Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel rusttijd neem jij tijdens lange autoritten
Halfuur na telkens 3 hr rijden 4 40,00%
Enkel tijdens het tanken, dus hooguit 5 minuten 1 10,00%
Halfuur na telkens 4 hr, ´s middags iets langere pauze 1 10,00%
Andere, met een woordje uitleg 4 40,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2016, 20:34   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben een ochtendmens.
In de voormiddag kan ik dus vier uur rijden, met amper tien minuten pauze.

In de namiddag om het anderhalf uur toch minstens tien minuten pauze.

Nu regel ik mijn dagelijks af te leggen afstanden meestal wel zo dat ik ten laatste om drie uur 's namiddags aan kom op mijn overnachtingsplaats.

.
Bijvoorbeeld.
Ook wat u eet en drinkt tijdens de stop speelt een grote rol.
Ook de ouderdom.
Laat ieder het voor zichzelf uitmaken.
Voldoende wijzen op de gevaren is volddoende.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:37   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Op rechte wegen lijkt me een half uur na drie uur goed te doen indien men fris is. In de bergen, met de ene bocht na de andere en afgronden langs alle kanten best wat vaker kleine pauzes nemen en vooral erg op het gemak rijden. In die omstandigheden is uiterste concentratie continu van doen. Dat vermoeid vlugger. Het grootste gevaar komt echter nog steeds van overdreven snelheid.
Denk ik niet.
Bochtenwerk houdt u juist attent.
Rechte wegen zijn eerder slaapverwekkend.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:48   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als ik tekenen van vermoeidheid vertoon.
Een rustpauze helpt trouwens niet altijd.
Een 50 km na de stop kunnen de verschijnselen al terug optreden.
Dus een richtlijn met afstand of tijd kan ik niet geven.
Daarom bestaan er ook hulpmiddelen (sinds 2002 is Mercedes eraan bezig, sinds 2007 op de markt*) die indien men ze respecteert ook zeker kunnen helpen, opmerkzaamheids-assistent of zoiets worden sinds *2007 verder geoptimaliseerd:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Driver...ness_detection
Driver drowsiness detection is a car safety technology which helps prevent accidents caused by the driver getting drowsy. Various studies have suggested that around 20% of all road accidents are fatigue-related, up to 50% on certain roads
* http://www.spiegel.de/auto/aktuell/m...-a-522395.html

Vemoeidheid merken 99 % van de mensen... maar men weet niet hoe kortbij men bij een secondenslaap staat..., vooral `s nachts is het risico groter...

Citaat:
"24 bis 33 Prozent aller tödlichen Verkehrsunfälle gehen auf Übermüdung zurück", hat Mercedes-Forscher Jörg Breuer vor Abfahrt erklärt. Vor allem nachts, bei monotonen Langstreckenfahrten, drohe der gefährliche Sekundenschlaf. Nicht die Müdigkeit, sondern deren Einschätzung sei das eigentliche Problem.

"99 Prozent der Menschen merken, dass sie müde sind, aber nicht, wie nahe sie am Sekundenschlaf sind", erläutert Pupillenforscherin Barbara Wilhelm von der Universitäts-Augenklinik Tübingen. "Das Ausmaß der Müdigkeit entgeht unserer Wahrnehmung." Die Folgen sind Selbstüberschätzung und manchmal tödliche Crashs.

Das Problem ist altbekannt, Mercedes schraubt seit nunmehr fünf Jahren an einer neuen Lösung. Anfang 2009 soll ein besonders sensibler Einschlafalarm in Serie gehen, vermutlich mit der nächsten Generation der E-Klasse.
En ook weer dat cijfer van 24% tot 33 % aandeel aan dodelijke ongevallen op snelle monotone wegen. Niet zozeer vermoeidheid maar de zelfoverschatting door de bestuurder ervan (het gaat nog wel...) is het eigenlijke probleem...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 21:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 20:59   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar niet met GPS.
Een combinatie tussen een systeem dat positie toont en een systeem dat meet of zetel in auto bezet is.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 21:04   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een combinatie tussen een systeem dat positie toont en een systeem dat meet of zetel in auto bezet is.
Je moet ook de identiteit van de bestuurder weten, dat kan met een irisscanner...
Als ik in een wat langer stilstaande snelwegfile eventjes uitstap of opstaat om mijn benen te strekken wat dan? Telt dat als rustperiode?
ff off-topic alweer...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2016 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 21:58   #26
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er is nergens sprake van verplichten,
Ik had het op de reactie van Johan Bollen, om dit met gps-systemen (of tachografen) na te gaan.
Niet duidelijk in mijn originele comment natuurlijk.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2016, 22:16   #27
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij had het over een verplichting of verbod, ik nergens.
En dan? Neen dat kun je niet met een GPS, want men kan meerdere bestuurders hebben die zich zeer snel kunnen aflossen, een GPS is trouwens zelfs niet nauwkeurig genoeg om het verschil te zien tussen een nauw aanliggende parking en autosnelweg, zelfs op de pechstrook is aflossen mogelijk (maar wel verboden).

Anders had men zoiets al in vrachtwagens geimplementeerd want die hebben verplichte rusttijden. Die hebben dus een digitale tachograaf ondertussen.
Dat spreek ik formeel tegen. Naast de inbouwde GPS zet ik bij lange ritten ook mijn Garmin-GPS op, een fiets- en wandelGPS, die noteert om de zoveel seconden de snelheid en de coördinaten. Je kan na de rit dit uitlezen op kaart op de computer met een programma van Garmin. Ze geeft tussen de meetpunten (ongeveer 4'' tot 10'') de daar gereden gemiddelde snelheid.

Je ziet perfect waar je een parking oprijdt, welke snelheid, een stop op de pechstrook zou je onmiddellijk zien. Je ziet zelfs of je op de linker rijstrook of de rechter rijdt, en waar je wisselt.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 18 juni 2016 om 22:31.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2016, 02:25   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Denk ik niet.
Bochtenwerk houdt u juist attent.
Rechte wegen zijn eerder slaapverwekkend.
Zeker met de verwarming aan. Ik herinner me dat van de Belgische autostrades. Men doezelt weg van de warmte en saaiheid.

Dat neemt niet weg dat uiterste concentratie vermoeiend is en dan doen kleine pauzes goed. Ik rij regelmatig over wegen waar mensen uit België meer dan eens van in paniek schieten. Ik spreek uit ervaring.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 juni 2016 om 02:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2016, 12:03   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat spreek ik formeel tegen. Naast de inbouwde GPS zet ik bij lange ritten ook mijn Garmin-GPS op, een fiets- en wandelGPS, die noteert om de zoveel seconden de snelheid en de coördinaten. Je kan na de rit dit uitlezen op kaart op de computer met een programma van Garmin. Ze geeft tussen de meetpunten (ongeveer 4'' tot 10'') de daar gereden gemiddelde snelheid.

Je ziet perfect waar je een parking oprijdt, welke snelheid, een stop op de pechstrook zou je onmiddellijk zien. Je ziet zelfs of je op de linker rijstrook of de rechter rijdt, en waar je wisselt.
Als je aktuele zeer goede software hebt en niet op nieuwe wegen rijdt neem ik aan. En goedkopere software is nooit zonder fouten.

Dat moet je al een zeer goede "GPS" hebben neem ik aan, soit het ligt niet zozeer aan de GPS maar wie de kwaliteitsvolle software dito wegenkaarten maakt. Ik heb nochtans een Becker GPS laatste kaartupdate 2008 oeps..., maar wel eentje zonder kaartdisplay (straatnamen, coordinaten, enkel pijlen en stem als hulp). De coordinaten zijn wel redelijk precies, want zelf getest met een militaire kaart.

Indien ik namelijk op een puur militaire weg rij aan de rand van het afgebakend gebied - die niet in de software staat - gaf mijn display gewoon de naam van de openbare weg aan die ca 15-20 meter verder parallel lag. Dus de aard van het beestje en de nauwkeurigheid op basis van de GPS-satellieten, de wegnaam die er net in ligt wordt dan weergegeven. Het aantal satellieten die het kastje ontvangde was meestal tussen 7 en 9, eerder zelden 5-6.

Bij mijn weten is GPS tot 20 meter nauwkeurig, mss ook al 10 meter, bron Wiki:
Citaat:
Nauwkeurigheid
Er zijn twee verschillende nauwkeurigheidsniveaus bij gps; voor militair gebruik is er de Precise Positioning Service (PPS) en voor gewoon gebruik is er de Standard Positioning Service (SPS). Waar SPS alleen gebruikmaakt van de C/A-code op het L1-signaal, maakt PPS ook gebruik van de P-code om een hogere nauwkeurigheid te verkrijgen.

De nauwkeurigheid of R95 van SPS bedraagt zo’n 20 meter; met statistische technieken — herhaald meten met verschillende satellieten of meten over langere tijd — of met referentiestations is de nauwkeurigheid verder op te voeren tot ongeveer 10 m. Met behulp van het dopplereffect is het mogelijk snelheden te meten. Een belangrijk nadeel is dat meteorologische verschijnselen het tijdsignaal kunnen vertragen, waardoor een fout ontstaat.

Indien er een hogere precisie nodig is, kan DGPS en/ of WAAS (Noord-Amerika)/ EGNOS (Europa) worden gebruikt. Vaste ontvangers met gekende coördinaten hebben een grotere nauwkeurigheid en kunnen differentiaalcorrecties doorsturen naar naburige gps-ontvangers.
Ik heb geen idee welke precisie techniek anno 2016 gebruikt wordt of wat er allemaal gehomolog€€rd is. Maar ik ben zo dat ik het even opzoek bij Garmin zelf dan:
Citaat:
http://www8.garmin.com/aboutGPS/

How accurate is GPS?
Today's GPS receivers are extremely accurate, thanks to their parallel multi-channel design. Our 12 parallel channel receivers are quick to lock onto satellites when first turned on, and they maintain strong locks, even in dense foliage or urban settings with tall buildings. Certain atmospheric factors and other sources of error can affect the accuracy of GPS receivers. Garmin GPS receivers are accurate to within 15 meters, on average.

GPS Signals
Newer Garmin GPS receivers with WAAS (Wide Area Augmentation System) capability can improve accuracy to less than 3 meters on average. No additional equipment or fees are required to take advantage of WAAS. Users can also get better accuracy with Differential GPS (DGPS), which corrects GPS signals to within an average of 3 to 5 meters. The U.S. Coast Guard operates the most common DGPS correction service. This system consists of a network of towers that receive GPS signals and transmit a corrected signal by beacon transmitters. In order to get the corrected signal, users must have a differential beacon receiver and beacon antenna in addition to their GPS.
Dus zelfs minder dan 3 meter kan met WAAS, met de nieuwste ontvangers, een enorme verbetering; DGPS was ook al tussen 3 en 5 meter. Ik zal dan zulke receivers hebben met 15 meter nauwkeurigheid.

Maar wat ik bedoel: je GPS kan nooit weten wie de auto bestuurt en of die nu een rusttijd gemaakt heeft of niet, dus ook niet indien men al dan niet van bestuurder wisselt na pakweg 2 minuten pauze. Men kan ook in een stilstaande file van bestuurder wisselen, de GPS of whatever kan nooit de identiteit van de bestuurder achterhalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2016 om 12:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2016, 14:14   #30
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als je aktuele zeer goede software hebt en niet op nieuwe wegen rijdt neem ik aan. En goedkopere software is nooit zonder fouten.
Het toestelletje, die ik al een paar jaar heb, gebruikt GPS en Glonass. Soms meer dan 10 sattelieten, hij geeft soms een nauwkeurigheid van 3 meter aan.
Je kan effectief zien, weliswaar niet overal, dat je, bijvoorbeeld aan een oprit, naar de linker rijstrook gaat om een auto te laten invoegen en wat verder weer naar rechts stuurt.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 19 juni 2016 om 14:15.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2016, 14:50   #31
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het toestelletje, die ik al een paar jaar heb, gebruikt GPS en Glonass. Soms meer dan 10 sattelieten, hij geeft soms een nauwkeurigheid van 3 meter aan.
Je kan effectief zien, weliswaar niet overal, dat je, bijvoorbeeld aan een oprit, naar de linker rijstrook gaat om een auto te laten invoegen en wat verder weer naar rechts stuurt.
Voorbeeldjes:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  oprit voorbeeld.jpg‎
Bekeken: 33
Grootte:  262,3 KB
ID: 103022  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Parking.jpg‎
Bekeken: 45
Grootte:  126,8 KB
ID: 103024  

__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 19 juni 2016 om 14:56.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2016, 15:07   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het toestelletje, die ik al een paar jaar heb, gebruikt GPS en Glonass. Soms meer dan 10 sattelieten, hij geeft soms een nauwkeurigheid van 3 meter aan.
Je kan effectief zien, weliswaar niet overal, dat je, bijvoorbeeld aan een oprit, naar de linker rijstrook gaat om een auto te laten invoegen en wat verder weer naar rechts stuurt.
Hoe is de typenaam van die Garmin?
De Glonass is wslk enkel verkrijbaar bij de betere Garmins:
Citaat:
http://www8.garmin.com/support/downl...ls.jsp?id=5529
nuvi 2495 LT GLONASS (GCD File) software version 8.20
as of March 13, 2014
Mijn vrouw gebruikt soms een goedkope raamplakker van Garmin, een 2360 Nüvi, anno 2012. (kreeg ze cadeau bij de auto)
Aan bepaalde snelwegafritten krijgt ze ook zulke beelden van rijstroken op haar display (3D instelling):
https://buy.garmin.com/de-AT/AT/stra...prod69452.html

Citaat:
Voorbeeldjes:
Dat heeft ze niet denk ik, of ik moet het volgende keer eens nachecken.
In elk geval is de kaartsoftware nog van einde 2012, versie 3.70, de GPS-firmware 2.70, sindsdien niet meer geupdated naar een nieuwe versie (omdat we het nog amper gebruiken). In de info-file van het toestel staat ook nergens GLONASS vermeld.
Onze Garmin 2360 is ook *niet compatible, Glonass maakt gebruik van 24 extra satellieten en is ook *20 % sneller:
* Was ist GLONASS und welche Geräte werden aktuell unterstützt?
+ instellingen:
Citaat:
Das Verwenden von GLONASS setzt die Änderung der Einstellung des Satellitensystems auf GPS+GLONASS in dem Menüpunkt "System" (Einstellungen > System) voraus.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2016 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 09:41   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Denk ik niet.
Bochtenwerk houdt u juist attent.
Rechte wegen zijn eerder slaapverwekkend.
Je lichaam en je geest bedriegen je.
Bochtenwerk vermoeit je, en even later is het des te erger.

Een mens heeft een (variabele ... bla bla ... indiveduele .. bla bla ..) spanning nodig tussen een laagtegrens en een hoogtegrens.
Beneden de laagtegrens wordt het monotoon en slaperig.
Boven die hoogtegrens knaag je aan de capaciteiten om het lang vol te houden. (conclusie: rij je dus constant aan 150 ipv 120, dan moet je vlugger stoppen en langere pauzes nemen om even veilig te rijden ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 10:21   #34
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Als je ietwat met de wagen kan rijden, dan heb je toch helemaal geen studies nodig om te voelen wat goed en wat niet goed is?

Een rustpauze op tijd en stond is evident; soms zal dat na 4 uur zijn, soms zal dat na 1 uur zijn, net zoals een pauze een kwartier kan duren en net zozeer een uur of drie kan duren.

Niet rijden 's nachts is onnozel gewoonweg. Dat zijn typisch de beste momenten om te rijden, maar 't is evident dat je dat niet doet na eerst een hele dag gewerkt te hebben.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:04   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je lichaam en je geest bedriegen je.
Bochtenwerk vermoeit je, en even later is het des te erger.

Een mens heeft een (variabele ... bla bla ... indiveduele .. bla bla ..) spanning nodig tussen een laagtegrens en een hoogtegrens.
Beneden de laagtegrens wordt het monotoon en slaperig.
Boven die hoogtegrens knaag je aan de capaciteiten om het lang vol te houden. (conclusie: rij je dus constant aan 150 ipv 120, dan moet je vlugger stoppen en langere pauzes nemen om even veilig te rijden ...

.
Akkoord, maar ik maak onderscheid tussen vermoeidheid en slaperigheid.
Ik moet niet altijd vermoeid zijn om slapperig te worden en omgekeerd.
Goed, dat is persoonlijke ervaring. (Op latere leeftijd)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:07   #36
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Als je ietwat met de wagen kan rijden, dan heb je toch helemaal geen studies nodig om te voelen wat goed en wat niet goed is?

Een rustpauze op tijd en stond is evident; soms zal dat na 4 uur zijn, soms zal dat na 1 uur zijn, net zoals een pauze een kwartier kan duren en net zozeer een uur of drie kan duren.

Niet rijden 's nachts is onnozel gewoonweg. Dat zijn typisch de beste momenten om te rijden, maar 't is evident dat je dat niet doet na eerst een hele dag gewerkt te hebben.
Zelfoverschatting is de oorzaak van de meeste 'op reis'-ongevallen, zelfs bij heel goede bestuurders.
Mensen die voor zichzelf bepalen liever niet 's nachts te rijden hebben meer dan gelijk.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 20 juni 2016 om 11:07.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:12   #37
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zelfoverschatting is de oorzaak van de meeste 'op reis'-ongevallen, zelfs bij heel goede bestuurders.
Mensen die voor zichzelf bepalen liever niet 's nachts te rijden hebben meer dan gelijk.
Voor zichzelf mag iedereen bepalen of ze al dan niet 's nachts rijden; dat gaat immers voor iedereen anders zijn. En dat is ook wat ik aangeef: daar heb je zo'n studie niet voor nodig om dat te weten.

Beats me waarom verwijzen naar het zelf aanvoelen wat goed en wat niet goed is, per definitie zelfoverschatting is. I'd have someone that can judge the situation him/herself anytime boven iemand die denkt dat hij/zij veilig bezig is omdat ze de regeltjes letterlijk volgen. Dan krijg je geheid van die flurken die stellen dat ze veilig bezig waren omdat ze nog geen twee uur aan het rijden waren, terwijl ze wel degelijk zelf de oorzaak van een accident/probleem waren.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:22   #38
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Voor zichzelf mag iedereen bepalen of ze al dan niet 's nachts rijden; dat gaat immers voor iedereen anders zijn. En dat is ook wat ik aangeef: daar heb je zo'n studie niet voor nodig om dat te weten.

Beats me waarom verwijzen naar het zelf aanvoelen wat goed en wat niet goed is, per definitie zelfoverschatting is. I'd have someone that can judge the situation him/herself anytime boven iemand die denkt dat hij/zij veilig bezig is omdat ze de regeltjes letterlijk volgen. Dan krijg je geheid van die flurken die stellen dat ze veilig bezig waren omdat ze nog geen twee uur aan het rijden waren, terwijl ze wel degelijk zelf de oorzaak van een accident/probleem waren.
Ik veralgemeen dat niet. Ik ga ervan uit dat er mensen 4 uur aan één stuk goed en veilig kunnen rijden. Maar ik ga ervan uit dat de meesten ervan 'denken' dat ze 4 uur aan één stuk veilig kunnen rijden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:38   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zelfoverschatting is de oorzaak van de meeste 'op reis'-ongevallen, zelfs bij heel goede bestuurders.
Mensen die voor zichzelf bepalen liever niet 's nachts te rijden hebben meer dan gelijk.
r
En voor wie besluit wel te rijden ook.
Ik reed vaak 's nachts toen ik uit de nachtshift kwam.
Minder verkeer en ik kwam net uit mijn bed.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2016, 11:39   #40
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Ik doe zoals Schoof, ergens onderweg (Elzas) overnachten en dan rustig verder rijden.
Maximum 500 km per dag.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be