Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 07:26   #81
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Speel bankier voor jezelf(shorten) en koop GOUD!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Wat zien we: beurzen blijven het goed doen ondanks fundamentele overwaardering, dus blijf long staan (ook al strookt dit absoluut niet met mijn negatieve visie) tot je de eerste harde neerwaartse correcties begint te zien.


Nu weet ik het nog niet.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 07:53   #82
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
De monopolist denkt iets van economie te begrijpen, de econoom weet dat de monopolist zich laat misleiden door een geldspelletje.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 08:52   #83
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Een ernstige daling wellicht wel, maar (imho) niet het soort "dalingen" die we vandaag hebben gezien (in het licht van de sterke stijgingen van de laatste dagen, weken en maanden).

Uiteindelijk zijn de drie meest gevolgde Amerikaanse indexen vandaag weer licht gestegen.

Op 26 augustus is de economische meltdown alvast niet begonnen.
Momenteel zitten we in een dikke mist wat de economie betreft, maar gebeurtenissen uit het verleden leren dat we een heel gevaarlijk pad bewandelen. In ieder geval hebben we in amper een decennium drie economische bubbels, waar er schandalig veel geld naar traders gaat.

Dajjal zijn houding op de beurs is een voorbeeld hiervan en toont het extreme gedrag aan. Op die manier investeren maakt de economie zeer labiel. Je kan gerust stellen dat het doorgedreven individualisme het systeem van binnenuit aanvreet en het volk verlamt ook maar iets te ondernemen.

De winsten én verliezen worden steeds extremer, de manier waarop de banken momenteel hun winsten trouwens halen is ronduit schandalig en extreem inhalig tegenover de gewone man. Hier komt bovenop dat het volk het gelag mag betalen, de staatsschulden reizen de pan uit en onze leiders reageren bedroevend incompetent. Stabiel is de situatie alleszins niet te noemen, nog een el nino en we zitten volledig op ons gat.

Laatst gewijzigd door Loki : 28 augustus 2009 om 08:55.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 09:10   #84
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Deconstructie is rechtvaardigheid

Als ik creatief ben, creëer ik werkloosheid en stijgende grafieken
Als ik nadenk over creativiteit, creëer ik vrije tijd en arbeidsdeling in functie van onze behoeften


Als ik de eerste gedachte afbreek, creëer ik samenwerking en rechtvaardigheid, deconstructie is rechtvaardigheid
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 10:16   #85
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Momenteel zitten we in een dikke mist wat de economie betreft, maar gebeurtenissen uit het verleden leren dat we een heel gevaarlijk pad bewandelen. In ieder geval hebben we in amper een decennium drie economische bubbels, waar er schandalig veel geld naar traders gaat.
Dajjal zijn houding op de beurs is een voorbeeld hiervan en toont het extreme gedrag aan. Op die manier investeren maakt de economie zeer labiel. Je kan gerust stellen dat het doorgedreven individualisme het systeem van binnenuit aanvreet en het volk verlamt ook maar iets te ondernemen.

De winsten én verliezen worden steeds extremer, de manier waarop de banken momenteel hun winsten trouwens halen is ronduit schandalig en extreem inhalig tegenover de gewone man. Hier komt bovenop dat het volk het gelag mag betalen, de staatsschulden reizen de pan uit en onze leiders reageren bedroevend incompetent. Stabiel is de situatie alleszins niet te noemen, nog een el nino en we zitten volledig op ons gat.

Ben het in grote mate eens met de teneur van uw post. Maar het is de hebzucht van de mensen in het algemeen dat het systeem labiel maakt. Niet van een paar traders.


Ik heb het ook niet voor banken, maar het is de druk om rendementen en winsten te halen (vanwege de investeerders, wij dus, de bevolking) dat die ongeoorloofde risico's nemen.
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 10:17   #86
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ben het in grote mate eens met de teneur van uw post. Maar het is de hebzucht van de mensen in het algemeen dat het systeem labiel maakt. Niet van een paar traders.
Het heeft wel iets komisch, stel je voor dat wereld uit 90 % traders zou bestaan, wordt nog wat.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 10:36   #87
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het heeft wel iets komisch, stel je voor dat wereld uit 90 % traders zou bestaan, wordt nog wat.
Traders zijn gewoon iets meer ervaren in .... traden. Dwz, discipline, zelfkennis, geduld zijn deugden voor een trader. Ze maken gebruik van de emoties en hebzucht van anderen om geld te verdienen (omdat traders ook dat stadium doorgemaakt hebben ooit, weten ze dat dit de zwakte is van anderen)....

__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 10:47   #88
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Traders zijn gewoon iets meer ervaren in .... traden. Dwz, discipline, zelfkennis, geduld zijn deugden voor een trader. Ze maken gebruik van de emoties en hebzucht van anderen om geld te verdienen (omdat traders ook dat stadium doorgemaakt hebben ooit, weten ze dat dit de zwakte is van anderen)....
Hebben we al gemerkt, kennis van de menselijke psyche is bijzonder handig om je medemens uit te schakelen. Het systeem werkt zo.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 11:06   #89
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.153
Standaard

die traders zijn gelijk waarzeggers die Tarod kaarten lezen...

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 augustus 2009 om 11:06.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 11:32   #90
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Hebben we al gemerkt, kennis van de menselijke psyche is bijzonder handig om je medemens uit te schakelen. Het systeem werkt zo.
Spijtig genoeg is dat laatste juist in algemene termen.

In dit specifieke geval is het de "medemens" die zichzelf uitschakelt...: slachtoffer van eigen hebzucht. Een trader probeert te overleven. Een hebzuchtige gokker is slachtoffer van zijn eigen "vices".

Traden is een beetje als Aikido: is geen aanvalssport waarbij u de medemens wil uitschakelen, maar een zelfverdediging waarbij u gebruik maakt van de aggressie van een ander om de aggressor uit te schakelen.

__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 12:14   #91
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg is dat laatste juist in algemene termen.
We zullen met dit systeem moeten leven, niemand komt op het idee om het te wijzigen ten goede. Daarom bestaat er natuurlijk onderwijs, om gewoon hetzelfde te blijven doen en hierdoor problemen te creëren. Men zegt al eens iets van een ezel maar dit is een totaal ander beest, veel en veel slimmer.
Citaat:
In dit specifieke geval is het de "medemens" die zichzelf uitschakelt...: slachtoffer van eigen hebzucht. Een trader probeert te overleven. Een hebzuchtige gokker is slachtoffer van zijn eigen "vices".
Weet niet waarom, ik voel me niet zo hebzuchtig en toch wordt ik ook uitgeschakeld. Hoe past dat in jouw verhaal ?
Citaat:
Traden is een beetje als Aikido: is geen aanvalssport waarbij u de medemens wil uitschakelen, maar een zelfverdediging waarbij u gebruik maakt van de aggressie van een ander om de aggressor uit te schakelen
Als dat een nieuwe rage wordt, ons broodje gebakken, zo lijkt het wel. Straks zijn er geen agressors meer, zou wat zijn.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:02   #92
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Spijtig genoeg is dat laatste juist in algemene termen.

In dit specifieke geval is het de "medemens" die zichzelf uitschakelt...: slachtoffer van eigen hebzucht. Een trader probeert te overleven. Een hebzuchtige gokker is slachtoffer van zijn eigen "vices".

Traden is een beetje als Aikido: is geen aanvalssport waarbij u de medemens wil uitschakelen, maar een zelfverdediging waarbij u gebruik maakt van de aggressie van een ander om de aggressor uit te schakelen.


Het echt spijtige van de zaak is dat al die gokkers niet alleen zichzelf uitschakelen maar ook anderen die helemaal het geld niet hebben om te gokken. Veel van de werklozen die er bij zijn gekomen zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die niet op de beurs spelen, een deel van de bedrijven die het moeilijk krijgen zijn van eerlijke bedrijfsleiders die hard werken voor hun bedrijf en dat nu door externe omstandigheden die niet nodig zijn zien naar de afgrond gaan.
De geldwolven moeten dringend gemuilkorfd worden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:08   #93
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Het echt spijtige van de zaak is dat al die gokkers niet alleen zichzelf uitschakelen maar ook anderen die helemaal het geld niet hebben om te gokken. Veel van de werklozen die er bij zijn gekomen zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die niet op de beurs spelen, een deel van de bedrijven die het moeilijk krijgen zijn van eerlijke bedrijfsleiders die hard werken voor hun bedrijf en dat nu door externe omstandigheden die niet nodig zijn zien naar de afgrond gaan.
De geldwolven moeten dringend gemuilkorfd worden.
Die 'gokkers' zoals jij het omschrijft, veroorzaken helemaal geen 'werklozen', veroorzaken geen 'bedrijven die het moeilijk krijgen' en dergelijke.

Dat hebde gij gedaan. En ik. En de andere consumenten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:15   #94
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Die 'gokkers' zoals jij het omschrijft, veroorzaken helemaal geen 'werklozen', veroorzaken geen 'bedrijven die het moeilijk krijgen' en dergelijke.

Dat hebde gij gedaan. En ik. En de andere consumenten.
Natuurlijk jong, draai de boel anders gewoon om.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:20   #95
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Natuurlijk jong, draai de boel anders gewoon om.
Hij heeft anders wel gelijk. Door lage beurskoersen gaan bedrijven niet failliet. De beurskoers heeft geen invloed op de winstgevendheid/verlieslatendheid van een onderneming. Omgekeerd natuurlijk wel. Ge moogt de causaliteit niet omdraaien, tis: verliezen --> ontslagen en lage beurskoersen.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:22   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Natuurlijk jong, draai de boel anders gewoon om.
Ik denk toch niet echt dat ik de boel omdraai, hoor. Jij valt de symptonen aan - die je niet leuk vindt. Dat is begrijpelijk, maar daarmee begrijp je de oorzaak niet. De oorzaak dat een bedrijf failliet gaat (en dus werkloosheid en dergelijke veroorzaakt), is doordat consumenten de prijs niet betalen voor de producten.

Traders (of 'gokkers') hebben daar niets mee te maken. Zij zorgen ervoor dat het marktproces sneller en soepeler verloopt. Maar zij zijn niet verantwoordelijk voor de onderliggende oorzaken; dat zijn de consumenten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 14:23.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:24   #97
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Dat zijn tenminste goede voorstellen, ik hou ook van apartheid. Laat de monopolisten gewoon doen, ik hou me liever bezig met economie.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 augustus 2009 om 14:24.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:29   #98
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
We zullen met dit systeem moeten leven, niemand komt op het idee om het te wijzigen ten goede. Daarom bestaat er natuurlijk onderwijs, om gewoon hetzelfde te blijven doen en hierdoor problemen te creëren. Men zegt al eens iets van een ezel maar dit is een totaal ander beest, veel en veel slimmer.
Ik ben het heel dikwijls -als een van de weinigen hier - met je eens. Het ganse systeem is fucked up. Maar verandering zien en krijgen? Er moeten eerst gigantische ongelukken gebeuren vooraleer men aan een ander systeem gaat denken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Weet niet waarom, ik voel me niet zo hebzuchtig en toch wordt ik ook uitgeschakeld. Hoe past dat in jouw verhaal ?
Het is het 'echt' grote geld dat de boel om zeep helpt. En de mentaliteit van de tijd en van de massa. Niet een paar enkelingen traders zijn de schuldigen.

Voor mij betekent traden: zelfstandigheid en onafhankelijkheid (niet meeheulen met de massa, niet spreken naar de bek van een baas, kunnen zeggen wat ik denk). Niet grabbelen om steeds meer te hebben. Regelmatig zie ik ook zwarte sneeuw voor langere tijd. I can live with it, because I'm free!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Als dat een nieuwe rage wordt, ons broodje gebakken, zo lijkt het wel. Straks zijn er geen agressors meer, zou wat zijn.
Je hebt gelijk. Ik meen dat. Maar ik maak de regels niet, ik klaag die evenzeer aan (zoals zovelel al gezien hebben op dit forum). Het is de massa zelf die niet geholpen wil worden.




Ondertussen... blijft de beurs weeral stijgen vandaag. The herd is buying! Laat ze maar doen. Het zal niet lang meer duren...
__________________
6666. Closing off.

Laatst gewijzigd door straddle : 28 augustus 2009 om 14:30.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:30   #99
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Dat mensen zijn gaan beginnen consuminderen had anders eerst wel een reden. En dat was niet uit engagement voor het milieu. Daar zat de bankencrisis voor iets tussen en die bankencrisis is mee veroorzaakt door het gokken op beurzen. En je gaat me ook niet vertellen dat die dalende aandelen van de banken niet mede verantwoordelijk waren voor de problemen waar de banken in kwamen te zitten. Ik dacht toch dat aandelen deel uitmaakten van de activa van een bedrijf, de debetzijde van de balans. En dat zal ook wel gelden voor andere bedrijven. Een verlies in een crisis van een anders gezond bedrijf zou ook zo geen vallende aandelen tot gevolge hebben moesten er zo geen gokkers op spelen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 28 augustus 2009 om 14:32.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:45   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat mensen zijn gaan beginnen consuminderen had anders eerst wel een reden. En dat was niet uit engagement voor het milieu. Daar zat de bankencrisis voor iets tussen en die bankencrisis is mee veroorzaakt door het gokken op beurzen.
Hoe doe je dat? 'gokken op de beurs' en dan een bankencrisis veroorzaken?

Citaat:
En je gaat me ook niet vertellen dat die dalende aandelen van de banken niet mede verantwoordelijk waren voor de problemen waar de banken in kwamen te zitten.
Omgekeerd: de problemen van de banken zorgen ervoor dat banken dalende aandelen hebben. Toch logisch?

Citaat:
Ik dacht toch dat aandelen deel uitmaakten van de activa van een bedrijf, de debetzijde van de balans. En dat zal ook wel gelden voor andere bedrijven.
Dat klopt. Maar alweer: die dalende aandelen zijn een reflectie van de problemen, niet de oorzaak.

Citaat:
Een verlies in een crisis van een anders gezond bedrijf zou ook zo geen vallende aandelen tot gevolge hebben moesten er zo geen gokkers op spelen.
Waarom niet? Wat doen die 'gokkers' dan dat zo desastreus is?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be