Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2003, 15:17   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Vandaag in 'De Standaard'.
Geen extreem-rechtse krant dus.

Blijkbaar niet echt een groot probleem voor onze maatschappij.
Voor de bruidjes van allochtone afkomst lijkt het echter een levensgroot en uiterst belangrijk probleem te zijn.
Is dit het enige 'probleempje' waar wij onze westerse koppen voor in het zand steken?

Citaat:
ANTWERPEN -- Marokkaanse en Turkse meisjes die in België zijn opgevoed, moeten tijdens hun eerste huwelijksnacht nog altijd bewijzen dat ze maagd zijn. Om drama's te voorkomen, laten steeds meer meisjes hun maagdenvlies herstellen. ,,Een vorm van barbarij en het is de schuld van de ouders'', zegt een Antwerpse gynaecoloog.


Bij moslims is de waarde van een meisje en de eer van haar familie gekoppeld aan haar maagdelijkheid. Wie geen maagd meer is, maakt haar familie te schande. Ze wordt nog tijdens de bruidsnacht weggestuurd, of het wantrouwen tussen de partners is zo groot dat het niet meer te herstellen is.

,,Het principe om je maagdelijkheid te willen behouden is niet verkeerd, maar de drama's die er aan vasthangen zijn verschrikkelijk'', zegt de psychologe Sultan Balli. Drama's omdat de mythe rond maagdelijkheid nog welig tiert. Dat alle meisjes bloeden bij het eerste seksueel contact bijvoorbeeld. In sommige gevallen wordt dat ook echt door de familie gecontroleerd.

Balli bevestigt dat moslimmeisjes creatieve oplossingen bedenken. Op voorhand bloed in een buisje doen of in de vinger prikken, op voorwaarde dat de bruidegom mee in het complot zit. Zorgen voor valse maagdelijkheidsbewijzen. Of in het uiterste geval het maagdenvlies laten herstellen. Een relatief eenvoudige ingreep, maar waarbij het meisje toch onder narcose wordt gebracht.

Een Antwerpse gynaecoloog van een OCMW-ziekenhuis, die anoniem wil blijven, wordt er vaak mee geconfronteerd. Hij probeert de meisjes te overtuigen het niet te laten doen. ,,Maar de druk van de ouders en schoonouders is zo groot, dat velen toch voet bij stuk houden. En ook al doe ik het dan toch, ik heb het er moeilijk mee. Het is een vorm van barbarij. En het is de schuld van de ouders.''
Ik had jarenlang contacten met Turkse families. Eigenlijk eerder met de 'modernere', want ongesluierde, vrouwen uit die gezinnen. Ook daar bleek het nu eenmaal zo te zijn dat er nog altijd geëist wordt dat meisjes maagd zijn als ze trouwen. Hun 'mannen' daarentegen mogen zoveel 'gebonjourd' hebben als ze willen. Ook dat 'is nu eenmaal zo' . Punt! Zolang 'het' de eigen bruidjes maar niet 'overkomt' is het O.K.! De meisjes die zich wél lieten versieren zijn toch maar hoeren. Gelukkig voor hen waren dat tot voor kort meisjes die toch niet tot de eigen cultuur behoorden...
Vandaag echter worden ook de eigen meisjes die 'scheef schaatsten' als hoeren gezien én als hoer behandeld. Ze moesten maar 'braaf' geweest zijn zoals hun cultuur dat van hen verlangt.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat deze mensen een achterlijke cultuur hebben. Ik wil er eerder mee zeggen dat wij ook nog wat van deze moderne, tolerante een vooral eerbare cultuur kunnen leren...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 15:23   #2
Wanne
Staatssecretaris
 
Wanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.697
Standaard

Njam njam... Ik begin honger te krijgen...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 15:27   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Njam njam... Ik begin honger te krijgen...
De Turkse en Marrokaanse keuken is, gelukkig voor jou, beter toegankelijk dat hun meisjes. 8)

Smakelijk met je döner kebap!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 15:27   #4
Wanne
Staatssecretaris
 
Wanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.697
Standaard

Doe mij maar een rosbiefje... Saignant graag... En laat er geen haar op zitten !!!
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 15:39   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Doe mij maar een rosbiefje... Saignant graag... En laat er geen haar op zitten !!!
Tja, het ene bloederige is het andere niet, hé?
Er heeft nochtans dierenhaar rond jouw biefstukje gezeten. Bw�*�*�*�*�*k!

Moslims scheren hun schaamhaar trouwens weg.
Ze scheren zelfs een beetje meer weg dan alleen hun schaamhaar...
En vaak niet alleen bij de mannen...

Smaakt het rosbiefje?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 15:43   #6
Wanne
Staatssecretaris
 
Wanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Doe mij maar een rosbiefje... Saignant graag... En laat er geen haar op zitten !!!
Tja, het ene bloederige is het andere niet, hé?
Er heeft nochtans dierenhaar rond jouw biefstukje gezeten. Bw�*�*�*�*�*k!

Moslims scheren hun schaamhaar trouwens weg.
Ze scheren zelfs een beetje meer weg dan alleen hun schaamhaar...
En vaak niet alleen bij de mannen...

Smaakt het rosbiefje?
Het water loopt me zo uit de mond...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 16:07   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Hahahahahahahahaahahahahaha!

Eigenlijk moesten we ons doodschamen dat we zo weinig medelijden hebben met die 'stoute' meisjes, vindt je ook niet?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 16:31   #8
Wanne
Staatssecretaris
 
Wanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.697
Standaard

Sluuurrrp...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 16:45   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Sluuurrrp...
Tja, eerst was het eten, nu drinken en zo meteen is het .

Zeg dan meteen dat het onderwerp je niet interesseert.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:04   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Wel, van mij mag iedereen met haar vagina doen wat ze willen: stukjes inzetten, insteken, of uithalen, voor mijn part. Zolang dat allemaal maar uit eigen vrije wil gebeurt.

Waar ik echter pisnijdig van wordt is dat die hersteloperaties, gynecologische maagdelijkheidstesten en spoeddienstbezoeken dan ook nog TERUGBETAALD worden door de ziekenfondsen!
En dat terwijl er mensen zijn die jarenlang moeten lobbyen om enige bijdrage te krijgen bij kosten te maken voor zeer ernstige ZIEKTEN. Ik krijg het beeld voor me van een kindje dat dagelijks volledig in verband moest worden gestopt wegens een zeer specifieke huidziekte. Die mensen kregen helemaal geen terugbetaling van de meters steriele gaasverbanden die ze daarvoor nodig hadden.

Als men dan bedenkt dat die maagd-herstellingen niet alleen een zuiver hypocriete boel zijn, die totaal NIETS met gezondheidsproblemen te maken hebben, noch met enige psychische problemen (wie is er hier gek? de vrouw? of de man?) dan denk ik dat de ziekenfondsen die financiën op een betere manier kunnen gebruiken.

Nog even over het afsnijden:
Uiteraard vind ik besnijdenis een meest verwerpelijk gebruik. Ook deze "operaties" worden voor zover ik weet nog in Nederland uitgevoerd (in Belgie weet ik het niet, misschien wordt dat hier ook wel terugbetaald).

En dat men de maagd-herstellingen en maagd-check-ups eens gewoon als luxe-plastische chirurgie beschouwt: alle kosten voor de aanvrager!

Of zou ik ook kunnen rekenen op terugbetaling door het ziekenfonds indien ik mijn lippen wat voller en roder wil laten maken? Voor mij dan een Brigitte Bardot mondje graag!
--------------------

En bovendien, zoals iemand opmerkte op een ander forum:

Het is in feite discriminatie: voor mannen moet dezelfde regeling bestaan! ook een maagd-hersteloperatie: stukje aanzetten, én terugbetaald door de ziekenkas.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:20   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Je niet boos maken, Circe.
Ik begrijp je best, hoor. Zelf moest ik ooit de hoge kosten betalen voor een huidstransplantatie van mijn dochtertje omdat het als een luxe operatie werd beschouwd. Ik had haar immers maandenlang uit het ziekenhuis gehouden, nadat ze zwaar verbrand geraakte, door haar zelf thuis te verzorgen. De kosten voor die verzorging moest ik ook al grotendeels zelf betalen omdat ze niet in het ziekenhuis verbleef. Ze was toen immers slechts zeven jaar oud. Ze kon dus, dankzij mijn vasthoudendheid, niet alleen thuis blijven maar hoefde ook nauwelijks haar school te missen.
Toen ze twaalf was werd het echter tijd om de gevolgen van derde graads brandwonden aan te pakken. Dergelijke 'wilde' huid groeit immers niet mee met de andere en veroorzaakt problemen.

Zoals ik al zei werd dit als plastische chirurgie aangerekend. Gelukkig had de plastische chirurg een beetje medelijden met me omdat ik er alleen voorstond met drie kinderen en heeft hij een deel van zijn (hoge!)ereloon laten vallen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:31   #12
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

als je borsten mag vergroten, lippen mag bol spuiten en billen leegzuigen,
waarom mag dan een ander geen maagdenvlies herstellen voor het goede doel?
__________________
Onwetendheid kan men maar beter verborgen houden.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:41   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
als je borsten mag vergroten, lippen mag bol spuiten en billen leegzuigen,
waarom mag dan een ander geen maagdenvlies herstellen voor het goede doel?
Welk 'goede doel' bedoel je?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:47   #14
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Ik vind dit toch allemaal maar raar hoor.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 17:51   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik vind dit toch allemaal maar raar hoor.
Toch gebeurt het!

Weet je wat IK zo raar vind?

Dat er hier nauwelijks nog iemand ernstig op durft reageren!

Waarom zou dat kunnen zijn?

De Standaard zal toch niet liegen, zeker?
En Ali maakt zich toch niet voor niets boos, zeker?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 18:14   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
als je borsten mag vergroten, lippen mag bol spuiten en billen leegzuigen,
waarom mag dan een ander geen maagdenvlies herstellen voor het goede doel?
Goede doel
Welke echte vent is er nu geïnteresserd in maagden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 18:14   #17
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Stad Antwerpen
Berichten: 862
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Vandaag in 'De Standaard'.
Geen extreem-rechtse krant dus.

Blijkbaar niet echt een groot probleem voor onze maatschappij.
Voor de bruidjes van allochtone afkomst lijkt het echter een levensgroot en uiterst belangrijk probleem te zijn.
Is dit het enige 'probleempje' waar wij onze westerse koppen voor in het zand steken?

Citaat:
ANTWERPEN -- Marokkaanse en Turkse meisjes die in België zijn opgevoed, moeten tijdens hun eerste huwelijksnacht nog altijd bewijzen dat ze maagd zijn. Om drama's te voorkomen, laten steeds meer meisjes hun maagdenvlies herstellen. ,,Een vorm van barbarij en het is de schuld van de ouders'', zegt een Antwerpse gynaecoloog.


Bij moslims is de waarde van een meisje en de eer van haar familie gekoppeld aan haar maagdelijkheid. Wie geen maagd meer is, maakt haar familie te schande. Ze wordt nog tijdens de bruidsnacht weggestuurd, of het wantrouwen tussen de partners is zo groot dat het niet meer te herstellen is.

,,Het principe om je maagdelijkheid te willen behouden is niet verkeerd, maar de drama's die er aan vasthangen zijn verschrikkelijk'', zegt de psychologe Sultan Balli. Drama's omdat de mythe rond maagdelijkheid nog welig tiert. Dat alle meisjes bloeden bij het eerste seksueel contact bijvoorbeeld. In sommige gevallen wordt dat ook echt door de familie gecontroleerd.

Balli bevestigt dat moslimmeisjes creatieve oplossingen bedenken. Op voorhand bloed in een buisje doen of in de vinger prikken, op voorwaarde dat de bruidegom mee in het complot zit. Zorgen voor valse maagdelijkheidsbewijzen. Of in het uiterste geval het maagdenvlies laten herstellen. Een relatief eenvoudige ingreep, maar waarbij het meisje toch onder narcose wordt gebracht.

Een Antwerpse gynaecoloog van een OCMW-ziekenhuis, die anoniem wil blijven, wordt er vaak mee geconfronteerd. Hij probeert de meisjes te overtuigen het niet te laten doen. ,,Maar de druk van de ouders en schoonouders is zo groot, dat velen toch voet bij stuk houden. En ook al doe ik het dan toch, ik heb het er moeilijk mee. Het is een vorm van barbarij. En het is de schuld van de ouders.''
Ik had jarenlang contacten met Turkse families. Eigenlijk eerder met de 'modernere', want ongesluierde, vrouwen uit die gezinnen. Ook daar bleek het nu eenmaal zo te zijn dat er nog altijd geëist wordt dat meisjes maagd zijn als ze trouwen. Hun 'mannen' daarentegen mogen zoveel 'gebonjourd' hebben als ze willen. Ook dat 'is nu eenmaal zo' . Punt! Zolang 'het' de eigen bruidjes maar niet 'overkomt' is het O.K.! De meisjes die zich wél lieten versieren zijn toch maar hoeren. Gelukkig voor hen waren dat tot voor kort meisjes die toch niet tot de eigen cultuur behoorden...
Vandaag echter worden ook de eigen meisjes die 'scheef schaatsten' als hoeren gezien én als hoer behandeld. Ze moesten maar 'braaf' geweest zijn zoals hun cultuur dat van hen verlangt.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat deze mensen een achterlijke cultuur hebben. Ik wil er eerder mee zeggen dat wij ook nog wat van deze moderne, tolerante een vooral eerbare cultuur kunnen leren...


Het typische probleem van de "Machistische cultuur" van de Arabieren. De ontkenning van gelijkheid tussen man en vrouw is volgens mij het grootste probleem voor de integratie van moslims in de moderne Westerse maatschappij.
__________________
Bluelagune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 18:16   #18
Wanne
Staatssecretaris
 
Wanne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.697
Standaard

Ik vind het eigenlijk heel leuk om te zien dat er eindelijk eens een kuttopic is sé... Lang leve de vagina's !!! (En de fistfuckers natuurlijk...)
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 19:46   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
als je borsten mag vergroten, lippen mag bol spuiten en billen leegzuigen,
waarom mag dan een ander geen maagdenvlies herstellen voor het goede doel?
Goede doel
Welke echte vent is er nu geïnteresserd in maagden.
Dat is misschien juist de "truc"! het worden op deze manier "ervaren" maagden! Dat is weer iets helemaal anders.

Maar Ali! van mij mogen ze knippen en snijden en aannaaien wat ze willen hoor, zolang het maar tot de categorie niet-terugbetaalbare-luxe-plastische chirurgie behoort, en IK mijn zuurverdiende centjes daarvoor niet moet afstaan! snappie?

Nog even een stukje uit "De gesluierde Eva" van Nawal El Saadawi:

Citaat:
"[size=4]Op een dag kwam er een jong meisje naar mijn kliniek. Ze was vijf maanden zwanger, maar toen ik haar onderzocht bleek dat haar maagdenvlies nog ongerept was.
Ze legde me uit dat ze zwanger was gewoorden na herhaaldelijke oppervlakkige seksuele betrekkingen en ze vroeg me of ik het kind met een onderbuikoperatie (een keizersnede) wilde verwijderen. Ik weigerde aan haar verzoek te voldoen en ze ging weg.
Veel jaren later kwam ik haar toevallig tegen en ze vertelde me dat ze na mijn weigering naar een andere dokter was gegaan, die de operatie wel had uitgevoerd. Nu was ze met een succesvol ingenieur getrouwd en had twee kinderen van hem. In mijn verbeelding roep ik vaak het beeld op van die ingenieur, die ik nooit heb ontmoet. Ik stel me voor hoe hij tijdens de eerste huwelijksnacht zorgvuldig de rituele ontmaagding uitvoerde om er zeker van te zijn dat zijn bruid maagd was. Hij is gelukkig als hij vaststelt dat haar maagdenvlies nog intact is. Voor hem doet de loodrechte kerf over haar onderbuik er niet toe, net zoals een kerf in haar lever of hart weinig betekenis zou hebben, maar een klein scheurtje in het maagdenvlies, een millimeter lang, zou voldoende zijn geweest om zijn hele wereld overhoop te gooien".[/size]
"Voor het goede doel" dus volgens Ali.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2003, 20:43   #20
Mieke 79
Minister
 
Mieke 79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Locatie: Leuven / Mechelen
Berichten: 3.162
Standaard

Mentaliteitsverandering, en zo snel mogelijk!!!
__________________
Leve de Peace, Love and Understanding revolutie!
Please tell me the reason, behind the colours that you fly... Power to the peaceful!
Mieke 79 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be