Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2012, 13:27   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Sommigen onder ons kennen de waarheid

Ik vond onderstaande tekst ergens als lezersreactie in een internetkrant. Mag door iedereen eens goed gelezen worden:

Citaat:
someofusknowthetruth
15 March 2012 8:30PM The Guardian:
The political system was hijacked by money-lenders centuries ago and by corporations decades ago, so it serves the interests of money-lenders and corporations.
Now the interesting thing about money-lenders is that they whole basis of their philosophy is the exploitation of other people. And the fundamental basis of corporations is the exploitation of people and resources to maximise short term profit and expand the power of the corporation. Such is the power of meoney (bribery and corruption) that corporations managed to acquire for themselves greater rights than human beings.
And the entire system is underpinned by converting fossil fuel resources into waste.
Under this sociopathic, psychotic culture, rendering the Earth uninhabitable makes perfect sense because it maximises short term profits and maintians the money-lender Ponzi scheme. Therefore, a region of Alberta bigger than England is being converted into a moonscape in order that the 'tar sands' can be dug up and processed to extract the low concentration of bitumen contained in them, using huge quantities of water and natural gas, at poor EROEI and at horrendous environmental cost.. Under this sociopathic, psychotic system, oil wells are drilled in Artci regions, forests are chopped down and the fundamental chemistry of the planet altered at a phenomenal rate, unprecedented in geological history.
The key to all this is the role of the media, which constantly reiterates the message that 'greed is good', 'GDP growth is essential'.'shopping can be ethical', 'tourism helps poor people' and all the other absolute nonsense promoted by mainstream culture.
The good news is, global extraction of oil peaked around 2005 and the entire system is headed for collapse, because without cheap and abiundant oil at high EROEI the system cannot function. The bad news is, the decline in oil extraction will bring down the industrial agricultural system and result in mass starvation (almost certainly from 2020 onwards). The good news is, without mass starvation and collapse of the industrial system the Earth would become largely uninhabitable by mid-century via abrupt climate change. (That may happen anyway, since positive feedback mechanisms have already been triggered).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 14:05   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vond onderstaande tekst ergens als lezersreactie in een internetkrant. Mag door iedereen eens goed gelezen worden:
Inderdaad een mooi voorbeeld van hoe een verzameling populaire gemeenplaatsen kompleet gewichtsloos kan zijn.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 14:40   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Inderdaad een mooi voorbeeld van hoe een verzameling populaire gemeenplaatsen kompleet gewichtsloos kan zijn.
De Zwitserse gouden bergen wegen meer natuurlijk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 14:47   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vond onderstaande tekst ergens als lezersreactie in een internetkrant. Mag door iedereen eens goed gelezen worden:
Het doet mij denken aan een Groen-Communistisch Manifest.

Destijds in de Sovjet-Unie en de zogezegde "Volksdemocratiën" was alles staatseigendom. Nergens was het milieuprobleem erger dan uitgerekend daar. We wisten dit vrij snel na WO2 en het is in al zijn grauwe realiteit tot uiting gekomen na de val van de Berlijnse Muur en meteen de val van het Communisme in Europa.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 15:02   #5
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
someofusknowthetruth
15 March 2012 8:30PM The Guardian:
The political system was hijacked by money-lenders centuries ago and by corporations decades ago, so it serves the interests of money-lenders and corporations.
Now the interesting thing about money-lenders is that they whole basis of their philosophy is the exploitation of other people. And the fundamental basis of corporations is the exploitation of people and resources to maximise short term profit and expand the power of the corporation. Such is the power of meoney (bribery and corruption) that corporations managed to acquire for themselves greater rights than human beings.
And the entire system is underpinned by converting fossil fuel resources into waste.
Under this sociopathic, psychotic culture, rendering the Earth uninhabitable makes perfect sense because it maximises short term profits and maintians the money-lender Ponzi scheme. Therefore, a region of Alberta bigger than England is being converted into a moonscape in order that the 'tar sands' can be dug up and processed to extract the low concentration of bitumen contained in them, using huge quantities of water and natural gas, at poor EROEI and at horrendous environmental cost.. Under this sociopathic, psychotic system, oil wells are drilled in Artci regions, forests are chopped down and the fundamental chemistry of the planet altered at a phenomenal rate, unprecedented in geological history.
The key to all this is the role of the media, which constantly reiterates the message that 'greed is good', 'GDP growth is essential'.'shopping can be ethical', 'tourism helps poor people' and all the other absolute nonsense promoted by mainstream culture.
The good news is, global extraction of oil peaked around 2005 and the entire system is headed for collapse, because without cheap and abiundant oil at high EROEI the system cannot function. The bad news is, the decline in oil extraction will bring down the industrial agricultural system and result in mass starvation (almost certainly from 2020 onwards). The good news is, without mass starvation and collapse of the industrial system the Earth would become largely uninhabitable by mid-century via abrupt climate change. (That may happen anyway, since positive feedback mechanisms have already been triggered).
Heel die tekst is volledig correct,spreekt inderdaad de volledige waarheid, en ik kan dus niet anders dan het er volledig mee eens te zijn (behalve de datum van de piek, maar da's een nuance).

Wat mij nochtans boeit, is de vraag hoe we de verantwoordelijken kunnen berechten. Da's dus onmogelijk, want iedereen is verantwoordelijk: consument, producent, overheid, media.

Het gaat om een echt "systeem" (om dat moegebruikte woord maar te herbruiken). De verwevenheid van factoren is zo complex, dat de enige oplossing lijkt om dat systeem (desnoods met geweld) omver te werpen.

Er zijn geen alternatieven: mensen (groenen, milieuactivisten, landbouworganisaties, de armen) hebben geprobeerd dat systeem van binnenuit te veranderen. Tevergeefs. Het moet dus van buitenuit gebeuren. Door een avant-garde.

Maar dan moet je wel de wapens durven opnemen tegen de Staat en tegen de Bedrijven. En weinigen durven dat. Je moet dus eerst revolutionair durven zijn. Is dat nog van deze tijd?


En gesteld dat je dat militair-industrieel-media complex omver hebt geworpen (wat onwaarschijnlijk lijkt), wat is dan het alternatief dat je gaat invoeren? Hoe ziet het Jaar Nul eruit?

Cuba biedt wat inzicht, maar niet genoeg. En zelfs dat land wordt in hoog tempo opgeleukt met kapitalistische interventies.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 12 juli 2012 om 15:07.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 15:19   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het doet mij denken aan een Groen-Communistisch Manifest.

Destijds in de Sovjet-Unie en de zogezegde "Volksdemocratiën" was alles staatseigendom. Nergens was het milieuprobleem erger dan uitgerekend daar. We wisten dit vrij snel na WO2 en het is in al zijn grauwe realiteit tot uiting gekomen na de val van de Berlijnse Muur en meteen de val van het Communisme in Europa.
O ja, er zijn nog andere uitbuitingssystemen mogelijk naast de kapitalistische.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 15:27   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Heel die tekst is volledig correct,spreekt inderdaad de volledige waarheid, en ik kan dus niet anders dan het er volledig mee eens te zijn (behalve de datum van de piek, maar da's een nuance).
OK dan

Citaat:
Wat mij nochtans boeit, is de vraag hoe we de verantwoordelijken kunnen berechten. Da's dus onmogelijk, want iedereen is verantwoordelijk: consument, producent, overheid, media.
Er is al heel wat bestaande wetgeving die niet of nauwelijks toegepast wordt. Eerst die implementeren en daar verder op bouwen

Citaat:
Het gaat om een echt "systeem" (om dat moegebruikte woord maar te herbruiken). De verwevenheid van factoren is zo complex, dat de enige oplossing lijkt om dat systeem (desnoods met geweld) omver te werpen.
Eeen revolutie daarvan weet je nooit waar die op uitdraait, behalve op veel bloedvergieten. Evolutie lijkt me beter.

Citaat:
Er zijn geen alternatieven: mensen (groenen, milieuactivisten, landbouworganisaties, de armen) hebben geprobeerd dat systeem van binnenuit te veranderen. Tevergeefs. Het moet dus van buitenuit gebeuren. Door een avant-garde.
Ik steun die voorbarige conclusie niet. Er zijn wel alternatieven. Er zijn zelfs noodzakelijke en dwingende alternatieven. Daar zal men uiteindelijk aan toe komen. Misschien als het al te laat is. Eeen revolutie die naar een andere vorm van dictatuur leidt, daar verzet ik me tegen.
Citaat:
Maar dan moet je wel de wapens durven opnemen tegen de Staat en tegen de Bedrijven. En weinigen durven dat. Je moet dus eerst revolutionair durven zijn. Is dat nog van deze tijd?
Ja, in geestelijke zin kan je het huidige systeem afwijzen en bekritiseren en van binnen uit veranderen. dat is een superdemocratisch project. Geen revolutionair project.

Citaat:
En gesteld dat je dat militair-industrieel-media complex omver hebt geworpen (wat onwaarschijnlijk lijkt), wat is dan het alternatief dat je gaat invoeren? Hoe ziet het Jaar Nul eruit?
Het alternatief is duurzame economie en goede sociale verhoudingen die in alles meetellen, winst is secondair geworden..

Citaat:
Cuba biedt wat inzicht, maar niet genoeg. En zelfs dat land wordt in hoog tempo opgeleukt met kapitalistische interventies.
In een linkse dictatuur zou ik me evenzeer verzetten tegen het systeem.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 16:13   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
O ja, er zijn nog andere uitbuitingssystemen mogelijk naast de kapitalistische.
Feodaal iemand?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 07:39   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Heel die tekst is volledig correct,spreekt inderdaad de volledige waarheid, en ik kan dus niet anders dan het er volledig mee eens te zijn (behalve de datum van de piek, maar da's een nuance).
Toch wel grappig hoe jij nu een positie verkondig die haaks staat op wat je in andere draden verkondigt...

Ik vraag me af hoe je kan staan te juichen bij het idee dat het in de wererld van nu af aan alleen maar bergaf kan gaan.
Maar ja, het zijn vooral mensen uit landen waar ze een donkerdere huidskleur hebben en rare religies aanhangen die zullen lijden, dus dat is eigenlijk allemaal geen probleem, niet?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 22:03   #10
tomlyb
Burger
 
Geregistreerd: 7 mei 2010
Berichten: 140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
someofusknowthetruth
15 March 2012 8:30PM The Guardian:
The political system was hijacked by money-lenders centuries ago and by corporations decades ago, so it serves the interests of money-lenders and corporations.
Now the interesting thing about money-lenders is that they whole basis of their philosophy is the exploitation of other people. And the fundamental basis of corporations is the exploitation of people and resources to maximise short term profit and expand the power of the corporation. Such is the power of meoney (bribery and corruption) that corporations managed to acquire for themselves greater rights than human beings.
And the entire system is underpinned by converting fossil fuel resources into waste.
Under this sociopathic, psychotic culture, rendering the Earth uninhabitable makes perfect sense because it maximises short term profits and maintians the money-lender Ponzi scheme. Therefore, a region of Alberta bigger than England is being converted into a moonscape in order that the 'tar sands' can be dug up and processed to extract the low concentration of bitumen contained in them, using huge quantities of water and natural gas, at poor EROEI and at horrendous environmental cost.. Under this sociopathic, psychotic system, oil wells are drilled in Artci regions, forests are chopped down and the fundamental chemistry of the planet altered at a phenomenal rate, unprecedented in geological history.
The key to all this is the role of the media, which constantly reiterates the message that 'greed is good', 'GDP growth is essential'.'shopping can be ethical', 'tourism helps poor people' and all the other absolute nonsense promoted by mainstream culture.
The good news is, global extraction of oil peaked around 2005 and the entire system is headed for collapse, because without cheap and abiundant oil at high EROEI the system cannot function. The bad news is, the decline in oil extraction will bring down the industrial agricultural system and result in mass starvation (almost certainly from 2020 onwards). The good news is, without mass starvation and collapse of the industrial system the Earth would become largely uninhabitable by mid-century via abrupt climate change. (That may happen anyway, since positive feedback mechanisms have already been triggered).
Dit is toch al een tijdje bekend. Het past samen in het verhaal van te veel CO2 uitstoot en de duurzame energie revolutie.
Ik geloof ook dat olie gepiekt is of binnenkort zal pieken.

Het doembeeld dat geschetst wordt geloof ik niet.

Als het al zover komt, laten we dan eerst stoppen met al die koeien, kippen, varkens te voederen.
Als we (gedwongen) vegetarier worden komen we al een stuk verder.

En voor de rest van het energieprobleem.
Tja, dan ga je maar met het openbaar vervoer of koop een hybride / elektrisch wagen.
Betaal dan die paar euro per jaar voor de buren hun zonnepanelen.

Financieer het met die 2 weken strand in turkije die je opgeeft (is ook weer minder verspilde brandstof van het vliegtuig)

Er zijn ergere dingen in het leven hoor...

Laatst gewijzigd door tomlyb : 13 juli 2012 om 22:04.
tomlyb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 14:32   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomlyb Bekijk bericht
En voor de rest van het energieprobleem.
Tja, dan ga je maar met het openbaar vervoer of koop een hybride / elektrisch wagen.
Betaal dan die paar euro per jaar voor de buren hun zonnepanelen.

Financieer het met die 2 weken strand in turkije die je opgeeft (is ook weer minder verspilde brandstof van het vliegtuig)
Het resultaat is wel dat je jezelf dus iets minder comfort gegund hebt, maar dat je bijdrage aan de oplossing van het klimaatprobleem nihil is.
Je hebt jezelf hoogstens een groen geweten gekocht.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 19:08   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik rij niets dat co2 uitstoot of benut.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 19:13   #13
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Toch wel grappig hoe jij nu een positie verkondig die haaks staat op wat je in andere draden verkondigt...

Ik vraag me af hoe je kan staan te juichen bij het idee dat het in de wererld van nu af aan alleen maar bergaf kan gaan.
Maar ja, het zijn vooral mensen uit landen waar ze een donkerdere huidskleur hebben en rare religies aanhangen die zullen lijden, dus dat is eigenlijk allemaal geen probleem, niet?
Soms zijn er geen zwart-wit posities. Ik geloof bijvoorbeeld dat er op korte termijn een serieus energieprobleem zal zijn. Maar tegelijk denk ik dat er op lange termijn fantastische oplossingen zijn, die onze huidige problemen als lachertjes zullen afdoen.

Ge moet mij dus niet in één permanent kamp willen duwen. Da's niet snugger.

Ik ben een pessimistische cornucopian. Al lijkt dat voor u misschien een contradictie.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 00:44   #14
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
O ja, er zijn nog andere uitbuitingssystemen mogelijk naast de kapitalistische.
Het strafste dat ik tot nu toe gezien heb is een ultraliberaal systeem gesteund door een dictatuur. Zoals in China.
Roofdierkapitalisme getrouwd met communisme. Een monsterverbond.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 00:46   #15
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik rij niets dat co2 uitstoot of benut.
Nooit geen vliegtuig gepakt ? Rij je nooit met de bus ?
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 01:02   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Nooit geen vliegtuig gepakt ? Rij je nooit met de bus ?
Ik rij geen vliegtuig en ik rij geen bus :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik rij niets dat co2 uitstoot of benut.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 05:05   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik rij niets dat co2 uitstoot of benut.
Stop dan maar met ademen, want U stoot CO2 uit. En dat zelfs als U slaapt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 08:13   #18
Tafelpoot
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 345
Standaard

Ik geloof nog altijd (misschien naïef) dat we het wel redden via tech.

Kernfusie in de vorm van micro-reactoren
http://www.iterbelgium.be/nl/kernfusie

Kwantumcomputers met uiterst hoge toepasbaarheid
http://www.zdnet.be/news/136781/-bet...n-handbereik-/

En dan die beide gebruiken om een soort globale airconditioning te maken op basis van een uiterst geavanceerde AI die alle veranderingen in omgeving kan meten en verwerken en hier acties aan kan plakken door middel van CO2scrubbing, zuurstoftoevoer en op termijn wateraanmaak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_scrubber
http://wiki.answers.com/Q/How_can_you_make_oxygen
http://science.howstuffworks.com/env...ture-water.htm

En dan is het enige waar we nog echt op moeten letten dat er ten alle tijde genoeg bomen zijn om de boel van zuurstof te voorzien (is nog altijd de meest cost-effective manier)

De reden waarom dit wel wat kans heeft om effectied tot waarheid te komen is dat alle techs hierboven al een zeer uitgebreide basis hebben, en het één van de weinige wegen gaat zijn waardoor het huidige globale systeem (economie dan vooral) zich in stand kan houden.
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 09:28   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De enige methode om de milieuimpact van de mensheid te verminderen tot "sustainable niveau" is genoeg energie gebruiken.

Alleen, de hoeveelheid energie nodig hangt exponentieel evenredig af van levensstandaard en aantallen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2012, 21:35   #20
Beleepok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 augustus 2012
Berichten: 781
Standaard

Volgens experten van het Russische persbureau Ria Novosti zal het land zijn productie niet substantieel meer kunnen verhogen, aangezien de reserves waaruit het put zo goed als opgebruikt zijn.

in 3754 is alle olie op
Beleepok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be