Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2010, 11:13   #41
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als we hun genen konden erven, betekent dat niet dat de neanderthalers toch 46 chromosomen hadden, en niet 48 zoals uzelf, als ik dat zo van uw gezicht mag aflezen, Bovenbuur?
Ze zitten 10 keer zo dicht bij ons dan bij chimps, is het niet logisch dat ze dan hetzelfde aantal chromosomen hebben?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 11:24   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik heb nog zo'n vraagje: is het nog steeds zo dat al onze mitochondriën van sapiens sapiens afkomstig zijn? Dat zou kunnen betekenen dat neandervaders en moderne moeders wel nageslacht konden krijgen, en de omgekeerde combinatie, die toch ook moet zijn voorgekomen, niet of toch niet op lange termijn.

Ik heb eens opgezocht hoe het met ezels en paarden zit; die hebben ook niet hetzelfde aantal chromosomen, terloops. Maar mijn conclusie was toch dat bij die dieren op lange termijn geen "admixture" van de ene soort in de genenpool van de andere mogelijk is, toch niet via "vreemdgaan" bij de andere soort.
De combinatie van mensen en neanderthalers zit een beetje op de grens van wat nog tot een enkele soort gerekend kan worden, en nog een vrij mooi klassiek voorbeeld ook. Twee populaties hebben onderling weinig genenuitwisseling en krijgen bovendien met verschillende omstandigheden te maken. Dat er weinig genenuitwisseling plaats vind betekent echter niet dat het helemaal niet plaats vind. Het is doodnormaal dat er een periode van soms wel een miljoen jaar of meer is waarin twee populaties nakomelingen kunnen krijgen en dit ook doen, maar in te bepertke mate om soortvorming te voorkomen. Op den duur gaan de groepen zo verschillen dat (vruchtbare) nakomelingen krijgen onmogelijk of op zijn minst zeer moeilijk word, dan spreken we van echte losse soorten, voor die tijd kan je het ook rassen of ondersoorten noemen. Hedendaagse voorbeelden zijn de wapiti en het edelhert, de verschillende ondersoorten van chimpansees (de bonobo's zullen al wel te ver af staan) en in mindere mate bijvoorbeeld hondenrassen (ezels en paarden en schapen en geiten zijn inderdaad al verder).

Maar goed, dat geheel terzijde natuurlijk.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 17 mei 2010 om 11:26.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 13:03   #43
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik heb nog zo'n vraagje: is het nog steeds zo dat al onze mitochondriën van sapiens sapiens afkomstig zijn? Dat zou kunnen betekenen dat neandervaders en moderne moeders wel nageslacht konden krijgen, en de omgekeerde combinatie, die toch ook moet zijn voorgekomen, niet of toch niet op lange termijn.

Ik heb eens opgezocht hoe het met ezels en paarden zit; die hebben ook niet hetzelfde aantal chromosomen, terloops. Maar mijn conclusie was toch dat bij die dieren op lange termijn geen "admixture" van de ene soort in de genenpool van de andere mogelijk is, toch niet via "vreemdgaan" bij de andere soort.
O ja, ik had me voorgenomen hier nog enigzins inhoudelijk op terug te komen, voor zover ik weet zijn er inderdaad nog geen neanderthal mitochondria in modene mensen aangetroffen, dus of het zijn er zo weinig dat de studies die het hadden kunnen aantonen er nog geen gevonden hebben of de directe moederlijke lijn loopt bij alle mensen inderdaad direct naar deomo sapiens voorouders. Dat zou er mee te maken kunnen hebben dat mensen die het grootste deel van hun DNA van sapiens kregen er een nadeel van ondervinden als ze neanderthal mitochondria hebben (bijvoorbeeld omdat deze zich harder vermenigvuldigen en daardoor het energeverbruik verhogen), maar dat is wel een behoorlijk seculatieve stelling, dus ga er voorlopig maar niet van uit.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 20:27   #44
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Bedankt, Bovenbuur, voor het updaten van mijn dilettantisch paleontoloogschap; de laatste jaren kom ik niet meer verder dan eens een zoekopdrachtje daarover in het internet, maar die leveren geen gestructureerde info op als je een en ander niet genoeg hebt bijgehouden om de juiste zoektermen te kiezen.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 23:21   #45
arbaba
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 juli 2010
Berichten: 8
Standaard

That was a very healthy discussion,with some good and effective points,I really appreciate this thread,thanks for all the information.
arbaba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 00:48   #46
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Homo Sapiens Sapiens met de Neanderthaler en de Homo Heidelbergensis.
Zouden Basken soms.....door hun zeer afwijkende taal en doordat dat gebied nog heel lang bewoond was door Neanderthalers....nazaten zijn van de Neanderthaler ?
Zijn alle huidige mensenrassen niet een resultaat van mindere of meer vermenging van verschillende primitieve mensensoorten? Als men onderzoek doet naar hersencapaciteit en lichaamsopbouw blijken daar best wel verschillen in te zitten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be