Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2017, 20:31   #101
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

CD&V-voorzitter Wouter Beke ziet in de Catalaanse verkiezingsresultaten géén duidelijke overwinning voor het unionistische of het pro-onafhankelijkheidskamp. Hoewel het pro-onafhankelijkheidskamp een nipte zetelmeerderheid behaalt, “scoren ze minder dan twee jaar geleden en halen ze geen meerderheid van stemmen”, merkt Beke op. Zonder bij te vermelden dat Catalaanse volksvertegenwoordigers moesten vluchten en opgesloten zitten, democratie????!!!!

Minimum 150 jaar en nu nog heeft Spanje er alles aan gedaan om Catalonië in te lijven te breken, ook met infiltratie en inplanten van uit gans Spanje van hoofdzakelijk ambtenaren, leger, ordediensten en co om zo de eigen bevolking van Catalonië te beïnvloeden en vooral onder repressie te gijzelen. Deze ingeplante families willen bij Spanje blijven !!!

Tijdens het bewind van dictator Franco is zeker een grote invasie met inplanting van omgekochte Franco aanhangers, ambtenaren, leger, ordediensten en co van uit gans Spanjaarden in Catalonië gebeurd om juist de Catalanen via repressie te onderdrukken en financieel te pluimen.

Deze infiltranten door inplanting van hoofdzakelijk machtswellustige ambtenaren, leger, ordediensten en co en hun ganse familie, die net als de Franstaligen hier meenden meer te zijn dan de Vlamingen willen bij verscholen Franco-regime van De Spaanse premier Mariano Rajoy Spanje blijven!!!

Machtswellustige parasiteerden via repressie de plaatselijke Catalaanse bevolking! Het gevolg is dat de originele Catalaanse families moe getergde begrijpelijk onafhankelijk eisen, los van bazig Spanje die hen jaren lang discriminerend als hen als slaaf behandeld hebben.
Een repressie die nu ook weer verdergezet word tegen de Catalanen die het 150 jaar koeioneren beu zijn!

Laten het nu net die massa inwijkelingen zijn die verbeten tegen het pro-onafhankelijkheidskamp stemmen en voor Spanje omdat dat hun oorspronkelijk thuisland was!

Dat is ook wat hier gebeurd door vreemdelingen stemrecht te geven!! Word de wil, het verlangen van de originele bevolking hoe hun levenssfeer zou moeten zijn om zeep geholpen!
Net zoals de tjeven tegen baas in eigen buik zijn , tegen abortus en dan hun mening aan iedereen willen opdringen!!

Gedrag van CD&V-voorzitter Wouter Beke en con + zijn EU collega’s is in deze dus zeer bedroevend! Democratie is voor hen iets dat opmaat voor hen geschreven moet zijn of ze neegeren het gewoon!!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 20:35   #102
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat zijn toch allemaal doemspeculaties.
Er zijn er vandaag door rechter LLamena van het Hoogste grechtshof weer een hoopje van de top van de onafhankelijkheidsbeweging in beschuldiging gesteld.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 20:44   #103
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Basken zijn niet de enigen die zelf hun belastingen beheren.

Aragon doet dat ook....
Aha, verstaanbare tekst daarvan ergens?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 20:45   #104
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het eerste wat de nieuwe Catalaanse regering (als ze er al kan komen op basis van deze verkiezingen en de repressie van Madrid), om de financiën wat op orde te stellen, is op een slimme manier een extra taxske te leggen op bedrijven die produceren in Catalonië, maar hun maatschappelijke zetel elders hebben.
Deze bedrijven hebben Catalonië niet nodig, tenzij streekgebonden bedrijven, maar Catalonië heeft deze bedrijven nodig. Als men het hen lastig maakt sluit men gewoon fysiek het bedrijf. Dringend les nemen hoe bedrijven functioneren.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 20:50   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er zijn er vandaag door rechter LLamena van het Hoogste grechtshof weer een hoopje van de top van de onafhankelijkheidsbeweging in beschuldiging gesteld.
Tsja, ze hebben dan ook iets gedaan: noem het rebellie, secessie, éénzijdige onafhankelijkheidsverklaring of wat dan ook.

Als ze pleiten dat het maar symbolisch was zoals er sommigen gedaan hebben dan zal het wel loslopen.

Als ze de koppige steenezel blijven uithangen tegen beter weten in,...
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 20:51   #106
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Deze bedrijven hebben Catalonië niet nodig, tenzij streekgebonden bedrijven, maar Catalonië heeft deze bedrijven nodig. Als men het hen lastig maakt sluit men gewoon fysiek het bedrijf. Dringend les nemen hoe bedrijven functioneren.
Probeer dat maar eens uit te leggen aan een gepensioneerde leraar (= ambtenaar). Good luck !
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:04   #107
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Probeer dat maar eens uit te leggen aan een gepensioneerde leraar (= ambtenaar). Good luck !
Het zou me zelfs niets verwonderen dat men cava al in andere streken aan het uitproberen is. Ik weet hoe ondernemers in elkaar zitten.

Wat nieuwe investeringen betreft in industrie, montage etc zal geen enkel bedrijf nu er zelfs maar aan denken dat in Catalonië te doen. En dat is voor vele, vele jaren naar de kloten. Bedrijven willen zekerheden. De financiële schade voor Catalonië is niet meer te schatten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:08   #108
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het zou me zelfs niets verwonderen dat men cava al in andere streken aan het uitproberen is. Ik weet hoe ondernemers in elkaar zitten.

Wat nieuwe investeringen betreft in industrie, montage etc zal geen enkel bedrijf nu er zelfs maar aan denken dat in Catalonië te doen. En dat is voor vele, vele jaren naar de kloten. Bedrijven willen zekerheden. De financiële schade voor Catalonië is niet meer te schatten.
Men produceert al op vele plaatsen in Spanje cava, daar is niks bijzonder aan.
Cava is trouwens een pest geworden in Catalonië. Massale productie van bucht.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:10   #109
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De financiële schade voor Catalonië is niet meer te schatten.
Probeer toch maar eens.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:13   #110
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Probeer toch maar eens.
In eerste instantie tientallen miljarden aan een horizon van 2-3 jaar.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:26   #111
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
EU landen zijn democratisch....
Ja & Neen.
Alle Europese landen hebben een particratie, en dat zo maar gaan vergelijken met een zuivere democratie is totaal fout. En deze fout wordt hier regelmatig gemaakt op dit forum.
Een particratie is een vorm van een democratie en niet omgekeerd.
In de omgangstaal wordt een particratie nu wel een democratie genoemd, maar daar blijft het ook bij.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 22 december 2017 om 21:27.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 21:42   #112
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ja & Neen.
Alle Europese landen hebben een particratie, en dat zo maar gaan vergelijken met een zuivere democratie is totaal fout. En deze fout wordt hier regelmatig gemaakt op dit forum.
Een particratie is een vorm van een democratie en niet omgekeerd.
In de omgangstaal wordt een particratie nu wel een democratie genoemd, maar daar blijft het ook bij.
Welke vorm van democratie is er in Oostenrijk, Hongarije, Polen, enz...?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 22:05   #113
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Welke vorm van democratie is er in Oostenrijk, Hongarije, Polen, enz...?
Je bent Duitsland nog vergeten.

Parelementaire republieken met een parlementaire democratie.
Wij hebben een monarchie, federalisme, met een parlementaire democratie.
Allemaal particratieën.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 22 december 2017 om 22:34.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 22:33   #114
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ter info... Noorwegen is zelfs democratischer dan Zwitserland.
Deze tabel toont de democratie-index van de landen.
Zoals ik ook al gepost had, een zuivere democratie bestaat niet. Geen enkel land heeft een score van 10.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Democr..._The_Economist

FF tussendoor, en ik hoop dat dit nu duidelijk is.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 22:58   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

[quote=eno2;8605052]
Citaat:
Absoluut



Daar weet niemand, jij of ik of wie dan ook, een fluit van.
Waarom hadden ze dan zo'n schrik van een referendum met maar twee keuze's: Madrid of Barcelona ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:07   #116
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ter info... Noorwegen is zelfs democratischer dan Zwitserland.
Deze tabel toont de democratie-index van de landen.
Zoals ik ook al gepost had, een zuivere democratie bestaat niet. Geen enkel land heeft een score van 10.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Democr..._The_Economist

FF tussendoor, en ik hoop dat dit nu duidelijk is.
Duidelijk zegt u ?

Uw argument en vooral de zogenaamde “democratie-index” van de Economist Intelligence Unit maakt mij aan het lachen. Het is u wellicht niet bekend, maar sinds The Economist Group in 2015 grotendeels in handen gekomen is van de investeringsmaatschappij (Exor) van de Italiaanse familie Agnelli heeft alles wat met The Economist te maken heeft flink wat aan geloofwaardigheid ingeboet.

Eén stelling is evenwel volkomen juist, en niemand heeft The Economist Intelligence Unit of wie dan ook nodig om dat te weten : een 100% “zuivere” democratie bestaat niet en is trouwens – als het om een staatsbestel gaat – in de praktijk niet werkbaar.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:45   #117
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Duidelijk zegt u ?

Uw argument en vooral de zogenaamde “democratie-index” van de Economist Intelligence Unit maakt mij aan het lachen. Het is u wellicht niet bekend, maar sinds The Economist Group in 2015 grotendeels in handen gekomen is van de investeringsmaatschappij (Exor) van de Italiaanse familie Agnelli heeft alles wat met The Economist te maken heeft flink wat aan geloofwaardigheid ingeboet.
Is wel al een vrij oud artikel, moet ik toegeven.
Is van 2012, maar geeft wel een idee van de situatie hé.
Er zullen er wel betrouwbaardere zijn, maar het was mij vooral om het geheel wat te schetsen, en veel verschil zal dat wel niet uitmaken denk ik.

Wat ik vooral bedoelde met 'duidelijk' was dat een ideale democratie een utopie is. In alle landen van de EU hebben we een particratie, een vorm van een democratie.
Aan de rechterkant van de tabel is dit duidelijk vermeld. Per land, en dat zal wel juist zijn denk ik, ondanks de bron.
Trouwens, de bron is Wiki, en die is nu meestal wel vrij betrouwbaar, zeker als je weet hoe Wiki ineen zit.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 22 december 2017 om 23:51.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:56   #118
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
.........Wat ik vooral bedoelde met 'duidelijk' was dat een ideale democratie een utopie is. In alle landen van de EU hebben we een particratie, een vorm van een democratie........
Wel, wat dat betreft zijn we het grotendeels eens, zoals uit mijn reactie te begrijpen was. Soortement "rangschikkingen" inzake democratie zijn evenwel met korrels grof zout te nemen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 22 december 2017 om 23:59.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:57   #119
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In eerste instantie tientallen miljarden aan een horizon van 2-3 jaar.
Eerlijk gezegd, denk ik dat het nog te vroeg is om daar nu al écht bedragen op te gaan kleven.
Er gaan er nog bijkomen, maar ook een deel kan terug goed gemaakt worden.
Dat zal zich eerst allemaal wat moeten stabiliseren, en dan pas kan men de werkelijke schade gaan opmeten. Ook de beurs trouwens.

En dit is ook een reden om in Catalonië zo snel mogelijk tot een werkend, haalbaar compromis te komen. Hoe meer onzekerheden, hoe slechter & moeilijker het is/wordt voor de economie.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 08:45   #120
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, denk ik dat het nog te vroeg is om daar nu al écht bedragen op te gaan kleven.
Er gaan er nog bijkomen, maar ook een deel kan terug goed gemaakt worden.
Dat zal zich eerst allemaal wat moeten stabiliseren, en dan pas kan men de werkelijke schade gaan opmeten. Ook de beurs trouwens.

En dit is ook een reden om in Catalonië zo snel mogelijk tot een werkend, haalbaar compromis te komen. Hoe meer onzekerheden, hoe slechter & moeilijker het is/wordt voor de economie.
Dat is een minimum. Daarboven komt nog eens bij dat Catalonië met een grote schuldenlast uitstaat (80 miljard) en dat nu haar rating verlaagd is, hogere interestvoeten dus. De buitenlandse nieuwe investeringen in Catalonië voor de eerste semester 2017 zijn met bijna 80% gekelderd. Toerisme in october en november zijn met 5% gedaald ivg met 2016. Sommige bedrijven die van toeristen leven hebben een val van 30-40%. De vastgoedsector zal ook een prijsvermindering kennen wat bedrijven en individus in problemen zal brengen. Er gaat natuurlijk minder gebouwd worden. De algemene tewerkstelling zal met verschillende procenten achteruit gaan.

Het is evident dat Spanje ook een grote investeerder is in Catalonië maar dat is nu omgedraaid in de tegenovergestelde richting. Men kan minima van verlies plannen zoals tientallen miljarden over 2-3 jaar maar waar het uiteindelijk zal eindigen zal afhangen van de onverantwoorde separatistische Catalaanse politici.

https://3.bp.blogspot.com/-BmY23t3I_...40/1C4TzAm.gif

Laatst gewijzigd door Gipsy : 23 december 2017 om 09:10.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be