Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2006, 15:32   #61
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Dat laat ik over aan de moderator.

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 april 2006 om 15:34.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 14:19   #62
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

vorige week gaf ik een lezing aan het anarchistisch collectief in gent, een anarchistische studentenvereniging.

daarin zei ik het volgende over de armen en hun cultuur.

In de eerste plaats is het zo dat er niet zoiets bestaat als een homogene armencultuur. Er zijn evenveel soorten armen als dat er soorten mensen, eskimo s, treinconducteurs zijn.

Maar om over het kindje te kunnen spreken moeten we het kindje wel een naam geven. En dus maak ik devolgende indeling.

daarbij is het belangrijk voor ik daarmee begin aan te geven dat er een groot verschil is tussen een situatie zoals nu waarbij ik als arme zelf mijzelf en mijn lotgenoeten definieer en de gangbare tendens waarbij armen door ervaringsondeskundigen worden gedefinieerd.

ik deel dus de armen in in grosso modo twee groepen ( waarbij nogmaals moet gezegd worden dat deze indeling niet strikt en letterlijk opgevat moet worden )

ten eerste zijn er de materiele armen
ten tweede zijn er de culturele armen

materiele armen dat zijn mensen die dus een gebrek hebben aan geld, materie.
culturele armen zijn eerder mensen die een andere niet materialistische cultuur hebben. culturele armen zijn ook materiele armen maar materiele armen zijn meestal geen culturele armen. Er bestaan bovendien natuurlijk ook mengvormen. er zijn veel meer materiele armen en slechts relatief weinig culturele armen.

materiele armen zijn doorgaans niet poliiek actief en ook niet in politiek geinteresseerd. ze zijn eerder a politiek. ze zijn niet georganiseerd. in feite zijn ze cultureel gezien ook middeklassers. omdat ze niet meekunnen met de middeklassers voelen ze zich gefaald en hebben ze vaak idd een gekwetste binnenkant.

materiele armen hengelen ook voortdurend achter de goedkeuring van de anderen. ze zoeken dus hun empowerment buiten zichzelf. culturele armen zijn selfempowered en kunnen zich wel vinden in de rol van dwarsbalk en buitenstaander. culturele armen zijn dikwijls krakers, nomaden, anarchisten, marxisten, kunstenaars, exentriekelingen, goeroes, asceten enz. vaak zijn ze extreem links.

bij culturele armen is hun armoede in zekere zin ook een vrijwillige keuze. In die zin dat ze liever arm zijn dan dat ze medeplichtig zijn aan het systeem dat ze radicaal afwijzen. hun armoede is dus een consequentie van hun strijd tegen het systeem dat oa armoede op grote schaal organiseert ( kapitalisme ). Daardoor is het ook zo dat ze ondanks hun armoede doorgaans relatief gelukkig zijn in hun situatie. Terwijl materiele armen uitermate ongelukkig zijn omdat ze in een situatie zitten die ze niet zelf hebben gekozen. Wel is het belangrijk aan te geven dat ook culturele armen die dus voor armoede gekozen hebben als ze nadien van gedacht veranderen niet meer zomaar direct terug uit hun armoede kunnen stappen. Dit aangezien materiele armoede een vicieuze cirkel is waar niemand zomaar zondermeer terug uit geraakt.

wat de armoedebestrijding betreft die moeten we ook in twee delen onderverdelen.

enerzijds is er de klassieke armoedebestrijding. Deze wordt vooral door middeklassers georganiseerd en aangezien de politiek ook door de middeklassers en hogere klassen word gedomineerd is het dan ook logisch dat enkel deze klassieke armoedebestrijding wordt erkend en gesubsidieerd. Bij deze erkende armoedebestrijding wordt er gepoogd van de materiele armen middeklassers te maken. Men gaat dus uit van de assimilatie van de armen. Armen die niet wensen te assimileren, culturele armen dus worden door de klassieke armoedebestrijding ook niet erkend als echte armen. Meer zelfs ze worden gezien als de vijanden van de armen.

Ook culturele armen doen vaak aan armoedebestrijding. maar zij gaan daarbij uit van een visie die totaal haaks staat op die van de klassieke armoedebestrijding. Het is dan ook logisch dat de culturele armen hierin met de middeklassers in conflict komen.

daar waar de middeklassers de armen proberen aanzetten tot assimilatie proberen de culturele armen hun lotgenoten net aan te zetten tot non assimilatie en non cooperatie.

culturele armen laten hun lotgenoten eigenlijk zien dat ze ondanks hun armoede toch hun waardigheid kunnen behouden. dit werkt zeer aanstekelijk. Daar waar de middeklassers er proberen voor te zorgen dat de materiele armen ook naar six flags kunnen en zich ook een mooie wagen kunnen aanschaffen en zodoende gelukkig te worden proberen culturele armen hun lotgenoten ertoe te brengen gelukkig te worden door dit verlangen naar materiele zaken op te geven. Ze bewijzen aan hun lotgenoten door hun eigen manier van zijn (cultuur ) dat men zonder een mooie wagen wel degelijk ook gelukkig kan zijn. In feite gaat het zelfs nog verder want wie zonder mooie wagen gelukkig kan zijn is in spiritueel opzicht zelfs zondermeer superieur aan diegenen die dat niet kunnen ( de middeklassers )

aangezien middeklassers ondanks hun mooie wagen veelal ook niet gelukkig zijn zullen ze nooit in hun armoedebestrijding kunnen slagen. Dit wordt ook bewezen uit het feit dat armoede nog steeds toeneemt ondanks vele decennia van klassieke op assimilatie gerichtte armoedebestrijding.

Voor de materiele armen is het vervelend ergens want in feite wordt er langs twee zijden aan hen getrokken. Ten lange leste zullen ze echter wel doorkrijgen dat hun enige bondgenoten diegenen zijn die naast hen lijden en niet diegenen die hen vanuit de hoogte trachten te doen assimileren.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 april 2006 om 14:20.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 22:43   #63
predator
Parlementslid
 
predator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Omgeving Antwerpen
Berichten: 1.788
Standaard

KoB schreef :

Citaat:
ten tweede zijn er de culturele armen
Samengevat : KOB dat zijn dus diegenen die zich tegen het systeem verzetten, o.a. door te weigeren te werken.

Tiens, wat men toch allemaal uit"peinst" om grepamperde werkweigeraars te ... verheerlijken ...
__________________
Pour les flamands la même chose ...
predator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 23:20   #64
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

idd onder andere door werk te weigeren want door te werken houdt de domme massa het kapitalisme dat verantwoordelijk is voor de onderdrukking van miljarden mensen in stand.

Wie dus werkt is medeverantwoordelijk voor de uitbuiting van al deze mensen.
Wie niet meewerkt ( coopereert ) is dat niet of in veel mindere mate

het enige geldige excuus dat er mijns inziens nog kan zijn is indien men kinderen of gezin te onderhouden heeft want dan zijn die kinderen of gezin eigenlijk een soort van gijzelaars.

wat men indien men startkapitaal heeft ook kan doen is bvb ligfietsen gaan maken en verkopen ipv aan de band van de volvo te gaan staan

wat ook nog aanvaardbaar is is een job doen met een sociale dimensie
of ambtenaar zijn en werken voor de gemeenschap

buiten nog enkele ethisch te onderbouwen mogelijkheden die niet in deze opsomming vervat zitten is al de rest uit den boze, het zich slaafs laten gebruiken door het productieapparaat doet men eigenlijk puur uit mentale luiheid. het is de gemakkelijke weg van assimilatie aan de waanzin zonder weerstand ( dit neemt niet weg dat ik begrip heb voor wie het niet kan laten )

hoe dan ook is het pad van de culturele arme is een veel moeilijkere weg
en het louter materialistische pad van de massa is in vergelijking hiermee op de keper beschouwd inferieur

het is bijvoorbeeld veel gemakkelijker om een huis te kopen of te huren dan om er een te kraken

het zou wijs zijn voor westerlingen om voor de culturele ( en andere ) armen net zoals bvb voor exotische culturen een minimum aan respect te trachten opbrengen - ze zouden er dan nog iets van kunnen leren.

in feite mogen jullie blij zijn dat er culturele armen zijn in jullie contreien die jullie van je ziekelijk materialisme met een engelengeduld in combinatie met de soms noodzakelijke spreekwoordelijke ijzeren hand trachten te genezen.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 april 2006 om 23:49.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 08:59   #65
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

’C
Citaat:
ultuur van de armoede’: een rijkeluisidee


Ja, volgens de rijkelui is de cultuur van de armoede
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 08:59   #66
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

’C
Citaat:
ultuur van de armoede’: een rijkeluisidee


Ja, volgens de rijkelui is de cultuur van de armoede er
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 08:59   #67
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Debbie:
Citaat:
DE Cultuur van de armoede’: een rijkeluisidee


Ja, volgens de rijkelui is de cultuur van de armoede er een van potentiële en reële criminaliteit.

Zo denken wij immers ook over de cultuur van de accumulatie, daar zijn we het dus roerend eens, de rijkelui en wij.

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 mei 2006 om 09:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 09:00   #68
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

wat?
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 09:02   #69
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
wat?
Beetje geduld...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be