Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2021, 10:08   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard De belastingswig. 5 % korting dank zij shift

Wij betalen veel, en krijgen relatief te weinig terug.

Al 1000 keer gezegd, maar de centrum-rechtse en rechtse partijen laten verstek gaan.
En de linkse partijen laten zich misbruiken door uitholling van de solidariteit.

Titel:
In België verdwijnt 52% van loonmassa in staatskas, in Nederland slechts 37%. Werkexpert: “Overheid neemt veel maar geeft weinig terug”

https://www.hln.be/mijn-gids/in-belg...erug~a9b31b77/

Citaat:
Vorige week hielden de Belgische vakbonden een actiedag om hogere lonen te eisen. Tegelijk klagen werkgevers dat de lonen in ons land te hoog zijn om te kunnen concurreren met het buitenland. De lonen zijn dus zowel te laag als te hoog, hoe kan dat nu? Daar heeft Vadertje staat alles mee te maken. Die zorgt er, via allerlei belastingen op arbeid, voor dat er tussen wat de werkgever betaalt en wat de werknemer daarvan overhoudt een enorme kloof bestaat. Hoe komt dat die zo hoog ligt in België? En hoe kan je zelf als werknemer toch meer overhouden? Onze werkexpert Stijn Baert legt uit.
Stijn Baert 02-03-21, 08:00 Laatste update: 09:44 Bron: Content redactie

24 reacties

De belastingwig. Te grijs om ooit verkozen te worden tot woord van het jaar. Maar wel een heel belangrijk. De belastingwig meet immers de mate waarin de lasten op arbeid de werkzaamheid ontmoedigt. Zeg ik niet, maar zegt de OESO.
Lees ook

Amper ruimte voor opslag in 2021 en 2022: “Bij hogere brutolonen dreigen nog meer jobs verloren te gaan”
PREMIUM
Amper ruimte voor opslag in 2021 en 2022: “Bij hogere brutolonen dreigen nog meer jobs verloren te gaan”

Mag je werkgever jou verplichten om je te laten vaccineren? Werkexperts leggen uit wat je baas wel en niet van jou mag vragen of eisen
PREMIUM
Mag je werkgever jou verplichten om je te laten vaccineren? Werkexperts leggen uit wat je baas wel en niet van jou mag vragen of eisen

Van elke euro die de baas betaalt, houdt de Belgische werknemer 48 cent over.

Nergens zo hoog als in België

Wat de OESO nog zegt: van de 36 landen die bij de OESO zijn aangesloten, is de belastingwig nergens zo hoog als in België. In België bedraagt de belastingwig, gedefinieerd als het percentage van de loonkost van een alleenstaande met een gemiddeld loon dat naar de staatskas gaat, ongeveer 52%. Met andere woorden: van elke euro die de baas betaalt, houdt de werknemer 48 cent over.

De werkende Nederlander houdt daar 63 cent van over. Dat is natuurlijk een immens verschil. En dan nog doen onze noorderburen het iets slechter dan het OESO-gemiddelde.

Er zijn twee nuances op deze bedenkelijke trofee van belastingkampioen voor België. Ten eerste, de belastingwig is tussen 2014 en 2019 een stuk kleiner geworden. Met dank aan de taxshift van de regering-Michel kromp ze van 56% naar 52%. Maar dat volstond dus niet om ook maar één OESO-land in te halen.

Ten tweede is België nog “slechts” de zevende slechtste van de klas als we een alternatieve definitie van de belastingwig, namelijk die voor een koppel met twee kinderen, bekijken.
De belastingwig wordt gedefinieerd als de verhouding tussen het bedrag aan belastingen dat wordt betaald voor een gemiddelde alleenstaande werknemer zonder kinderen en de overeenkomstige totale arbeidskosten voor de werkgever.
De belastingwig wordt gedefinieerd als de verhouding tussen het bedrag aan belastingen dat wordt betaald voor een gemiddelde alleenstaande werknemer zonder kinderen en de overeenkomstige totale arbeidskosten voor de werkgever. © OESO
Overheid geeft weinig terug

Het meest wraakroepende aan deze hele situatie moet echter nog komen. Namelijk het feit dat de Belgische overheden tegenover hun inhaligheid weinig kwaliteit stellen in hun dienstverlening. De pensioenen in ons land behoren zeker niet tot de top. De kwaliteit van ons onderwijs valt terug. Justitie lijkt wel de trein der traagheid. Voor de traagheid der trein zit je bij de NMBS dan weer gebeiteld … De Belgische staat doet in deze denken aan de voetballer Nicolae Stanciu bij Anderlecht die maar om één zaak zal herinnerd worden. Namelijk dat hij de duurste ooit was.

Wat een verschil met Zweden. Daar betaalt men ook hoge belastingen. Maar de dienstverlening die ertegenover staat is navenant. Kinderopvang van de hoogste kwaliteit is er bijvoorbeeld (bijna) gratis.

Zoek legale achter?*poort?*jes zoeken om toch meer netto over te houden.

Hoe toch meer overhouden?

Het is geen plaatje waar je als werkende blij van wordt. Vraag is dan: hoe ga je hier verstandig mee om? Het antwoord luidt: doe wat vele anderen (en hun bazen) doen. Namelijk: legale achterpoortjes zoeken om toch meer netto over te houden.

Er zijn er zo nogal wat in ons land. En ze komen allemaal op hetzelfde neer: je baas verhoogt je koopkracht door zaken voor jou te betalen in plaats van met dat geld je brutoloon op te duwen (en zo vooral de staatskas te spekken).

Een salariswagen is het meest gekende voorbeeld. Maar ook stortingen in de tweede pijler van je pensioen kan interessanter zijn dan meer brutoloon. Of het voor jou inhuren van een klusjesman. Of het voor jou betalen van een hospitalisatieplan voor je partner.

Misschien iets om aan te kaarten op een volgend evaluatiegesprek?
De juiste belasten

Nu, eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn dat de Belg dit soort van achterpoortjes opzoekt. Veel beter zou zijn dat onze overheden de belastingstructuur grondig hervormen. Nu belasten we vooral wie elke dag opnieuw zijn (m/v) best doet op de arbeidsmarkt. Met andere woorden: we belasten de verkeerde. De overheden rollen over elkaar met doelstellingen richting een hogere werkzaamheidsgraad, maar tegelijk demotiveren ze wie werkt.

Terwijl er evengoed zou kunnen gekozen worden om in plaats van de hardwerkende Belg de vervuilende Belg te belasten. Door belastingen te verschuiven van arbeid naar (vervuilende) consumptie. Ook een duale inkomstenbelasting, waarbij een euro die de Belg haalt uit werken niet langer meer belast wordt als een euro die hij haalt op het beleggen van zijn spaargeld, lijkt een logische piste.

En tegenover de hoge belastingdruk wat meer kwaliteit in de dienstverlening teruggeven, ook dat mogen we natuurlijk verwachten van onze regeringen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 10:12   #2
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Maar 't zijn wel jouw overheden, he Schoof: alle zes ofzo... [:/zwaar-leedvermaak:]
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 10:25   #3
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Maar 't zijn wel jouw overheden, he Schoof: alle zes ofzo... [:/zwaar-leedvermaak:]
Van die 6 is er maar 1 mijn overheid.
En zou er ook maar 1 relevant moeten zijn.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 10:43   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.466
Standaard

52% rechtstreeks en nog eens 30% indirect via allerlei taksen en btw?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 12:54   #5
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
52% rechtstreeks en nog eens 30% indirect via allerlei taksen en btw?

Ik weet niet hoe je aan uw berekening komt. Feitelijk ben ik er vanaf gestapt om nog te berekenen. Als je relaties hebt aan Financiën kun je eens vragen hoeveel ambtenaren ooit al eens een financiële afrekening hebben gemaakt.
Ik weet niet hoe het er nu aan toegaat maar destijds was het een te moeilijk en tijdrovende opgave. En ondanks er ook via de PC hulpmiddelen beschikbaar zijn was vooral de top van financiën tegenstander dat ze gebruikt werden.
Ikzelf ben afgezwaaid destijds zonder dat ze uitgebouwd werden.
Ik herinner mij nog hoeveel dagen ik besteed heb om de contant betaalde facturen er uit te vissen. Want op alle facturen stond steeds de vermelding "betaald". Maar of die betaling gebeurde via de gebruikte bankrekening van het bedrijf daar kon je achter fluiten. En dan begon het welles nietes spelletje.
Je kon er verdomd een week mee bezig zijn.
Maar op het einde van de maand moest je wel een aantal dossiers afgehaspeld hebben. Normaal begonnen beambten of ambtenaren er dus niet aan. Trouwens de meesten hadden schrik van bankrekeningen.
Niks gehoord en nog minder gezien was dus de oplossing.
En dan spreek ik nog niet over fiscale raadgevers. Er waren er een paar die de truc gebruikten en U steeds hetzelfde boek voorlegden waarin niks bruikbaars stond waar je iets kon mee aanvangen.
Maar ondertussen kreeg je toch datzelfde boek te lezen over het liefdesleven van Hansje en Grietje. In Antwerpen zat een directeur die graag bemerkingen maakte. Hij begon er ook eens aan. En bekwam identiek dezelfde cijfers al de mijne.
Vanaf dat ogenblik heeft hij mij wel met rust gelaten.
Wat ik in feite wil zeggen is dat Financiën een logge machine is waar de top vooral het voetvolk tegen werkt. Toen ik achteraf begon aan mijn opdrachten met deze vaststelling in het achterhoofd heb ik geen problemen meer gekend. Maar een mens blijft een dier. Toen ik te maken kreeg met mijn Trombose besefte ik dat. De lieve God had mij niet vergeten.
Desondanks is het mijn redding geweest. Ik geniet al twintig jaar van mijn rustpensioen. Weinig doodwroeters kunnen dat nog zeggen.
Alhoewel genieten is er echt niet meer bij. Maar ik leef nog.
Maar nog ooit terug keren naar Financiën; mocht ik het nog kunnen; geen haar op mijne kop denkt er nog aan.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 maart 2021 om 12:57.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2021, 22:58   #6
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik weet niet hoe je aan uw berekening komt. Feitelijk ben ik er vanaf gestapt om nog te berekenen. Als je relaties hebt aan Financiën kun je eens vragen hoeveel ambtenaren ooit al eens een financiële afrekening hebben gemaakt.
Ik weet niet hoe het er nu aan toegaat maar destijds was het een te moeilijk en tijdrovende opgave. En ondanks er ook via de PC hulpmiddelen beschikbaar zijn was vooral de top van financiën tegenstander dat ze gebruikt werden.
Ikzelf ben afgezwaaid destijds zonder dat ze uitgebouwd werden.
Ik herinner mij nog hoeveel dagen ik besteed heb om de contant betaalde facturen er uit te vissen. Want op alle facturen stond steeds de vermelding "betaald". Maar of die betaling gebeurde via de gebruikte bankrekening van het bedrijf daar kon je achter fluiten. En dan begon het welles nietes spelletje.
Je kon er verdomd een week mee bezig zijn.
Maar op het einde van de maand moest je wel een aantal dossiers afgehaspeld hebben. Normaal begonnen beambten of ambtenaren er dus niet aan. Trouwens de meesten hadden schrik van bankrekeningen.
Niks gehoord en nog minder gezien was dus de oplossing.
En dan spreek ik nog niet over fiscale raadgevers. Er waren er een paar die de truc gebruikten en U steeds hetzelfde boek voorlegden waarin niks bruikbaars stond waar je iets kon mee aanvangen.
Maar ondertussen kreeg je toch datzelfde boek te lezen over het liefdesleven van Hansje en Grietje. In Antwerpen zat een directeur die graag bemerkingen maakte. Hij begon er ook eens aan. En bekwam identiek dezelfde cijfers al de mijne.
Vanaf dat ogenblik heeft hij mij wel met rust gelaten.
Wat ik in feite wil zeggen is dat Financiën een logge machine is waar de top vooral het voetvolk tegen werkt. Toen ik achteraf begon aan mijn opdrachten met deze vaststelling in het achterhoofd heb ik geen problemen meer gekend. Maar een mens blijft een dier. Toen ik te maken kreeg met mijn Trombose besefte ik dat. De lieve God had mij niet vergeten.
Desondanks is het mijn redding geweest. Ik geniet al twintig jaar van mijn rustpensioen. Weinig doodwroeters kunnen dat nog zeggen.
Alhoewel genieten is er echt niet meer bij. Maar ik leef nog.
Maar nog ooit terug keren naar Financiën; mocht ik het nog kunnen; geen haar op mijne kop denkt er nog aan.

En N-VA, mocht je deze topic volgen wat mijzelf betreft dan had je reeds lang begrepen dat mijn prijs uitzonderlijk hoog ligt; te hoog zelfs voor sukkelaars. De beste manier om te beletten dat ze mij nog lastig vallen met stupiede voorstellen. Politiek is geen danstent. Zolang er onnozelaars menen dat ze op dit forum de oude democratie kunnen heruit vinden dan moet ik hen er op wijzen dat ze weinig succes zullen kennen met hun voortdurend kotsen.
De problemen zijn zo veel omvattend dat desondanks ze er nog niet in slagen om echte problematiek te bespreken. Ik snap dat volk zelfs niet meer.
Iedereen pretendeert van een democraat te zijn.
Maar als ik hier diverse keren al gemeld heb dat een simpel debat over politiek veroorzaakt dat uw bezittingen worden naar de kloten geholpen is er geen enkele van mijn vroegere medestanders die durft zeggen dat dit geen democratisch handelen meer is.
Meer moet ik er dus niet over weten. Maar wel verontwaardigd zijn ze wel als ze ondervinden dat ik ook niet meer wil medespelen.
Ik weet het dat mijn prijs bewust te hoog zal zijn.
Als ze dit snappen en vragen waarom zullen ze onmiddelijk begrijpen dat ik dat deed om van hun gezaag af te zijn. Hoop ik toch. De handelaar maakt de prijs en de klant bepaalt of hij koopt of niet.
Ik ben in de winkel geweest op uitnodiging maar heb besloten om niet meer te kopen.
Begrepen? Dus blijf realist en laat mijn kop met rust. Dat is alles wat ik nog eis. En gissingen over mijn vraagprijs hoeven niet. Daar is nooit over gesproken trouwens. Blijf dus met de twee voetjes op de grond.
Het is nog geen zomer. Dus fata morganas zien in de woestijn hebben geen zin meer. Jullie liggen al lang op mijn composthoop.
Ik kan natuurlijk niet beletten dat mestkevers graag composthopen bezoeken. Maar het heeft geen zin meer.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 maart 2021 om 23:08.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 07:47   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.466
Standaard

Wat wil je met uw epistels mbt deze topic eigenlijk zeggen Werkman?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 14:48   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Maar 't zijn wel jouw overheden, he Schoof: alle zes ofzo... [:/zwaar-leedvermaak:]
Dat klopt: ik ben te beklagen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 14:49   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat wil je met uw epistels mbt deze topic eigenlijk zeggen Werkman?
Ik zou er nog korter op willen reageren: tldr
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 19:05   #10
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou er nog korter op willen reageren: tldr

Doen Schoof. Doen. En als je graag zevert zou ik de vraag stellen aan uw Franse medeburgers hoeveel zij er kennen waar er gefoefeld werd met hun eigendommen. En of dat ook het geval was na en debat met een politieker.
A rato van de antwoorden kun je dan misschien meten of er nog meer of minder democratie bij hen aanwezig is. Want Vlaanderen houdt van primeurs.
Hier wordt uw bezit op de zwarte lijst geplaatst als je durft praten over politiek. Of krijg je geen antwoorden als je vragen stelt.
Tof volk die Vlamingen Veel lawaai en voor de rest graag onder de kast kruipen. En als er gestaakt wordt geven ook ze ook niet thuis.
En dat wilde ik zeggen Schoof. Niet meer nog minder.
De droom is voorbij Schoof. En hij zal niet terug komen.
Want eigen leden kloten brengt niks op. Dat proces is nu bezig.
Zakkenvullers hebben we genoeg. Daarvoor hebben we geen vernieuwing nodig. De tijden zijn veranderd. Ik ken veel leden die van partij zijn veranderd. Mogelijk zal dat zichtbaar worden in 2014.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 20:45   #11
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Doen Schoof. Doen. En als je graag zevert zou ik de vraag stellen aan uw Franse medeburgers hoeveel zij er kennen waar er gefoefeld werd met hun eigendommen. En of dat ook het geval was na een debat met een politieker.
A rato van de antwoorden kun je dan misschien meten of er nog meer of minder democratie bij hen aanwezig is. Want Vlaanderen houdt van primeurs.
Hier wordt uw bezit op de zwarte lijst geplaatst als je durft praten over politiek. Of krijg je geen antwoorden als je vragen stelt.
Tof volk die Vlamingen Veel lawaai en voor de rest graag onder de kast kruipen. En als er gestaakt wordt geven ook ze ook niet thuis.
En dat wilde ik zeggen Schoof. Niet meer nog minder.
De droom is voorbij Schoof. En hij zal niet terug komen.
Want eigen leden kloten brengt niks op. Dat proces is nu bezig.
Zakkenvullers hebben we genoeg. Daarvoor hebben we geen vernieuwing nodig. De tijden zijn veranderd. Ik ken veel leden die van partij zijn veranderd. Mogelijk zal dat zichtbaar worden in 2024.

Laatst gewijzigd door werkman : 3 maart 2021 om 20:50.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 20:45   #12
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
52% rechtstreeks en nog eens 30% indirect via allerlei taksen en btw?
Ooit incentif gehad voor bedrijf leiders daar werd boekhoudkundig uitgelegd dat je 4€ moet verdienen eer je er 1 kan uitgeven .....
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 21:34   #13
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ooit incentif gehad voor bedrijf leiders daar werd boekhoudkundig uitgelegd dat je 4€ moet verdienen eer je er 1 kan uitgeven .....

Stel uzelf de vraag hoe je de toekomst voor uw eigen kinderen ziet.
En durf dan tenminste kiezen tussen echte democratie of zweetvoeten politiek.
En kom je uit deze vragen dan mag je verdomd gaan lessen volgen waar je te weten komt hoeveel je in eigen zak moet steken vooraleer je een frank mag uitgeven. Feitelijk is deze eerste vraag het fundament van een democratie.
We zitten op een kantelmoment in onze samenleving. Meer dan ooit zal het belangrijk zijn of de kiezer zal kiezen voor wat belangrijk is of wordt voor zijn eigen levensgeluk. En als hij daaruit geraakt krijgen we binnen korte tijd de robot-dictatuur. Die zal met kennis van zaken wel bepalen hoe het moet.
Zo niet zal de mens geen leven meer kennen. Robots hebben geen hart.
En van het kapitaal valt geen emphatie te verwachten.
Het kapitaal is nooit een weldoener geweest.
Maar die overweging is mijn zaak niet meer. De luttele tijd die mij nog rest ga ik besteden aan mezelf. Hopelijk worden jullie ook zo slim?
Of blijf je dromen over het pannenkoeken huisje van Hansje en Grietje?
Hoeveel honderden jaren werd hier reeds over gedroomd?
En wat zal het worden of is het verbeterd?

Laatst gewijzigd door werkman : 3 maart 2021 om 21:36.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 22:05   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wij betalen veel, en krijgen relatief te weinig terug.

Al 1000 keer gezegd, maar de centrum-rechtse en rechtse partijen laten verstek gaan.
En de linkse partijen laten zich misbruiken door uitholling van de solidariteit.

Titel:
In België verdwijnt 52% van loonmassa in staatskas, in Nederland slechts 37%. Werkexpert: “Overheid neemt veel maar geeft weinig terug”

https://www.hln.be/mijn-gids/in-belg...erug~a9b31b77/
Pensioenen maken het grote verschil.
Veel verder moet je niet gaan zoeken.
Als je in Nederland geen tweede pensioen hebt (2de pijler) ben je gezien.

'...10,7 procent van het BBP tegenover 5,4 procent. Dat is het voornaamste verschil tussen de Belgische en de Nederlandse wettelijke pensioenpijler...'

https://ensur.eu/blog/pensioenenstelsel-be-nl
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 22:21   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Pensioenen maken het grote verschil.
Veel verder moet je niet gaan zoeken.
Als je in Nederland geen tweede pensioen hebt (2de pijler) ben je gezien.

'...10,7 procent van het BBP tegenover 5,4 procent. Dat is het voornaamste verschil tussen de Belgische en de Nederlandse wettelijke pensioenpijler...'

https://ensur.eu/blog/pensioenenstelsel-be-nl
Als je de Belgische en Nederlandse pensioenen wil vergelijken moet je een correcte vergelijking maken.
Men vergeet hier al eens gemakkelijk dat iedere Belg de mogelijkheid heeft om fiscaal vriendelijk zelf een extralegaal pensioen op te bouwen.
Ik heb de vergelijking gemaakt met gepensioneerde Nederlanders. Als je alleen mijn officieel pension bekijkt ben ik tegenover hen een armoezaaier. Als ik mijn extralegaal pensioen er bijtelde stond ik er beter voor dan mijn Nederlandse kennissen.

Waar zat het verschil? Dat extralegaal werd in Nederland dikwijls verplicht afgehouden voor het loon werd uitgekeerd. In België wordt dat extra na het loon afgehouden, maar wordt daarop een belastingvermindering berekend.
Als ik dan zie hoeveel veel van mijn Nederlandse vrienden op pensioenleeftijd nog voor hun woning moeten betalen (huur of hypotheek). Dan hebben wij Belgen in verhouding een prinsenleven tijdens ons pensioen. Tenminste als je zo verstandig was zelf te sparen.

@schoof:
-Als er in België veel belasting afgaat is dat ook omdat de sociale laste daar mee bekostigd worden. In Nederland moet je zelf veel aan de ziekteverzekering betalen. Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer.

-Als wij één regering hadden (zoals Nederland) i.p.v. die zeven (of hoeveel zijn het er weer?) zou dat ook veel beterkoop zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 maart 2021 om 22:23.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2021, 22:58   #16
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je de Belgische en Nederlandse pensioenen wil vergelijken moet je een correcte vergelijking maken.
Men vergeet hier al eens gemakkelijk dat iedere Belg de mogelijkheid heeft om fiscaal vriendelijk zelf een extralegaal pensioen op te bouwen.....
Daarom dat ik er ook die link heb bijgezet hé.
Daar staat dit ook allemaal in vermeld.
Concreet. Nederland heeft 2 pensioenpijlers, wij maar 1 en een beetje.
Maw, bijna alle Nederlands maken gebruik van een vorm van 'pensioensparen'.
In België is dat een pak minder.
De eerste pijler, het deel dat van je loon wordt afgehouden is bij ons en stuk groter dan in Nederland en dat verklaart dus ook waarom de meeste Nederlanders ook zorgen voor die 2de pijler, veel minder dan dat bij ons het geval is, toch wat 'kapitaal' betreft dat je er al dan niet insteekt.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 3 maart 2021 om 23:01.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 04:05   #17
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Stel uzelf de vraag hoe je de toekomst voor uw eigen kinderen ziet.
En durf dan tenminste kiezen tussen echte democratie of zweetvoeten politiek.
En kom je uit deze vragen dan mag je verdomd gaan lessen volgen waar je te weten komt hoeveel je in eigen zak moet steken vooraleer je een frank mag uitgeven. Feitelijk is deze eerste vraag het fundament van een democratie.
We zitten op een kantelmoment in onze samenleving. Meer dan ooit zal het belangrijk zijn of de kiezer zal kiezen voor wat belangrijk is of wordt voor zijn eigen levensgeluk. En als hij daaruit geraakt krijgen we binnen korte tijd de robot-dictatuur. Die zal met kennis van zaken wel bepalen hoe het moet.
Zo niet zal de mens geen leven meer kennen. Robots hebben geen hart.
En van het kapitaal valt geen emphatie te verwachten.
Het kapitaal is nooit een weldoener geweest.
Maar die overweging is mijn zaak niet meer. De luttele tijd die mij nog rest ga ik besteden aan mezelf. Hopelijk worden jullie ook zo slim?
Of blijf je dromen over het pannenkoeken huisje van Hansje en Grietje?
Hoeveel honderden jaren werd hier reeds over gedroomd?
En wat zal het worden of is het verbeterd?
Ik heb mijn dromen meer dan waar gemaakt en daar hoefde ik zelfs niemand voor te bedriegen of te kort te doen.
Een handdruk was voldoende en niet naast de schoenen leven, daarbij niet moe worden van aan werken te "denken" dan kom je al ver.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 07:15   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Pensioenen maken het grote verschil.
Veel verder moet je niet gaan zoeken.
Als je in Nederland geen tweede pensioen hebt (2de pijler) ben je gezien.

'...10,7 procent van het BBP tegenover 5,4 procent. Dat is het voornaamste verschil tussen de Belgische en de Nederlandse wettelijke pensioenpijler...'

https://ensur.eu/blog/pensioenenstelsel-be-nl
Ah ja want hier in België hebben we een riant pensioen....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 09:41   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Pensioenen maken het grote verschil.
Veel verder moet je niet gaan zoeken.
Als je in Nederland geen tweede pensioen hebt (2de pijler) ben je gezien.

'...10,7 procent van het BBP tegenover 5,4 procent. Dat is het voornaamste verschil tussen de Belgische en de Nederlandse wettelijke pensioenpijler...'

https://ensur.eu/blog/pensioenenstelsel-be-nl
Dat verklaart dan 5% van de 15%.
Maar heb wel eens even naar de aow bedragen gekeken. En heb dan toch den indruk dat men daar met zijn 5,4% in evenredigheid meer doet dan wij met onze 10,7%.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2021, 14:14   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Daarom dat ik er ook die link heb bijgezet hé.
Daar staat dit ook allemaal in vermeld.
Concreet. Nederland heeft 2 pensioenpijlers, wij maar 1 en een beetje.
Maw, bijna alle Nederlands maken gebruik van een vorm van 'pensioensparen'.
In België is dat een pak minder.
De eerste pijler, het deel dat van je loon wordt afgehouden is bij ons en stuk groter dan in Nederland en dat verklaart dus ook waarom de meeste Nederlanders ook zorgen voor die 2de pijler, veel minder dan dat bij ons het geval is, toch wat 'kapitaal' betreft dat je er al dan niet insteekt.
Wat Nederlanders mij vertellen is dat die 2e pijler er vooral is omdat bedrijven verplicht zijn om pensioensparen te doen voor hun werknemers. Maar als je bij een kleine werkgever werkt zou dat een heel pak minder zijn. bij ons heb je ook bij grote bedrijven dat de werknemers een groepsverzekering krijgen. Verschil met Nederland is dat dit pensioensparen in België niet via het officiële pensioen uitgekeerd wordt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 4 maart 2021 om 14:15.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be