Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 april 2018, 11:54   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard zware en langdurende problemen bij Argenta

Enkele bedenkingen rond de problemen bij Argenta.

In het paasweekend hebben zij hun core-banking vervangen door een nieuw systeem en daar is zeer duidelijk wat mis gegaan. Uit de symptomen die we kennen kunnen we een aantal conclusies trekken:

- Datamigratie

De datamigratie is duidelijk niet gelukt. Er stonden immers verkeerde titularissen op enkele honderden rekeningen. Dit toont duidelijk aan dat men onvoldoende kwaliteitschecks heeft uitgevoerd. Misschien zijn de verkeerde titularissen maar het tipje van de ijsberg. Er is geen garantie op de kwaliteit van deze datamigratie!

- Onvoldoende capaciteit

De nieuwe systemen kunnen de druk niet aan. Hierdoor schakelt men nu overdag de web-banking en de app uit om de nodige capaciteit vrij te maken voor de kantoren. Bij een dergelijke grote migratie zijn load-testen absoluut noodzakelijk, weer is duidelijk dat dit niet gebeurd is!

- Architectuur

De architectuur is op zo'n manier opgezet dat er niet snel extra capaciteit ingeschakeld kan worden. Met gevirtualiseerde systemen is dat in de meeste gevallen geen probleem. Argenta slaagt er niet in om snel extra capaciteit in te zetten.


De symptomen hierboven kan je op en noodpagina van Argenta terugvinden in de FAQ. Ik heb er enkel een kritische noot bij gemaakt. Ik stel me nu toch ernstige vragen over de kwaliteit van de systemen die ze in het weekend hebben geïnstalleerd.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 11:59   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

En je kan je daarbij ook de vraag stellen naar de beveiliging van die bank-apps. Bankieren met je smartphone: no way!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:07   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En je kan je daarbij ook de vraag stellen naar de beveiliging van die bank-apps. Bankieren met je smartphone: no way!
De probemen van Argenta momenteel hebben niets met de bank-apps te maken. De problemen zitten in de backend. Het echte hart van de bank, daarom dat ze het in de media ook wel een open-hart operatie noemden. Ze zijn daar volledig in gefaald. De systemen liggen nu al 5 dagen plat!

Ik hoop dat de FSMA eens goed gaat kijken het amateuristisch gepruts bij Argenta.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:14   #4
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Banken Gewoon 1 rekening bij AXA (weet iemand beter dan mag hij dit mededelen) en verder zal ik wel met mijn centen doen wat ik wil. Sinds DEXIA mij serieus een kloot heeft afgetrokken (arco) moet ik van banken niet meer weten. Maar je moet een rekening hebben dus 1 rekening, helaas

Betalen doe ik al langer met een bankkaart. Maar eigenlijk nog steeds meer met cash geld. Een visa, masterkaart of andere kredietkaart moet ik niet hebben. En ik koop niets online dus ik heb het ook niet nodig. Idem met apps op een smartphone. Voor niets nodig.

Laatst gewijzigd door Profiteur : 4 april 2018 om 12:15.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:15   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De probemen van Argenta momenteel hebben niets met de bank-apps te maken. De problemen zitten in de backend. Het echte hart van de bank, daarom dat ze het in de media ook wel een open-hart operatie noemden. Ze zijn daar volledig in gefaald. De systemen liggen nu al 5 dagen plat!

Ik hoop dat de FSMA eens goed gaat kijken het amateuristisch gepruts bij Argenta.
Het oude spreekwoord "Cash is King"is weer helemaal actueel.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:18   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ah ok ik had die titularisproblemen nog niet gelezen in de pers, maar ze zijn er wel.

ik zat aan de goeie kant trouwens, ben ineens vol eigenaar van een rekening waar ik eigenlijk slechts mede eigenaar van ben, ttz zelfs maar een volmacht op heb eigenlijk

maar betalingen in winkels van die rekening kunnen nog ze!

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 april 2018 om 12:18.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:33   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah ok ik had die titularisproblemen nog niet gelezen in de pers, maar ze zijn er wel.

ik zat aan de goeie kant trouwens, ben ineens vol eigenaar van een rekening waar ik eigenlijk slechts mede eigenaar van ben, ttz zelfs maar een volmacht op heb eigenlijk

maar betalingen in winkels van die rekening kunnen nog ze!
Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 april 2018 om 12:33.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:39   #8
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.
De problemen hebben niets te maken met de smartphone-app van Argenta. Dit zijn problemen met de "back-end" systemen. De migratie naar een nieuw systeem was noodzakelijk omdat het vorige veel te oud was geworden en niet meer voldeed!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:49   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.

En voor de rest: wel ja, een bank zit eens een paar dagen in de patatten. Maar alles draait gewoon verder.

Mocht het ooit gebeuren dat bancontact èn kredietkaartsysteem plat ligt ... dat zal wat ander zijn.
Ik geloof dat de Colruyt zijn systeem eens plat lag voor heel korte tijd, en de klanten moesten gewoon tekenen op de factuur dat ze dat later wel zouden betalen. Colruyt hield die factuur dan wel bij natuurlijk.
En mijn heksie perfeksie, zo eerlijk als goud, heeft daar niet van geprofiteerd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 april 2018 om 12:50.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 13:38   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.

En voor de rest: wel ja, een bank zit eens een paar dagen in de patatten. Maar alles draait gewoon verder.

Mocht het ooit gebeuren dat bancontact èn kredietkaartsysteem plat ligt ... dat zal wat ander zijn.
Ik geloof dat de Colruyt zijn systeem eens plat lag voor heel korte tijd, en de klanten moesten gewoon tekenen op de factuur dat ze dat later wel zouden betalen. Colruyt hield die factuur dan wel bij natuurlijk.
En mijn heksie perfeksie, zo eerlijk als goud, heeft daar niet van geprofiteerd.
En gij gelooft dat. Heb je een virusscanner voor je smartfoon? Neen waarschijnlijk
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 14:25   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat zijn toch geen grappen hé. En dat alleen maar om een smartfoon app die ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) niet eens wil in te voeren.
dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 14:26   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 14:33   #13
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat staat los van de smartphone app (die ik voor geen geld meer zou willen missen) ... er is een fout gebeurd bij de migratie van data, die fout met titularissen zat ook in t gewone internetbankieren.
Zoals ik al zei, geen controle op de datakwaliteit na de migratie. Dit is nog een simpele om na te kijken. Je begint je dan toch vragen te stellen over de andere data. Ik zou mijn rekening er onmiddellijk weghalen, dit is er ver over!

Die data zit in de corebanking, de applicaties in de kantoren, de webapplicatie en de mobile app krijgen hun data van deze corebanking. Het is dus logisch dat het overal verkeerd is.

Naar wat ik hoor zitten ze erg diep in de shit! Hier komen ze de eerste dagen nog niet uit.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 14:47   #14
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vermoed dat bankieren via smartpheun en een app veiliger is dan via internet.
Dus doe ik dat.
Jij gelooft ook alles!

Meestal geldt hoe gemakkelijker, hoe minder veilig. Hier ook.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 15:05   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

En ondertussen zitten de phishingactiviteiten bij Argenta te boomen. Benieuwd hoeveel er zich gaan laten vangen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 16:26   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En gij gelooft dat. Heb je een virusscanner voor je smartfoon? Neen waarschijnlijk
Heb jij statistieken over criminele feiten die enerzijds via het internet gepleegd zijn, en anderzijds via de smartphone-apps en tutti kwanti ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 16:32   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij statistieken over criminele feiten die enerzijds via het internet gepleegd zijn, en anderzijds via de smartphone-apps en tutti kwanti ?
Tot nu was het eigenlijk niet interessant om smartfoons te hacken (tenzij je naaktfoto's wou van Scarlett Johansson).

Nu je via je smartfoon gemakkelijk (= zonder veel beveiliging) met je bankzaken kan gaan rommelen zal dat wel veranderen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 16:37   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Ik heb altijd geweten dat Argenta vroeg of laat door de mand zou vallen en dat is nu gebeurd.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 16:38   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik heb altijd geweten dat Argenta vroeg of laat door de mand zou vallen en dat is nu gebeurd.
Pas op hé, Argenta was één van de weinigen die zich niet verbrand heeft met de bankencrisis. Daar moet je ze wel een voor geven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 16:47   #20
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Pas op hé, Argenta was één van de weinigen die zich niet verbrand heeft met de bankencrisis. Daar moet je ze wel een voor geven.
Dat klopt maar dat komt vooral omdat zij geen grootbank zijn en zich vooral nog met de oude core business van het bankieren bezig houden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be