Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2022, 17:00   #1
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard Als je op 'korte' termijn iets wil doen voor het klimaat wordt je gestraft

Ik heb me hier al enkele malen gemoeid in een discussie over de klimaatopwarming.
Ten eerste wil ik duidelijk maken dan we wel degelijk iets moeten doen. Daar zal iedereen wel bijvaren.

Maar wat me het meeste stoort is de hypocrisie erom.

Als kleine man heb ik ook mijn steentje bijgedragen.
Ik heb enkele jaren zonnepanelen laten leggen.
Het was een win-win situatie. Minder gebruik van fossiele brandstof en beter voor mijne 'potemene'.

Maar daar was onze overheid het niet mee eens. Het financieel voordeel stak de ogen uit.

Het financieel voordeel voor de kleine man was te groot, of moet gespreid worden over meerdere jaren.

En dat maakt me boos, in heel die strijd tegen de opwarming van de aarde. Ze willen op korte termijn resultaten zien. Maar ik moet ze wel op lange termijn zien.

Alles draait om geld...en de rest is bijzaak.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 17:53   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Wie zonnepanelen heeft zou minder getroffen worden door de inflatie...

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220605_93072383

Heb je zonnepanelen? Een bedrijfswagen? De historisch hoge inflatie heeft ook winnaars

Voor wie een bedrijfswagen, zonnepanelen en een hypotheek heeft, stijgt de levensduurte veel minder hard dan het officiële inflatiecijfer suggereert. Zo doet de inflatie de ongelijkheid toenemen.

‘Het zou mij niet verbazen dat mijn koopkracht sinds de stijging van de energieprijzen is toegenomen.’ Dat zei voormalig kabinetschef Wim Coumans vorige week in deze krant. De uitspraak gaat in tegen de gangbare denktrant. Zowel bij de vakbonden, in de Wetstraat als bij het brede publiek heerst het idee dat de hoge inflatie aan de koopkracht vreet.

Toch zou het heel goed kunnen dat Coumans’ inschatting correct is. En hij is niet alleen. Het is waarschijnlijk dat een deel van de Belgische bevolking er in koopkracht op vooruit- in plaats van achteruitgaat. Want achter het gemiddelde inflatiecijfer van 8,97 procent in mei, gaat een zeer complexe werkelijkheid schuil. Economen hebben er al op gewezen dat de koopkracht in België beschermd wordt via de indexkoppeling. De lonen en uitkeringen stijgen mee met de levensduurte. Maar die stijgt niet voor elk huishouden in gelijke mate. De inflatie wordt berekend op basis van een doorsneeconsumptiepatroon. Maar naargelang een gezin minder of meer inflatiegevoelige goederen en diensten koopt, wordt het door de indexkoppeling over- of ondergecompenseerd.

Veelrijders zonder tankkaart

Neem een simpel voorbeeld, door Coumans zelf aangehaald. Eén op de tien gezinnen heeft zonnepanelen op het dak liggen. Wie voldoende panelen heeft, kan zijn stroomfactuur sterk beperken. Dat betekent dat de consumptie van een van de meest inflatiegevoelige producten deels wegvalt. De inflatie in één jaar voor elektriciteit bedroeg in mei maar liefst 54,4 procent. Toch worden ook zonnepaneelbezitters gecompenseerd voor de stijgende elektriciteitsprijs. Elektriciteit maakt deel uit van de gezondheidsindex, waarop de stijging van de lonen en uitkeringen is gebaseerd.

Wat voor zonnepaneelbezitters geldt, gaat in omgekeerde richting op voor autobestuurders. Zij zijn bovengemiddeld blootgesteld aan de sterk in prijs gestegen brandstof. Zeker als ze veel kilometers rijden. Gezinnen die zich uitsluitend met de fiets of de trein verplaatsen – ruim een kwart van het totaal – zullen juist een lagere persoonlijke inflatie hebben. Idem voor de ruim 600.000 huishoudens met een bedrijfswagen, die op kosten van de baas tanken. Berekeningen wezen uit dat de tankkaart nu honderden euro’s meer waard is dan een jaar geleden. Motorbrandstoffen zijn, in tegenstelling tot elektriciteit, niet in de gezondheidsindex opgenomen. Veelrijders zonder tankkaart worden dus niet via hun loon gecompenseerd voor de gestegen brandstofkosten. Ze draaien er zelf voor op.

Zo zijn er tal van factoren die bepalen in hoeverre de individuele gezinsinflatie afwijkt van het gemiddelde. Van geen enkel product is de prijs zo snel gestegen als van gas. Dus wie veel gas verstookt, ziet zijn levensduurte meer stijgen dan wie een stookolieketel, een warmtepomp of een houtkachel heeft. Een andere belangrijke factor is huisvesting. Gezinnen die huren – zo’n 30 procent van het totaal – zien hun huisvestingskosten meestijgen met de levensduurte. Vaak gaat het om een aanzienlijke uitgave. Gemiddeld besteedt een huurder meer dan 600 euro aan huur. Maar voor de 70 procent die eigenaar is, gaan de huisvestingskosten helemaal niet omhoog. De afbetaling van een hypotheek gebeurt in maandelijkse schijven waarvan de hoogte langdurig vastligt. Deze mensen hebben voordeel van een hoge inflatie. Hun loon stijgt gestaag, zodat hun huisvestingskosten een steeds kleinere hap uit het gezinsbudget nemen. Naargelang de inflatie hoger is, houden ze dus meer geld over.

Ook het gezinsinkomen heeft invloed op de persoonlijke inflatie. De reden daarvoor is eenvoudig. Wie moeite heeft om rond te komen, geeft al zijn geld uit. De volledige consumptie staat dus bloot aan inflatie. Lage-inkomensgroepen besteden bovendien relatief meer geld aan energie. Wie weinig verdient, zou daardoor maar de helft van de extra energie-uitgaven gecompenseerd zien in de vorm van een hoger loon of een hogere uitkering. Wie maandelijks geld overhoudt, consumeert daarentegen maar een deel van het inkomen. Maar via de index wordt wel het volledige loon gecompenseerd. Om het nog wat complexer te maken: nijvere spaarders zien wel de koopkracht van hun spaargeld of beleggingsportefeuille gestaag afnemen door de woekerende inflatie.

Zelfversterkend effect

Veel inflatiedempende factoren – bedrijfswagen, zonnepanelen, hypotheek – zijn vooral weggelegd voor de hogere inkomensgroepen. Zo ontstaat een zelfversterkend effect. Gezinnen met een laag inkomen, die hun slecht geïsoleerde huurhuis met een gasketel verwarmen en met een diesel slurpende wagen naar het werk rijden, zullen de levensduurte bovengemiddeld snel zien stijgen. Hun persoonlijke inflatie kan tot 12 procent oplopen, blijkt uit berekeningen door de redactie. Goed verdienende gezinnen, met een warmtepomp, zonnepanelen, een bedrijfs-Tesla en een hypotheek, zullen de inflatie veel minder voelen. Voor hen kan de inflatie in extreme gevallen beperkt blijven tot zo’n 5 procent. Maar in beide gevallen gaat het loon in dezelfde mate omhoog. Zo heeft inflatie een omgekeerd herverdelend effect, en doet ze de ongelijkheid toenemen.

De regering heeft maatregelen getroffen om daar iets aan te doen, zoals de uitbreiding van het sociale tarief voor energie. Die maatregel werkt goed, wees onderzoek van de KU Leuven uit: het extra koopkrachtverlies voor de laagste inkomens wordt erdoor gecompenseerd. Maar de maatregel beperkt zich tot de energiekosten. Ze doet niets aan het verschil tussen huurders en kopers, of tussen wie wel of niet over een bedrijfswagen beschikt.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juni 2022 om 17:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 22:55   #3
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie zonnepanelen heeft zou minder getroffen worden door de inflatie...
Wat wil je daar mee aantonen?
De regeling van de regering ( om mijn winst te verkleinen)is er gekomen VOOR de sterke stijging van de energie.

Heeft dus helemaal niks met de huidige energiecrisis te maken.

Daarbij, nu gaat men miljarden investeren om "groene" buitenlandse elektriciteit te kopen.

Wat nog meer aantoont dat ik gelijk heb, dat men het de eigen bevolking niet gunt
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 23:01   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Wat wil je daar mee aantonen?
De regeling van de regering ( om mijn winst te verkleinen)is er gekomen VOOR de sterke stijging van de energie.

Heeft dus helemaal niks met de huidige energiecrisis te maken.

Daarbij, nu gaat men miljarden investeren om "groene" buitenlandse elektriciteit te kopen.

Wat nog meer aantoont dat ik gelijk heb, dat men het de eigen bevolking niet gunt
Met ‘buitenlandse’ energie is niks mis. Wij hebben nu eenmaal geen (of beperkt) potentieel voor hydro, geothermische en zonne-energie.
Import met goede contracten is de enige goede optie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 23:16   #5
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met ‘buitenlandse’ energie is niks mis. Wij hebben nu eenmaal geen (of beperkt) potentieel voor hydro, geothermische en zonne-energie.
Import met goede contracten is de enige goede optie.
Jaja...dat dacht men met de Rus ook.

We kunnen niet iedereen van eigen energie voorzien. Maar men kan wel de eigen bevolking alle troeven geven om eigen energie op te wekken. Nu doet men het tegendeel.

Laatst gewijzigd door De Prof : 5 juni 2022 om 23:17.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2022, 08:30   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik heb me hier al enkele malen gemoeid in een discussie over de klimaatopwarming.
Ten eerste wil ik duidelijk maken dan we wel degelijk iets moeten doen. Daar zal iedereen wel bijvaren.

Maar wat me het meeste stoort is de hypocrisie erom.

Als kleine man heb ik ook mijn steentje bijgedragen.
Ik heb enkele jaren zonnepanelen laten leggen.
Het was een win-win situatie. Minder gebruik van fossiele brandstof en beter voor mijne 'potemene'.

Maar daar was onze overheid het niet mee eens. Het financieel voordeel stak de ogen uit.

Het financieel voordeel voor de kleine man was te groot, of moet gespreid worden over meerdere jaren.

En dat maakt me boos, in heel die strijd tegen de opwarming van de aarde. Ze willen op korte termijn resultaten zien. Maar ik moet ze wel op lange termijn zien.

Alles draait om geld...en de rest is bijzaak.
De Vlaming draagt zijn steentje bij;

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...boortecijfers/

Kortom De Vlaming denkt vooral aan de toekomst de maatschappij, van de planeet, fauna en flora en hoe ze hun kinderen een mooie toekomst kunnen bezorgen. NOT.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 juni 2022 om 08:33.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be