvaardigheden ten nadele van Vlaanderen.
De vernieuwde Financieringswet van de regering Di Rupo heeft dat gecorrigeerd. Wij gaan tegen 2025 krijgen wat ons eerlijksgewijs toekomt.

2. De interpersoonlijke solidariteit. Deze bepaalt dat de sociale tegemoetkomingen, ziektetegemoetkomingen, pensioenen ed. dezelfde moeten zijn voor elke burger.

Dus ik kan je niet volgen als je zegt dat de sociale zekerheid onrechtmatig verdeeld is. Ik betaal als ‘rijke Leuvenaar’ zonder morren voor ‘arme Antwerpenaren’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:22   #386
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
2. De interpersoonlijke solidariteit. Deze bepaalt dat de sociale tegemoetkomingen, ziektetegemoetkomingen, pensioenen ed. dezelfde moeten zijn voor elke burger.

Dus ik kan je niet volgen als je zegt dat de sociale zekerheid onrechtmatig verdeeld is. Ik betaal als ‘rijke Leuvenaar’ zonder morren voor ‘arme Antwerpenaren’.
Dat is geen "interpersoonlijke solidariteit". Dat is een financiële overdracht die de overheid regelt binnen haar bevoegdheid. De overheid haalt belastingen op bij personen en bedrijven. Dit gaat allemaal in een grote pot en werd dan aan diverse posten besteed. Waaronder de SZ. Niets van doen met het woord "interpersoonlijk".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 20:30   #387
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Dat interpersoonlijke is een leuk bedachte term vanwege de Franstaligen om het o zo fraaie woord 'solidariteit' in de gedachten te krijgen.
Hoeveel er wel voor betaald moet worden, is een ander paar mouwen.

En eigenlijk net zo ook met confederalisme. Het is maar een woord, omdat veel niet-geïnteresseerde mensen schrik hebben van separatisme enz.

Ik maak er me allemaal geen zorgen over. De stroom van de recente geschiedenis in Vlaanderen gaat de goede kant uit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:11   #388
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen "interpersoonlijke solidariteit". Dat is een financiële overdracht die de overheid regelt binnen haar bevoegdheid. De overheid haalt belastingen op bij personen en bedrijven. Dit gaat allemaal in een grote pot en werd dan aan diverse posten besteed. Waaronder de SZ. Niets van doen met het woord "interpersoonlijk".
Woordenkramerij...
De federale staat vertegenwoordigt elke belg, of hij nu vlaming of waal is. En die federale overheid organiseert de SZ dus is het wel degelijk een interpersoonlijke solidariteit tussen alle burgers. Of mijn sociale bijdragen gebruikt worden om een dopper uit charleroi te betalen of een dopper uit ninove speelt niet de minste rol. Of die bijdrages de kankerbehandeling van een antwerpenaar of iemand van luik betalen is al even futiel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 25 januari 2020 om 21:12.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:35   #389
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Woordenkramerij...
De federale staat vertegenwoordigt elke belg, of hij nu vlaming of waal is. En die federale overheid organiseert de SZ dus is het wel degelijk een interpersoonlijke solidariteit tussen alle burgers. Of mijn sociale bijdragen gebruikt worden om een dopper uit charleroi te betalen of een dopper uit ninove speelt niet de minste rol. Of die bijdrages de kankerbehandeling van een antwerpenaar of iemand van luik betalen is al even futiel.
U schrijft "woordenkramerij". Als de SZ "interpersoonlijke solidariteit" is, dan zijn subsidies dat plotseling ook. Ook wij als burger betalen belastingen die dan later onder de vorm van subsidies bij toneelgezelschappen, onderwijs, bedrijven... terechtkomen. Dan wordt alles "interpersoonlijk".

Het woord "interpersoonlijk" laat echter uw interpretatie niet toe. Er is geen sprake van een overdracht van de ene naar de andere persoon zonder enige tussenschakel of -mechanisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:38   #390
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De transfers bestaan uit twee delen:

1. De Financieringswet. Die regelt de verdeling van de gelden over de gemeenschappen en gewesten. Daar waren vroeger onrechtvaardigheden ten nadele van Vlaanderen.
De vernieuwde Financieringswet van de regering Di Rupo heeft dat gecorrigeerd. Wij gaan tegen 2025 krijgen wat ons eerlijksgewijs toekomt.

2. De interpersoonlijke solidariteit. Deze bepaalt dat de sociale tegemoetkomingen, ziektetegemoetkomingen, pensioenen ed. dezelfde moeten zijn voor elke burger.

Dus ik kan je niet volgen als je zegt dat de sociale zekerheid onrechtmatig verdeeld is. Ik betaal als ‘rijke Leuvenaar’ zonder morren voor ‘arme Antwerpenaren’.
Dat die arme Antwerpenaren maar relatief arm zijn vergeet je er wel bij te zeggen. Die in Henegouwen en Luik zijn minstens 4 keer zo arm.

En daar zit het kalf gebonden...

Of zoals de door jou geciteerde journalist van DM het zo mooi stelde : Het rijke Vlaanderen moet bijspringen voor de twee andere arme regio's.

Steek dat interpersoonlijke Dus maar waar de zon schijnt.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:48   #391
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schrijft "woordenkramerij". Als de SZ "interpersoonlijke solidariteit" is, dan zijn subsidies dat plotseling ook. Ook wij als burger betalen belastingen die dan later onder de vorm van subsidies bij toneelgezelschappen, onderwijs, bedrijven... terechtkomen. Dan wordt alles "interpersoonlijk".

Het woord "interpersoonlijk" laat echter uw interpretatie niet toe. Er is geen sprake van een overdracht van de ene naar de andere persoon zonder enige tussenschakel of -mechanisme.
Het wettelijk kader is nochtans duidelijk:

Financieringswet en Interpersoonlijke Solidariteit. Twee verschillende zaken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:51   #392
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het wettelijk kader is nochtans duidelijk:

Financieringswet en Interpersoonlijke Solidariteit. Twee verschillende zaken.
Ik zie nergens in de wetgeving het woord "interpersoonlijke solidariteit" staan. Wel financieringswet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:53   #393
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie nergens in de wetgeving het woord "interpersoonlijke solidariteit" staan. Wel financieringswet.
Dat ‘andere van de Financieringswet’ is de Interpersoonlijke Solidariteit.

Alsof jij dat niet weet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:56   #394
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat ‘andere van de Financieringswet’ is de Interpersoonlijke Solidariteit.

Alsof jij dat niet weet.
Neen, dat is het niet. Het woord "interpersoonlijk" betekent "van de ene persoon naar/tot de andere persoon". Dat is hier niet het geval, daar de rechtstreekse band onbestaande is. De overheid verzamelt de gelden en verdeelt die dan over allerlei zaken, waarvan de SZ slechts een deel is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 21:57   #395
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is het niet. Het woord "interpersoonlijk" betekent "van de ene persoon naar/tot de andere persoon". Dat is hier niet het geval, daar de rechtstreekse band onbestaande is. De overheid verzamelt de gelden en verdeelt die dan over allerlei zaken, waarvan de SZ slechts een deel is.
Slaap zacht.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 22:01   #396
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Slaap zacht.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat interpersoonlijke is een leuk bedachte term vanwege de Franstaligen om het o zo fraaie woord 'solidariteit' in de gedachten te krijgen.
Hoeveel er wel voor betaald moet worden, is een ander paar mouwen.

En eigenlijk net zo ook met confederalisme. Het is maar een woord, omdat veel niet-geïnteresseerde mensen schrik hebben van separatisme enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 22:02   #397
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De sociale zekerheid wordt onrechtmatig verdeeld:
Laat ik het herformuleren; de SZ zou niet per definitie onrechtvaardig verdeeld worden in Vlaanderen omdat een Vlaamse minister-president meer wenst te verdienen dan een Belgische premier.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 25 januari 2020 om 22:14.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 22:09   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Laat ik het herformuleren; de SZ zou niet per definitie orechtrechtvaardig verdeeld worden in Vlaanderen omdat een Vlaamse minister-president meer wenst te verdienen dan een Belgische premier.
Ik vraag me nog steeds af wanneer de huidige minister-president heeft aangegeven dat hij meer wil verdienen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 22:12   #399
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vraag me nog steeds af wanneer de huidige minister-president heeft aangegeven dat hij meer wil verdienen.
Goh, dat laat ik even in het midden want eigenlijk niet ter zake doende. Maar als Valentinus een bron kan aangegeven is dat altijd meegenomen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 22:20   #400
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Goh, dat laat ik even in het midden want eigenlijk niet ter zake doende. Maar als Valentinus een bron kan aangegeven is dat altijd meegenomen.
Natuurlijk doet dat ertoe. Of gaan we uit van een vermeende uitspraak?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be