Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2008, 20:08   #41
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Waarom 'debielen'?
Zijn we eindelijk van het katholicisme vanaf en gaan er een paar onnozelaars zich bekeren tot een ander kerkje.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 22:48   #42
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Zijn we eindelijk van het katholicisme vanaf en gaan er een paar onnozelaars zich bekeren tot een ander kerkje.
Hoezo 'vanaf'?
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 23:09   #43
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Tis erger geweest.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 23:33   #44
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Bekeerlingen openen Vlaamse moskee



Bekeerde moslims openen nog dit jaar een eigen moskee aan de Stenenbrug in Borgerhout.

“We zijn zelf bekeerd, maar dat betekent niet dat andere moslims niet welkom zijn”, zegt Eric Bogaerts (foto), maar u mag ook Ibrahim zeggen.

Een van de redenen waarom de bekeerlingen zelf een moskee oprichten, is het taalprobleem in de Turkse en Marokkaanse gebedshuizen. “Het gebed wordt uiteraard in het Arabisch gedaan. Maar de preek is meestal in het Berbers. Nederlands is zelden de voertaal in de moskee en dat is een probleem voor ons”, zegt Eric Bogaerts. De moskee zal worden geleid door vzw De Koepel. “Wij verdiepen ons niet alleen in het gebed, maar houden ons ook bezig met sociale taken en de begeleiding bij uitvaarten van bekeerde moslims”, zegt Eric Bogaerts. Negatieve reacties van andere moskeeverenigingen heeft Eric Bogaerts naar eigen zeggen nog niet gekregen. “Het initiatief wordt goed ontvangen en kan bovendien voor de andere gebedshuizen een reden zijn om het taalprobleem aan te pakken.”

Meer bekeerlingen

Volgens Bogaerts zal er zeker een publiek zijn voor de Vlaamse moskee. “In heel Vlaanderen zijn er ongeveer 150 bekeerde moslims en hun aantal neemt nog toe. Bovendien is iedereen welkom. Ook mensen die van bij hun geboorte moslim zijn.” Het gebedshuis komt aan de Stenenbrug 11, waar nu nog een Afrikaanse kerk gehuisvest is. “We helpen deze mensen in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en hopen in september van dit jaar ons gebedshuis te openen”, zegt Bogaerts.

Imam Taouil ontvangt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen

De Antwerpse imam Nordine Taouil begeleidt dagelijks één �* twee nieuwe bekeerlingen in de centrale moskee in Brussel. ”De mensen die zich bekeren tot de islam hebben verschillende achtergronden”, zegt Taouil.

Taouil heeft geen idee hoeveel mensen zich bekeerden tot de islam. ”Ik bied religieuze ondersteuning aan de mensen die zich bekeren”, zegt Taouil. ”Het moet steeds om een vrijwillige bekering gaan. Ondanks het negatieve imago van de islam worden steeds meer mensen moslim. Het zijn mensen die zichzelf informeren over het geloof.” Taouil betreurt de oprichting van een Vlaams moskee, maar begrijpt het initiatief wel. ”De meeste moskeeën zijn etnisch getint”, zegt Taouil. ”Je hebt bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Daarbij wordt meestal de eigen taal gehanteerd. Ik pleit zelf voor een neutrale moskee. Een plek waar de religie centraal staat en niet de afkomst. Moskeeën waar de voertaal Nederlands is. Ik hoop dat de oprichting van de Vlaamse moskee de andere moskeeën aan het denken zet.”





interessant.
precies gelijk het christendom 1600 jaar geleden.

maar hoe kijk je als gezonde vlaams belanger nu tegen zulke tot de islam bekeerde vlamingen.
eigen volk of niet?
Bij elk volk vind men mafketels, dat is hier weer eens mooi bewezen...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 23:36   #45
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
deze week de reportage op Terzake gezien ?

de meeste Vlamingen heten al die 'nieuwkomers' welkom, maar de nieuwkomers zelf (derde-vierde generatie!) voelen zichzelf nog steeds in de eerste plaats Marokkaan (niet slechts moslim!) ... d�*t kwam naar voren in alle interviews met jonge Vlamingen (mijn naamgeving, want ik leerde nu dat zij dat blijkbaar niet appreciëren) van allochtone oorsprong ...ze stelden ook zonder uitzondering de Islam-wetten boven de Belgische Wetgeving ...

ik vind dat toch wel problematisch ja.
Dus, als u zo een "jongere" wil vernederen of beledigen, moet je hem zeggen dat je hem als een "échte" Vlaming beschouwt ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2008, 23:47   #46
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar niet met overheidsgeld. En ook niet als erkende godsdienst ed. Puur als prive aangelegenheid heb ik er geen probleem mee wat mensen doen in hun vrije tijd. Als ze graag een of andere God(en) aanbidden, is dat hun zaak.

It's a siiiiiiiiiign!

[/quote]
volledig akkoord. Godsdienstvrijheid, OK, maar niet op ons kosten, en niet ten koste van onze vrijheid. Dus: god(en)aanbidders, hou jullie gedeisd, en kom niet zagen om geld, of om "respekt" voor jullie bijgeloof & daarbijhorende gebruiken en tradities!
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 00:23   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En hou het vooral binneshuis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2008, 19:50   #48
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Vandaag zegt Erik Bogaert/Ibrahim, "We gaan nu eindelijk de preek verstaan."
Tzal rap gedaan zijn met al da bekeren
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 12:57   #49
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Neptunus, de moskee in Brussel zijn geen salafisten maar wahabieten,vandaar de link met Saoudi Arabie.Takfiri's zijn hieraan verwant wat stroming betreft, Theo van Gogh werd gedood door een takfiri.

Maar om bij de topic te blijven, van mij mogen mensen zich gerust bekeren tot islam, die vrijheid hebben Vlamingen! En natuurlijk zijn dat nog Vlamingen, wat is dat voor een vraag.
Boeiender is echter de link met de koepel.
Ik verwijs naar een artikel wat een jaar geleden verscheem in de Nederlandse Volkskrant, de twee journalisten bezochten een bijeenkomst in Antwerpen voor bekeerlingen georganiseerd door de koepel. Daar werden de strikt van mannen gescheiden vrouwen tot de orde geroepen, klappen voor een bekeerlinge mocht niet, want applaus is haraam!
Die beleving van islam, waarbij muziek en zelfs in je handen klappen blijkbaar al als strijdig met de beginselen van islam wordt gezien en waar blijkbaar die koepel als visie achter staat vind ik alarmerend, en dat geeft me vragen bij de beleving van deze nieuwe Vlamingen en hun religie, dat lijkt me veel meer to the point, wat voor moslims dit worden dan hun etnische afkomst!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 13:40   #50
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
deze week de reportage op Terzake gezien ?

ze stelden ook zonder uitzondering de Islam-wetten boven de Belgische Wetgeving ...

ik vind dat toch wel problematisch ja.
Als we het over dezelfde reportage hebben stelden ze de vraag expleciet aan één ouwe zak die bevestigend antwoordde... en die vertegenwoordigde de gehele moslim-gemeenschap?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 14:13   #51
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Laya, excuseer, ik denk in totaal met een hondertal moslims aan tafel gezeten het hebben en het merendeel zette de islam boven de Belgische wet dat is dus geen marginaal maar juist veel voorkomend verschijnsel.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:31   #52
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Laya, excuseer, ik denk in totaal met een hondertal moslims aan tafel gezeten het hebben en het merendeel zette de islam boven de Belgische wet dat is dus geen marginaal maar juist veel voorkomend verschijnsel.
Je hoeft je daarvoor niet te excuseren hoor.
Tuurlijk zullen ze elkaar niet tegengesproken hebben.

Aan de andere kant kan ik mij zo meteen geen situatie voor de geest halen waar een moslim voor de keuze zou kunnen komen te staan... in het verleden waren er nog de halal slachtingen bij het offerfeest maar dat 'probleem' is van de baan. Alhoewel die niet persé noodzakelijk zijn maar dat is een andere discussie.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:31   #53
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

.

Laatst gewijzigd door Laya : 19 januari 2008 om 15:31.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:35   #54
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Aan de andere kant kan ik mij zo meteen geen situatie voor de geest halen waar een moslim voor de keuze zou kunnen komen te staan...
hoe denk je dat hun erfenissen worden verdeeld? Netjes aangegeven bij de Belgische notaris zeker?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:42   #55
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard

Ibrahim zou beter naar ginder trekken,om het goede voorbeeld te geven,en dat em al de anderen ook maar meeneemt.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 15:59   #56
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ibrahimmeke heeft het wèl over échte moslims tegenover niet-échte moslims. Blijkt blijkbaar nog onderworpen te zijn aan certifikaat van oorsprong ook. Tenzij een échte moslim bovendien een aparte genetische poel zou hebben...

LEES MAAR (zelf zou ik het niet durven schrijven Youssef!)
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 18:25   #57
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Mitgard;vlamingen die zich (gemeend) bekeren tot de islam hebben voor mij afgedaan.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 18:27   #58
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

laya, die keuze speelt eigenlijk constant.
Mag kritiek op de islam?
Mogen mensen spotten met de profeet?
Wat is emancipatie en zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen?
Wat betekent leven in diversiteit en vrijheid van religie?
Wat betekent scheiding van kerk en staat?
Moet de hoofddoek altijd en overal?
Situaties genoeg waarbij de vraag speelt wat boven wie staat, juist dat is merkbaar aan de spanningen van het samenleven tussen moslims en anderen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 18:55   #59
Avondland
Lokaal Raadslid
 
Avondland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2005
Locatie: Boechout
Berichten: 353
Standaard

Dat enkelen zich vrijwillig willen bekeren tot de Islam is eigenlijk niet zo erg. Het is nu niet dat er ineens duizenden Vlamingen naar de moskee gaan. Mensen zoeken een religieuze houvast, en als ze die houvast vinden in de Islam is dat geheel hun zaak. Inhoudelijk kan ik dan wel kritiek leveren op de Islam maar dat geldt eveneens op het Christendom of het Jodendom. 'Jedem das Seine'. Nogmaals: het zijn enkelingen, geen enorme invloedrijke groepen, die zich bekeren.
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2008, 19:12   #60
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Als we het over dezelfde reportage hebben stelden ze de vraag expleciet aan één ouwe zak die bevestigend antwoordde... en die vertegenwoordigde de gehele moslim-gemeenschap?
Citaat:
Muslims of Europe Charter
The news is bright and comforting : 400 European muslim organisations have signed and published a charter on the position, role and attitude of muslims in Europe.


...

Still, good intentions may not suffice. The Belgian TV magazine Terzake mingled with Flemish muslims to find out what they thought about the charter, and the position of Islam in relation to civil law. The comments are a bit of a cold shower, in that most seem to considers themselves above or beyond the law of the land, and under the rule of Allah first.

The following video is in Flemish. Some comments are telling, as they speak of 'opponents' when depicting non-muslims, describe women as 'equivalent' (and not 'equal') to men, and rank muslim solidarity above civil engagement.
If we really are in the midst of a loud clash of civilisations, it seems muslims themselves contribute liberally to it, and uphold with vigor the us/them distinction that islam apologists attribute to Europe's rightwingers exclusively.

Later in the program, Terzake interviews islam researcher Nadia Fadil (sorry, no video available) who legitimizes and corroborates muslim exceptionalism. In answer to a question about muslim collaboration with the police and the security apparatus, she states that it is "only normal that muslims will not betray their own". A revelatory comment. Christians have been known to 'betray' other Christian burglars before, how come that is not possible in Islam ?

Strikingly, I have never once heard Fadil admonish her own. In her public appearances she maintains the role of an overprotective mother who will excuse her kin on everything and point the finger at all the others. It is deeply saddening to find highly educated Arab people like herself hiding behind the ignorance and/or short-sightedness of large parts of their own community, rather than leading the way in formulating a viable project of engagement.

Terzake video-interview

http://periferal.blogspot.com/
Online is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be