Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2012, 23:19   #21
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Omdat bestaande brommers niet afgeschaft kunnen worden in een land waar mobiliteit belangrijk is, ook voor de armeren.
En bestaande auto's dan wel? Ook voor de armeren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 19:31   #22
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De stad Milaan heeft ook zo een "umweltzone".

Schets mijn verbazing toen ik vaststelde dat dat stuk van het centrum overwoekerd wordt door tweetakt bromfietsen en scooters die �* volonté blauwe, verstikkende en ongelooflijk stinkende dampen uitstoten.
Als er nu iets is dat vervuilt, en dat wordt dan niet geweerd? Wie kan dat uitleggen.
In bepaalde Italiaanse steden zijn zijn die al wel verboden; soms ook enkel in de zomer. Ook in China heeft men in bepaalde steden 2 takt volledig verboden.

http://translate.google.be/translate...lzano-province

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de Vespa traditie in Italië, waardoor men niet geneigd is om de brommers te verbieden.
Objectief gezien is er geen enkele reden om dit niet te doen, wel integendeel. Hét probleem situeert zich echter in Europa, vermist het wat aanscherpen van de normen er zou toe leiden dat er geen 2 takt motor meer aan kan voldoen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 18 juli 2012 om 19:32.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2012, 22:24   #23
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
(...)
Objectief gezien is er geen enkele reden om dit niet te doen, wel integendeel.
(...)
Objectief gezien is er alle reden om dit niet te doen.
Bij de aankoop van die voertuigen is er nergens in de aankoopfactuur, noch bij de inschrijving vermeld dat de toegang tot het verkeer enkele jaren later zou verboden worden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 05:49   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Objectief gezien is er alle reden om dit niet te doen.
Bij de aankoop van die voertuigen is er nergens in de aankoopfactuur, noch bij de inschrijving vermeld dat de toegang tot het verkeer enkele jaren later zou verboden worden.
Inderdaad, zit met hetzelfde probleem in Grenoble. Mijn 16 jaar oud Peugeooke 106 dieselke zal binnenkort blijkbaar de stad niet meer binnenmogen. Heb vorig jaar nog voor meer dan 1000 Euro kosten eraan gehad.
Heb dan maar een nieuwe clio gekocht in promotie, maar het is volgens mij ook boerenbedrog.

Stel dat men hetzelfde voor huizen zou doen: huizen ouder dan 20 jaar moeten afgebroken worden en vervangen door nieuwbouw
Van de ene dag op de andere.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 06:30   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, zit met hetzelfde probleem in Grenoble. Mijn 16 jaar oud Peugeooke 106 dieselke zal binnenkort blijkbaar de stad niet meer binnenmogen. Heb vorig jaar nog voor meer dan 1000 Euro kosten eraan gehad.
Heb dan maar een nieuwe clio gekocht in promotie, maar het is volgens mij ook boerenbedrog.

Stel dat men hetzelfde voor huizen zou doen: huizen ouder dan 20 jaar moeten afgebroken worden en vervangen door nieuwbouw
Van de ene dag op de andere.
Een huis afbreken en nieuw opbouwen veroorzaakt een CO2 afdruk die niet verantwoord is.
Dus idd boerenbedrog.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 07:18   #26
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik wilde weten wat er op me afkomt op fiscaal niveau.
U woont al langer als vandaag in Belgie, dus je zou moeten weten dat zoiets amper te voorspellen valt. Een 1-duidig en rechtlijnig beleid inzake fiscaliteit in hier reeds decennialang een utopie.

We kunnen natuurlijk wel een beetje kijken naar wat het verleden ons leert. Het verleden leert ons dat als er veel mensen een Euro-5 klasse wagen gaan kopen, ze in uw zakken zullen zitten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 08:05   #27
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Objectief gezien is er alle reden om dit niet te doen.
Bij de aankoop van die voertuigen is er nergens in de aankoopfactuur, noch bij de inschrijving vermeld dat de toegang tot het verkeer enkele jaren later zou verboden worden.
Wat een onzin is me dat nu weer. Nooit gehoord van vooruitgang?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 08:18   #28
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat een onzin is me dat nu weer. Nooit gehoord van vooruitgang?
Natuurlijk wel, maar het is nogal belachelijk om ons in tot en met 2011 met ecopremies om de oren te slaan voor het aankopen van een milieuvriendelijke wagen en er dan in 2014 kapotbelast op te worden wegens milieuonvriendelijk. En toch is dat iets wat in Belgie helemaal niet ondenkbaar is.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 14:39   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, zit met hetzelfde probleem in Grenoble. Mijn 16 jaar oud Peugeooke 106 dieselke zal binnenkort blijkbaar de stad niet meer binnenmogen. Heb vorig jaar nog voor meer dan 1000 Euro kosten eraan gehad.
Heb dan maar een nieuwe clio gekocht in promotie, maar het is volgens mij ook boerenbedrog.

Stel dat men hetzelfde voor huizen zou doen: huizen ouder dan 20 jaar moeten afgebroken worden en vervangen door nieuwbouw
Van de ene dag op de andere.
En welke gelukkige gaat dat opgefrist Peugeootje nu krijgen ?

Ik laat binnenkort onze 12 jaar oude Mazda euro 2 netjes recycleren, gaf steeds veel teveel roetpartikels en NOx ( en > 353.000 km) en ik krijg er nog 1500 € recyclagepremie voor (bij aankoop nieuwe wagen), wat ik nooit zou krijgen moest ik hem zo verkopen en een nieuwe kopen; de banden zijn immers versleten (zomer- en winterbanden) en een dure grote inspectie met tandriem en ´remmen rondom´ hoeft ook al niet meer, dus quasi 1000 € niet uitgegeven om te kunnen blijven rijden en "vervuilen", daarenboven kreeg hij zo van die vervelende electrische slecht-kontakt-pannetjes naargelang vochtigheid... en zo van die geluiden... die hoeven ook al niet meer gerepareerd worden.

Daarvoor komt nu een milieuvriendelijke nieuwe zuinige kleinwagen - met degelijke opties naar onze keus - , natuurlijk benzine (euro 5) waar ik ook nog bovenop een serieuze korting kreeg van ca 2700 € (na verhandelen).

(de Mazda had een rode sticker en ik mocht in al de steden die ik bezocht (NR-W), vanaf 1 jan 13 zal het wel soms niet meer mogen, dus ook op tijd)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2012 om 14:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 14:55   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk wel, maar het is nogal belachelijk om ons in tot en met 2011 met ecopremies om de oren te slaan voor het aankopen van een milieuvriendelijke wagen en er dan in 2014 kapotbelast op te worden wegens milieuonvriendelijk. En toch is dat iets wat in Belgie helemaal niet ondenkbaar is.
Kun je eens een vb geven voor een particulier ?
Je bedoelt toch die 3 en 15 % ecopremie (CO2 <105 en <115) ?

Ik denk toch wel dat die diesels toen allemaal een roetfilter hadden en minstens euronorm 4 niet ? Hoe worden die juist kapotbelast ?
Natuurlijk waren dat enkel "milieuvriendelijke wagens betreft CO2", maar voor de rest integendeel, dat moest men toch weten (studies over de schadelijkheid van diesels met te weinig kms/jaar en korte afstanden (koude motor) in overvloed
http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageA...bericht_93.htm ) of Leuven onderaan.
´Verwittigd in 2009´: http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=330

Maar je bedoelt zeker dat ze het land eerst 20 jaar hebben laten verdieselen door te lage dieselprijzen en allerhande stimuli... en om veel te laat in te zien dat ze later met PM en NOx problemen gingen hebben omdat ze nu met een redelijk oud en groot dieselwagenpark (61,8%) opgescheept zitten... dat klopt...

Citaat:
http://www.kuleuven.be/metaforum/docs/pdf/wg_7_n.pdf

METAFORUM LEUVEN

De interdisciplinaire denktank Metaforum Leuven wil de deelname van de K.U.Leuven aan het maatschappelijk debat versterken.
Daartoe ondersteunt Metaforum Leuven denkgroepen die wetenschappelijke expertise samenbrengen en onderzoekers vanuit verschillende disciplines in gesprek brengen rond relevante maatschappelijke problemen.

INHOUDSOPGAVE
B. Hoe belangrijk is de keuze van het juiste voertuig? .................. 10
De relatie tussen voertuigemissies en gezondheid ............. ......... 10
De effecten van de voertuigkeuze ... 12

2. Beleidsaanbevelingen ... 51
3. Referenties ... 53
[.....]

2. BELEIDSAANBEVELINGEN

Vier registers die verschillende aspecten van het mobiliteitsgebeuren belichten, werden geopend: de voertuigkeuze, de optimalisatie van het gebruik van de bestaande infrastructuur, een betere ruimtelijke ordening en een intelligente uitbouw van nieuwe infrastructuur.
Binnen elk register werden problemen, argumenten, concepten en voorstellen aangebracht. Samen vormen zij een veelzijdig en tegelijk open en samenhangend kader voor onderzoek, ontwikkeling en beleid. Tot slot vatten we nog kort een aantal beleidsaanbevelingen samen. Zij bestrijken een breed spectrum dat gaat van het direct verbeteren van wat bestaat – het optimaliseren van de bestaande verkeersinfrastructuren en verkeerspraktijken, benutten van beschikbare kennis, werk maken van haalbare voorstellen – tot het investeren in een echt duurzame mobiliteit voor morgen.

1. Op het vlak van leefmilieu is de eerste prioriteit nog steeds het ontmoedigen van dieselwagens: ze krijgen een groot belastingvoordeel en zijn nog steeds schadelijker voor de gezondheid dan benzinewagens.
Er is nood aan een jaarlijkse extra voertuigbelasting voor dieselwagens die zorgt dat deze wagens ongeveer evenveel belasting betalen per jaar als benzinewagens. Deze belasting zou ook best hoger zijn voor oudere dieselwagens omdat deze ook beduidend meer vervuilen. De hoge subsidie voor energiezuinige wagens is absoluut niet evident omdat er veel goedkopere manieren zijn om CO2-emissies te verminderen. Het invoeren van een belasting per kilometer die kan variëren met het traject en het tijdstip van de verplaatsing verdient aanbeveling. Het aspect leefmilieu wordt op termijn steeds minder belangrijk in de opbouw van deze belasting.

2. Het sterk subsidiëren van energiezuinige wagens gaat wellicht een kleine vermindering van de uitstoot van CO2 meebrengen, maar deze wordt bereikt aan een zeer hoge kost voor de maatschappij: 1.000 € per ton CO2 te vergelijken met een kostprijs van 10 tot 30 € per ton CO2 voor uitstootreducties in de industrie. De klassieke benzine- en dieselwagens zullen nog sterk verbeteren. Ze blijven dus een goede technologische keuze vanuit het oogpunt van CO2-reductie aan betaalbare prijzen. In steden lijkt de overschakeling van stadsbussen op aardgas een efficiënte en veilige manier om luchtvervuiling aan te pakken.
Het is nog te vroeg om volop en exclusief de aanschaf van elektrische voertuigen te promoten. Bij de hoge subsidies voor massale aankoop van hybride en elektrische voertuigen moeten vragen worden gesteld: het is niet alleen een zeer dure manier om de uitstoot van CO2 te beperken, maar de subsidies zullen ook vooral worden opgepikt door de hoogste inkomensklassen. Dit geld kan beter besteed worden aan onderzoek en ontwikkeling op het vlak van energiebesparing en schone technologie.

3. Het aanpassen en fijnregelen van of kleine optimalisaties aan kruispunten of structurele snelwegknelpunten kunnen tegen geringe kost files significant verminderen. Dit lijkt een bescheiden opzet maar vormt in feite een
ambitieus programma. [...]
Het verschil in CO2 is met de nieuwste zuinige benzines overigens te verwaarlozen en zeker met de euronorm 6 die komt (een benzine mag 13 % meer verbruiken voor dezelfde CO2-uitstoot), ook omdat de nieuwste diesels steeds meer ingesnoerd worden om aan de volgende euronorm 6 te voldoen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juli 2012 om 15:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be