Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2010, 22:00   #21
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik ben door de jaren heen in zowat alle uithoeken van Noorwegen geweest (de rest van Scandinavië ook trouwens), maar vooral in de noordelijke helft van het land. Door er zo vaak te komen, heb ik inmiddels een aardig mondje Noors leren babbelen -althans, dat zeggen ze daar toch- maar ik vind de lokale dialecten in het noorden nu niet zo heel erg anders dan die van het zuiden of westen. Misschien wat minder zangerig dan in het zuiden. Tot zover het taalkundig aspect.
Wat die reputatie van die Noord-Noren betreft, heeft u wel gelijk. Die staan in het 'beschaafde' Oslo e.o. niet al te best aangeschreven, maar vice versa geldt ook dat ze in het noorden de Zuid-Noren, en met name die uit de hoofdstad, maar een stelletje aanstellers vinden die niks gewend zijn en zich beroepen op hun verfijnde manieren terwijl het zelf ook maar omhooggevallen boeren zijn. Noord-Noren zijn voor zuiderlingen dan weer een stel lompe vissers. Maarrrr, ik heb persoonlijk wel een mentaliteitsverschil gemerkt tussen mensen uit het noorden en het zuiden van Noorwegen. Zuiderlingen zijn, hoewel vriendelijk, wat gereserveerder en kat-uit-de-boom-kijkerig, terwijl noorderlingen wat spontaner en recht voor zijn raap zijn. En bijzonder gastvrij!
En zuipen kunnen ze allemaal als de beste in Noorwegen (en de rest van Scandinavië ook trouwens). Als u daar een tijdje gaat wonen, kunt u er vergif op innemen dat vroeg of laat een bidon met 'heimbrent', een soort van zelfgestookte alcohol, doorgaans 60%, op tafel komt. Die wordt dan met pikzwarte koffie gedronken, en eventueel weggespoeld met een sloot bier. Apropos bier in Noorwegen, dat gruwelijk duur is... als u van bier houdt, probeer dan in elk geval het merk Ringnes te vermijden, want dat smaakt echt naar uilenzeik. Bier van Hansa en Aass is dan wel weer prima te pruimen.
Hehe. Ik ben er inmiddels in geslaagd Christiania's aan Oslo station te overtuigen om Duvel te schenken. het feit dat mijn beste vriend daar zijn zoon en dochter daar werken helpt natuurlijk De eerste 4 heb ik zelf moeten meebrengen, maar na 1 slok was de baas overtuigd. Ik ben een Belgische bier ambassadeur geworden. In Helsinki was het niet nodig, daar hebben ze de belgian Bistro en vindt je op veel plaatsen Duvel. Stockholm heeft zijn echte Duvel cafe, waar je zelfs alle westvleteren vindt. En in Denmarken heeft mijn vrouw 3 kroegen overtuigd om Leffe te schenken.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 22:22   #22
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Hehe. Ik ben er inmiddels in geslaagd Christiania's aan Oslo station te overtuigen om Duvel te schenken. het feit dat mijn beste vriend daar zijn zoon en dochter daar werken helpt natuurlijk De eerste 4 heb ik zelf moeten meebrengen, maar na 1 slok was de baas overtuigd. Ik ben een Belgische bier ambassadeur geworden. In Helsinki was het niet nodig, daar hebben ze de belgian Bistro en vindt je op veel plaatsen Duvel. Stockholm heeft zijn echte Duvel cafe, waar je zelfs alle westvleteren vindt. En in Denmarken heeft mijn vrouw 3 kroegen overtuigd om Leffe te schenken.
Duvel is overal al jaren te krijgen daar. D.w.z., in die slijterij-keten die uitgebaat wordt door de staat, maar ik heb het daar ook al in de nodige kroegen gezien.

Hier is trouwens een lijstje van Belgische bieren die daar tegen schrikbarend hoge prijzen in die staatsslijterijen verkocht worden: http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...3%98l%3BBelgia
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 22:30   #23
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Mocht je naar ginder trekken, veel plezier, daar. Af en toe de veerboot naar Denemarken nemen voor goedkope(re) drank is wel aan te raden.
mijn Kopenhaagse kennis trekt regelmatig naar Zweden voor inkopen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 22:47   #24
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
mijn Kopenhaagse kennis trekt regelmatig naar Zweden voor inkopen.
Lijkt me sterk, tenzij uw kennis geld teveel heeft en liever meer in Zweden wil uitgeven dan dat hij thuis in Denemarken betaalt.

Denemarken is qua levensmiddelen beduidend goedkoper dan Zweden, en Zweden is dan weer goedkoper dan Noorwegen. En de Denen die dicht bij de Duitse grens wonen, gaan in Duitsland hun boodschappen doen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 23:59   #25
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Malmö is voor heel wat zaken goedkoper dan Kopenhagen, hoor. Niet voor alles, voor alcohol moet je inderdaad naar Denemarken. Aan mijn verblijf, zowel qua kamer als qua eten, was ik aanzienlijk minder kwijt in (Zuid-)Zweden dan in Kopenhagen en omgeving.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2010, 00:06   #26
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Malmö is voor heel wat zaken goedkoper dan Kopenhagen, hoor. Niet voor alles, voor alcohol moet je inderdaad naar Denemarken. Aan mijn verblijf, zowel qua kamer als qua eten, was ik aanzienlijk minder kwijt in (Zuid-)Zweden dan in Kopenhagen en omgeving.
Ik vind Kopenhagen een dure stad.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2010, 08:03   #27
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nou nee. Ik weet niet wat ze u daar in Noorwegen op de mouw gespeld hebben, maar de situatie ligt wel anders:


Idd ... en het heeft dus totaal niets met noord of zuid te maken .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2010, 10:19   #28
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat denk je? Ineens 100 kg laten meebrengen?
Ik vrees dat we veel meer gaan nodig hebben
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 07:13   #29
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Idd ... en het heeft dus totaal niets met noord of zuid te maken .
Al staat het Nynorsk, het Nieuw-Noors, wel vooral sterk op het platteland van West-Noorwegen, niet onlogisch als je weet dat het een kunsttaal is die ontwikkeld werd uit vooral West-Noorse dialecten, omdat die het minst 'bezoedeld' waren door het Deens. De Bokmål, zeg maar boekentaal, is eigenlijk meer een vernoorst Deens. In en rond Oslo heb je vooral die laatste nodig.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 09:58   #30
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Al staat het Nynorsk, het Nieuw-Noors, wel vooral sterk op het platteland van West-Noorwegen, niet onlogisch als je weet dat het een kunsttaal is die ontwikkeld werd uit vooral West-Noorse dialecten, omdat die het minst 'bezoedeld' waren door het Deens. De Bokmål, zeg maar boekentaal, is eigenlijk meer een vernoorst Deens. In en rond Oslo heb je vooral die laatste nodig.
Praat iedereen zowat een andere taal daar in Noorwegen o_O Of lijkt het erger hier op het forum dan het in werkelijkheid is
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 10:12   #31
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Prijzen in Oslo
Moet hier even mee lachen,toen mijn ex schoonmoeder in Oslo vroeg of ze de café betaalde IPV de cola die wij betaalde
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 10:16   #32
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Welk was de beste keuze om te betalen ? Beide zijn geïmporteerde producten
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 11:31   #33
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Praat iedereen zowat een andere taal daar in Noorwegen o_O Of lijkt het erger hier op het forum dan het in werkelijkheid is

Nee hoor iemand die Bokmål spreekt kan perfect iemand die nynorsk spreekt verstaan ... zelfs zweeds heeft weinig verschil met het noors.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 12:16   #34
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Nee hoor iemand die Bokmål spreekt kan perfect iemand die nynorsk spreekt verstaan ... zelfs zweeds heeft weinig verschil met het noors.
Oh
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 15:39   #35
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het is inderdaad vooral een verschil in spelling. Er zijn echter wel belangrijke regionale verschillen in uitspraak, die ook worden getolereerd, maar dat heeft niet alleen te maken met het verschil Nieuwnoors-Standaardnoors.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be