Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2011, 15:37   #201
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat lijkt mij een ruime overschatting. Alexander's leger was eerder zo'n 35.000 man sterk. Misschien iets meer op topmomenten. Hou rekening echter met twee feiten:

- het leger was het grootste deel van de tijd géén eenheid, vermits dat logistiek onhoudbaar is
- een groot deel soldaten gaan teloor aan verloven, ziekte onderhoudstaken, logistieke ondersteuning, bouwprojecten, garnizoenen &c.

Dat Alexander dus een dikke 10 jaar aan het hoofd van 50.000 man in één colonne netjes Azië doorwandelde, is een fout beeld.
Als ik jou moet geloven beschikte hij nauwelijks over een paraat leger...
Aan de Granicus waren er al meer dan 40000, en er werd voortdurend opnieuw Macedoniërs gelicht (tot op het punt dat Antipater bijina zonder soldaten kwan te zitten) en onderworpenen en bondgenoten en huurlingen toegevoegd.

Meestal waren ze aan het moorden en het over de kling jagen in twee of drie zich afzonderlijk vorrtbewegende legers, onder Parmenion en Antigonos en Craterus etc... want één streek kon door plundering niet voldoende opbrengen.
Bovendien waren er zowat overal garnizoenen. En dat was niet om de bevolking te zoenen.

De getalsterkte is natuurlijk, evenals de rest van de info en de bronnen over Alex, alleen met de natte vinger te benaderen.

In Gaugamela wordt de sterkte op 50-55000 geschat.

Tegen Poros 35 �* 40000

Na het wegsturen van de Grieken was het leger natuurlijk verminderd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 15:41.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 15:39   #202
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Tot ver in de 18de eeuw was het houden van een permanent paraat leger inderdaad onmogelijk. Je moet afstappen van je contemporaine bril en eens door de lenzen van iemand rond 330 vC kijken.

Voor al jouw gebral over moorden en plunderingen zijn overigens net zoveel bronnen als je 50-60.000 getalsterkte...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 15:54   #203
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tot ver in de 18de eeuw was het houden van een permanent paraat leger inderdaad onmogelijk. Je moet afstappen van je contemporaine bril en eens door de lenzen van iemand rond 330 vC kijken.

Voor al jouw gebral over moorden en plunderingen zijn overigens net zoveel bronnen als je 50-60.000 getalsterkte...

En jouw zever dan????

Niemand kan door de lenzen van iemand van toen kijken.
De bronnen zijn door en door fragmentarisch en onbetrouwbaar.

Je bent voor alles aangewezen op secondaire lectuur, waarvan haast niets contemporain.
En wat contemporain is, zoals het verslag van Ptolomeus Soter, is weinig betrouwbaar of verifieerbaar gefantaseerd op vele plaatsen.

Beetje op je woorden letten dus of je kan het rukken.

Hij is trouwens al begonnen met iedereen over de kling te jagen in Thebe. Van de aardbodem geveegd.


Alex had in het begin nauwelijks een cent. Hij beschikte alleen over het staand leger van Macedoniërs. Al snel was hij de rijkste mens ter wereld.
Minstens 300.000 talenten. De rijkdom van heel Perziê, sinds Ecbatana. Dat waren alleen nog de contanten. Plus nog een groter aandeel aan inkomsten in natura.

Ter vergelijking: Pericles voerde de Pelopponesische oorlog met 6000 talenten in de Atheense schatkist en jaarlijkse inkomsten van 1000.

Nooit beschikte een bevelhebber over zoveel middelen (en troepen)
Toen zijn leger in opstand kwam, omdat hij de veteranen wou wegsturen, had hij zoveel troepenreserve, dat hij ze opzij kon schuiven en vervangen door Perzen en huurlingen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 15:58.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:10   #204
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik kan het "rukken"?

Enig perspectief op mijn antwoord over jouw visie op Alexander's stedenbouw?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:36   #205
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik kan het "rukken"?

Enig perspectief op mijn antwoord over jouw visie op Alexander's stedenbouw?
Ik heb geen visie gelucht over Alexanders stedenbouw.
Evenmin als ik het gehad heb over staande legers, voor jij erover begon.
Maar Alex' leger was inderdaad een staand leger, dat weliswaar erg snel bewoog, onwaarschijnlijk snel.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 16:41.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:55   #206
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja, die Parthische catafracten, zwaar gepantserde ruiters, dat waren de voorlopers van onze middeleeuwse ridders.

De Romeinen gebruikten cavalerie van bondgenoten. Zelf waren ze ook niet echt zwak daarin. ..
Romeinen gebruikten ook huurlingen. Uiteraard is het desolate en bergachtige landschap waar de Parthen vaak leefden wellicht ook erg lastig om veilige handelstoevoer mogelijk te maken
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 16:56.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:19   #207
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Het doet er weinig toe, het was nooit een beleid van Rome om het Parthische Rijk in te lijven. In het vroege Principaat gold Parthië als onoverwinnelijk - een campagne ertegen was "irrationeel" en "onnodig". Een sterke status quo werd nagestreefd.

Dat verminderde gaandeweg een beetje; Romeinse legers hebben eigenlijk doorgaans een flinke overmacht gehad tegenover het intern toch wel zwakke en militair niet altijd even sterke Parthië. Onder verschillende keizers werd Mesopotamië ingelijfd, bestookt of geplunderd. Armenië bleef grotendeels onder Romeinse - en niet Parthische - invloed.

Maar nooit was het een doelbewuste stategie om het Parthische bij het Romeinse Rijk in te lijven.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:25   #208
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb geen visie gelucht over Alexanders stedenbouw.
Je hebt hem megalomaan genoemd in zijn stedenbouw. Ik gaf verscheidene argumenten die dat relativeerden.

Citaat:
Evenmin als ik het gehad heb over staande legers, voor jij erover begon.
Maar Alex' leger was inderdaad een staand leger, dat weliswaar erg snel bewoog, onwaarschijnlijk snel.
Een staand leger is een leger dat niet wordt ontbonden in tijd van vrede. Niet Alexanders leger dus. Soit.

En wat heeft snelheid er mee te maken?

Welk boekje heb je trouwens naast je liggen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:40   #209
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Niet moeilijk doen hé mensen:" Alexander, alles voor mij en niks voor een ander"...
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 23:52   #210
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Niet moeilijk doen hé mensen:" Alexander, alles voor mij en niks voor een ander"...
En je bedoelt daarmee?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 23:54   #211
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Tuurlijk zijn ze door elkaar beïnvloed, ook in hun ontstaan, al is het maar bij wijze van elkaar vervolgen en uitroeien.

Maar dat ze uit elkaar ontstaan, dat is erover.
Dat is pure semantiek. Punt blijft dat Mohammed zijn koran nooit zo had geschreven zoals hij er nu is als het Christendom er niet was geweest en de bijbel had nooit een oud testament gehad zonder het Jodendom.

De invloed is zodanig groot dat je wel kan stellen dat ze uit elkaar zijn ontstaan. Maar als jij dat niet zo wil zeggen dan mag je van mij evengoed zeggen dat ze elkaar achtereenvolgens (want het was niet wederzijds, het jodendom is niet door het christendom beïnvloed en de Islam heeft nooit het jodendom of Christendom beïnvloed) enorm hebben beïnvloed.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 9 januari 2011 om 23:54.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 23:59   #212
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het doet er weinig toe, het was nooit een beleid van Rome om het Parthische Rijk in te lijven. In het vroege Principaat gold Parthië als onoverwinnelijk - een campagne ertegen was "irrationeel" en "onnodig". Een sterke status quo werd nagestreefd.

Dat verminderde gaandeweg een beetje; Romeinse legers hebben eigenlijk doorgaans een flinke overmacht gehad tegenover het intern toch wel zwakke en militair niet altijd even sterke Parthië. Onder verschillende keizers werd Mesopotamië ingelijfd, bestookt of geplunderd. Armenië bleef grotendeels onder Romeinse - en niet Parthische - invloed.

Maar nooit was het een doelbewuste stategie om het Parthische bij het Romeinse Rijk in te lijven.
Ik ken niet de hele geschiedenis maar volgens mij was het in het geval van Crassus weldegelijk de bedoeling om Parthië te veroveren.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2011, 23:59   #213
De Spellingchecker
Partijlid
 
De Spellingchecker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik ken niet de hele geschiedenis maar volgens mij was het in het geval van Crassus weldegelijk de bedoeling om Parthië te veroveren.
wel degelijk*
__________________
Ter bevordering van een eenheidstaal.

Mensen die niet wensen verbeterd te worden, mogen gerust een privébericht sturen.
De Spellingchecker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 00:08   #214
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik ken niet de hele geschiedenis maar volgens mij was het in het geval van Crassus weldegelijk de bedoeling om Parthië te veroveren.
Dat was het hoegenaamd niet, het was een einzelgängersvertoning die op weinig begrip kon rekenen. Crassus wilde gewoon wanhopig een militaire overwinning.

Nadien werd er serieus op gevloekt. Augustus moest gaan "winnen" tegen de Parthen om de adelaars terug te krijgen die Crassus verspeelde. Het was een gentlemen's agreement tussen beide Rijken om niet al te veel herrie tegenover elkaar te veroorzaken. Parthië onderdeel van het Romeinse Rijk maken was gewoon - zoals ik zei - irrationeel en onnodig.

In de loop van de eerste en zeker het begin van de tweede eeuw werd duidelijk dat de Romeinse legers eigenlijk niet moesten onderdoen tegenover de Parthen. Vanaf dan werd er wel al eens meer van leer getrokken. Parthië was echter dan al intern (nog meer) verzwakt. Kwestie van tijd voor er eens één of andere lokale bigshot aan de oren van de Shah ging trekken.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 01:17   #215
pinarello
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 december 2008
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
euh... allez... weetegij da nie? Den Alex was toch van de andere parochie!
Paardrijden deed hij ook graag , ooops we kennen er zo nog toeval of niet.
__________________
Dit zou nu net de denkfout kunnen zijn die ook N-VA maakt, het zal wel vanzelf gaan. we slapen wel verder maak ons wakker als de begrafenis gedaan is.
pinarello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 10:59   #216
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:

Lombas
Het doet er weinig toe, het was nooit een beleid van Rome om het Parthische Rijk in te lijven.
Waw.

Crassus is daar aan zijn eind gekomen. Antonius kreeg daar een beschamend pak voor zijn broek. Ceasar stond klaar om Parthië (zeer waarschijnlijk succesvol, gezien zijn curriculum) binnen te vallen toen hij vermoord werd. Later mochten de Parthen romeinse "bondgenoten" worden om de Noord-oost grenzen te verdedigen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:04   #217
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Dat is pure semantiek. Punt blijft dat Mohammed zijn koran nooit zo had geschreven zoals hij er nu is als het Christendom er niet was geweest en de bijbel had nooit een oud testament gehad zonder het Jodendom.

De invloed is zodanig groot dat je wel kan stellen dat ze uit elkaar zijn ontstaan. Maar als jij dat niet zo wil zeggen dan mag je van mij evengoed zeggen dat ze elkaar achtereenvolgens (want het was niet wederzijds, het jodendom is niet door het christendom beïnvloed en de Islam heeft nooit het jodendom of Christendom beïnvloed) enorm hebben beïnvloed.
Dit is niet de plaats voor godsdienst -uitweidingen.

In het Alexander-perspektief zijn godsdiensten alleen maar middelen om het volk aan de heerser te binden. Hij was Farao, zoon van Ammon, zoon van Zeus, offerde aan Marduk, etc etc

Zijn (wens tot) vergoddelijking kan hier wel een topic zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:08   #218
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Kortom, hij was dus boven al een mens zoals een ander.
Hij was erg geïnteresseerd in zijn eigen vergoddelijking en wou zelfs op een bepaald ogenblik de proskynesis aan de Grieken en Macedoniërs opleggen, die daar wars van waren (het was een Perzische gewoonte). Dat schiep grote wrijvingen.

Sommige historici beweren dat zijn eigen vergoddelijking zijn grootste streving was.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:37   #219
De Spellingchecker
Partijlid
 
De Spellingchecker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 263
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dit is niet de plaats voor godsdienst -uitweidingen.

In het Alexander-perspektief zijn godsdiensten alleen maar middelen om het volk aan de heerser te binden. Hij was Farao, zoon van Ammon, zoon van Zeus, offerde aan Marduk, etc etc

Zijn (wens tot) vergoddelijking kan hier wel een topic zijn.
perspectief*
__________________
Ter bevordering van een eenheidstaal.

Mensen die niet wensen verbeterd te worden, mogen gerust een privébericht sturen.
De Spellingchecker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2011, 11:53   #220
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ga naar de inhoud
HomeStichting Perspektief
De Letteren SprekenBuddingh’ Genootschap
Buddingh’-week 2010Academica DebutantenprijsCursussen
Creatief Proza SchrijvenCreatief Proza Schrijven voor gevorderdenKinder- en jeugdboeken onder de loepContactLinks en Partners
Stichting Perspektief
Op het literaire genootschap Diversa sed Una en de Openbare Bibliotheek na is Stichting Perspektief de oudste van de literaire organisaties van Dordrecht. De stichting is door de jaren heen een constante factor in het cultuurbeleid van de gemeente Dordrecht geweest. In de jaren van haar bestaan heeft Stichting Perspektief een grote diversiteit activiteiten van culturele aard ontwikkeld, waarbij uiteindelijk het accent op de taal, letteren en kennis viel.

Stichting Perspektief stelt zich ten doel binnen de stad Dordrecht de cultuur van taal en letteren en kennisverwerving daarvan te stimuleren en te ontwikkelen. Om dit doel te bereiken tracht zij op dit terrein activiteiten te ontwikkelen zowel gericht op de Dordtse bevolking als in taal en letteren geïnteresseerden van buiten in Dordrecht, die verdiepend zowel als verstrooiend/publiekgericht zijn. We sluiten aan bij landelijke acties en evenementen op literair terrein.

Het beleid van de Stichting Perspektief bij de letterenactiviteiten is gericht op:

Leesbevordering
Kennisoverdracht
De leesbevorderingsdoelstelling houdt ook in verbreding en verdieping bieden aan mensen die wél lezen, belangstelling aanwakkeren, enthousiasme en verdere ontwikkeling bevorderen.

Wij streven zoveel mogelijk wisselende samenwerkingsverbanden met andere (literaire) culturele instellingen na.

Zo bewijst de door de Stichting in samenwerking met de Gemeente opgezette DebutantenPrijs (sinds 2008/2009 Academica Debutantenprijs) onder andere zijn waarde als registratie van literaire trends en als overzicht van zich ontwikkelende cultuur. Kennisverwerving staat ook voorop bij bepaalde activiteiten van het Buddingh’ Genootschap.

Dordrecht, november 2010
Bestuur Stichting Perspektief
Agenda
Geen gebeurtenissen
Kalender
« dec feb »
januari 2011 ma di wo do vr za zo
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Nieuws
Poetry International Festival 2011
Staalkaart van de Dordtse Poëzie
Paolo Passionato & Pennies from Heaven
Ghalia Benali, zang & dans
Educatieve activiteiten Passionate Bulkboek 2010-2011
archief
december 2010 (4)
november 2010 (11)
oktober 2010 (9)
september 2010 (5)
augustus 2010 (5)
juli 2010 (4)
juni 2010 (2)
mei 2010 (1)
april 2010 (5)
maart 2010 (7)
februari 2010 (4)
januari 2010 (3)
december 2009 (5)
links
078 woord Brengt Dordtse literatuur in kaart.
Academica Debutanten Prijs De nominaties voor 2010 zijn bekend.
Buddingh'Genootschap
De stadsdichter van Dordrecht Een site van de gemeente Dordrecht over de stadsdichter Marieke van Leeuwen



logo design: marleen oud
website: jan rodenburg
De Letteren Spreken 2011 : Login.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be