Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op

 
 
Discussietools
Oud 22 maart 2004, 01:47   #1
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Beste Jan,

Iets grappig op het congres gisteren, vond ik het pleiten
voor 'diversiteit' terwijl tegelijk door een spreker het woord 'allochtoon'
werd vermeden en vervangen door 'nieuwe vlaming'.

Dubbel grappig eigenlijk want hoewel ik hier geboren ben uit vlaamse ouders, voel ik me niet in 't minst vlaming, ik weet zelfs niet goed wat
ik mij bij dat woord moet voorstellen.

Mij lijkt het logischer - als je het woord 'allochtoon' wil vermijden,
de woordenschat te diversifiëren en te spreken van eerstegeneratie of tweedegeneratie, oosteuropeaan of marokkaan, poolse fruitplukker of
nederlandse rentenier, enz. Op die manier ben je dan tenminste een klein beetje verplicht na te denken over de eigenlijke problemen, i p v het thema kado te doen aan het blok.

Dit alles als inleiding tot de volgende vraag :
Blijft Spirit zo 'vlaams' ? Blijven jullie bvb de vlaamse leeuw zingen op het einde van congressen ? En staat dat eigenlijk niet de multicultuur in de weg ?
Moet Spirit in tijden van 'global village' niet weg uit het denken in termen van volkssoevereiniteit ?
Knipp is offline  
Oud 25 maart 2004, 17:36   #2
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Drie Knippen onbeantwoord. Da's veel ...

De werkelijke inhoud van een politieke partij meet je nog het best
aan de vragen die ze vermijdt
Knipp is offline  
Oud 25 maart 2004, 18:19   #3
Jan Roegiers
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 42
Standaard

Dag Knipp,
We zingen wel degelijk de Vlaamse Leeuw op 't einde van 't congres. Je kan daar veel en lang over discussiëren, maar samen met de Europese hymne zingen we 't op 't einde van 't congres. Het is vooral symbolisch, zoals de liberalen hun Blauwe Banier zingen (ik denk toch dat het zo heet) en sociaal-democraten hun Internationale. En precies omdat óók het Blok het zingt willen we het nadrukkelijk doen. Maar in alle eerlijkheid vind ik nationale hymnes wel wat gedateerd.
Ik denk niet dat het in tegenstelling is met onze visie op interculturaliteit, gewoon omdat wij geen onderscheid willen maken tussen autochtonen en allochtonen of nieuwe of oude Vlamingen. Dat bewijzen onze teksten overigens duidelijk en nadrukkelijk...
Jan Roegiers is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be