Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2005, 08:44   #1
walliesdotinfo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 juni 2005
Berichten: 4
Standaard VW Vorst kapot gestaakt dixit een Nederlander

Ton van Lierop (Nederlands persbureau ANP) in een artikel in De TIJD over de nood aan Waalse verandering:

"Als Vorst ooit sluit, zal dat zeker niet alleen zijn wegens de hoge loonlasten, maar ook omdat ze die fabriek hebben kapotgestaakt".

En die man heeft 100% gelijk. Belgische vakbonden zijn momenteel een pest voor de politiek en voor de economie.

Vorst is minder flexibel en veel duurder dan Duitsland vanwege onder meer de schitterende loonlasten dankzij Verhofstadt en co.
Je mag zeggen wat je wil van de VW-top in Duitsland, maar daar heerst tenminste sociale rust, zijn de arbeiders heel flexibel, ligt de productiviteit veel hoger en liggen de loonlasten lager. Ik bekijk dit zo: de Duitse vakbonden zijn zwaar in de fout gegaan want zij hebben dat smeergeld gewoon met open armen ontvangen.... misschien kon de VW-top niet anders? Het zou mij niet verbazen dat die vakbonden dit hebben uitgelokt. Puur chantage. Maar ja, dat zijn vakbonden nu eenmaal hé!

Mijn pijnlijke conclusie: OOK Vorst gaat dicht want Vorst is de slechte VW fabriek en dit dankzij de vakbonden... mooie vooruitzichten hé?!
walliesdotinfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 10:54   #2
vryko
Provinciaal Statenlid
 
vryko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 650
Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

wel raar dat de landen met de hoogste welvaart meestal ook de landen zijn met de hoogste syndicale activiteit
__________________
ge verziekt de maatschappij!
vryko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 11:19   #3
Michroscoop
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Bazel
Berichten: 1.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko
wel raar dat de landen met de hoogste welvaart meestal ook de landen zijn met de hoogste syndicale activiteit
Waar haal je dat uit, in Japan bijv. bestaan geen vakbonden!
Anderzijds is de PS staat in Wallonië een rampgebied, en nergens vindt je meer syndicalisten.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 11:21   #4
Michroscoop
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Bazel
Berichten: 1.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door walliesdotinfo
Mijn pijnlijke conclusie: OOK Vorst gaat dicht want Vorst is de slechte VW fabriek en dit dankzij de vakbonden... mooie vooruitzichten hé?!
Maar natuurlijk. De vakbonden zijn nu wel "gerustgesteld"... De Duitse bazen hebben dan ook geen keuze, als ze nu de sluiting van op voorhand aankondigen wordt er geen klap meer gewerkt in Vorst. Ondertussen bereiden ze in alle stilte de sluiting voor.
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 11:37   #5
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door walliesdotinfo
Ton van Lierop (Nederlands persbureau ANP) in een artikel in De TIJD over de nood aan Waalse verandering:

"Als Vorst ooit sluit, zal dat zeker niet alleen zijn wegens de hoge loonlasten, maar ook omdat ze die fabriek hebben kapotgestaakt".

En die man heeft 100% gelijk. Belgische vakbonden zijn momenteel een pest voor de politiek en voor de economie.

Vorst is minder flexibel en veel duurder dan Duitsland vanwege onder meer de schitterende loonlasten dankzij Verhofstadt en co.
Je mag zeggen wat je wil van de VW-top in Duitsland, maar daar heerst tenminste sociale rust, zijn de arbeiders heel flexibel, ligt de productiviteit veel hoger en liggen de loonlasten lager. Ik bekijk dit zo: de Duitse vakbonden zijn zwaar in de fout gegaan want zij hebben dat smeergeld gewoon met open armen ontvangen.... misschien kon de VW-top niet anders? Het zou mij niet verbazen dat die vakbonden dit hebben uitgelokt. Puur chantage. Maar ja, dat zijn vakbonden nu eenmaal hé!

Mijn pijnlijke conclusie: OOK Vorst gaat dicht want Vorst is de slechte VW fabriek en dit dankzij de vakbonden... mooie vooruitzichten hé?!
Vakbonden betekenen niks zonder hun leden. Denken jullie echt dat de VW-arbeiders als schaapjes achter hun vakbond lopen als de arbeidsomstandigheden zo prima waren.
Wat is jullie alternatief dan eigenlijk ? Goedkoper werken dan de Duitsers waardoor die weer gedwongen zijn om nog goedkoper te gaan werken, ad infinitum ...
Groot-Links is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 15:40   #6
Pie
Schepen
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 430
Standaard

Als de vakbonden te strijdbaar zijn, staken ze VW kapot, maar als ze dan weer heel toegeeflijk zijn (met hoeren en al) is het weer niet goed.

een constante: het is ALTIJD de schuld van de vakbonden
en Groot-links heeft groot gelijk
De mensen bij VW-vorst staken niet zomaar hoor.
Weet je wat voor een inkomensverlies dat betekent voor de stakende werknemers? Staken is nl. vaak een hele opoffering.
De mensen op de vloer zien staken als een laatste middel, niet omdat ze denken van: "eerst onderhandelen, sociale vrede behouden, tralala,...", maar omdat het gewoon niet zo vanzelfsprekend is om je kinderen te onderhouden, om je rekeningen af te betalen, om je alimentatie te betalen,... met het geld dat je krijgt uit de stakingskas.
__________________
Eerst de mensen, niet de winst!

www.pvda.be/lonen
Pie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 15:50   #7
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michroscoop
Waar haal je dat uit, in Japan bijv. bestaan geen vakbonden!
Anderzijds is de PS staat in Wallonië een rampgebied, en nergens vindt je meer syndicalisten.
Japan is een geval appart die hier absoluut niet ter zake doet.
De Japanse economie staat trouwens binnen nu en 10 of 20 jaar
domweg op springen.
Dieper hierop ingaan lijkt me teveel off-topic.
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 15:53   #8
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko
wel raar dat de landen met de hoogste welvaart meestal ook de landen zijn met de hoogste syndicale activiteit
Ken je die van een paar veldslagen winnen, maar de oorlog verliezen ?

Sluitingen hebben met de torenhoge loonlasten te maken.
Sluitingen zijn meestal niet meer dan verplaatsingen naar landen
waar de loonlasten veel lager liggen.

De vakbonden hebben fantastisch werk verricht,
maar de tijd is gekomen dat ook deze leren af en toe eens
de storm uit te zweten ...
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 16:38   #9
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Vakbonden betekenen niks zonder hun leden. Denken jullie Wat is jullie alternatief dan eigenlijk ? Goedkoper werken dan de Duitsers waardoor die weer gedwongen zijn om nog goedkoper te gaan werken, ad infinitum ...
Dat goedkoper werken is eerder een kwestie van loonlasten en dus van de politiek, niet zozeer van de vakbond (tenzij die bij een verlaging van loonlasten automatisch om meer loon gaan vragen natuurlijk...)
De vakbond zelf zou als eens kunnen beginnen met flexibiliteit niet meer als een vies woord te beschouwen, ipv het adagio "meer loon, minder werken en raak niet aan onze reeds afgedwongen voordelen" te hanteren...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 16:47   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Dat goedkoper werken is eerder een kwestie van loonlasten en dus van de politiek, niet zozeer van de vakbond (tenzij die bij een verlaging van loonlasten automatisch om meer loon gaan vragen natuurlijk...)
De vakbond zelf zou als eens kunnen beginnen met flexibiliteit niet meer als een vies woord te beschouwen, ipv het adagio "meer loon, minder werken en raak niet aan onze reeds afgedwongen voordelen" te hanteren...
België is een van de meest flexibele landen ter wereld.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 17:19   #11
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
België is een van de meest flexibele landen ter wereld.
Over welk onderwerp spreek je dan ????????
Toch niet tewerkstelling zeker ?
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 17:21   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Over welk onderwerp spreek je dan ????????
Toch niet tewerkstelling zeker ?
Yep. Ik geef toe dat het moeilijk is om te geloven als je de gazet leest. Toch is het waar.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 17:57   #13
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Leg toch a.u.b. eens uit,
ik snap er de ballen van.

Flexibiliteit op de arbeidsmarkt, en België is koploper in de wereld ???
Komaan, tonen, op tafel ermee !
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 18:05   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Leg toch a.u.b. eens uit,
ik snap er de ballen van.

Flexibiliteit op de arbeidsmarkt, en België is koploper in de wereld ???
Komaan, tonen, op tafel ermee !
Yep. Qua mogelijkheden om weekend werk, ploegenarbeid en overuren te presteren staat België aan de top van de wereld. Temporele flexibiliteit heet dat dan. Technische werkloosheid (voor arbeiders) bijvoorbeeld is iets wat enkel in België bestaat. Daarnaast heb je nog contractuele flexibiliteit (hire and fire) en daarin scoort België eerder gemiddeld, maar is nietemin de laatste jaren sterk toegenomen. De verhaaltjes van een gebrek aan flexibiliteit in België mag je dus gerust met een grote korrel zout nemen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 18:48   #15
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Yep. Qua mogelijkheden om weekend werk, ploegenarbeid en overuren te presteren staat België aan de top van de wereld. Temporele flexibiliteit heet dat dan.
En tegen welke kost?
Die flexibiliteit is trouwens heus niet de enige flexibiliteit die je nodig hebt om te kunnen concurreren met andere landen. Weekendwerk en nachtwerk kan je in productieomgevingen moeilijk als "flexibiliteit" gaan beschouwen, da's een standaard gewoonweg in elk bedrijf waar de productie iets of wat proces-georiënteerd is of waar er een hoge mate van automatisatie is. Zo'n hele productielijn zet je immers niet zomaar op en af... Idem voor overuren. Als dat de verste vorm van flexibiliteit is die men wil vertonen, dan zijn we er slecht aan toe. Soms is het immers gewoonweg nodig om overuren te presteren als een order of een bepaald werk af moet zijn (en please, bespaar me de uitleg dat het presteren van overuren gelijk staat aan het uitbuiten van arbeiders; in ons bedrijf hebben ze zelfs een dag gestaakt toen we ze zeiden dat ze minder overuren zouden moeten gaan presteren)...
Flexibiliteit houdt ook multi-inzetbaarheid in. Flexibiliteit is evenzeer het toekennen van grotere verantwoordelijkheden aan de vloer. Flexibiliteit is evenzeer de mogelijkheid om flexibel van shifts te switchen, alnaargelang de vraag... A la limite is flexibiliteit zelfs geografische flexibiliteit; inzetbaarheid op verschillende sites...
Ook dat zijn vormen van flexibiliteit en ook dat heb je nodig om concurrentiëel te zijn, maar een gemiddelde vakbond gaat op zijn achterpoten staan als je daarover begint...

En vooraleer ik nu de opmerking krijg dat ik tegen de vakbonden ben: nee, vakbonden zijn nodig als vertegenwoordiging van de werkvloer, maar een vakbond hoort wat mij betreft zij aan zij met de werkgever, met de neuzen in dezelfde richting, te werken aan de toekomst van het bedrijf in het algemeen. Een vakbond hoort de belangen van de arbeiders te verdedigen, maar hoort daarbij niet te vergeten dat die belangen ook afhangen van de belangen van het bedrijf (zonder bedrijf immers geen arbeiders, en vice versa). De indruk die ik vandaag de dag enkel krijg is dat vakbonden en werkgevers niet samenwerken, maar eerder lijnrecht tegenover elkaar staan... Of dat constructief is, is maar zeer de vraag...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 19:17   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Hoeveel is er nu al "kapotgestaakt" in VW dit jaar?
Zou dat werkelijk ongunstig afsteken met andere VW-plants?
Is het daarmee dat Vorst keer op keer voor "pilot-plant" kan spelen van verschillende modellen?

Laat die Nederlander overigens maar eens Nedcar (in Born,Nl) becommentarieren,daar staan de zaken er slechter voor.....
Nochtans met doodbrave vakbonden neem ik aan.....

Er is geen probleem met "vakbonden" in de auto-industrie.De vakbonden erbij betrekken ,dat is een valse oorzaak aankaarten.

Het probleem is de verschillende autogroepen er in geslaagd zijn om overal ter wereld ongeveer dezelfde wagens aan ongeveer dezelfde kwaliteit te maken(zelfs het merk is geen indicatie meer voor kwaliteit en afkomst).

U kunt nu een olieverbrandend produkt kopen ,volgepropt met ditjes en datjes(en veel betere stoelen ),dat wel,maar nog steeds olieverbrandend....net als een R4 uit 1962,een kever in 1945,een Ford Model T in 1930,een De Dion Bouton uit 1905...

Het spreekwoord zegt,stilstaan is achteruitgaan,welnu,de auto-industrie staat stil en de handrem is los!!!!!

schande.......ooit waren automobielbouwers leiders in innovatie.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 19:52   #17
PelgrimForever
Europees Commissaris
 
PelgrimForever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Berichten: 7.200
Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

ach, ooit komt die tijd terug
als olie onbetaalbaar is geworden.
__________________
Pelgrim
[post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post]
Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be