Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2007, 11:52   #21
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Alles is hier veel te duur.

Ik zal eens eventjes afwijken en een ander voorbeeldje geven;ik ga naar de krefel in gentbrugge en koop een nieuwe gsm,een samsung D900 en betaal 340 euro.Dan de dag nadien ga ik achter een geheugenkaartje in de krefel in wetteren en ik zeg,ik zal eens zien of die D900 daar ook ligt en ja hoor;mijn gsm lag er alleen was de prijs indezelfde winkel............360 euro???
Ik wil maar zeggen ook;dat als iemand een eigen huishouden heeft deze die 20 euro aan wat anders kan besteden en broodnodig nodig heeft.

Dit zijn toch allemaal dingen die voor mij niet kunnen en zeker en vast niet in één en dezelfde winkelketen.

Voor de rest is alles te duur;ik ben nog alleen en ik kan gewoonweg niet eens alleen gaan wonen.Moest ik 500 euro meer verdienen in de maand dan zou dat wel gaan maar nu,onmogelijk voor mij.
Ofja,het zou wel gaan maar dan heb ik niets maar dan echt niets;ik zou iedere maand speciaal moeten opletten dan ik niet over de 10 euro belkrediet gaat mee m'n gsm.Ik zou geen internet hebben,geen digitaal tv en ga gerust zo verder.Allemaal zaken die ik nodig heb en die trouwens de overgrote meerderheid van de mensen hebben.

En dan zwijgen we nog over alle rekeningen die je krijgt;wegentaks,verzekering auto,belastingen,onderhoud auto,eten en drinken wat veel geld kost in een maand,eens weggaan,brandverzekering,water en elektriciteit,grondbelasting,gemeentebelasting,vui lbak/zak betalen,dan moet je toch ook eens bv nieuwe kleren kopen,kuis en was producten,rekening houden dat als je opeens bv 1000 euro kosten aan je wagen hebt ook dat geld moet liggen hebben,naft voor de wagen waar ook veel geld naar gaat,kabel tv betalen 150 euro per jaar en ik kan gerust nog een beetje verder gaan.

Al die rekeningen wat schandalig veel is is voor mij onmogelijk om alleen te gaan wonen.

Stelen gebeurd dus op alle manieren en niet alleen mensen die in een winkel iets mee graaien.

Laatst gewijzigd door Marlboro : 26 februari 2007 om 11:55.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 11:57   #22
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Mja, kweetni dat die bij ons ramen gaan openbreken om ons brood uit de broodtrommel te pakken ze. En rijkdom valt er bij ons niet veel te rapen.

En ik zeg ook niet dat iedereen overal mag pikken hé, ik begrijp het alleen als straatarme zwervers in een winkel eten "meetsjoepen" omdat ze gewoon zo hongerig als nen hond zijn.
Indien een uitgehongerde zwerver bij mij een brood zou willen stelen... zou ik hem met plezier dat brood geven en vragen dat hij de volgende keer gewoon aan de deur komt bellen...
Ik denk niet dat d�*t het probleem is ivm stelende burgers...
Komen inbreken om je inboedel mee te pikken en er dan met met een al dan niet gestolen BMW vanonder muizen, d�*t is stelen.
En we moeten oppassen dat de kandidaten van de tweede soort niet enkel lezen en begrijpen dat stelen al bij al "gerechtvaardigd" is...
We mogen het probleem aan de hand van één bepaald vb, dat eerder sympathie opwekt niet zomaar op tafel gooien...

Laatst gewijzigd door andev : 26 februari 2007 om 11:58.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 12:07   #23
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een zeer eenvoudig principe hieromtrent:

-stelen mag, zolang de dief steelt van de dief die boven hem staat.

Wanneer bijvoorbeeld een multinational de Congo leegrooft, en de winst investeert in de Belgische economie, dan hebben de Congolezen die hierdoor in de armoede zijn beland het recht om Belgen te komen bestelen.

Dat geldt op grote en op kleine schaal.

Je mag dus altijd stelen van de dief die een trapje hoger staat.

Let wel, deze regel geldt enkel in een kapitalistisch systeem.


In een ideaaltypisch communistisch systeem, waar er geen individuele eigendomsrechten bestaan, is stelen onmogelijk, en kan je er dus geen moreel oordeel over vellen. Tenzij je de staat berooft, maar dat is louter een hypothetische gedachte, want in een communistisch systeem zijn alle redenen die mensen zouden kunnen aanzetten tot stelen, zowiezo niet aanwezig.

In Cuba steelt niemand. Zij die wel willen stelen emigreren automatisch naar Florida.
Misbruiken bestaan en moeten bestraft en uitgeroeid worden, maar...
ik lees hier toch een paar dingen die waarschijnlijk bij een "links" discours horen ... en sta er wel versteld van!
Op die manier zal eerst de honger.. en daarna de "maatschappij" verdwijnen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 13:19   #24
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Indien een uitgehongerde zwerver bij mij een brood zou willen stelen... zou ik hem met plezier dat brood geven en vragen dat hij de volgende keer gewoon aan de deur komt bellen...
En wat als die zwerver nu eens geen brood lust, maar cigaretten .
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 13:27   #25
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
wie begrijpt mensen die gaan stelen als ze met hun pree niet rondkomen?Ik zeg niet, goedkeuren, maar het idee begrijpen.Moest iederen stelen in bvb supermarkten, om te protesteren tegen de te dure artikelen, dan zouden ze mischien de prijzen omlaag doen?Trouwens, de politiekers stelen toch ook, maar in het groot dan, en daar gaan we dan nog voor stemmen ook nog!
Ik denk dat het niet van veel empathie getuigt om zoiets niet te begrijpen.
Moest ik (gesteld dat ik er zou hebben) mijn kinderen ooit zien huilen van honger en niet de middelen hebben om ze eten te geven zou ik er ook toe over gaan. Als ik zelf echt grote honger had dan waarschijnlijk ook. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Los daarvan wil ik niet de pretentie hebben om te beweren dat ik enig idee heb van wat echt honger en het vooruitzicht op geen middelen om die te stillen is.

Ik denk dat er minder agressieve vormen van volksprotest zijn die even effectief kunnen of misschien zelfs effectiever dan stelen, maar iemand zal het dan wel moeten doen. Tegenwoordig lijken de mensen niet geneigd meer om voor een bepaald doel op te komen, toch niet meer dan klagen tegen een buur. Maar dat heeft waarschijnlijk vooral te maken met het gemak om aan alles te komen dat we (het overgrote deel toch, al neemt die groep af) vandaag de dag ervaren in onze samenleving.
Ik las het ooit mooi verwoord in de proloog van een boek, het kwam ongeveer hierop neer: 'De Franse revolutie zou ook niet begonnen zijn indien de Fransen (nog) ingeblikt voedsel in hun warenhuizen konden kopen.'
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 13:37   #26
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
En wat er dagelijks in de vuilbakken terechtkomt is nog onvoorstelbaarder...
Inderdaad!

Daar wou ik ook net iets over zeggen. Ik vraag me al jaren of hoe het mogelijk is dat men dat eten niet gewoon weggeeft aan de mensen die het anders toch niet eens zouden kunnen kopen? Op die manier lijdt me toch geen verlies?

Bij ons wat verderop ligt een delhaize, als je ziet wat daar in de containers ligt en niet meer voor consumptie beschikbaar gemaakt is (overgoten met een product ) word je niet goed ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 13:48   #27
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
En wat als die zwerver nu eens geen brood lust, maar cigaretten .
Heb je toch niet nodig om te overleven.

Eten en drinken wel.
"In uitzonderlijke gevallen is het moreel toegestaan, doch niet geoorloofd, dat een arme die van de honger sterft een brood ontvreemt."

Mgr. Muskens (bisschop van Breda) heeft bovenstaande uitspraak vorig jaar gedaan, met een enorme golf van reactie op deze uitspraak.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 14:39   #28
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een zeer eenvoudig principe hieromtrent:

-stelen mag, zolang de dief steelt van de dief die boven hem staat.

Wanneer bijvoorbeeld een multinational de Congo leegrooft, en de winst investeert in de Belgische economie, dan hebben de Congolezen die hierdoor in de armoede zijn beland het recht om Belgen te komen bestelen.

Dat geldt op grote en op kleine schaal.

Je mag dus altijd stelen van de dief die een trapje hoger staat.

Let wel, deze regel geldt enkel in een kapitalistisch systeem.


In een ideaaltypisch communistisch systeem, waar er geen individuele eigendomsrechten bestaan, is stelen onmogelijk, en kan je er dus geen moreel oordeel over vellen. Tenzij je de staat berooft, maar dat is louter een hypothetische gedachte, want in een communistisch systeem zijn alle redenen die mensen zouden kunnen aanzetten tot stelen, zowiezo niet aanwezig.

In Cuba steelt niemand. Zij die wel willen stelen emigreren automatisch naar Florida.
Een dwangbuis! Vlug! Een dwangbuis! Oliepiek is weeral ontsnapt!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 14:48   #29
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Diefstal is diefstal,maar als ik honger heb ga ik ook stelen,zo simpel is dat......
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 14:58   #30
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
wie begrijpt mensen die gaan stelen als ze met hun pree niet rondkomen?Ik zeg niet, goedkeuren, maar het idee begrijpen.Moest iederen stelen in bvb supermarkten, om te protesteren tegen de te dure artikelen, dan zouden ze mischien de prijzen omlaag doen?Trouwens, de politiekers stelen toch ook, maar in het groot dan, en daar gaan we dan nog voor stemmen ook nog!
Is stelen moreel veroordeelbaar?

Awel: ja.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 14:59   #31
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Diefstal is diefstal,maar als ik honger heb ga ik ook stelen,zo simpel is dat......
voila, dat was mijn punt dus.
Maar blijkbaar doelde de topicstarter niet op dit soort 'diefstal' maar op het soort diefstal dat mensen met voldoende kansen en talenten plegen omdat ze dit voordeliger vinden dan een job.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:04   #32
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Op mijn "arbeids-plaats", zijn het grotendeels gepensioneerde-mensjes die stok-oud en half-kreupel rond"lopen" die stelen.

Veel stof tot nadenken; voor later als we allen zelf met en armoederige pensioen moeten rondkomen.

Als die "oudjes" nog geene appel kunnen betalen, dan ga ik niet beginnen zwaaien met mijn vingerke, maar prijs ik diene appel af.

Nu,dat is dan ook mijn "zienswijze "en die "conflicteerd" met "de moraliteit" van het bedrijf. (of beter gezegd: het gebrek aan moraliteit) waar ik werk.

want deze zou me ontslaan voor dit gedrag...

Dus, ik heb "begrip" waneer mensen stelen, omdat ze zwaar in de miserie zitten.

Het is menselijk !!!
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:12   #33
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Is doden veroordeelbaar als men 'honger heeft om sterven'?

Laatst gewijzigd door Chipie : 26 februari 2007 om 15:15.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 16:19   #34
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Is doden veroordeelbaar als men 'honger heeft om sterven'?
Is doden veroordeelbaar ls men 'sterft van de honger'?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 18:06   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
is stelen moreel veroordeelbaar?

Zeker, als het in de vorm is van grenzeloze accumulatie van bezit...

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 februari 2007 om 18:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 20:42   #36
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Heb je toch niet nodig om te overleven.

Eten en drinken wel.
"In uitzonderlijke gevallen is het moreel toegestaan, doch niet geoorloofd, dat een arme die van de honger sterft een brood ontvreemt."

Mgr. Muskens (bisschop van Breda) heeft bovenstaande uitspraak vorig jaar gedaan, met een enorme golf van reactie op deze uitspraak.
Aha, dus ik mag twix, coca cola, endergelijke vanaf nu uit uw koelkast komen pikken?

Of is dat ook niet goed? Misschien als de voorstanders eens duidelijk zeggen wat er nu gepikt mag worden, en wat niet.

Ik kom morgen wel es langs, via de achterdeur ofzo hé , met een paar lege lunchboxen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 20:51   #37
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Aha, dus ik mag twix, coca cola, endergelijke vanaf nu uit uw koelkast komen pikken?

Of is dat ook niet goed? Misschien als de voorstanders eens duidelijk zeggen wat er nu gepikt mag worden, en wat niet.

Ik kom morgen wel es langs, via de achterdeur ofzo hé , met een paar lege lunchboxen.
Bij mij mag je dat komen doen...wel s'nachts...tijdens de dag moet je dan nog effectief geweld gebruiken.
Heb het gepaste antwoord klaar voor pikkedieven

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 26 februari 2007 om 20:51.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 20:51   #38
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard


Is doden veroordeelbaar ls men 'sterft van de honger'?

Wat bedoel je daar mee CHIPIE?
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 21:00   #39
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

Is doden veroordeelbaar als men 'sterft van honger'?

Wat bedoel je daar mee CHIPIE?
Nu duidelijker?

Laatst gewijzigd door Chipie : 26 februari 2007 om 21:00.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 21:05   #40
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Nu duidelijker?
Allez de diefstal was dan wel duidelijk hé
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be