Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 16:29   #1
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard ons gerecht, een grap! Of gewoon onrechtvaardig.

Topic bedoelt voor de belachelijke rechtspraken in ons land die gewoonweg wraakroepend en onrechtvaardig zijn. De straffen worden lichter en lichter...




Slachtoffers erg ontgoocheld over straf doodrijder

Björn Bury krijgt zes maanden cel en twee jaar rijverbod voor het doodrijden van twee jonge vrouwen.
,,Moordenaar! Ik ben er zeker van dat je hun geest al bent tegengekomen.’’ De slachtoffers reageerden erg emotioneel en ontgoocheld op de uitspraak van het Gentse hof van beroep dinsdagmorgen. De raadsheren oordeelden dat Bury drie jaar rijverbod kreeg waarvan één jaar met uitstel en achttien maanden cel waarvan twaalf met uitstel.

In de nacht van 25 augustus 2002 reed Bury op vier jonge vrouwen in die na een nachtje stappen op het fietspad naar hun auto’s liepen. Twee vrouwen overleefden de klap niet. Hij bleek onder invloed van drugs en alcohol en reed veel te snel.

De raadsheren verzwaarden lichtelijk de straf van Bury. In eerste aanleg had hij drie jaar rijverbod gekregen waarvan de helft met uitstel en anderhalf jaar cel met uitstel.

Bury moet ook nog aan elke ouder van de overleden slachtoffers 20.000 euro schadevergoeding betalen. De slachtoffers zijn erg ontgoocheld omdat ze een levenslang rijverbod hadden gewild.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 9 januari 2007, 17:38   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

dus er zijn 2 levens kapotgemaakt en u streeft ernaar om 3 levens kapot te maken?
the_dude is offline  
Oud 9 januari 2007, 17:38   #3
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Welk gerecht? Wetten zijn er om de misdadiger te beschermen.
jef is offline  
Oud 9 januari 2007, 17:59   #4
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter
 
Voodoo Child's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 2.133
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dus er zijn 2 levens kapotgemaakt en u streeft ernaar om 3 levens kapot te maken?
Met een levenslang rijverbod of toch minstens 20 jaar maak je niet iemands leven kapot. Het openbaar vervoer is in België goed genoeg, als dat hem niet aanstaat kan hij met de fiets of een bromfiets klasse B.
Hij heeft imo goed genoeg bewezen dat hij de verantwoordelijkheid van het besturen van een wagen niet de baas kan.
Voodoo Child is offline  
Oud 9 januari 2007, 18:02   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Met een levenslang rijverbod of toch minstens 20 jaar maak je niet iemands leven kapot. Het openbaar vervoer is in België goed genoeg, als dat hem niet aanstaat kan hij met de fiets of een bromfiets klasse B.
Hij heeft imo goed genoeg bewezen dat hij de verantwoordelijkheid van het besturen van een wagen niet de baas kan.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 10 januari 2007, 07:55   #6
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Vrt-nieuws, na het eerste bericht van 6 maand cel + 2 jaar rijverbod voor doodrijden van 2 vrouwen kwam het bericht dat een kerkdief 4 jaar effectief kreeg...begrijpen wie begrijpen kan. Opnieuw dus...gerechtigheid bestaat al lang niet meer.
Men klaagt en zaagt over de leuze van het VB "eigen volk eerst", ze vinden dat iedereen gelijk is voor de wet...bullshit, nu opnieuw met de zaak rond Laurent, niet iedereen is gelijk voor de wet, hoe hoger geplaatst je bent, hoe meer politieke contacten hoe meer rechten je krijgt. Zie Claes enkele jaren geleden. Wie kan er nu minister van staat worden na een hoop gesjoemel? Zou ik een mooie job krijgen indien ik het bedrijf oplicht en met geld sjoemel? Dacht het niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 10 januari 2007, 07:58   #7
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dus er zijn 2 levens kapotgemaakt en u streeft ernaar om 3 levens kapot te maken?
Is dit nu om te lachen?

Jij vind dus dat er straffeloosheid moet zijn?

Ik streef helemaal niet naar levens kapot maken by the way, beetje verder nadenken doet wonderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 10 januari 2007, 08:35   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dus er zijn 2 levens kapotgemaakt en u streeft ernaar om 3 levens kapot te maken?

Als ge met een stuk in uw viool achter een stuur van nen auto kruipt, en ge hebt bovendien nog een stevige portie dope op, dan is levenslang rijverbod inderdaad gepast, over die gevangenisstraf kan met discusieren, (alhoewel ge in de states al voor 1 glas bier teveel al een tijdje kunt gaan zitten als ge iemand doodrijd) .

Hij kan nog altijd te voet gaan of fietsen, dus zie ik niet in waarom zijn leven zou kapot zijn.
Herr Flick is offline  
Oud 10 januari 2007, 08:43   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ge met een stuk in uw viool achter een stuur van nen auto kruipt, en ge hebt bovendien nog een stevige portie dope op, dan is levenslang rijverbod inderdaad gepast, over die gevangenisstraf kan met discusieren, (alhoewel ge in de states al voor 1 glas bier teveel al een tijdje kunt gaan zitten als ge iemand doodrijd) .

Hij kan nog altijd te voet gaan of fietsen, dus zie ik niet in waarom zijn leven zou kapot zijn.
En daar bovenop nog een auto RECHTS inhalen op het fietspad op een weg met 2 rijstroken. Verantwoordelijkheidszin kun je dat niet echt noemen...
Zwartengeel is offline  
Oud 10 januari 2007, 09:35   #10
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En daar bovenop nog een auto RECHTS inhalen op het fietspad op een weg met 2 rijstroken. Verantwoordelijkheidszin kun je dat niet echt noemen...
De arme sukkelaar had waarschijnlijk een slechte jeugd gehad.
Enter is offline  
Oud 10 januari 2007, 11:30   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
De arme sukkelaar had waarschijnlijk een slechte jeugd gehad.
Of zoals Laurent, hij wist niet dat het verkeerd was.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 10 januari 2007, 11:35   #12
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Dit topic is een grap.

Zonder het dossier te kennen, kan je een gerechtelijke uitspraak niet beoordelen. [minstens een lezing van het vonnis/arrest, en dan kan je eigenlijk nog geen evenwichtige uitspraak doen over de feitenkwesties]
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline  
Oud 10 januari 2007, 11:38   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dit topic is een grap.

Zonder het dossier te kennen, kan je een gerechtelijke uitspraak niet beoordelen. [minstens een lezing van het vonnis/arrest, en dan kan je eigenlijk nog geen evenwichtige uitspraak doen over de feitenkwesties]
Helemaal mee eens.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 10 januari 2007, 11:42   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Hier nog even de feiten op een rijtje:

Citaat:

Nabestaanden kunnen niet leven met anderhalf jaar rijverbod

,,De doodrijder heeft gewonnen''

,,Wat moet er nog meer gebeuren vooraleer iemand een levenslang rijverbod krijgt?'' De familie van de slachtoffers had minstens verwacht dat Björn B. (27) uit Geraardsbergen, die vier meisjes van het fietspad maaide, nooit meer achter het stuur zou mogen kruipen. De chauffeur, die onder invloed van drugs en alcohol was, kreeg een voorwaardelijke celstraf van 18 maanden, een boete van 5.000 euro, waarvan 4.000 euro met uitstel, en een rijverbod van drie jaar, waarvan de helft met uitstel.

In de nacht van 25 augustus 2002 richtte Björn B. ter hoogte van dancing Javas Ballroom op de Europaweg N42 in Oombergen een bloedbad aan. In een poging een voorligger te ontwijken, week hij uit naar rechts en schepte op het fietspad vier meisjes op. Lieve De Mey en Tiffany Rottiers, beiden 26 jaar en uit Aalst, overleefden de klap niet. Hun vriendinnen Machteld Schouppe en Marjolein Callebaut, beiden uit Affligem, ontsnapten op het nippertje aan de dood. De jonge chauffeur reed te snel, had 1,34 promille in het bloed en had een joint gerookt en een xtc-pil genomen.

Volgens de Oudenaardse strafrechter is het niet bewezen dat Björn B. een voorligger opzettelijk rechts had ingehaald, maar dat hij daarentegen een ,,uitwijkmanoeuvre'' uitvoerde. ,,Niettemin blijft zijn verpletterende verantwoordelijkheid overeind'', motiveerde rechter Marijke Schoutteet het vonnis. ,,Het alcohol- en drugsgebruik was wel degelijk meebepalend voor het ongeval.''

De rechtbank zag ook enkele verzachtende omstandigheden: ,,De beklaagde heeft het ongeval zelf én de dramatische gevolgen niet gewild. De slachtoffers zijn ook niet gebaat bij een effectieve gevangenisstraf. Daarom is een straf met uitstel, gekoppeld aan probatievoorwaarden, aangewezen. De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte.''

De jongeman moet onder andere regelmatig contact onderhouden met een justitie-assistent, moet zich onthouden van drugsgebruik en drankmisbruik en moet zich op elk ogenblik aan onverwachte urinecontroles onderwerpen. Aan de ouders van de dodelijke slachtoffers kende de rechter morele schadevergoedingen van elk 20.000 euro toe.

Overlevende onthutst

,,Hij voelt zich nu goed en wij niet. Het had omgekeerd moeten zijn'', reageerde Marjolein Callebaut, die samen met Machteld Schouppe het dramatische ongeval overleefde, onthutst. ,,De rechter had toch tenminste een levenslang rijverbod moeten uitspreken. Dan hadden wij misschien een streep onder deze zaak kunnen trekken. De dader is nu de overwinnaar en dat maakt alles nog veel erger. Ook bij de rechters is waardebesef ver te zoeken. Ik sta voor de klas en heb altijd geprobeerd mijn leerlingen voor de gevaren van drugs en alcohol te sensibiliseren. Ik weet niet of ik dat nog zal kunnen opbrengen.''


Paul DARRAGAS01/07/2006
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=grnugc5g
Zwartengeel is offline  
Oud 10 januari 2007, 11:46   #15
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dit topic is een grap.

Zonder het dossier te kennen, kan je een gerechtelijke uitspraak niet beoordelen. [minstens een lezing van het vonnis/arrest, en dan kan je eigenlijk nog geen evenwichtige uitspraak doen over de feitenkwesties]
U hebt een punt.


Niettemin is het perfect mogelijk om te stellen dat iemand die bewust onder de invloed rijdt en daarbij een bijzonder zware verkeersovertreding begaat en twee mensen doodt gedemonstreerd heeft dat hij/zij niet verantwoordelijk kan omgaan met een voertuig. Zo iemand moet passend gestraft worden. Indien de rechter de kans op recidive ernstig acht lijkt een levenslang rijverbod mij zeker een mogelijkheid.
Jozef Ostyn is offline  
Oud 10 januari 2007, 12:03   #16
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dit topic is een grap.

Zonder het dossier te kennen, kan je een gerechtelijke uitspraak niet beoordelen. [minstens een lezing van het vonnis/arrest, en dan kan je eigenlijk nog geen evenwichtige uitspraak doen over de feitenkwesties]

Je hebt de feiten...

1) Dronken en onder invloed van drugs erbij en 2 mensen dood.
2) Enkele keren iets stelen in een kerk.

Er is niets waardoor je voor stelen in een kerk tot 8x hogere straf krijgt dan voor 2 mensen dood rijden. Kan je zeggen wat je wil.

Of deze topic een grap is of niet...doet er niet toe, je reageerd toch maar inhoudelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 10 januari 2007, 12:03   #17
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Helemaal mee eens.
We weten allemaal waarom je dit zegt
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Oud 10 januari 2007, 12:35   #18
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Je hebt de feiten...

1) Dronken en onder invloed van drugs erbij en 2 mensen dood.
2) Enkele keren iets stelen in een kerk.

Er is niets waardoor je voor stelen in een kerk tot 8x hogere straf krijgt dan voor 2 mensen dood rijden. Kan je zeggen wat je wil.

Of deze topic een grap is of niet...doet er niet toe, je reageerd toch maar inhoudelijk.
Ik kan enkel vaststellen dat je nogal 'selectief' ben in de weergave van de feiten.

1) Wat we NIET weten: heeft de dader een voorgeschiedenis of is dit de eerste keer dat hij voor zo'n stommiteit voor de rechter verschijnt?

Zou je hem ook levenslang rijverbod geven (en wschl. nog langdurig opsluiten) mocht hij bij een routinecontrole zijn 'gepakt'?

2) De dief in je tweede voorbeeld was aan z'n 17de veroordeling toe. Het ging hier om 25 diefstallen, terwijl hij bij z'n vorige exploot voor meer dan 50 diefstallen terecht stond. Recidive telkens onmiddellijk na de sanctionering. Die kerel is er m.i. redelijk goedkoop vanaf gekomen.

De voornaamste afweging 'vergeet' je te maken: welk gevaar leveren die daders op voor de samenleving?

Dit soort van eenzijdige topics verwacht ik van mensen die een variant op de Sharia willen introduceren: eenzijdig vergeldend. Misschien nog met een of andere vorm van sappige publieke terechtstelling?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline  
Oud 10 januari 2007, 12:59   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
We weten allemaal waarom je dit zegt
Mja, da's dan ook redelijk duidelijk: Desiderius heeft naar mijn bescheiden mening voor 100% gelijk...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 10 januari 2007, 13:17   #20
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik kan enkel vaststellen dat je nogal 'selectief' ben in de weergave van de feiten.

1) Wat we NIET weten: heeft de dader een voorgeschiedenis of is dit de eerste keer dat hij voor zo'n stommiteit voor de rechter verschijnt?

Zou je hem ook levenslang rijverbod geven (en wschl. nog langdurig opsluiten) mocht hij bij een routinecontrole zijn 'gepakt'?

2) De dief in je tweede voorbeeld was aan z'n 17de veroordeling toe. Het ging hier om 25 diefstallen, terwijl hij bij z'n vorige exploot voor meer dan 50 diefstallen terecht stond. Recidive telkens onmiddellijk na de sanctionering. Die kerel is er m.i. redelijk goedkoop vanaf gekomen.

De voornaamste afweging 'vergeet' je te maken: welk gevaar leveren die daders op voor de samenleving?

Dit soort van eenzijdige topics verwacht ik van mensen die een variant op de Sharia willen introduceren: eenzijdig vergeldend. Misschien nog met een of andere vorm van sappige publieke terechtstelling?
Voor mijn part had de automobilist geen voorgeschiedenis, al was het een priester en al was de kerkdief al aan zijn 2000ste diefstal bezig, dan nog vind ik de uitspraak triestig. Je kan niet minder straf krijgen voor diefstal als voor 2 mensen doodrijden onder invloed van drugs en alcohol.

De voornaamste afweging die ik vergeet te maken? Euhm, het is duidelijk dat de automobilist de gevaarlijkste is met een aantal lichtjaren voorsprong, 2 doden, hoeveel voor de dief?

De sharia interesseert me niet, ik behoor dus niet tot die groep.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline  
Discussie gesloten



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be