Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit.

 
 
Discussietools
Oud 18 februari 2007, 10:35   #121
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Leys Bekijk bericht
Ik kan me voorstellen dat Staatssecretaris Q graag zal uitpakken met een vereenvoudigd systeem, net omdat dit hem zichtbaarheid zou kunnen opleveren.
Staatssecretaris Q is benaderd ivm de administratieve vereenvoudiging van deze procedure, maar heeft gesteld dat de wapenwet zijn domein niet is, en dat men de minister van Justitie moest contacteren.
ynneb is offline  
Oud 18 februari 2007, 13:05   #122
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Mijnheer Claessens,

Mag ik ook aan U een cursus rond logica aanraden, dan zult U begrijpen dat het een niets met het andere te maken heeft. Mag ik tevens voorstellen dat de discussie rond drugs onder dat thema gevoerd wordt.

Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere argumenten. ik kan mezelf natuurlijk herhalen zoals velen het hier blijkjbaar doen, maar dat lijkt me weinig zinvol.


Geert

Meneer Lambert, ik vermoed dat drugs meer schade aan kunnen richten dan verantwoord wapenbezit.

Ondertussen kunnen we in Londen zien tot wat een strenge wapenwet in combinatie met een laks drugsbeleid leidt: verschillende doden op korte tijd.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc

Laatst gewijzigd door Boadicea : 18 februari 2007 om 13:09.
Boadicea is offline  
Oud 18 februari 2007, 16:56   #123
Thomas Leys
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juli 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 75
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Hier draait u de zaken om. U maakt een wet, en nadien vergoelijkt u die wet door te stellen dat het niet legaal is een wapen te bezitten, behoudens in restrictief omschreven (in die wet) gevallen.

Dus u kunt voor die wet niet aanvoeren dat men een wapen enkel voor 'wettige' doeleinden mag gebruiken.
"Wettig" staat hier synoniem voor "legitiem". De wetgever heeft bepaald in welke gevallen wapenbezit verantwoord kan zijn.

Citaat:
Fout.
Motivering?

Citaat:
Moest u zich nu eens op de echte misdadigers focussen, er zouden al heel wat minder slachtoffers vallen, mij dunkt.
Dat is een dooddoener. Het probleem is net dat onverantwoord wapenbezit vaak aanleiding geeft tot ongelukken en gezinsdrama's, dus wat niet echt met reguliere criminaliteit te maken heeft. Die situaties zijn evenwel gemakkelijk te vermijden door een strengere wapenwet.
Thomas Leys is offline  
Oud 18 februari 2007, 17:02   #124
Thomas Leys
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juli 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 75
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Ik zal toch deze studie met aandacht bestuderen om te proberen te begrijpen wat de oorzaak is van deze totaal verschillende cijfers (als Corporate Auditor heb ik wel een beetje ervaring in het doorlichten van cijfers).
In de studie van 1998 zal allicht de methode zijn toegelicht. U moet natuurlijk dan volgens dezelfde methodologie de actuele cijfers afleiden. Het volstaat natuurlijk niet om zomaar zelf een methodologie naar voren te schuiven en dan de twee met elkaar te vergelijken. Zo verwijst u bijvoorbeeld naar een studie met cijfers over de gebruikte methode bij de poging tot zelfmoord, en niet over zelfmoorden zelf. Wie zich in een kogel door het hoofd schiet, zal moeilijk achteraf in de statistieken van enkel maar de zelfmoordpogingen worden opgenomen...

Citaat:
Aangezien deze studie de leidraad is voor jullie hetze, hebben jullie zonder twijfel een electronische versie hiervan in jullie bezit. Kunnen jullie mij dit document emailen naar [email protected] ?
Ik geloof dat u daarvoor bij de studiedienst van Spirit (studiedienst-at-spirit.be) terecht kunt.
Thomas Leys is offline  
Oud 18 februari 2007, 17:04   #125
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Leys Bekijk bericht
"Wettig" staat hier synoniem voor "legitiem". De wetgever heeft bepaald in welke gevallen wapenbezit verantwoord kan zijn.

u kunt niet eerst een wet maken, en dan ter verdediging zeggen dat die wet een legitiem doel nastreeft, omdat de inhoud van diezelfde wet wet is.




Citaat:
Motivering?
geen zin noch tijd. en het is een andere discussie.


Citaat:
Dat is een dooddoener. Het probleem is net dat onverantwoord wapenbezit vaak aanleiding geeft tot ongelukken en gezinsdrama's, dus wat niet echt met reguliere criminaliteit te maken heeft. Die situaties zijn evenwel gemakkelijk te vermijden door een strengere wapenwet.
Probleem is wel dat u elke kost (zowel pecuniair als tijd) op de sportschutters afwentelt.

Daarnaast wil ik ook opmerken dat het jacht-gebeuren een farce is: het examen is een loterij die veel geld kost.

Dit kan beter en moet ook beter. Mssn moet men nog maar eens met de vertegenwoordigers rond de tafel zitten om eindelijk eens een goede en faire regeling uit te werken.
MaXiMuS is offline  
Oud 18 februari 2007, 17:14   #126
Thomas Leys
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juli 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 75
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
u kunt niet eerst een wet maken, en dan ter verdediging zeggen dat die wet een legitiem doel nastreeft, omdat de inhoud van diezelfde wet wet is.
Dat zeg ik ook niet. Het parlement heeft op democratische gediscussieerd over de vraag wat een geldige reden zou kunnen zijn voor wapenbezit, volgens de huidige normen en waarden en het rechtsgevoel dat momenteel leeft. Het gaat er net om dat het alternatief -- vrij wapenbezit zonder het hebben van redenen -- problemen opleverde.

Citaat:
geen zin noch tijd. en het is een andere discussie.
Inderdaad andere discussie, dus dan had u er ook niet over moeten beginnen (gisteren, 23:13).

Citaat:
Probleem is wel dat u elke kost (zowel pecuniair als tijd) op de sportschutters afwentelt.

Daarnaast wil ik ook opmerken dat het jacht-gebeuren een farce is: het examen is een loterij die veel geld kost.

Dit kan beter en moet ook beter. Mssn moet men nog maar eens met de vertegenwoordigers rond de tafel zitten om eindelijk eens een goede en faire regeling uit te werken.
Ik heb reeds gesteld dat er veel pogingen zijn geweest om vertegenwoordigers samen te zitten, maar dat zij niet bereid waren om op een redelijke manier te dialogeren. Wie met serieuze voorstellen afkomt, zal worden gehoord.
Thomas Leys is offline  
Oud 18 februari 2007, 19:17   #127
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Meneer Lambert, ik vermoed dat drugs meer schade aan kunnen richten dan verantwoord wapenbezit.

Ondertussen kunnen we in Londen zien tot wat een strenge wapenwet in combinatie met een laks drugsbeleid leidt: verschillende doden op korte tijd.
En daar heeft men geen studie voor nodig.
Bobke is offline  
Oud 18 februari 2007, 19:27   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Leys Bekijk bericht
Dat is een dooddoener. Het probleem is net dat onverantwoord wapenbezit vaak aanleiding geeft tot ongelukken en gezinsdrama's, dus wat niet echt met reguliere criminaliteit te maken heeft. Die situaties zijn evenwel gemakkelijk te vermijden door een strengere wapenwet.
Zie maar Engeland, daar gebeurd niets meer met wapens.
Bobke is offline  
Oud 18 februari 2007, 21:56   #129
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Leys Bekijk bericht
Ik heb reeds gesteld dat er veel pogingen zijn geweest om vertegenwoordigers samen te zitten, maar dat zij niet bereid waren om op een redelijke manier te dialogeren. Wie met serieuze voorstellen afkomt, zal worden gehoord.
Met wie als vertegenwoordigers waren er dan problemen om een serieus debat te voeren?
Welke problemen stelden zich tijdens de gesprekken tussen de politiek en de 'belangenorganisaties'?
Dus gooi maar met de modder als je wil...als schutter zijnde wens ik ook te weten of de mensen welke mij vertegenwoordigen hun job goed uitvoeren.
jurgen79 is offline  
Oud 18 februari 2007, 23:06   #130
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

Het is toch niet omdat er doden vallen door drugs, dat er geen doden vallen door wapens. Ik wil het aantal doden die nodeloos of door geweld komen te overlijden, vermijden. Vandaar onze voorstellen rond de wapenwet of verkeersveiligheid, maar vandaar ook dat we best wel investeren in drugspreventie en begeleiding.


Geert
Geert Lambert is offline  
Oud 18 februari 2007, 23:08   #131
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Het is toch niet omdat er doden vallen door drugs, dat er geen doden vallen door wapens. Ik wil het aantal doden die nodeloos of door geweld komen te overlijden, vermijden. Vandaar onze voorstellen rond de wapenwet of verkeersveiligheid, maar vandaar ook dat we best wel investeren in drugspreventie en begeleiding.


Geert
Heb in dit topic ook een voorstel gelanceerd welke de administratieve vereenvoudiging ten goede komt en de personeelskosten kan drukken en de papieren rompslomp voor de actieve sportschutter uitsluit om de 5jaar.
Heb dit voorstel eveneens naar jullie communicatiedienst gestuurd via e-mail.
jurgen79 is offline  
Oud 18 februari 2007, 23:11   #132
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Leys Bekijk bericht
Ik heb reeds gesteld dat er veel pogingen zijn geweest om vertegenwoordigers samen te zitten, maar dat zij niet bereid waren om op een redelijke manier te dialogeren. Wie met serieuze voorstellen afkomt, zal worden gehoord.

is dat nu een weerlegging van mijn kritiek?

ik haal enkele punten aan, en uw reactie is dat 'de sector' maar redelijk moest geweest zijn...


straks ga je nog zeggen dat het de schuld van de sector is dat de wet op het debiele af is.
MaXiMuS is offline  
Oud 18 februari 2007, 23:11   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
Het is toch niet omdat er doden vallen door drugs, dat er geen doden vallen door wapens. Ik wil het aantal doden die nodeloos of door geweld komen te overlijden, vermijden. Vandaar onze voorstellen rond de wapenwet of verkeersveiligheid, maar vandaar ook dat we best wel investeren in drugspreventie en begeleiding.


Geert
Maar daar gaat het niet over.
Ge kunt de doden die vallen door illegale wapens niet verminderen door de legale wapenbezitters te straffen. Vallen er geen doden meer door wapens in Engeland ?
Bobke is offline  
Oud 18 februari 2007, 23:57   #134
Geert Lambert
 
 
Geert Lambert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 167
Standaard

MAAR ik wil ook de illegalen aanpakken hoor, verdomme wil je dat nu echt niet horen???????

Maar hoe kan ik illegalen aanpakken als ik niet eerst een regelgeving maak rond LEGAAL bezit???? En daar dus regeltjes en voorwaarden aan knoop. Dat toch evident!?

Geert
Geert Lambert is offline  
Oud 19 februari 2007, 00:00   #135
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
MAAR ik wil ook de illegalen aanpakken hoor, verdomme wil je dat nu echt niet horen???????

Maar hoe kan ik illegalen aanpakken als ik niet eerst een regelgeving maak rond LEGAAL bezit???? En daar dus regeltjes en voorwaarden aan knoop. Dat toch evident!?

Geert
Maar de regeltjes waren er al...model 9 wapens enkel op vergunning laten verkopen of aan houders van een jachtverlof had voldoende geweest.
Hier had je bijvoorbeeld nog het bewijs van lidmaatschap kunnen aankoppelen en dit had voldoende geweest om voorvallen als HVT te voorkomen.
Nu hebt u het ons sportschutters maar moeilijk gemaakt en duurder.
jurgen79 is offline  
Oud 19 februari 2007, 00:06   #136
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert Lambert Bekijk bericht
MAAR ik wil ook de illegalen aanpakken hoor, verdomme wil je dat nu echt niet horen???????

Maar hoe kan ik illegalen aanpakken als ik niet eerst een regelgeving maak rond LEGAAL bezit???? En daar dus regeltjes en voorwaarden aan knoop. Dat toch evident!?

Geert
Die regels waren er ook reeds voor de nieuwe wapenwet.
Illegale wapens zijn altijd al verboden geweest.
Wat belette u daar iets aan te doen ?
En waarom gaat het nu wel lukken?
Bobke is offline  
Oud 19 februari 2007, 00:07   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Maar de regeltjes waren er al...model 9 wapens enkel op vergunning laten verkopen of aan houders van een jachtverlof had voldoende geweest.
Hier had je bijvoorbeeld nog het bewijs van lidmaatschap kunnen aankoppelen en dit had voldoende geweest om voorvallen als HVT te voorkomen.
Nu hebt u het ons sportschutters maar moeilijk gemaakt en duurder.
Zo eenvoudig was het inderdaad geweest.
Bobke is offline  
Oud 19 februari 2007, 11:25   #138
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Bedoeling van de wet is duidelijk: sportschutters/jagers zodanig pesten zodat de lust tot sportschieten en jagen smelt sneeuw voor de zon...

hoe minder legale wapens, hoe minder wapens...
probleem is dat u hiermee voornamelijk de brave goede huisvader van zijn hobby verjaagt, en niet de freak die meent dat hij hitler II is of weet ik veel.
Proportionaliteit van de wet? Effectiviteit van de wet?

Dit is duidelijk geen ernstige wet meer.

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 19 februari 2007 om 11:27.
MaXiMuS is offline  
Oud 19 februari 2007, 11:36   #139
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
hoe minder legale wapens, hoe minder wapens...
En hoe meer illegale wapens waar niet de minste controle op is.
Bobke is offline  
Oud 19 februari 2007, 12:45   #140
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Bedoeling van de wet is duidelijk: sportschutters/jagers zodanig pesten zodat de lust tot sportschieten en jagen smelt sneeuw voor de zon...

hoe minder legale wapens, hoe minder wapens...
probleem is dat u hiermee voornamelijk de brave goede huisvader van zijn hobby verjaagt, en niet de freak die meent dat hij hitler II is of weet ik veel.
Proportionaliteit van de wet? Effectiviteit van de wet?

Dit is duidelijk geen ernstige wet meer.
Ik heb mijn bedenkingen bij regeringen die de bevolking wil ontwapenen. Ze zijn gewoon bang van verantwoordelijkheden.

En ja, sportschutters leren hoe ze met een wapen om moeten gaan. Iemand die een wapen koopt om zich veiliger mee te voelen, maar er niet mee kan schieten, is een gevaar voor iedereen, vooral voor zichzelf.
Daarom pleit ik er inderdaad voor dat niet zomaar iedereen een vuurwapen met munitie ter beschikking mag hebben. En ja, een vuurwapen zonder munitie, daar begin je niets mee. Het is niet het geweer, maar de kogel, die in principe gevaarlijk is, zeker in combinatie met een leek die geen idee heeft hoe hij deze moet sturen.

Daarom zou het ook een goed voorstel zijn dat enkel sportschutters legaal munitie zouden mogen kopen en alle andere hun wapens wel mogen houden, maar geen munitie mogen hebben.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be