Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie is op - intellectueel vlak - de MINST bekwame?
Obama 1 2,17%
Biden 0 0%
Mc Cain 1 2,17%
Palin 27 58,70%
GW Bush 17 36,96%
Cheney 0 0%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2008, 12:03   #21
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Amerikaanse politici(inclusief Bush Jr., Palin) zijn zeker niet dommer dan Vogels, Tobback Jr., van den Bossche Jr., Q, Stevaert,...

Zoiets is in de eerste plaats een rondje nodeloos Amerika bashen.
Politici bashen is NIET hetzelfde als amerika bashen.
En de mensen krijgen de politici die ze verdienen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 12:32   #22
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Politici bashen is NIET hetzelfde als amerika bashen.
En de mensen krijgen de politici die ze verdienen.
Ga dat eens in Zimbabwe vertellen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 12:53   #23
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Citaat:
Het Russisch, Iraans, Cubaans, Noord-Koreaans, Chinees systeem is inderdaad veel beter...
Chipie heeft weer een "Rode" dag, blijkbaar.

Het Amerikaans kiesstelsel kan gerust naast die van bovengenoemde landen geplaatst worden...

Qua democratisch gehalte vind ik de meeste Europese kiesstelsels STUKKEN beter.
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 12:57   #24
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Het Amerikaans kiesstelsel kan gerust naast die van bovengenoemde landen geplaatst worden...

Qua democratisch gehalte vind ik de meeste Europese kiesstelsels STUKKEN beter.
Daar ben ik het dus volstrekt mee oneens.

Uw eerste statement is ronduit belachelijk en illustreert dat u lak hebt aan democratie.

Wat uw tweede statement betreft: men kan discussiëren over de respectievelijke merites van de diverse kiessystemen. Maar de betrokkenheid van de modale burger bij het politieke gebeuren is naar mijn ervaring toch veel groter in de VS dan in de meeste Europese landen die ik ken.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 13:05   #25
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Qua democratisch gehalte vind ik de meeste Europese kiesstelsels STUKKEN beter.
Moet je mij ff uitleggen wat daar zo goed aan is? In geen enkel Europees land kan een verkozen partij zijn beloofde programma uitvoeren want ze dienen rekening te houden met tegenwoordig minstens 2 andere coalitiepartners die radikaal er een andere mening op na houden. Laten we ff enkel kijken naar België waar men er nog niet in slaagt een serieuze regering op pootjes te zetten om dat de ene ligt te kankeren dat er geen Frans mag worden gesproken in een Vlaamse gemeente en de andere vindt dat die gemeente bij het franstalige Brussel moet gevoegd worden. Bienvenue en Europe...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 14:30   #26
Sodomis
Gouverneur
 
Sodomis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Daar ben ik het dus volstrekt mee oneens.

Uw eerste statement is ronduit belachelijk en illustreert dat u lak hebt aan democratie.

Wat uw tweede statement betreft: men kan discussiëren over de respectievelijke merites van de diverse kiessystemen. Maar de betrokkenheid van de modale burger bij het politieke gebeuren is naar mijn ervaring toch veel groter in de VS dan in de meeste Europese landen die ik ken.
Que?

Mijn eerste statement is een karikatuur om Chipie van wederwoord te dienen. Ik geloof in democratie, beste.

Jan Modaal komt zijn huis niet buiten om te gaan stemmen in de VS.
Je moet je om te beginnen maanden op voorhand gaan registreren om te mogen stemmen.

Citaat:
In geen enkel Europees land kan een verkozen partij zijn beloofde programma uitvoeren want ze dienen rekening te houden met tegenwoordig minstens 2 andere coalitiepartners die radikaal er een andere mening op na houden.
Is toch VEEL democratischer dan 2 partijen die in grote lijnen toch dezelfde politiek voeren...

Naar mijn weten mag er in geen enkel Europees land, geld aangenomen worden van de bedrijfswereld.
__________________
"Military justice is to justice what military music is to music." G. Marx
Sodomis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 14:30   #27
Tommm
Minister-President
 
Tommm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 4.574
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Moet je mij ff uitleggen wat daar zo goed aan is? In geen enkel Europees land kan een verkozen partij zijn beloofde programma uitvoeren want ze dienen rekening te houden met tegenwoordig minstens 2 andere coalitiepartners die radikaal er een andere mening op na houden. Laten we ff enkel kijken naar België waar men er nog niet in slaagt een serieuze regering op pootjes te zetten om dat de ene ligt te kankeren dat er geen Frans mag worden gesproken in een Vlaamse gemeente en de andere vindt dat die gemeente bij het franstalige Brussel moet gevoegd worden. Bienvenue en Europe...
En een keuze tussen 2 partijen vindt u wel democratisch? Dat scheelt maar 1 partij met een dictatuur. Politieke betrokkenheid in Amrika groter? geen keuze lijkt me.
__________________
NVA= Niet Veel Avance

Laatst gewijzigd door Tommm : 3 oktober 2008 om 14:31.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 14:34   #28
Tommm
Minister-President
 
Tommm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 4.574
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Amerikaanse politici(inclusief Bush Jr., Palin) zijn zeker niet dommer dan Vogels, Tobback Jr., van den Bossche Jr., Q, Stevaert,...

Zoiets is in de eerste plaats een rondje nodeloos Amerika bashen.
Amerika bashen? Die Amerikanen die zich nodeloos mengen in de EU bedoelt u? Die arme godsdienstwaanzinnige sukkelaars die zitten te wachten tot ze hun troepen nog eens kunnen uitsturen om een al achterlijk land naar het stenen tijdperk te bombarderen? Die Amerikanen bedoelt u. Bash er maar op los zou ik zeggen.
__________________
NVA= Niet Veel Avance
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 14:36   #29
Tommm
Minister-President
 
Tommm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 4.574
Standaard

Oh ja, weer vergeten. Voor de gemiddelde politics-forummer geldt: hoe krankzinnig ook, rechts is goed...
__________________
NVA= Niet Veel Avance
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 14:59   #30
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Is toch VEEL democratischer dan 2 partijen die in grote lijnen toch dezelfde politiek voeren...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En een keuze tussen 2 partijen vindt u wel democratisch? Dat scheelt maar 1 partij met een dictatuur.
2 Grote partijen is iets dat historisch zo gegroeid is door de kleinere kieskringen(Overigens zijn er genoeg andere partijen, net zoals je in België partijenen als LSP, PVDA, BUB,...hebt).

In parlementaire democratieën waar er veel gelijkewaardige partijen in het parlement zetelen, blijkt dat de parlementariërs veel minder te zeggen(is gelijk aan minder democratie).

Amerika is de enigste parlementaire democratie waar parlementsleden quasi geen partijtucht kennen. Als iemand tegen zijn partij in wil stemmen om zijn kiezers niet te veraden dan doet ie dat, zijn partij zal er weinig tegenin durven brengen(kijk maar naar het afschieten van het plan Paulson).

Iemand die in België zijn kiesbeloftes boven de partijtucht stelt, krijgt de volgende keer een onverkiesbare plaats, of wordt uit de partij gezet.
Het parlement is dus in bijna de facto overbodig in veel-partij staten.
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:12   #31
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik laat het je morgen weten na het debat gezien het voor mij tussen W en Palin gaat.

Maar, onlangs zag ik een 'discussie' tussen 5 oud-ministers van buitenlandse zaken, Kissinger, Christopher, Baker, Albright en Powell en dat was heel interessant en intellectueel van een veel hoger niveau dan het doorsnee debat wat we nu zien tussen de kandidaten. Laten we hopen dat de nieuwe president zich omringd met bekwame adviseurs en ministers.
Beste Longhorn,

Uiteraard heb je in deze gelijk. Eigenlijk had ik liever Colin Powell gezien dan Obama. Naar mijn idee zou dat de betere keus zijn.

Ja, en dan Allbright en Kissinger. Die hebben Amerika niet echt verder geholpen. Kissinger met zijn "geheime" diplomatie, heeft veel kapot gemaakt.

De China affaire, destijds met Nixon, rommelt er ook tussendoor.

Amerika heeft eigenlijk in politiek opzicht nooit iets bereikt.

Glorieuze tijden voor fabrikanten van doodskisten!
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:19   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Uiteraard heb je in deze gelijk. Eigenlijk had ik liever Colin Powell gezien dan Obama. Naar mijn idee zou dat de betere keus zijn.
Die is ook verbrand door voor de VN te komen liegen over WMD's in Irak...
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:35   #33
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht


Naar mijn weten mag er in geen enkel Europees land, geld aangenomen worden van de bedrijfswereld.

U zou toch een klein beetje vanonder uw kerktoren vandaan moeten komen.

Overigens kent de VS ook een zeer strenge reglementering inzake giften aan kandidaten. Net als in Europa bestaan er uiteraard ook manieren om dat te omzeilen.

De vermogensaangiftes en andere financiële reglementen waaraan politici in de VS zijn onderworpen zijn overigens veel strenger dan hier in Europa.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:53   #34
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Heer Ostyn, illegale giften aan politici zijn in de VS meer regel dan uitzondering. In de EU gebeurt dat ook. Af en toe komt zo iets uit, net zo als het slippertje van je echtegeno(o)t(e). Dan is er bloed aan de paal, maar uiteindelijk gebeurt er niets.
Leze Chirac.

Als de EU banken in Amerika geld kwijtraken, dan doen ze dat met open ogen.
Amerika was al tijden de Vietnam oorlog, technisch gesproken failliet.
Een aantal VS overheidsdiensten, zoals DEA en ATF moeten zichzelf bedruipen door inbelagname van roerend en onroerend goed alsmede geldmiddelen.
Ambtenaren worden slecht en/of onderbetaald en vandaar de gigantische corruptie.

Bankiers persoonlijk aanspreken. Allemaal wisten ze/konden weten dat het eens mis zou gaan.
Wij wisten het 25 jaar geleden al, maar dachten dat de klap eerder zou komen.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:56   #35
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Oh ja, weer vergeten. Voor de gemiddelde politics-forummer geldt: hoe krankzinnig ook, rechts is goed...
Rechts? Links?
Vergeet "Irratio" niet.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 oktober 2008 om 15:57.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 16:01   #36
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Rechts? Links?
Vergeet "Irratio" niet.
de conservatieven mikken op het hart.

wat ze ook doen, ze doen het voor Amerika.

door politici genaaid worden ... voor Amerika !
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 16:12   #37
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Overigens kent de VS ook een zeer strenge reglementering inzake giften aan kandidaten. Net als in Europa bestaan er uiteraard ook manieren om dat te omzeilen.

De vermogensaangiftes en andere financiële reglementen waaraan politici in de VS zijn onderworpen zijn overigens veel strenger dan hier in Europa.
Ik ken de reglementeringen niet maar mijn oom die een bedrijf had in de buurt van Chicago is toch een paar keer naar een fund raising dinner gegaan voor de republikeinen.

Dat kostte 'm toen toch 1200 dollar per couvert en ze gingen telkens met een man of 6.
En dat was natuurlijk maar het tipje van de ijsberg.

In belgië althans gaat het toch wel lichtelijk anders heb ik de indruk.

Niet dat het veel opgeleverd heeft overigens, want hij is ondertussen uitgeweken naar Canada waar alles net iets soepeler verloopt blijkbaar.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 00:28   #38
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Amerikaanse politici(inclusief Bush Jr., Palin) zijn zeker niet dommer dan Vogels, Tobback Jr., van den Bossche Jr., Q, Stevaert,...
Volledig akkoord. Maar Belgie is ook geen super mogendheid waar de politici het lot van de ganse wereldbevolking onrechtsreeks beinvloeden of waar 1 persoon bijzonder grote macht in de schoot geworpen krijgt zoals dat in de VS gebeurt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Zoiets is in de eerste plaats een rondje nodeloos Amerika bashen.
Waarom? Ik ben zeer pro amerikaans en voor de honderdste keer op het forum reeds gezegd, ik kom er zeer regelmatig en werk met tal van amerikaanse bedrijven en investeerders.
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 01:13   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Wie is nu eigenlijk de domste van de hoop? We wisten al langer dat GW Bush niet van de snuggerste is en wellicht de geschiedenis zal ingaan als een van de slechtste en domste VS presidenten.

Het gaat ondertussen op alle vlakken snel bergaf met de enigste supermacht. De VS zitten ondertussen met een onnoemelijk grote overheidsschuld, een financieel - economische ramp van jewelste, een uitzichtloze en geldverslindende maar vooral zinloze oorlog en tanend respect van de oude bondgenoten om maar enkele te noemen.

De volgende ramp voor de VS: steeds meer aandacht voor populariteit en "goede PR" en steeds minder aandacht voor het (beperkt) intellect van haar "democratisch" verkozen leiders. Afgaande op alles wat u gehoord en gezien hebt van het duo president/vice president, wie is / was er volgens u, louter op intellectuele capaciteit beoordeeld, de MINST bekwame??
Daar gaan we weer met een rondje "braken op de VS". En ook hier weer dat zelfde toontje dat links Europa zo kenmerkt: wij, Europeanen, zijn de intellectuelen; jullie, Amerikanen, zijn een bende dommeriken. Mij komt het eerder voor als een bittere bekentenis dat de Europeanen niet langer de leidende rol spelen in de wereld en op bijna alle vlakken de fakkel hebben moeten doorgeven aan de VS. Komt daar dan nog eens bij dat men in de VS vaak conservatiever is dan in (West-)Europa, wat nog meer de linkse woede opwekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 01:15   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Jan Modaal komt zijn huis niet buiten om te gaan stemmen in de VS.
Je moet je om te beginnen maanden op voorhand gaan registreren om te mogen stemmen.
Komt Jan Modaal dan massaal buiten in al die Europese landen waar er geen stemplicht bestaat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be