Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2005, 11:23   #1
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard Erkende godsdiensten en subsidies

< In België zijn 6 erediensten officieel erkend: de rooms-katholieke, de islamitische, de protestantse, de orthodoxe, de joodse, en de anglicaanse. De islam is in België, met ongeveer 300.000 gelovigen, de tweede grootste. Op gelijke voet met deze erediensten erkent de wetgever ook de vrijzinnige levensbeschouwing. Meer dan driekwart van de financiële middelen gaat naar de rooms-katholieke godsdienst, gevolgd door de georganiseerde vrijzinnigheid (14 %). De islam krijgt een kleine 4 %. De druk neemt toe om de islam meer middelen te geven. Daarvoor moeten de moskeeën officieel erkend worden door de Vlaamse Gemeenschap en de Moslimexecutieve. De betoelaging gebeurt door de federale staat, de provincies en de gemeenten. De federale staat betaalt de weddes van de bedienaars van de eredienst. De gemeenten zorgen voor hun huisvesting, de werken aan de kerkgebouwen, en passen de tekorten van de kerkfabrieken bij. De provincie zal de gebouwen van de erkende moskeeën onderhouden, en de eventuele tekorten van de beheersorganen van de moskeeën bijpassen. >



Op basis van welke criteria gebeurt de verdeling van de subsidies ?

Over hoeveel geld spreken we hier ?

Wat zijn de voorwaarden om erkende godsdienst te zijn in belgië ?

Als moskeeën vandaag niet officieel erkend zijn, moet ik dan begrijpen dat er eigenlijk geen vraag is naar erkenning ( en subsidie ) ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 6 februari 2005 om 11:25.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2005, 12:39   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.329
Standaard

De hamvraag is: welke plaats heeft de godsdienst in de politiek en in de staatsorganisatie.
Van daaruit moet de noodzaak blijken welke diverse beleidsopties en beslissingen nodig zijn, waarvan subsidies er slechts één is.

Politiekers zullen natuurlijk geneigd zijn om wat groepen kiezers naar de mond te praten, om stemmen te winnen natuurlijk.
De godsdienst-leiders zullen natuurlijk graag - zoals alle leiders van verenigingen, VZW's, klubs, vakbonden ... - het beleid in die zin beïnvloeden: een subsidieke helpt de leider altijd om zijn leiderschap te verstevigen.

Persoonlijk ga ik zeer erg akkoord met het principe in onze grondwet: scheiding van kerk en staat.
Ik vind dus dat op die vlakken in onze samenleving, waar deze scheiding nog niet of nog niet voldoende is doorgevoerd, er moet gestreefd worden naar een evolutie in de zin van meer scheiding.

De politiek heeft volgens mij wel enkele taken om de solidariteit en de leefbaarheid onder de mensen te bevorderen. Als men dus bijvoorbeeld aanneemt dat pastoors en immams een soort funktie van sociaal assistent kunnen hebben in de gemeenschap ... ok dat kunnen zij betaald worden in die zin. (wel even nadenken over sommige grenzen, of sommige plichten die dan kunnen geëist worden ...)
Idem dito voor kerken die kunnen beschouwd worden als elementen uit ons kultureel verleden, of als musea ...

Helemaal daarnaast vraag ik me wel af of het brave oude vrouwtje in een of ander kerkje of kapelletje luistert naar een kerkelijke 'voorganger' een boodschap heeft of de godsdienst waar zij op dat geëigenste ogenblik aan deelneemt, erkend is of niet.
Het kan dat oude vrouwtje wellicht geen bal schelen of haar "God" erkend is door de minister of niet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2005, 14:48   #3
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Nou, als we uitrekenen wat een uurtje kapel kost en dat duidelijk vermelden op de belastingsbrief van ons oud vrouwtje, dan kan het haar misschien wél schelen ...

Misschien koopt ze liever een taartje meer ... 8)

Laatst gewijzigd door Knipp : 6 februari 2005 om 14:50.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 19:17   #4
Alexander Hartmans
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 februari 2005
Berichten: 30
Standaard

Afschaffen die subsidies. Het geld kan beter geinvesteerd worden in belangrijkere zaken, zoals onderwijs, veiligheid, terugdringen begrotings tekort.
Alexander Hartmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2005, 18:02   #5
Emitzer
Lokaal Raadslid
 
Emitzer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2005
Berichten: 370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De hamvraag is: welke plaats heeft de godsdienst in de politiek en in de staatsorganisatie.
Van daaruit moet de noodzaak blijken welke diverse beleidsopties en beslissingen nodig zijn, waarvan subsidies er slechts één is.

Politiekers zullen natuurlijk geneigd zijn om wat groepen kiezers naar de mond te praten, om stemmen te winnen natuurlijk.
De godsdienst-leiders zullen natuurlijk graag - zoals alle leiders van verenigingen, VZW's, klubs, vakbonden ... - het beleid in die zin beïnvloeden: een subsidieke helpt de leider altijd om zijn leiderschap te verstevigen.

Persoonlijk ga ik zeer erg akkoord met het principe in onze grondwet: scheiding van kerk en staat.
Ik vind dus dat op die vlakken in onze samenleving, waar deze scheiding nog niet of nog niet voldoende is doorgevoerd, er moet gestreefd worden naar een evolutie in de zin van meer scheiding.

De politiek heeft volgens mij wel enkele taken om de solidariteit en de leefbaarheid onder de mensen te bevorderen. Als men dus bijvoorbeeld aanneemt dat pastoors en immams een soort funktie van sociaal assistent kunnen hebben in de gemeenschap ... ok dat kunnen zij betaald worden in die zin. (wel even nadenken over sommige grenzen, of sommige plichten die dan kunnen geëist worden ...)
Idem dito voor kerken die kunnen beschouwd worden als elementen uit ons kultureel verleden, of als musea ...

Helemaal daarnaast vraag ik me wel af of het brave oude vrouwtje in een of ander kerkje of kapelletje luistert naar een kerkelijke 'voorganger' een boodschap heeft of de godsdienst waar zij op dat geëigenste ogenblik aan deelneemt, erkend is of niet.
Het kan dat oude vrouwtje wellicht geen bal schelen of haar "God" erkend is door de minister of niet.
Mogen kerst-en paasvakantie, Allerheiligen, Allerzielen afgeschaft worden voor jou?
__________________
[FONT=Palatino Linotype][FONT=Impact]A lung un leber oyf der noz[/FONT][/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]



http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 07:13   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
Mogen kerst-en paasvakantie, Allerheiligen, Allerzielen afgeschaft worden voor jou?
Indien men consequent is aangaande de scheiding van kerk en staat, dienen deze religieus geinspireerde feestdagen te worden afgeschaft. Ik vrees evenwel dat er maar weinig animo voor zal bestaan. In principe zou deze scheiding zelfs dienen te worden doorgetrokken naar schoolnetten die zich beroepen op een religieuze achtergrond.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 februari 2005 om 07:18.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be