Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2008, 20:32   #201
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar 'geloven' zou toch moeten inpliceren dat ge u er toch ook iets van zoudt moeten aantrekken. Wat voor zin heeft het anders.
Iets maar niet alles. Maar je hebt wel gelijk ja. Anywayz sorry maar ik ga verder niet een discussie over geloven hier beginnen, da's wel het laatste waar ik het over wil hebben.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 20:49   #202
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Iets maar niet alles. Maar je hebt wel gelijk ja. Anywayz sorry maar ik ga verder niet een discussie over geloven hier beginnen, da's wel het laatste waar ik het over wil hebben.

Of Toppic.
Citaat:
RIP Bachir Gemayel RIP
Gemayel..., was dat niet die christelijke libanese familie die als wraak die genocide uitvoerde op de Palestijnen?

Wikipedia.
In het conflict met Israël nam Gemayel een dubieuze houding aan. Aan de ene zijde liet hij toe dat Palestijnse organisaties vanuit Libanon konden opereren tegen Israël. Aan de andere zijde vormde hij een privémilitie die deze groeperingen moest aanpakken. Dit privélegertje werd zwaar gesteund door Israël, ondanks het feit dat de Kataebpartij geïnspireerd was door de NSDAP. Het is dit leger dat verantwoordelijk was voor de moordpartij bij Sabra en Shatila als wraakactie voor de moord op Bashir Gemayel.

Laatst gewijzigd door system : 14 september 2008 om 20:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 21:25   #203
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Of Toppic.

Gemayel..., was dat niet die christelijke libanese familie die als wraak die genocide uitvoerde op de Palestijnen?

Wikipedia.
In het conflict met Israël nam Gemayel een dubieuze houding aan. Aan de ene zijde liet hij toe dat Palestijnse organisaties vanuit Libanon konden opereren tegen Israël. Aan de andere zijde vormde hij een privémilitie die deze groeperingen moest aanpakken. Dit privélegertje werd zwaar gesteund door Israël, ondanks het feit dat de Kataebpartij geïnspireerd was door de NSDAP. Het is dit leger dat verantwoordelijk was voor de moordpartij bij Sabra en Shatila als wraakactie voor de moord op Bashir Gemayel.
Ok. Dus wat je pa doet ben jij ook?

EDIT: lekker selectief gekozen, want op diezelfde wiki staat dat hij tegen het nazisme was

Laatst gewijzigd door BenIsaac : 14 september 2008 om 21:29.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 21:58   #204
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zullen altijd gelovige mensen blijven, mensen die niet genoegen kunnen nemen met het feit dat niet alles bereikbaar is voor de menselijke waarheid, en zich dus een waarheid laten aansmeren. Het ligt in de menselijke aard. Het is aan de regeringen van nu om te voorkomen dat deze onbewijsbare 'waarheden' publiek domein winnen.
De regeringen van nu hebben het te druk hun eigen
onbewijsbare "waarheden" aan het publiek op te dringen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 22:07   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Pesach heeft dezelfde oorsprong als Ostara: lente- of vruchtbaarheidsfeest. Niets met Chrstus te maken.
Inderdaad, Ostara heeft niets met Christus te maken. D�*t heeft u in ieder geval goed begrepen. Ons christelijk feest heeft niets met het heidendom van zien.

En neen, Pesach heeft niets met een vruchtbaarheidsfeest te maken. Het herdenkt immers de uittocht uit Egypte.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 22:09   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zullen altijd gelovige mensen blijven, mensen die niet genoegen kunnen nemen met het feit dat niet alles bereikbaar is voor de menselijke waarheid, en zich dus een waarheid laten aansmeren. Het ligt in de menselijke aard. Het is aan de regeringen van nu om te voorkomen dat deze onbewijsbare 'waarheden' publiek domein winnen.
Sedert wanneer is het aan de overheid zich op levensbeschouwelijk vlak te begeven? Schijnbaar wenst u dus dat Staat en Kerk samenvallen. D.i. dat de staat een levensbeschouwelijke ideologie voorschrijft.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 september 2008 om 22:09.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 11:28   #207
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer is het aan de overheid zich op levensbeschouwelijk vlak te begeven? Schijnbaar wenst u dus dat Staat en Kerk samenvallen. D.i. dat de staat een levensbeschouwelijke ideologie voorschrijft.
Sinds nooit, dat is wat ik zeg.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 12:38   #208
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, Ostara heeft niets met Christus te maken. D�*t heeft u in ieder geval goed begrepen. Ons christelijk feest heeft niets met het heidendom van zien.

En neen, Pesach heeft niets met een vruchtbaarheidsfeest te maken. Het herdenkt immers de uittocht uit Egypte.
Het Paafeest IS het oorsponkelijke Ostara, Zoals Kerst het oorsponkelijke winterzonnewendefeest is..
Pesach was oorsponkelijk hoogstwaarschijnlijk de Oosterse variant van Ostara.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 21:17   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Het Paafeest IS het oorsponkelijke Ostara, Zoals Kerst het oorsponkelijke winterzonnewendefeest is..
Pesach was oorsponkelijk hoogstwaarschijnlijk de Oosterse variant van Ostara.
"Hoogstwaarschijnlijk". Dit woord zegt meer dan genoeg: u laat zich leiden door de wildste veronderstellingen .
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 00:56   #210
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Hoogstwaarschijnlijk". Dit woord zegt meer dan genoeg: u laat zich leiden door de wildste veronderstellingen .
Over heel de wereld zijn de seizoenen dezelfde. Dus is het logisch dat de feesten die met de seizoenen te maken hebben gelijkaardig zijn in alle culturen.
De Egyptenaren hadden al een vruchtbaarheidsfeest voor de Joden er buitengegooid werden. Logisch dat ze hun Pesach van de Egyptenaren hebben overgenomen.

http://www.touregypt.net/featurestories/festival.htm
Citaat:
The Festival of the Fertility god Min

This festival also opened a new season and was carried out in the ninth civil month, although its date was set according to the moon. It is perhaps not surprising that this fertility ritual is also known from Egypt's most distant past, though most of what we know of the festival is from sources that date from the New Kingdom onward.

In this celebration, the king cut the first sheaf of grain, which symbolically supported his role as life-sustainer of his people. It should be noted that this festival, associated with Min, was clearly one of fecundity and the virility of rebirth, and therefore the third festival of the year focusing on birth, with the agricultural aspect predominating.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesach

Citaat:
Pesach (Hebreeuws: פסח – afgeleid van 'sloeg over': Pasach), ook bekend als het lentefeest, vrijheidsfeest of matzefeest is een van de belangrijkere feesten in het jodendom. Met Pesach herdenkt men de joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte ('Exodus') en daarmee de bevrijding van de slavernij. Deze gebeurtenissen, die niet zijn geverifieerd via bronnen buiten het jodendom, staan centraal in de joodse ethos.
Lentefeest en vruchtbaarheidsfeest hebben dezelfde betekenis.

Maar of de oorsprong van Pasen nu Ostara is of Pesach, het is in geen geval een Christelijk feest maar iets gerecupereerd door de Christenen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 02:23   #211
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn. Bijgevolg moet u niet afkomen met "wat religie hoort te zijn", maar wel met "wat volgens mij religie hoort te zijn. En dan blijven we nog steeds bij mijn eindconclusie: u hangt een eigengereide, �* la carte levensfilosofie aan; geen religie of godsdienst evenwel.
Je spreekt jezelf in één en dezelfde zin tegen. Dus opnieuw: wie ben jij ommte bepalen wat religie of godsdienst is? Je roept mij immers wel op om mijn interpretatie niet op te leggen, maar legt in één beweging wel je eigen intepretatie op...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dat zijn ze juist niet. En reeds eerder heb ik al aangestipt waarom:
Ze zijn het heel zeker wel; jouw tegenwerpingen zijn niet meer dan een beeld ingegeven door je eigen, tekortkomende geloof.

Citaat:
natuurreligies gaan niet van een positief wereldbeeld, maar wel een van een negatief. De wereld rondom de mens is schrikwekkend, de natuur is bedreigend want die is gevuld met goden, geesten en andere krachten waar de mens eigenlijk geen vat op heeft.
Je weet dus niet goed waarover die natuurreligies gaan; zoniet zou je weten dat bovenstaande onzin is, en zeker niet in één lijn door te trekken is naar alle natuurreligies. Krijg eens een wiccan te pakken en vraag hem/haar eens hoezeer zijn in angst leven voor de natuur. Probeer eens hetzelfde met een sjamanist of een druide...

Je typeert gewoon je eigen geloof, dat hetgeen jij hierboven uiteenzet, concentreert in één denkbeeldig iets. De grote straffende god die de paradijskinderen eruit geknikkerd heeft en ze overladen heeft met de zonden des werelds... En jij wil oppbasis daarvan natuurreligies afketsen?

Citaat:
Om de mens te beschermen tegen die willekeur is er de religie: een geheel van praktijken om de goden en geesten positief te stemmen en aan de zijde te houden van de mens. De natuur wordt niet vereerd om de natuur, maar gevreesd omdat die de woonplaats is van deze bovenmenselijke krachten. Schrik is dan ook het Leitmotiv.
Zie boven; je hebt niet door waarover je het hebt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 02:23   #212
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vooreerst spot ik niet met mensen die nog natuurreligies volgen (denken we maar aan bepaalde bosjesmannen), maar heb ik er medelijden mee. En neen, echte natuurreligies zijn weldegelijk zo (merkwaardig is trouwens dat u zelf niets weet aan te vullen, alleen herhaalt u zichzelf maar). Mijn geloof is trouwens niet gebaseerd op schrik, maar wel op vertrouwen in God. In natuurreligies is er geen vertrouwen mogelijk, omdat de goden en geesten in willekeur blijven heersen over de natuur (of samenvallen met de grillige natuur).

Je bent dus niet geinformeerd; maar dat had ik al gezegd. Een kwalijke zaak voor iemand die les hoort te geven...

Je spot is trouwens wel duidelijk in je hele betoog. Deze eigenste post, is niet meer dan een zoveelste poging om een natuurreligie te reduceren tot iets ridicuul, dat beter vervangen wordt door het grotere goed (cq het christendom), want dat is allemaal zoveel beter.
Dat je met dergelijk missionarisgedrag oversimplificaties van natuurreligies gebruikt, en dat je de mensen eigenlijk doorstuurt naar een godsdienst die exact doet wat je hier in het belachelijke probeert te trekken, is blijkbaar maar bijkomstig.

Enfin, ik mag dan atheistisch zijn, ik ken genoeg natuurreligieuze personen om te weten dat ze er een attitude op nahouden die respectvoller is dan enig welk christenmens. Ik beschouw het christendom dan ook niet als een vooruitgang tov de oude godsdiensten; au contraire. Als je even in die streken rondgaat, en ziet wat er terwille van het christendom aan cultuur vernietigd is, beschouw ik het eerder als een pijnlijke achteruitgang.

Laatst gewijzigd door Sfax : 17 september 2008 om 02:29.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 08:06   #213
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Over heel de wereld zijn de seizoenen dezelfde.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:47   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Je bent dus niet geinformeerd; maar dat had ik al gezegd. Een kwalijke zaak voor iemand die les hoort te geven...

Je spot is trouwens wel duidelijk in je hele betoog. Deze eigenste post, is niet meer dan een zoveelste poging om een natuurreligie te reduceren tot iets ridicuul, dat beter vervangen wordt door het grotere goed (cq het christendom), want dat is allemaal zoveel beter.
Dat je met dergelijk missionarisgedrag oversimplificaties van natuurreligies gebruikt, en dat je de mensen eigenlijk doorstuurt naar een godsdienst die exact doet wat je hier in het belachelijke probeert te trekken, is blijkbaar maar bijkomstig.

Enfin, ik mag dan atheistisch zijn, ik ken genoeg natuurreligieuze personen om te weten dat ze er een attitude op nahouden die respectvoller is dan enig welk christenmens. Ik beschouw het christendom dan ook niet als een vooruitgang tov de oude godsdiensten; au contraire. Als je even in die streken rondgaat, en ziet wat er terwille van het christendom aan cultuur vernietigd is, beschouw ik het eerder als een pijnlijke achteruitgang.
In heel uw betoog weerlegt u op geen enkele wijze wat ik eerder stelde over natuurreligies in relatie tot de natuur zelf. U stelt alleen dat ik er een foute visie op nahoudt. Een mooie aanduiding dat u inderdaad mijn stellingen hierover niet kunt weerleggen.

De mensen in het Westen die denken dat ze een natuurreligie volgen, houden er nieuwe concepten op na die vreemd zijn aan de meeste, eeuwenoude natuurreligies als die bijvoorbeeld van de Pygmeeën of de indianen van het Amazoneoerwoud.

Wat werd er in onze streken dan aan cultuur "vernietigd" door de komst van het christendom? Kunt u eens concreet worden? Of zal dat weer eens te moeilijk zijn en zult u zich beperken tot wat "schieten op de pianist" zoals u hierboven deed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:51   #215
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In heel uw betoog weerlegt u op geen enkele wijze wat ik eerder stelde over natuurreligies in relatie tot de natuur zelf. U stelt alleen dat ik er een foute visie op nahoudt. Een mooie aanduiding dat u inderdaad mijn stellingen hierover niet kunt weerleggen.

De mensen in het Westen die denken dat ze een natuurreligie volgen, houden er nieuwe concepten op na die vreemd zijn aan de meeste, eeuwenoude natuurreligies als die bijvoorbeeld van de Pygmeeën of de indianen van het Amazoneoerwoud.

Wat werd er in onze streken dan aan cultuur "vernietigd" door de komst van het christendom? Kunt u eens concreet worden? Of zal dat weer eens te moeilijk zijn en zult u zich beperken tot wat "schieten op de pianist" zoals u hierboven deed.
Bijna alles. Niet alleen door de christenen, maar ook door de Romeinen, enz. U kunt het wat vergelijken met de Indianen in in Noord-Amerika. Wat blijft nog van hun cultuur over? Een nepcultuur. Een surrogaatcultuur.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2008 om 11:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:52   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bijna alles.
Wat concreet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:54   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bijna alles. Niet alleen door de christenen, maar ook door de Romeinen, enz. U kunt het wat vergelijken met de Indianen in in Noord-Amerika. Wat blijft nog van hun cultuur over? Een nepcultuur. Een surrogaatcultuur.
Bij mijn weten zijn de Romeinen hier flink eerder aangekomen, dan het christelijk geloof. Daarnaast is het zo dat de later ontstane Gallo-Romeinse cultuur later weer plaats heeft moeten maken door de Germaanse invallen (en trouwens ook door zware ontvolking in het gebied dat later het huidige Vlaanderen zal worden). Vraag is dan welke concrete cultuurelementen met de kerstening van deze Germaanse volkeren werden vernietigd en in welke mate er van een zwaar verlies kan worden gesproken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:54   #218
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat concreet?
Om nu maar wat de zeggen: bijvoorbeeld de waarden, de normen werden helemaal 'verchristelijkt'. De kerstening gebeurde ook vaak onder en door geweld.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2008 om 11:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:55   #219
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zot zijn doet geen zeer!
Juist, net als alle andere aanhangers van één of andere godsdienst ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 11:57   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Om nu maar wat de zeggen: bijvoorbeeld de waarden, de normen werden helemaal 'verchristelijkt'. De kerstening gebeurde ook vaak onder en door geweld.
Over welke "waarden en normen" heeft u het? Concreet a.u.b. Ik lees hier tot nu veel algemeenheden die schijnbaar niet kunnen worden ingevuld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be