Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2022, 19:09   #21
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

U had natuurlijk met Nederlandse “recht voor de raap” openheid aan die Franstalige gevraagd naar haar kennis van Engels en… (zelfs!) Nederlands.
Haaa, quel horreur mon cher ami!
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één en ander te maken heeft met de aloude taalstrijd: Franstaligen verwachten van Nederlandstaligen dat zij het sjieke en elitaire Frans kunnen verstaan én spreken, terwijl Franstaligen zichzelf uiteraard niet hoeven te verlagen tot het verstaan en spreken van een ordinaire boerentaal als het Nederlands. Alleen de vraag stellen of men Nederlands verstaat wekt al chagrijn op.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 05:42   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één en ander te maken heeft met de aloude taalstrijd: Franstaligen verwachten van Nederlandstaligen dat zij het sjieke en elitaire Frans kunnen verstaan én spreken, terwijl Franstaligen zichzelf uiteraard niet hoeven te verlagen tot het verstaan en spreken van een ordinaire boerentaal als het Nederlands. Alleen de vraag stellen of men Nederlands verstaat wekt al chagrijn op.
Juist ja. Het is gewoon een walen afzeikdraad. Dit keer gestart door een Hollander.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 06:02   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Toch is mijn ervaring gelijk aan die van DeZeeuw.

Nu moet ik wel schrijven dat het niet altijd even blatant of denigrerend is.
Ik weet alleen niet wat erger is, de directe " gespuis" blik, of het hypocriete fnuiken en het achter de rug om fluisteren "salle flamand".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 07:40   #24
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.028
Standaard

er is een trucje : Hij zegt : breng me de formule die Ratzinger mij in de toekomst zal geven
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 07:43   #25
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.028
Standaard

nog een techniek van hem :hij legt in volgende jaren een bezoek af op kerstdag en print dan alle realisaties van dat jaar en zo enkele jaren na elkaar tot 2030 en komt met alle afgeprinte info terug naar dit jaar
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 07:48   #26
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U mag uw twijfels uitdrukken, mij een zorg. We zaten in een prachtig Landal-park, aan een indrukwekkend stuwmeer, vlakbij het plaatsje Froidchapelle.
En wat die kilheid betreft: het lijkt alsof men daar neer kijkt op Nederlandstaligen die het Frans niet (of niet goed) machtig zijn. Wanneer we bijvoorbeeld vriendelijk vroegen aan een medewerkster of zij Engels of Nederlands verstond, kregen wij steevast direct een "Non" (met een geïrriteerde gezichtsuitdrukking) als antwoord. In Zeeland zijn wij wat meer gastvrijheid gewend richting anderstaligen.
Een Landal park als referentie voor Wallonië gebruiken....je moet het maar doen.

Wacht....

Eigenlijk IS wallonië een vakantiepark voor zijn inwoners...

En baajdeweej, Nederlanders zien ze eigenlijk NERGENS graag komen. Teveel lawaai, boertig...

En in het Marrakesh aan de Dijle zou het beter zijn? Ik durf dat te betwijfelen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 mei 2022 om 07:51.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 13:53   #27
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Na een weekje Wallonië, nabij Chimay in de provincie Henegouwen, nog een dag in Mechelen geweest om te shoppen en te lunchen. Na zeven dagen van Waalse kilheid voelde de vriendelijkheid en gastvrijheid van de Mechelaars als een warm bad. Het contrast was dusdanig dat het door het gehele reisgezelschap werd ervaren.
Mooie streek! En ook mooie stad Mechelen!
__________________
Ik ben absoluut géén fan van Alex Jones!
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 13:55   #28
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het doet mij plezier dat je Mechelen genegen bent waar ik ondertussen iets minder dan 30 jaar woon.
Ik heb ook een viertal jaren in de provincie Luxemburg gewoond.
Het mag gezegd, ik heb nog nooit gastvrijere mensen gekend dan in Wallonië. De mentaliteit is er inderdaad anders. Als we nu nog bij Waalse vrienden op bezoek gaan en het riskeren om op hotel te logeren dan zijn die verontwaardigd. Daar zijn nog dorpen waar ze de deur niet op slot doen als ze weggaan. Het vertrouwen is groot. En wij Vlamingen werden er steeds zeer warm onthaald.
Het mag ook gezegd, ik heb met het Frans geen probleem.
Wij hebben het één het ander gemeen. Heb 6 jaar in Mechelen gewoond en ook 4 jaar in de provincie Luxemburg.
__________________
Ik ben absoluut géén fan van Alex Jones!
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 16:57   #29
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een Landal park als referentie voor Wallonië gebruiken....je moet het maar doen.

Wacht....

Eigenlijk IS wallonië een vakantiepark voor zijn inwoners...

En baajdeweej, Nederlanders zien ze eigenlijk NERGENS graag komen. Teveel lawaai, boertig...

En in het Marrakesh aan de Dijle zou het beter zijn? Ik durf dat te betwijfelen.
We hebben niet alleen maar zeven dagen op dat Landal-park gezeten gelukkig. We hebben o.a. Namen, Dinant, Chimay en Charleroi bezocht.... al met al een redelijke referentie lijkt me.

En wat u over Nederlanders verkondigd (gaat mijns inziens vooral op voor Hollanders, maar oké) wil ik nog over mijn kant laten gaan. Maar dat wat u zegt over Mechelen is echt veel te kort door de bocht. Een buitengewoon mooie en sympathieke stad, ik kan niet anders zeggen.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 mei 2022 om 16:58.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 18:31   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Mijn huidige werkgever (Rotterdammer) vertelde me ook dat Nederlanders een irrationele koelheid in Wallonië gewaarworden, ondanks dat zijn gezelschap wel Frans beheerste. Maar ik weet er het fijne niet van. Ik trek me die dingen niet te veel aan.

Om het in het Frans te zeggen: "Petits pays, petits esprits."

In Waterloo had ik eens een gesprek in het Nederlands in het Waterloomuseum. Die vrouw: "En waar komt u vandaan?" en ik zei "Uit Antwerpen". Die vrouw leek zich vernederd te voelen omdat ze aanvankelijk dacht dat ik een Nederlander was en Nederlands sprak met een Vlaming. Dat heb je ook. Ik vind het lachwekkend eerder.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 mei 2022 om 18:33.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 18:35   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Hoe jonger de generatie hoe minder die onzin, denk ik dan. Franstalige Belgen van rond de 20 en 30 die ik in Nederland tegenkom doen niet zo benepen (noch ik).
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 19:14   #32
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Misschien had je toch beter 'n warm 'taal'bad genomen voordat je naar 'n anderstalig gebied trekt. Mensen appreciëren 't als je moeite doet hun taal te (proberen) kennen.

Duitsers hebben dat ook, die menen dat overal ter wereld, iedereen maar Duits moet verstaan.
Uiterst onsympathiek.

Hoe meer talen je kent, hoe meer de wereld zich voor je opent.
Taal is 'n belangrijk communicatiemiddel. Dat kan of mag je niet beperken tot je eigen, enge leefwereld.
Anders blijf je best onder je eigen kerktoren.
Of is dat ondertussen veranderd in PC-woke; 'onder je eigen moskeeminaret'?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 19:16   #33
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hoe jonger de generatie hoe minder die onzin, denk ik dan. Franstalige Belgen van rond de 20 en 30 die ik in Nederland tegenkom doen niet zo benepen (noch ik).
Franstalige Belgen die je in jouw land tegenkomt verwachten misschien niet dat iedereen hèn maar moet verstaan?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 19:16   #34
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Het is ook de toon die de sfeer schept. Walen zijn wat stiller dan typische Hollanders (Zeeuwen zijn vaak rustiger, maar niet altijd). Als ik in Wallonië ben probeer ik ook het Frans te respecteren, al maakt het mij automatisch veel verlegener wanneer ik er ben.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 mei 2022 om 19:20.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 19:18   #35
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Franstalige Belgen die je in jouw land tegenkomt verwachten misschien niet dat iedereen hèn maar moet verstaan?
In Nederland zijn het vaak drugstoeristen uit Brussel en Wallonië (tja, ik ben nog steeds niet onschuldig hier ). Onlangs een gesprek gevoerd met Brusselaars in het Frans en Nederlands. Het waren Franstaligen die gewoon Nederlanders en ook mij (Vlaming) in het Nederlands aanspraken. Best interessant allemaal in Nederland, die ontmoeting. In Zeeland kom ik er ook af en toe wel tegen, deftigere toeristen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 mei 2022 om 19:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 19:29   #36
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In Nederland zijn het vaak drugstoeristen uit Brussel en Wallonië (tja, ik ben nog steeds niet onschuldig hier ). Onlangs een gesprek gevoerd met Brusselaars in het Frans en Nederlands. Het waren Franstaligen die gewoon Nederlanders en ook mij (Vlaming) in het Nederlands aanspraken. Best interessant allemaal in Nederland, die ontmoeting. In Zeeland kom ik er ook af en toe wel tegen, deftigere toeristen.
Als je je wereld kent probeer je je aan te passen.

Er wordt nergens gevraagd dat je als toerist de taal perfect beheerst, denk ik toch.

Maar toch wat basisbegrippen.

Hoe moeilijk kan dat zijn eigenlijk, vroeger had je vertaalcomputers in zakformaat, nu heb je vertaalapps op je mobieltje
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 09:26   #37
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Misschien had je toch beter 'n warm 'taal'bad genomen voordat je naar 'n anderstalig gebied trekt. Mensen appreciëren 't als je moeite doet hun taal te (proberen) kennen.

Duitsers hebben dat ook, die menen dat overal ter wereld, iedereen maar Duits moet verstaan.
Uiterst onsympathiek.

Hoe meer talen je kent, hoe meer de wereld zich voor je opent.
Taal is 'n belangrijk communicatiemiddel. Dat kan of mag je niet beperken tot je eigen, enge leefwereld.
Anders blijf je best onder je eigen kerktoren.
Of is dat ondertussen veranderd in PC-woke; 'onder je eigen moskeeminaret'?
Laat dat nu net het eerste zijn wat een groot deel van wij, Vlamingen, doen en waar we goed in zijn.
Om het even in welk land je komt snel enkele woordjes leren. Alstublieft, dank u, goeienavond, tot ziens...(een pintje)
Dat wordt zeer zeker gewaardeerd.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 mei 2022 om 09:27.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 09:32   #38
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Laat dat nu net het eerste zijn wat een groot deel van wij, Vlamingen, doen en waar we goed in zijn.
Om het even in welk land je komt snel enkele woordjes leren. Alstublieft, dank u, goeienavond, tot ziens...(een pintje)
Dat wordt zeer zeker gewaardeerd.


Dat is juist (zeg ik met een paar decenia ervaring met het gedrag van buitenlanders buiten Europa). Amerikanen en Fransen voelen zich soms zelfs voor het hoofd gestoten indien natives hen niet in de taal van de bezoeker antwoorden. Ze doen zo ongewild mee aan de ondergang van de westerse wereldheerschappij.

Vlamingen passen zich qua taal gemakkelijker aan aan de plaatselijke kultuur en dat wordt geapprecieerd.

Laatst gewijzigd door Bach : 10 mei 2022 om 09:34.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 10:26   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Juist ja. Het is gewoon een walen afzeikdraad. Dit keer gestart door een Hollander.
Oeioei, "pikt" het Henri?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 10:31   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Laat dat nu net het eerste zijn wat een groot deel van wij, Vlamingen, doen en waar we goed in zijn.
Om het even in welk land je komt snel enkele woordjes leren. Alstublieft, dank u, goeienavond, tot ziens...(een pintje)
Dat wordt zeer zeker gewaardeerd.
Volledig mee eens. Wij Vlamingen zijn blijkbaar niet erg chauvinistisch.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be