Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2011, 16:19   #2001
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk, ik kan mij inbeelden dat Frankrijk met een kustlijn van 4000km versus belgie met 60km kustlijn een potentieel heeft voor windenergie...
net het soort van houding waar ik het hierboven over had. Ik vindt het erg engdenkend België 'autonoom' te willen maken qua energieproductie, terwijl het toch niet autonoom is qua grondstoffen voor die energieproductie.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 maart 2011 om 16:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 16:21   #2002
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
.


Enersys ken ik, die hebben oa Hawker en Yuasha in hun portfolio. Maar dat zijn loodaccu's.
Dus, laat ons eens denken. Mijn 144 watt loodaccu's (12V 12Ah) wegen net geen 5 kg. Wat wil zeggen, 30 watt per kilo, positief gedacht. Om dan 40 000 000 000 watt op te slaan heb je dus een loodaccu van 1 334 000 ton.
Je kan ook energie opslaan door water te pompen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 16:32   #2003
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ivm chemische opslag van energie worden de verschillende mogelijkheden opgenoemd in het rapport Electrochemical Energy Storage for Green Grid. Ik lees dat dit een gewichtig rapport is dat de toekomstmogelijkheden duidelijk uiteenzet, maar ik heb heb zelf niet gedownload. 35 dollar voor de geïnteresseerden.

Zowat alle maatschappijen die bezig zijn met energieopslag zullen de komende jaren veel kansen krijgen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 16:36   #2004
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je kan ook energie opslaan door water te pompen.
Klopt, de installatie van Coo Trois Ponts doet dat.

Die installatie is dan wel een paar km² groot en kan 1 grote kernreactor vervangen voor ongeveer 45 minuten. Oh, en vergt een hoogteverschil van 270 meter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 16:48   #2005
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wel, als ze hun teller "off scale" zagen gaan, dan wisten ze waarschijnlijk niet goed hoe hem te bedienen.
Je hebt weer niet goed opgelet.
De heren van de atoom centrale die verkeerdelijk het bericht uitzonden dat de straling een miljoen keren hoger was dan normaal...hadden dat probleem omdat de straling veel hoger was dan hun geigerteller kan aantonen.

Dus dat is heel hoog. En niet meer te meten.

Verspreid maar verder indianen verhalen van hoe veilig het allemaal is.

De toekomst geeft je toch ongelijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 17:28   #2006
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ivm chemische opslag van energie worden de verschillende mogelijkheden opgenoemd in het rapport Electrochemical Energy Storage for Green Grid. Ik lees dat dit een gewichtig rapport is dat de toekomstmogelijkheden duidelijk uiteenzet, maar ik heb heb zelf niet gedownload. 35 dollar voor de geïnteresseerden.

Zowat alle maatschappijen die bezig zijn met energieopslag zullen de komende jaren veel kansen krijgen.
Elektrochemische opslag, zoals ook uit het rapport blijkt, heeft twee grote problemen die maar moeilijk opgelost kunnen worden: capaciteit en kapitale kost. Alle technieken (of het nu supercondensatoren, ZEBRA-batterijen en aanverwante gesmolten zout-toestanden, redox-flow batterijen zijn) kunnen nauwelijks de barriere van 10 MW overschrijden. En met hieraan gekoppelde kosten van >10 eurocent/kWh (elektriciteitsproductie kost wat, zo'n 3-5 eurocent/kWh) vrees ik er een beetje voor... en onderzoek kan hier een en ander verbeteren - toch is de ruimte voor optimalisatie ook niet oneindig, de kostprijs van bijvoorbeeld zeldzame elementen (bijv. lithium) gaat daarmee niet dalen, integendeel, ook hiervan is de wereldvoorraad beperkt.

Rest er nog twee technieken die wel goedkoop zijn, en grootschalig, en dat zijn PHS en CAES, maar beide technieken zijn niet universeel inzetbaar. PHS (pumped hydro, opgepompt water) heeft en het relief en groot oppervlak nodig terwijl CAES (compressed air, ondergrondse persluchtopslag) de geschikte ondergrondstructuur nodig heeft.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 17:42   #2007
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hebt weer niet goed opgelet.
De heren van de atoom centrale die verkeerdelijk het bericht uitzonden dat de straling een miljoen keren hoger was dan normaal...hadden dat probleem omdat de straling veel hoger was dan hun geigerteller kan aantonen.

Dus dat is heel hoog. En niet meer te meten.

Verspreid maar verder indianen verhalen van hoe veilig het allemaal is.

De toekomst geeft je toch ongelijk.
Ben zelf niet speciaal een fan van Greenpeace (voor mij was GP VEEL te laat ter plaatse. "Stelletje ..."),
maar het is opvallend dat de door officiële instanties doorgegeven stralingswaarden bijna exponentieel stegen toen GP ook "een beetje ging meten".
__________________
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl.
Nuclear Controversies (2004) Chernobyl Heart (2003)
Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:31   #2008
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ben zelf niet speciaal een fan van Greenpeace (voor mij was GP VEEL te laat ter plaatse. "Stelletje ..."),
maar het is opvallend dat de door officiële instanties doorgegeven stralingswaarden bijna exponentieel stegen toen GP ook "een beetje ging meten".
Puur verzinsel van jou.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:33   #2009
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Elektrochemische opslag, zoals ook uit het rapport blijkt, heeft twee grote problemen die maar moeilijk opgelost kunnen worden: capaciteit en kapitale kost. Alle technieken (of het nu supercondensatoren, ZEBRA-batterijen en aanverwante gesmolten zout-toestanden, redox-flow batterijen zijn) kunnen nauwelijks de barriere van 10 MW overschrijden. En met hieraan gekoppelde kosten van >10 eurocent/kWh (elektriciteitsproductie kost wat, zo'n 3-5 eurocent/kWh) vrees ik er een beetje voor... en onderzoek kan hier een en ander verbeteren - toch is de ruimte voor optimalisatie ook niet oneindig, de kostprijs van bijvoorbeeld zeldzame elementen (bijv. lithium) gaat daarmee niet dalen, integendeel, ook hiervan is de wereldvoorraad beperkt.

Rest er nog twee technieken die wel goedkoop zijn, en grootschalig, en dat zijn PHS en CAES, maar beide technieken zijn niet universeel inzetbaar. PHS (pumped hydro, opgepompt water) heeft en het relief en groot oppervlak nodig terwijl CAES (compressed air, ondergrondse persluchtopslag) de geschikte ondergrondstructuur nodig heeft.
Je vergeet een oplossing: de zee leegpompen. Of toch een stukje ervan ergens tussen de zandbanken. Plaats genoeg, en als je Dredging daar op afstuurt is zo een put vlug aangelegd, gewoon wat zand verleggen
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:35   #2010
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Puur verzinsel van jou.
Verzinsel ?
Wat, welk verzinsel ?
Het is nu toch duidelijk dat de spleetogen dezefde taktiek toepassen als de Russen n�* Tsjernobyl !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:36   #2011
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
net het soort van houding waar ik het hierboven over had. Ik vindt het erg engdenkend België 'autonoom' te willen maken qua energieproductie, terwijl het toch niet autonoom is qua grondstoffen voor die energieproductie.
Feit is dat zelfs een land als Engeland niet zelfbedruipend kan worden, zelfs als ze alle alternatieve energiebronnen zouden benutten. Er gaat ons dus niemand iets cadeau doen van wat hij teveel heeft.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:37   #2012
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Verzinsel ?
Wat, welk verzinsel ?
Het is nu toch duidelijk dat de spleetogen dezefde taktiek toepassen als de Russen n�* Tsjernobyl !!!

Allez kom, bewijzen op tafel dan. In plaats van laaghartige groenpissers insinuaties die nergens op slaan.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:37   #2013
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je vergeet een oplossing: de zee leegpompen. Of toch een stukje ervan ergens tussen de zandbanken. Plaats genoeg, en als je Dredging daar op afstuurt is zo een put vlug aangelegd, gewoon wat zand verleggen
Galgenhumor...Misplaatst !

Laatst gewijzigd door Boduo : 28 maart 2011 om 19:37.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:41   #2014
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hebt weer niet goed opgelet.
De heren van de atoom centrale die verkeerdelijk het bericht uitzonden dat de straling een miljoen keren hoger was dan normaal...hadden dat probleem omdat de straling veel hoger was dan hun geigerteller kan aantonen.
Onzin, het echte verhaal is dat een van de arbeiders een verkeerde waarde van de meting aflas en toen uit grote schrik is gaan lopen, terwijl hij normaal een tweede meting moest verrichten. De tweede meting werd achteraf door het leidend personeel doorgevoerd en leidde tot de correctie van het verhaal.
Verspreid maar verder indianen verhalen van hoe onveilig het allemaal is.
De toekomst geeft je toch ongelijk.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 19:43   #2015
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Galgenhumor...Misplaatst !
Dit is helemaal geen galgenhumor, er is een concreet voorstel om een dergelijk reservoir in de zee aan te leggen! Dat is gemakkelijker dan een stuwmeer bouwen, vooral daar waar er voor een stuwmeer geen plaats is zoals in Vlaanderen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 20:03   #2016
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Onzin, het echte verhaal is dat een van de arbeiders een verkeerde waarde van de meting aflas en toen uit grote schrik is gaan lopen, terwijl hij normaal een tweede meting moest verrichten. De tweede meting werd achteraf door het leidend personeel doorgevoerd en leidde tot de correctie van het verhaal.
Verspreid maar verder indianen verhalen van hoe onveilig het allemaal is.
De toekomst geeft je toch ongelijk.
Dat was de gekuiste versie.
Die japanners liegen daar momenteel over alles wat maar kan gelogen worden.

Dergelijke zaken laten ze niet aflezen door iemand die het niet kan aflezen en ten tweede zou men het onmiddellijk gecontroleerd hebben en gecorrigeerd. Trouwens er zal daar wel meer dan 1 meterke zijn.
Het is een dag wachten geweest op nieuwe cijfers.

Er is daar minstens 1 mogelijk 2 gedeeltelijke meltdowns bezig en dat al meer dan een week.
En in zulke gevallen kunnen de waarden van radio activiteit enorm stijgen.

Ik begrijp niet dat jullie dat ontkennen, welke zin heeft dat?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 maart 2011 om 20:09.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 20:11   #2017
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Verzinsel ?
Wat, welk verzinsel ?
Het is nu toch duidelijk dat de spleetogen dezefde taktiek toepassen als de Russen n�* Tsjernobyl !!!

²
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 20:14   #2018
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De amerikanen hielden hun meltdown ook stil gedurende meerdere dagen. Ze hebben het onder controle gekregen, maar ondanks alles was er ook al veel ontsnapt.
Geen enkele burger was geëvacueerd of zelfs gewaarschuwd.

Nadien ja...oeps pardon.

Overal hetzelfde liedje.

Hier zou dat niet anders gaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 20:18   #2019
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Galgenhumor...Misplaatst !
U bent wel kompleet mis.
Fonne spreekt gewoon over een omgekeerd Plan Lievense

Toch eigenaardig dat telkens de "pro-kernenergiërs" met dit idee moeten komen aanzetten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2011, 20:25   #2020
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat was de gekuiste versie.
Die japanners liegen daar momenteel over alles wat maar kan gelogen worden.

Dergelijke zaken laten ze niet aflezen door iemand die het niet kan aflezen en ten tweede zou men het onmiddellijk gecontroleerd hebben en gecorrigeerd. Trouwens er zal daar wel meer dan 1 meterke zijn.
Het is een dag wachten geweest op nieuwe cijfers.

Er is daar minstens 1 mogelijk 2 gedeeltelijke meltdowns bezig en dat al meer dan een week.
En in zulke gevallen kunnen de waarden van radio activiteit enorm stijgen.

Ik begrijp niet dat jullie dat ontkennen, welke zin heeft dat?
Hoogstwaarschijnlijk zijn er 2 meltdowns bezig: de radio-aktiviteit moet daar enorm zijn. Sommigen beweren nu al dat het erger wordt dan Hiroshima of/en Nagasaki.
Zo'n ramp is niet te stoppen. De Russen konden het niet; de spleetogen nog minder !!!
Of ze zullen moeten véél vroeger opstaan...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be