Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2003, 22:52   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Inderdaad. Ik dacht in vlaanderen momenteel zo'n 60000.
Dan vrees ik dat er in werkelijkheid nog meer zijn.
Niet iedereen kan zich een opname in een bejaardentehuis permitteren.


Citaat:
Het gaat om 4 verpleegsters die van dienst zijn dus 20 die moeten aangeworven zijn daar de dienst 24 uur en 7 dagen doorloopt, deze verpleegsters ook nog ziek kunnen worden en recht hebben op verlof.
Hoe personen die op de wachtlijst staan zich moeten behelpen. Eenvoudig NIET. Mijn moeder mag niet meer alleen wonen maar er is geen plaats in het bejaardentehuis, er is geen personeel ,bij o.a familiehulp, maar zelfs als dit er zou zijn zouden de kosten zo hoog zijn (15€ voor 4 uur bewaking per dag maal 30 =450€ en dan hebben we 4 uurtjes per dag en geen 24 uur) .Haar pensioen is 970€ waar ze natuurlijk huishuur, verlichting, verwarming, medikamenten, enz. plus eten van moet betalen.
Dat wilde ik juist aantonen, dat verzorging in gemeenschap goedkoper zou moeten zijn dan individueel thuis. Maar daar moeten ze wel kunnen rondkomen met hun pensioentje.

In uw voorbeeld kost 4uur/dag bewaking 450 euro/maand.
In het bejaardentehuis is er dus 1 verpleegster voor 12 mensen. De kostprijs zou dus 225 euro per persoon zijn. Dan hou ik er nog geen rekening mee bij de hulpverlening thuis ook de verplaatsingskosten van de hulpverlener moeten verrekend worden.

Citaat:
Alleen worden in een hotel de gasten niet door het personeel gewassen en aangekleed, worden ze ook niet naar de eetzaal gereden en moeten natuurlijk ook zelf hun eten naar de mond brengen. Ik denk ook dat in een hotel normale gezonde mensen zijn waarvoor dus geen medisch opgeleid personeel nodig is. Gaat u overigens eens een maandje op volledig pension aan de kust, enig idee van de kostprijs/persoon???

Ik vraag mij ook af of men hoger opgeleid medisch personeel nodig heeft om mensen naar de eetzaal te voeren of hun eten naar de mond te brengen, maar soit.
Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat men met overdreven regels juist bereikt dat noodzakelijke behoeften onbetaalbaar worden.
En zoals ik reeds schreef; een hotel is niet altijd volgeboekt, maar de vaste kosten blijven wél.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2003, 08:46   #102
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Bobke.
Citaat:
In uw voorbeeld kost 4uur/dag bewaking 450 euro/maand.
In het bejaardentehuis is er dus 1 verpleegster voor 12 mensen. De kostprijs zou dus 225 euro per persoon zijn. Dan hou ik er nog geen rekening mee bij de hulpverlening thuis ook de verplaatsingskosten van de hulpverlener moeten verrekend worden.
Je rekenmethode is niet echt goed. Om 1 verpeegster 7dagen per week/24uur per dag beschikbaar te gebben heb je 5 verpeegsters nodig die in wisseldiensten draaien. Je berekening is dan:
20*40000/12/50=1333€ per maand per patient.
Er zijn ook niet konstand 5 verpeegsters nodig. Bepaalde uren zijn dat er beduidend meer, andere uren beduidend minder maar toch steeds een minumum van 2 en een gemiddelde van 5.
Er zijn dan ook nog andere diensten die moeten verricht worden, poetsen, koken, ergotherapie, enz..
Er zou kunnen bezuinigd worden door de projecten veeeeel grootschaliger uit te voeren. We praten hier dan van letterlijk honderden hulpbehoevende mensen. Door deze projecten te kombineren met enkele duizenden serviceflats waardoor een gedeelte van de goed ter been zijnden vrijwilligershulp kan bieden. Dit houd ook de mogelijkheid in om slechts één keer te moeten verhuizen op vrij jonge leeftijd (bvb 65 jaar) waarna men de rest van zijn leven tussen nieuwe vrienden kan slijten. Vrienden waarmee men oud kan worden, vrienden die men kan helpen. Natuurlijk moet er desondanks nog steeds een scheiding zijn tussen de verschillende stadia van ouderdom(sziekte) zodat de ene groep de andere niet gaat storen, maar het geheel kan binnen die gemeenschap gebeuren waardoor men tenminste ook zijn vrienden nog niet moet verliezen.
Naar een dergelijk bejaardentehuis wil ik met prezier gaan.
Geef uw mening eens?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2003, 20:10   #103
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Het is een pijnloze maatregel (de kosten worden pas aangerekend ná het overlijden) en het is een solidaire maatregel waarbij de rijkere ouderen ná hun overlijden, bijdragen aan de betaalbaarheid van de gezondheidszorg en de bejaardenopvang. Op die manier moeten dus niet alleen de jongere generaties daarvoor opdraaien.
Is dat wat u verstaat onder sollidariteit? Rijke ouderen die een gedeelte van hun verdiende kapitaal niet mogen afstaan aan hun eigen kinderen, maar aan de jongere generaties! Met andere woorden u gaat hen nog meer belasten, want nu reeds betaal je procentueel meer aan erfenisrechten wanneer je een grotere erfenis ontvangt, is dat wat u versraat onder solidariteit, daar bedank ik toch voor!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Welvaart&Veiligheid
Met achterpoorten werden de achterpoorten bedoeld in de huidige wetgeving. Om de fiscale fraude krachtdadig aan te pakken, dient de wetgeving uiteraard aanzienlijk te worden verstrengd, en daartoe ontbreekt de politieke wil. Inzake de strijd tegen fiscale fraude zouden we misschien nog wat kunnen leren van Amerika. Wie daar fraudeert, vliegt zonder pardon 'de bak' in.
Dat kan u niet, zonder de mensen bepaalde rechten af te nemen en zelfs dan nog betwijfel ik het! Kan u misschien een concreet voorstel poneren i.v.m. die wetswijzigingen die u zou wensen door te voeren?

- En weinig ter zaken doende in deze problematiek, maar denkt u dat het een goede oplossing is om fraudeurs in de gevangenis te steken?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 08:37   #104
Steenuil
Lokaal Raadslid
 
Steenuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 387
Standaard

Citaat:
In dit land betalen we alles dubbel en véél meer zelfs.
'n Dikke 8% van het totale reizigersvervoer wordt door de NMBS gerealiseerd, 92% van de burgers die nooit de trein nemen, niet kunnen, of niet nodig hebben betalen mee, rechtvaardig?
Heb je al eens gezien wat voor effect een treinstaking heeft? Dat zijn die 8% die op de trein zaten die dan de weg komen versperren en voor ellenlange files zorgen.

Citaat:
10 miljard euro betaald Vlaanderen elk jaar aan Wallonië, rechtvaardig?
Je vergeet hier toch maar weer dat Walonië dit ook voor het arme Vlaanderen heeft gedaan in het verleden.

Citaat:
De wegen worden kapot gereden door het (ook buitenlands)vrachtvervoer, (België als transitland) en iedereen betaald mee voor herstel en onderhoud, rechtvaardig?
Europa betaald hier ook hoor. En bovendien: de Vlaamse horeca, garagisten, ... worden hier ook rijker van hoor. Dus dat is weer beter voor onze economie, niet?

Citaat:
Gezonde mensen betalen mee voor de hulpbehoevenden, rechtvaardig?
Ja. Want jij kan morgen ziek worden en dan 'genieten' van datgene wat je zelf betaalde voor het opvangen van dat ziekteverlof.


[/quote]
Steenuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:42   #105
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
ik zal kort zijn:
iemand die kiest voor kinderen moet er zelf tijd voor maken .
onthaalmoeders zouden er niet eens mogen zijn , een echte moeder zorgt zelf voor haar kroost.
Een goede opmerking voor een islamiet ( dat ben je toch hé? ) 8)
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 00:45   #106
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Alwin schreef:


Citaat:
Je vergeet hier toch maar weer dat Walonië dit ook voor het arme Vlaanderen heeft gedaan in het verleden.
Alweer een die zich verkeerd heeft laten inlichten. Zucht...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 00:55   #107
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Alwin schreef:


Citaat:
Je vergeet hier toch maar weer dat Walonië dit ook voor het arme Vlaanderen heeft gedaan in het verleden.
Alweer een die zich verkeerd heeft laten inlichten. Zucht...
We gaan er hier niet terug over beginnen maar wat u zegt klopt langs geen kanten. De Vlamingen gingen in Wallonie werken als slaven. Hoe zou er trouwens een herverdeling moeten zijn? Er was zelfs geen SZ.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 06:15   #108
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Alwin schreef:


Citaat:
Je vergeet hier toch maar weer dat Walonië dit ook voor het arme Vlaanderen heeft gedaan in het verleden.
Alweer een die zich verkeerd heeft laten inlichten. Zucht...
We gaan er hier niet terug over beginnen maar wat u zegt klopt langs geen kanten. De Vlamingen gingen in Wallonie werken als slaven. Hoe zou er trouwens een herverdeling moeten zijn? Er was zelfs geen SZ.
De Vlamingen gingen in Wallonie werken als slaven?! Mijn grootvader ging naar Wallonie werken in de winter als zijn land leeg stond. Die mensen hebben geen leven zoals wij nu, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hij een slaaf was, zeker niet binnen de tijdsgeest.

Trouwens, dat Wallonie dat nooit voor Vlaanderen heeft gedaan is nogal een reden om zelf niet solidair te zijn hoor. Het is nog maar wat, 100 jaar geleden?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 07:36   #109
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, dat Wallonie dat nooit voor Vlaanderen heeft gedaan is nogal een reden om zelf niet solidair te zijn hoor. Het is nog maar wat, 100 jaar geleden?
C'est ça. Dan geraakt solidariteit natuurlijk nooit van de grond, als je alleen maar wil helpen wie je daarvoor geholpen heeft. En trouwens, het kan verkeren: wie weet hoe de zaken er over veertig jaar voor staan? Misschien ligt het economische zwaartepunt dan wel in Wallonië.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 07:42   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Blijft het feit dat er nooit solidariteit vanuit Wallonië is geweest.
En die van over 50 jaar moeten we nog zien gebeuren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 07:44   #111
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Blijft het feit dat er nooit een omgekeerde solidariteit is geweest.
Je hebt gelijk hoor knuppel 8)
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 09:43   #112
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, dat Wallonie dat nooit voor Vlaanderen heeft gedaan is nogal een reden om zelf niet solidair te zijn hoor. Het is nog maar wat, 100 jaar geleden?
Solidariteit is geen probleem. Maar als de gezondheidszorg in Wallonië per hoofd meer kost dan in Vlaanderen dan noem ik het geen solidariteit meer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 14:32   #113
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, dat Wallonie dat nooit voor Vlaanderen heeft gedaan is nogal een reden om zelf niet solidair te zijn hoor. Het is nog maar wat, 100 jaar geleden?
C'est ça. Dan geraakt solidariteit natuurlijk nooit van de grond, als je alleen maar wil helpen wie je daarvoor geholpen heeft. En trouwens, het kan verkeren: wie weet hoe de zaken er over veertig jaar voor staan? Misschien ligt het economische zwaartepunt dan wel in Wallonië.
Maar IK zit hier niet te zagen over de huidige solidariteit he! Ik zei gewoon dat het verhaaltje over de vroegere solidariteit fel overdreven is! Ik zeg niet dat we de hudigie solidariteit daarom moeten afschaffen alhoewel het misschien wel een impuls zou kunnen geven aan de Waalse economie.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 14:34   #114
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
De Vlamingen gingen in Wallonie werken als slaven?! Mijn grootvader ging naar Wallonie werken in de winter als zijn land leeg stond. Die mensen hebben geen leven zoals wij nu, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hij een slaaf was, zeker niet binnen de tijdsgeest.
Ik wilde enkel maar duidelijk maken dat de zogezegde "solidariteit" in de andere richting wel eventjes van een andere soort was dan de huidige en totaal onvergelijkbaar is.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 15:05   #115
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Trouwens, dat Wallonie dat nooit voor Vlaanderen heeft gedaan is nogal een reden om zelf niet solidair te zijn hoor. Het is nog maar wat, 100 jaar geleden?
C'est ça. Dan geraakt solidariteit natuurlijk nooit van de grond, als je alleen maar wil helpen wie je daarvoor geholpen heeft. En trouwens, het kan verkeren: wie weet hoe de zaken er over veertig jaar voor staan? Misschien ligt het economische zwaartepunt dan wel in Wallonië.
Maar IK zit hier niet te zagen over de huidige solidariteit he! Ik zei gewoon dat het verhaaltje over de vroegere solidariteit fel overdreven is! Ik zeg niet dat we de hudigie solidariteit daarom moeten afschaffen alhoewel het misschien wel een impuls zou kunnen geven aan de Waalse economie.
Heb ik jou aangevallen dan? Met je laatste zin ga ik volmondig akkoord. Voor zover er transfers zijn naar Wallonië, zouden die, om zo te zeggen, beter geinvesteerd worden dan opgeteerd. Wallonië doet te veel aan noodhulp en te weinig aan ontwikkelingshulp, me dunkt. Allereerst moet er werk worden gemaakt van het onderwijs daar; het zou niet mogen dat leerlingen daar minder goed opgeleid de scholen verlaten dan in Vlaanderen. Het is nochtans zo.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 20:01   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Nochtans is het Waalse onderwijs ook al veel duurder dan het Vlaamse.

Een vicieuze cirkel?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be