Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2007, 12:06   #1
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard Nieuwe voorrangsregels vanaf vandaag

Ik dacht, laat mij dit artikeltje maar eens even posten van DS.
Leuk om te lezen, en denk er nu aan ook wie stopt blijft zijn voorrang van rechts behouden.

LEESWIJZER. Voorrangsregels: de meestgestelde vragen



Bestaan er geen voorrangswegen meer? En geldt de voorrang van rechts nu altijd?




BRUSSEL. De aangepaste regels voor de voorrang van rechts (DS 28 maart) zijn bedoeld als een vereenvoudiging, maar roepen toch nog veel vragen op bij onze lezers. De boodschap ,,voorrang van rechts geldt nu altijd'' heeft bij vele weggebruikers twijfel gezaaid.



Geldt de voorrang van rechts altijd en overal?

Voor alle duidelijkheid: de wijzigingen slaan op de normale voorrangssituaties, waar voorrang van rechts van toepassing is. Op rotondes geldt die niet: wie zich op de rotonde bevindt, heeft altijd voorrang op wie aangereden komt.

Ook op voorrangswegen zijn deze regels uiteraard niet van kracht. Staat er een omgekeerde driehoek, een stopbord of zijn er haaientanden op de weg geschilderd, dan moet u, ook na 1 maart, voorrang verlenen.

Onthoud dat u uw voorrang van rechts (als u die heeft) behoudt als u gestopt bent.



Maar voor een fietspad moet ik wel voorrang verlenen?

De andere aangepaste regels - die slaan op het kruisen van een fietspad, trottoir of zebrapad - zijn aanvullend op de regel dat ook wie stopt, voorrang behoudt.

Overschrijdt u een gemarkeerd, doorlopend fietspad, dan moet u de weggebruikers die er rechtmatig gebruik van maken, voorrang verlenen. Dat kunnen fietsers, bromfietsers, skaters en steppers zijn.

Zo'n fietspad overschrijden is niet langer een manoeuvre en u behoudt dus uw voorrang van rechts op de andere voertuigen, dus ook als u eerst gestopt bent voor de overstekende fietsers.

Pittiger wordt het wanneer het gaat om bromfietsers categorie B (snelheid tot 50 km per uur). Die mogen vanaf 1 maart in de bebouwde kom kiezen of ze het fietspad gebruiken of niet. Doen ze dat, dan hebben ze voorrang op de wagens die in deze situatie van rechts komen. Rijden ze naast het fietspad, dan moeten ze voorrang geven. Dat wordt nog stof tot discussie.



Was een fietspad overschrijden een manoeuvre?

Niet alle weggebruikers waren zich daarvan bewust maar sinds 1 januari 2004 gold een doorlopend gemarkeerd fietspad overschrijden voor automobilisten als een manoeuvre. En bijgevolg verloren ze hun voorrang op de auto's die van links kwamen. Dat is weer geschrapt, tot opluchting van veel waarnemers.



En wat met een fietspad dat niet gemarkeerd is?

Houdt op een kruispunt de markering van het fietspad op en is het alleen herkenbaar aan een aparte kleur of het wegdekmateriaal, dan heeft het fietspad geen voorrangsstatuut. Hetzelfde gaat op voor de weinig bekende fietssuggestiestrook. Die vestigt met een kleurtje de aandacht op de fietsers, maar auto's kunnen erop rijden en parkeren.

www.bivv.be
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 12:09   #2
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Landuyt doet wel niet veel, maar als hij het doet is het grondig en onbetwistbaar...

Niet voor niets is hij een advocaat...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 12:12   #3
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Landuyt doet wel niet veel, maar als hij het doet is het grondig en onbetwistbaar...

Niet voor niets is hij een advocaat...

Ik vind het alvast een hele verbetering. Ik woon immers in doodlopend straatje en als ik de andere weg op wil heb ik voorrang.
Hoe dikwijls ik hier al bijna een ongeval gemaakt heb omdat ze niet stoppen voor voorrang van rechts, nu heb ik het geluk dat ze niet meer kunnen beweren dat ik stilstond ofzo.
Maakt het geheel voor iedereen immers een pak duidelijker,ook als ik zelf moet stoppen voor voorrang van rechts op diezelfde weg.
__________________
The poster formerly known as kay-gell

Laatst gewijzigd door Kay_ : 1 maart 2007 om 12:13.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 12:41   #4
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ik vind het alvast een hele verbetering. Ik woon immers in doodlopend straatje en als ik de andere weg op wil heb ik voorrang.
Hoe dikwijls ik hier al bijna een ongeval gemaakt heb omdat ze niet stoppen voor voorrang van rechts, nu heb ik het geluk dat ze niet meer kunnen beweren dat ik stilstond ofzo.
Maakt het geheel voor iedereen immers een pak duidelijker,ook als ik zelf moet stoppen voor voorrang van rechts op diezelfde weg.
Precies! Het tart eigenlijk alle verbeelding dat het zolang geduurd heeft voor die volstrekt absurde regel, die overigens verder nergens in Europa van toepassing was, werd afgeschaft. Beter laat dan héél laat, zullen we maar zeggen... Het maakt de zaken er alleszins een stuk transparanter op.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 12:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
...
...
Hoe dikwijls ik hier al bijna een ongeval gemaakt heb omdat ze niet stoppen voor voorrang van rechts, nu heb ik het geluk dat ze niet meer kunnen beweren dat ik stilstond ofzo.
....
Versta me niet verkeerd, ik ben voorstander van de nieuwe regeling, wegens de duidelijkheid.
Maar ik vind je houding verkeerd. Jij moet er niet op aansturen om bijna ongevallen te veroorzaken. Jij hebt geen recht om je niet te gedragen als een heer in het verkeer.
Jij moet begrijpen dat als het merendeel van de mensen zich zo gedraagt dat daar geen voorrang van rechts zou zijn, het eigenlijk aan jou is om aan het gemeentebestuur voor te stellen om die grotere weg voorrangsweg te maken, en in jouw klein straatje een stopbord.

Een en ander van galant gedrag staat natuurlijk niet in de wegkode, behalve "dat je steeds dubbel voorzichtig een kruispunt moet naderen" .

Maar ik heb dus de indruk dat jij een van die mensen bent die liever vlug vooruit geraakt in het verkeer, dan van wat voorzichtig te zijn. Een verkeersterrorist?

Spreek me tegen a.u.b., want ik hoor liever het omgekeerde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:14   #6
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Overschrijdt u een gemarkeerd, doorlopend fietspad, dan moet u de weggebruikers die er rechtmatig gebruik van maken, voorrang verlenen.

En wat met een fietspad dat niet gemarkeerd is?
Houdt op een kruispunt de markering van het fietspad op en is het alleen herkenbaar aan een aparte kleur of het wegdekmateriaal, dan heeft het fietspad geen voorrangsstatuut. Hetzelfde gaat op voor de weinig bekende fietssuggestiestrook. Die vestigt met een kleurtje de aandacht op de fietsers, maar auto's kunnen erop rijden en parkeren.
Wanneer is een fietspad dan juist wettelijk gemarkeerd? Blijkbaar niet de kleur en aard van het wegdek.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:18   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Wanneer is een fietspad dan juist wettelijk gemarkeerd? Blijkbaar niet de kleur en aard van het wegdek.
Op de geschilderde zelfmoordstroken is het wettelijk statuut van de fietser vanuit de nieuwe voorrangsregel gezien,
betwistbaar.
Maar je moet hem het gevoel geven dat hij voorrang heeft, of hij komt minder talrijk onder de wielen terecht.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 17:22   #8
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
geschilderde zelfmoordstroken
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 19:05   #9
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Versta me niet verkeerd, ik ben voorstander van de nieuwe regeling, wegens de duidelijkheid.
Maar ik vind je houding verkeerd. Jij moet er niet op aansturen om bijna ongevallen te veroorzaken. Jij hebt geen recht om je niet te gedragen als een heer in het verkeer.
Jij moet begrijpen dat als het merendeel van de mensen zich zo gedraagt dat daar geen voorrang van rechts zou zijn, het eigenlijk aan jou is om aan het gemeentebestuur voor te stellen om die grotere weg voorrangsweg te maken, en in jouw klein straatje een stopbord.

Een en ander van galant gedrag staat natuurlijk niet in de wegkode, behalve "dat je steeds dubbel voorzichtig een kruispunt moet naderen" .

Maar ik heb dus de indruk dat jij een van die mensen bent die liever vlug vooruit geraakt in het verkeer, dan van wat voorzichtig te zijn. Een verkeersterrorist?

Spreek me tegen a.u.b., want ik hoor liever het omgekeerde.

Oh nee, helemaal niet zelfs.
Ik probeer mij zo goed mogelijk als heer in het verkeer te gedragen en stop ook altijd voor voorrang van rechts.
Ik bedoel maar dat bij ongevallen bij voorrang van rechts er vaak betwist wordt of je al dan niet stilstond. En aangezien ik bij de straat waar ik uitkom voorrang geniet en er vaak mensen niet stoppen, is het al een last minder dat als er iets gebeurt er geen betwisting kan komen.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:09   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Handig, gewoon efkens wachten tot iemand van links komt en dan er tegen rijden. Altijd in uw recht.
Zal heel vaak toegepast worden...expres.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:10   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Doet mij trouwens denken aan de nieuwe wet of zo iets ; "of het motregent of giet, voorsteken doet men niet"
Landuyt denkt dat we nu allemaal in 1 rij gaan rijden.

Tijd voor de keuring...van die man.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 maart 2007 om 21:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:11   #12
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Handig, gewoon efkens wachten tot iemand van links komt en dan er tegen rijden. Altijd in uw recht.
Zal heel vaak toegepast worden...expres.
Natuurlijk zever in pakjes, dan kan je ook bijvoorbeeld je pinker opzetten en doen alsof je ergens afdraait om vervolgens rechtdoor te rijden als iemand de baan opgereden komt omdat die denkt dat je afdraait.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:12   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Natuurlijk zever in pakjes, dan kan je ook bijvoorbeeld je pinker opzetten en doen alsof je ergens afdraait om vervolgens rechtdoor te rijden als iemand de baan opgereden komt omdat die denkt dat je afdraait.
Zever in pakjes?
Wacht maar.
Dat is hier een gouden kans om veel verzekeringsgeld binnen te trekken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:17   #14
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zever in pakjes?
Wacht maar.
Dat is hier een gouden kans om veel verzekeringsgeld binnen te trekken.
Die kans zit er idd dik in...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:20   #15
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zever in pakjes?
Wacht maar.
Dat is hier een gouden kans om veel verzekeringsgeld binnen te trekken.
Zoals ik al zei kan je hetzelfde nu al bereiken door te doen alsof je ergens afslaat. Dus ik zie niet in waarom het aantal ineens zou moeten stijgen.

Overigens wordt systeem al in de rest van Europa al toegepast en tenzij jij mij het verband kan aantonen blijft het natuurlijk op niets gebaseerd.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:23   #16
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Deze regel gaat enorm veel frustraties geven.
Mijn bomma bijvoorbeeld heeft nooit haar voorrang durven nemen en met deze regel blijft ze nog altijd staan.
Het lijkt me beter om gans de voorrang van rechts regel af te schaffen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:24   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Zoals ik al zei kan je hetzelfde nu al bereiken door te doen alsof je ergens afslaat. Dus ik zie niet in waarom het aantal ineens zou moeten stijgen.

Overigens wordt systeem al in de rest van Europa al toegepast en tenzij jij mij het verband kan aantonen blijft het natuurlijk op niets gebaseerd.
Doen alsof?
Je moet niks doen, je wacht gewoon tot er iemand van links komt. Of die nu stopt of niet maakt niks meer uit. Geef een teken van "ga maar" en rij naar voren. Geld is binnen!

Nu denk ik er alvast ook aan want er zit een schram op mijn bumper en ik zou meteen eens gans mijn auto laten overspuiten.
En op mijn andere auto zou er feitelijk een nieuwe koplamp in mogen, er zit daar een barst.
Misschien morgen eens.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:26   #18
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Doen alsof?
Je moet niks doen, je wacht gewoon tot er iemand van links komt. Of die nu stopt of niet maakt niks meer uit. Geef een teken van "ga maar" en rij naar voren. Geld is binnen!

Nu denk ik er alvast ook aan want er zit een schram op mijn bumper en ik zou meteen eens gans mijn auto laten overspuiten.
En op mijn andere auto zou er feitelijk een nieuwe koplamp in mogen, er zit daar een barst.
Misschien morgen eens.
Je snapt het punt van mij niet.
Als je nu op een voorrangsweg rijdt en er staat iemand die de weg wil oprijden, kan je je pinker opzetten naar links alsof je wil afdraaien en met je lichten flitsen dat die persoon de baan opkomt. Dan kan je ook doorrijden en die persoon raken.

Daar heb je dus heus voorrang van rechts niet voor nodig.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:27   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Je snapt het punt van mij niet.
Als je nu op een voorrangsweg rijdt en er staat iemand die de weg wil oprijden, kan je je pinker opzetten naar links alsof je wil afdraaien en met je lichten flitsen dat die persoon de baan opkomt. Dan kan je ook doorrijden en die persoon raken.

Daar heb je dus heus voorrang van rechts niet voor nodig.
En als er geen straat naar links is?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 21:29   #20
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En als er geen straat naar links is?
Maakt niet uit, links of rechts komt op hetzelfde neer.
Zolang de andere persoon maar denkt dat je afslaat en denkt dat je hem voorlaat.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be