Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2010, 07:44   #1
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard Lawaai is een stille doder

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN

Citaat:
Dr. Marc Goethals: 'De gezondheidssituatie in de Rand rond Brussel is nu al niet goed. Dat kan ook moeilijk anders. De Ring loopt door een dicht bewoond gebied. Het verkeer is nu al zo druk, niet alleen op de Ring, maar ook op alle invalswegen. En er worden nog meer industrieterreinen gepland. Het is een waanzinnig idee te denken dat de verkeerslast zal ophouden door de Ring te verbreden. Dat zal alleen nog meer verkeer aantrekken. In plaats van de Ring herin te richten, zou men die beter intunnelen of overkoepelen. Dat zou trouwens ook met de Antwerpse Ring moeten gebeuren. De geluidslast is dan stukken minder. De vervuiling door het verkeer kan grotendeels worden opgevangen en men kan erbovenop parkzones creëren in plaats van open ruimte te verliezen. Groene ruimte heeft een buffereffect. De behandeling van de schadelijke stoffen is een technische uitdaging. Nog meer logistieke infrastructuur uitbouwen, zoals de Vlaamse overheid wil, is uit den boze. Vlaanderen moet van zijn logistieke obsessie af.'
Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 08:17   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...
Ik moet zeggen dat ik recentelijk verhuisd ben van een vrij lawaaierige omgeving naar een echt rustige omgeving.
Ik voel me hier beter en vooral 's morgens beter uitgeslapen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:38   #3
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Ik voel me elke dag aangerand en verkracht door al dat verkeer.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 15:57   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isloatie helpt ook tegen lawaai.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:20   #5
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isolatie helpt ook tegen lawaai.
Dat is leuk voor cocooners maar een normaal mens heeft lucht nodig.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:33   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Dat is leuk voor cocooners maar een normaal mens heeft lucht nodig.
Ik weet nog een lapje grond waar je weinig lawaai hebt, en vooral geen gebrek aan lucht. In't midden van de Sahara. Have fun.

Ik hoop dat je een sateliet-internet link kan opzetten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:33   #7
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

In principe vind ik het niet kunnen dat mensen gezondheidsproblemen ondervinden door gemotoriseerd verkeer van anderen. Er valt dus denk ik wel iets te zeggen voor het idee om snelwegen te overkoepelen, zodat alleen de gebruikers van de snelweg er de last van hebben.

Ik vrees alleen dat dat ten eerste niet realistisch is, toch niet op grote schaal. Je zou het op bepaalde plaatsen wel kunnen doen, vooral daar waar veel mensen wonen. Ten tweede denk ik dat je moet oppassen het probleem niet te "begraven". Het basisprobleem is nog steeds dat te veel mensen te inefficient omspringen met mobiliteit, en dus in hun eentje met een zware auto de baan op gaan. Die mentaliteit moet worden veranderd in een mentaliteit waar mensen een reflex hebben om naar de meest efficiente manier van vervoer te grijpen (wat in vele gevallen het openbaar vervoer zou moeten zijn).



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 16:38   #8
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
In principe vind ik het niet kunnen dat mensen gezondheidsproblemen ondervinden door gemotoriseerd verkeer van anderen. Er valt dus denk ik wel iets te zeggen voor het idee om snelwegen te overkoepelen, zodat alleen de gebruikers van de snelweg er de last van hebben.

Ik vrees alleen dat dat ten eerste niet realistisch is, toch niet op grote schaal. Je zou het op bepaalde plaatsen wel kunnen doen, vooral daar waar veel mensen wonen. Ten tweede denk ik dat je moet oppassen het probleem niet te "begraven". Het basisprobleem is nog steeds dat te veel mensen te inefficient omspringen met mobiliteit, en dus in hun eentje met een zware auto de baan op gaan. Die mentaliteit moet worden veranderd in een mentaliteit waar mensen een reflex hebben om naar de meest efficiente manier van vervoer te grijpen (wat in vele gevallen het openbaar vervoer zou moeten zijn).
De fiets bedoel je ? 80 % van de verplaatsingen is minder dan 5 km/u. Het is natuurlijk wel niet overal even aangenaam fietsen met al dat autoverkeer. Ding dong.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:13   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Dr. Marc Goethals: 'De gezondheidssituatie in de Rand rond Brussel is nu al niet goed. Dat kan ook moeilijk anders. De Ring loopt door een dicht bewoond gebied. Het verkeer is nu al zo druk, niet alleen op de Ring, maar ook op alle invalswegen. En er worden nog meer industrieterreinen gepland. Het is een waanzinnig idee te denken dat de verkeerslast zal ophouden door de Ring te verbreden. Dat zal alleen nog meer verkeer aantrekken. In plaats van de Ring herin te richten, zou men die beter intunnelen of overkoepelen. Dat zou trouwens ook met de Antwerpse Ring moeten gebeuren. De geluidslast is dan stukken minder.
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-...id-maken.dhtml
Als het van de Europese Commissie afhangt, zullen geruisloze elektrische voertuigen in de toekomst toch geluid moeten voortbrengen. Dat heeft Europees Commissaris voor Ondernemingen en Industrie Günter Verheugen gezegd.
Volgens Europees parlementslid Ivo Belet gebeuren er verhoudingsgewijs veel ongevallen met hybride voertuigen omdat zwakke weggebruikers ze minder goed horen naderen. De Europese Commissie volgt hem daar in. "De Commissie is zich bewust van de potentiële veiligheidsrisico's als 'stille' voertuigen zoals hybride of elektrische auto's niet tijdig worden opgemerkt door voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers."

De problematiek komt voor het eerst aan bod begin februari. Dan buigt een werkgroep van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties zich over de minimale geluidsniveaus voor stille voertuigen. "Deze groep heeft als taak een geluidssysteem te ontwikkelen waarmee voetgangers en kwetsbare verkeersdeelnemers zich een goed oordeel kunnen vormen over de plaats, de rijrichting en de snelheid van een voertuig om gevaar te vermijden", verteldt Günter Verheugen. "Een dergelijk geluid is nog belangrijker voor de oriëntatie van visueel gehandicapte voetgangers in het verkeer." (belga/adb)
Citaat:
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid8...en-geluid.aspx
Banden krijgen label met info over grip en geluid

Vanaf november 2012 krijgen alle nieuwe banden in de EU een label met informatie over de brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en de geluidsemissies van de band. ...


Mss eens gaan kijken hoe bvb. Los Angeles, of EU-landen/steden het doen ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-emissions_vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/AT-PZEV
http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Ang...nmental_issues

http://de.wikipedia.org/wiki/Umweltplakette
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2010 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 18:45   #10
Erwinvds
Gouverneur
 
Erwinvds's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.377
Standaard

Raar genoeg springt mij nu opeens een onderzoek te binnen van enkele jaren terug. Ik weet bij god niet meer waar het was maar ik denk Oostenrijk.
Blijkbaar is er daar een streek waar er een zeer hoog zelfmoord cijfer aan gekoppeld was.
De autostrade loopt daar vooral over viaducten die de valleien overspannen en was een voorbeeld van isolatie en was totaal niet te horen. De mensen verhuisden dan ook veel naar die streek voor de stilte.
Na onderzoek bleek dat het juist die stilte was die de boosdoener was. Er werden hier en daar schermen weggehaald en het zelfmoord cijfer tuimelde naar beneden.

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 27 januari 2010 om 18:45.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 22:56   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isloatie helpt ook tegen lawaai.
Vooral lood.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 03:47   #12
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Moest lawaai een stille doder zijn, dan was ik al lang dood.
Voor de deur een brede weg met 24 uren op 24 verkeer, daarachter een bovengrondse metrolijn, vaak vuurwerk voor de opening van een nieuwe winkel, brommers overal, een buurvrouw die om elke dag om 1 uur 's morgens boeddhistische gezangen op TV beluistert ...
Ik heb heimwee naar mijn rustige thuis op het Westvlaamse platteland. In de drukste dorpsstraat, maar zo veel rustiger dan nu.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 07:51   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vooral lood.
Je bent welkom om een jobke te komen doen. Not kidding, 'k heb geprobeerd een stuk dak te dichten met lood. 'k kom wat kennis tekort...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 08:09   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...
Electrische auto's, hier zijn we weer, moeten van de EU best wel een lawaaitje maken voor de voetgangers

Ik begrijp wel het mechanisme niet, hoe kan geluidsdruk van een autostrade of ring bvb die je hoort ruisen in de verte knagen aan uw leeftijd ? Dan zou bvb de leeftijd van een brusselaar toch significant korter moeten zijn dan van een plattelandsbewoner ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 januari 2010 om 08:11.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:49   #15
De Prodigy
Provinciaal Statenlid
 
De Prodigy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 784
Standaard

Ik woon aan een drukke weg. Je kan hier geen venster open doen!
Als ik op vakantie ga of int weekend bij mijn vriendin ben, slaap ik 10x beter!
Het is echt een stille doder voor mij.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 20:26   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Raar genoeg springt mij nu opeens een onderzoek te binnen van enkele jaren terug. Ik weet bij god niet meer waar het was maar ik denk Oostenrijk.
Blijkbaar is er daar een streek waar er een zeer hoog zelfmoord cijfer aan gekoppeld was.
De autostrade loopt daar vooral over viaducten die de valleien overspannen en was een voorbeeld van isolatie en was totaal niet te horen. De mensen verhuisden dan ook veel naar die streek voor de stilte.
Na onderzoek bleek dat het juist die stilte was die de boosdoener was. Er werden hier en daar schermen weggehaald en het zelfmoord cijfer tuimelde naar beneden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 20:30   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Electrische auto's, hier zijn we weer, moeten van de EU best wel een lawaaitje maken voor de voetgangers

Ik begrijp wel het mechanisme niet, hoe kan geluidsdruk van een autostrade of ring bvb die je hoort ruisen in de verte knagen aan uw leeftijd ? Dan zou bvb de leeftijd van een brusselaar toch significant korter moeten zijn dan van een plattelandsbewoner ?
De banden van auto's maken ook rolgeluiden. Ik baseer me daar als fietser nu reeds veel op.

Ik denk dat een constante ruis niet psychologisch storend is, wel onderbroken en wisselend geluid. Vb als je naast een drukke baan woont.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 23:19   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je bent welkom om een jobke te komen doen. Not kidding, 'k heb geprobeerd een stuk dak te dichten met lood. 'k kom wat kennis tekort...
Kijk eens aan, dat we dat van u moeten horen.

Maar terzijde, lood is een uitstekende isolator zowel in geluid als in de rest.
Waarom is lood een goede luchtgeluidsisolatie ?

Lood heeft een eigenfrequentie lager dan 15 Hertz. Alle frequenties die daarboven liggen worden tegengehouden. Ons gehoor kan geen frequenties lager dan 15 Hz waarnemen. Het met lood omkleden van bijvoorbeeld een toiletafvoer die teveel lawaai maakt, is dus een mogelijke oplossing voor centrale leidingkokers.

De hoogste frequenties zijn eveneens moeilijk of niet waarneembaar voor het menselijk oor. Hoge tonen worden makkelijk geabsorbeerd door bekledingen. Doorgaans hebben we last van de lage tonen net boven de 15 Hertz (de bassen).
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 00:16   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik woon aan een drukke weg. Je kan hier geen venster open doen!
Als ik op vakantie ga of int weekend bij mijn vriendin ben, slaap ik 10x beter!
Het is echt een stille doder voor mij.
steek godverdomme toch geluidsisolerend glas, zet er een rolluik nog eens voor, isoleer uw muren met nog een extra laag en je gaat al 50db kwijt zijn van dat lawaai.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 00:18   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kijk eens aan, dat we dat van u moeten horen.

Maar terzijde, lood is een uitstekende isolator zowel in geluid als in de rest.
Waarom is lood een goede luchtgeluidsisolatie ?

Lood heeft een eigenfrequentie lager dan 15 Hertz. Alle frequenties die daarboven liggen worden tegengehouden. Ons gehoor kan geen frequenties lager dan 15 Hz waarnemen. Het met lood omkleden van bijvoorbeeld een toiletafvoer die teveel lawaai maakt, is dus een mogelijke oplossing voor centrale leidingkokers.

De hoogste frequenties zijn eveneens moeilijk of niet waarneembaar voor het menselijk oor. Hoge tonen worden makkelijk geabsorbeerd door bekledingen. Doorgaans hebben we last van de lage tonen net boven de 15 Hertz (de bassen).
ik dact dat dit te maken had met de massa van het lood, maar enfin, dus het absorbeert de lage frequenties. In de veronderstelling toch dat uw laagje een bepaalde dikte heeft ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be