Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2013, 11:54   #1
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard Federaal minister Sabine Laruelle (MR) stapt uit de politiek

Omdat Peter mij erop attent heeft gemaakt in een andere draad (waarvoor dank). Sabine Laruelle stapt uit de politiek. Laruelle is niet de eerste de beste. Ze was 1 van de belangrijkste kopstukken binnen de MR. Ze is al 10 jaar minister en wat meer is: in 2010 was ze ook de populairste vrouwelijke politicus in Wallonië.

Het vertrek van Laruelle zorgt voor een leemte bij de MR, dat nu op zoek mag gaan naar een nieuwe lijsttrekker voor de provincie Namen. Het is maar afwachten of die ook zoveel voorkeurstemmen zal halen als Laruelle.

Citaat:
Voila, bingo, groot nieuws. Een Belgische minister beslist om op jonge leeftijd een punt te zetten achter haar politieke loopbaan. Sabine Laruelle is pas 48 jaar oud en ziet er uit alsof ze klaar staat om de politiek binnen te stormen. De kaarten liggen anders: ze stapt er uit.

Ze wil haar leven veranderen en vertrekken voor ze bitter wordt. Niet lang geleden geraakte haar kabinetschef verwikkeld in een onverkwikkelijke zaak die hem de politieke kop kostte. Laruelle kwam daarmee stevig in botsing met haar voorzitter.

Laruelle werd in 2010 de populairste Waalse vrouwelijke politica met 32 389 voorkeurstemmen. Ze maakt al meer dan tien jaar, van 12 juli 2003, deel uit van de Belgische regering. Alleen Laurette Onkelinx en Didier Reynders kunnen bogen op een hogere anciënniteit als minister. Ze bezet(te) de portefeuille middenstand en landbouw (Verhofstadt II); landbouw en economie (Verhofstadt III); KMO’s en zelfstandigen, landbouw en wetenschapsbeleid (Leterme I, Van Rompuy en Leterme II) en middenstand (Di Rupo). Kortom, Laruelle trekt al een decennium mee aan de touwtjes van het land van op het hoogste niveau.

Missen zullen we haar echter niet. Niet omdat er iets mis zou zijn met Laruelle, wel omdat haast niemand in Vlaanderen in die ruim tien jaren zelfs maar een beetje op de hoogte is geraakt van het bestaan van deze Sabine. Laat in een Vlaamse stad op straat een foto van haar zien en wie haar herkent moet een Waalse toerist zijn of een politieke freak.

Tien jaar minister; immens populair aan die zijde van de taalgrens, totaal onbekend aan deze.

Daarmee is niet gezegd dat Laruelle onbekwaam zou zijn geweest. Wel dat dit België is.

Oh ja, voor de kwissen binnenkort: ze is lid van de liberale MR.
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/sa...t-met-politiek
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 12:13   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Ik kende Laruelle toch wel hoor. spreekt trouwens geen woord Nederlands.

Maar het is vooral het schandaal rond Tecteo, wat hier in Vlaanderen blijkbaar geen nieuws is, dat haar uitstap verklaart.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 12:35   #3
buitenlander
Schepen
 
Geregistreerd: 10 september 2013
Berichten: 468
Standaard

Die kan wel bij de franstalige sossen terecht. Die kunnen beter om met schandalen.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 12:37   #4
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Eén grote verwezenlijking van deze politica?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 12:40   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Eén grote verwezenlijking van deze politica?
Volgens Karel Van Eetvelt heeft ze veel gedaan voor de zelfstandigen en de KMO's.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 12:42   #6
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Volgens Karel Van Eetvelt heeft ze veel gedaan voor de zelfstandigen en de KMO's.
In dat geval is het een verlies.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:28   #7
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik kende Laruelle toch wel hoor. spreekt trouwens geen woord Nederlands.

Maar het is vooral het schandaal rond Tecteo, wat hier in Vlaanderen blijkbaar geen nieuws is, dat haar uitstap verklaart.
Dat jij haar kent, verbaast me niet. In het artikel staat dat politieke freaks in Vlaanderen haar wel kennen.

Dat schandaal had zo goed als geen nieuwswaarde in Vlaanderen, wel een beetje in Franstalig België.

Het feit dat Laruelle zo goed als onbekend is in Vlaanderen, toont ook aan dat Nederlandstalig en Franstalig België 2 verschillende democratieën zijn. Ze is namelijk namelijk niet de enige Franstalige minister die onbekend is in Vlaanderen. Labille en Chastel zijn andere voorbeelden.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:30   #8
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Volgens Karel Van Eetvelt heeft ze veel gedaan voor de zelfstandigen en de KMO's.
Vooral op niveau van pensioenen en kinderbijslag. Zij heeft een aantal verschillen met werklozen en wernemers weggewerkt.

Dit in alle stilte.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:34   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik kende Laruelle toch wel hoor. spreekt trouwens geen woord Nederlands.
Maar het is vooral het schandaal rond Tecteo, wat hier in Vlaanderen blijkbaar geen nieuws is, dat haar uitstap verklaart.
http://www.youtube.com/watch?v=I-KGW4A3DDc
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:37   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ik heb ze al live meegemaakt. Zelfs Di Rupo kent beter Nederlands. Ok, Onkelinckx is nog slechter.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:39   #11
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

De reden dat ze uit de politiek stapt is m.i. voornamelijk een interne MR aangelegenheid. Laruelle behoort immers tot de clan Reynders en er is immers reeds een aantal jaar een burgeroorlog aan de gang tussen Reynders en de Michelen. Laruelle liep dan ook via Tecteo collateral damage op en werpt nu de handdoek in de ring. Heeft waarschijnlijk reeds een dikbetaald postje in de privé op het oog of werd haar beloofd.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:39   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dat jij haar kent, verbaast me niet. In het artikel staat dat politieke freaks in Vlaanderen haar wel kennen.

Dat schandaal had zo goed als geen nieuwswaarde in Vlaanderen, wel een beetje in Franstalig België.

Het feit dat Laruelle zo goed als onbekend is in Vlaanderen, toont ook aan dat Nederlandstalig en Franstalig België 2 verschillende democratieën zijn. Ze is namelijk namelijk niet de enige Franstalige minister die onbekend is in Vlaanderen. Labille en Chastel zijn andere voorbeelden.
hela hela, wie noem jij hier een freak???

Het is meer dan een beetje nieuws geweest in Franstalig België hoor. Het stond dagen in de kranten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 13:47   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus Bekijk bericht
Dat heeft hier ook wel redelijk veel in de kranten gestaan (o.a. De Tijd) maar alleszins niet voldoende.
Maar gezien de regime pers daar niets kon mee winnen, hebben ze het vlug onder voetmat geveegd.
in feite niets te maken met regimepers hoor. Het heeft evenveel aandacht gekregen als gelijk welk nieuws uit het buitenland.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 14:10   #14
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hela hela, wie noem jij hier een freak???

Het is meer dan een beetje nieuws geweest in Franstalig België hoor. Het stond dagen in de kranten.
Die laatste zin is eigenlijk ook veelzeggend.

Het artikel van Doorbraak had het over politieke freaks in Vlaanderen en ja, ik beschouw mezelf wel als een politiek freak en ik denk niet dat je het als beledigend zou beschouwen mocht ik jou ook een politieke freak noemen.

Die laatste zin van dat artikel is trouwens ook heel herkenbaar. Een paar maanden geleden deed ik mee aan een quiz en een quizvraag ging over Laruelle. Mijn 4 teamgenoten hadden nog nooit van haar gehoord.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 14:30   #15
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Die laatste zin is eigenlijk ook veelzeggend.

Het artikel van Doorbraak had het over politieke freaks in Vlaanderen en ja, ik beschouw mezelf wel als een politiek freak en ik denk niet dat je het als beledigend zou beschouwen mocht ik jou ook een politieke freak noemen.

Die laatste zin van dat artikel is trouwens ook heel herkenbaar. Een paar maanden geleden deed ik mee aan een quiz en een quizvraag ging over Laruelle. Mijn 4 teamgenoten hadden nog nooit van haar gehoord.
Het is een bewuste strategie van de Vlaamse regime-media om geen ruchtbaarheid te geven aan Waalse of franstalige ministers. Hoeveel keer komen die in het nieuws? De enige, die nu wel in het nieuws komt is Di Rupo en dan vooral als belgicistisch boegbeeld. Af en toe wordt een franstalige minister, die wel wat Nederlands kent uitgenodigd op de VRT om er wat te spinnen in de richting van de traditionelen. Over hoe men in franstalig België aankijkt tegen bepaalde politieke, economische of ethische thema's verneemt men nooit iets. Editorialen, stellingnamen of opinies van vooraanstaande franstalige politici waarover de franstalige media berichten worden nooit besproken of becritiseerd in de nederlandstalige Belgische pers.
Vroeger was het de baron en de pastoor, die het volk arm en dom hielden, nu is het de regering en de Vlaamse media.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 14:47   #16
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Omdat Peter mij erop attent heeft gemaakt in een andere draad (waarvoor dank). Sabine Laruelle stapt uit de politiek. Laruelle is niet de eerste de beste. Ze was 1 van de belangrijkste kopstukken binnen de MR. Ze is al 10 jaar minister en wat meer is: in 2010 was ze ook de populairste vrouwelijke politicus in Wallonië.

Het vertrek van Laruelle zorgt voor een leemte bij de MR, dat nu op zoek mag gaan naar een nieuwe lijsttrekker voor de provincie Namen. Het is maar afwachten of die ook zoveel voorkeurstemmen zal halen als Laruelle.



http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/sa...t-met-politiek
Als ex zelfstandige is die mevr. me nooit opgevallen in de politiek.
Al zeker niet in het belang van de zelstandige.
Waarschijnlijk zal het wel zonder haar kunnen dan.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 15:10   #17
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Ik zou hier kunnen antwoorden met de titel van een ander draadje:

Als zelfs de oudste ratten het zinkende schip beginnen te verlaten...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 16:11   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik kende Laruelle toch wel hoor. spreekt trouwens geen woord Nederlands.

Maar het is vooral het schandaal rond Tecteo, wat hier in Vlaanderen blijkbaar geen nieuws is, dat haar uitstap verklaart.
Wat is dat van die Tecteo?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 17:06   #19
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb ze al live meegemaakt. Zelfs Di Rupo kent beter Nederlands. Ok, Onkelinckx is nog slechter.
Mmmh, op deze video is haar Nederlands toch niet zo slecht voor "iemand die geen woord Nederlands spreekt", hé...
Nu, eerlijk is eerlijk, ik heb nooit geen Nederlands tegen haar gesproken.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 17:11   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is dat van die Tecteo?
Een communale die met belastingsgeld een mediabedrijf koopt.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be