Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2021, 17:51   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard Oost-Vlaamse poldermiserie

Minister Demir heeft uit de ge-erfde schuif met onafgewerkte slordigheden en miserie van haar voorgangers alweer een nieuw mapje mogen opduiken.

Dankzij de aanhoudende aktie van toch minstens een wakkere burger is een plan om in de regio waar de Durme in de Schelde stroomt massal water weg te pompen om aldus een soort overstromingszone te creeren geblokkeerd.

De minister moest na studie(iets wat haar voorgangers eigenlijk al jaren geleden dienden gedaan te hebben ) constateren dat het ganse gedoe,deel uitmakend van het "Sigma-plan",op juridisch en technisch los zand gebouwd is...

Het is terug gegeven aan de Oost-Vlaamse gouverneur die het nu maar moet.....kweet niet wat.

https://www.brusselstimes.com/news/b...n-polder-area/

Overigens lijkt dat ganse dossier een mooi voorbeeld wat overbevolking en slechte ruimtelijke ordening teweegbrengen.We zouden nu de laatste overblijvende enigszins MOOIE gebieden effectief moeten vernietigen (onder water zetten) om ....godbetert.....het beekje genaamd de Schelde te beletten af en toe eens haar ganse stroombedding in te nemen.Want op de meeste plaatsen woont de babyboom ondertussen IN die bedding....

(recent heeft een ander riviertje,de Maas,eens afgebakend waar haar stroomgebied eventueel wel kan liggen....)

Zoals geveresd heeft de huidige Minster ,in tegenstelling tot haar illustere voorgangers,eigenlijk amper tyijd om met de koeien en de zwijnen bezig te zijn.Op een dag moet IEMAND toch eens de SERIEUZE dossiers aanpakken...

Laatst gewijzigd door kelt : 21 juli 2021 om 17:53.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 18:43   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Minister Demir heeft uit de ge-erfde schuif met onafgewerkte slordigheden en miserie van haar voorgangers alweer een nieuw mapje mogen opduiken.

Dankzij de aanhoudende aktie van toch minstens een wakkere burger is een plan om in de regio waar de Durme in de Schelde stroomt massal water weg te pompen om aldus een soort overstromingszone te creeren geblokkeerd.
(...)
Toevallig ken ik die omgeving heel goed.
Kan je verduidelijken wat je bedoelt met "water wegpompen"? Welk water? Waar? Waar naartoe?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 20:57   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Als ik het goed begrijp zou men op bepaalde lokaties het grondwater in de laaggelegen gebieden naast de rivier zo laag mogelijk houden (wegpompen...in de rivier zeker?) met de bedoeling dat deze "polders" dan een veel hogere waterabsorbtiecapaciteit zouden verkrijgen...(ik vrees eerder om "inklinking" ,maar wie ben ik hé??)

Mooi voorbeeld van de tegenstrijdige wensen om het grondwaterpeil om allerlei milieu- en zelfs landbouweconomische redenen zo HOOG mogelijk te houden maar om waterbouwkundige redenen (het Sigma-plan) zo LAAG mogelijk...

Maar de Minister moet die (eenzame-) aktievoerder gelijk geven,met het dossier zoals het voorlag kan niet gewerkt worden ...


DIT is ook het dilemma waar ongeveer gans Vlaanderen voor staat.Er is zoveel van ons oppervlak "weggemorst" dat we zonder "ruimte" gevallen zijn en nu van hetzelfde stuk grond twee diametraal tegenovergestelde dingen verlangen....

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juli 2021 om 20:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2021, 08:27   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Ik denk dat ze simpelweg de lager gelegen gebieden als natuurlijke wachtbekkens terug in voege willen brengen.
Nu, als je iets wilt aanbrengen, maar je weet er niet het fijne van, ja dan weten wij ook niet fatsoenlijk te antwoorden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2021, 08:48   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat ze simpelweg de lager gelegen gebieden als natuurlijke wachtbekkens terug in voege willen brengen.
Nu, als je iets wilt aanbrengen, maar je weet er niet het fijne van, ja dan weten wij ook niet fatsoenlijk te antwoorden.
Gelukkig is er de (goed uitgebouwde!) website van het sigmaplan waaruit al veel gepuurd kan worden....

En ja,ook de publicatie "brusselstimes",waarvan het al niet de eerste keer is dat ik opmerk dat dit eigenlijk best een goeie gratis "internetgazet" is met betrekking op Belgie.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2021, 12:00   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Gelukkig is er de (goed uitgebouwde!) website van het sigmaplan waaruit al veel gepuurd kan worden....

En ja,ook de publicatie "brusselstimes",waarvan het al niet de eerste keer is dat ik opmerk dat dit eigenlijk best een goeie gratis "internetgazet" is met betrekking op Belgie.
Ik vermoed dat je naar publicaties zoals vb dit https://www.sigmaplan.be/uploads/201...li-2019-lr.pdf verwijst?

Ik kan dat goed herkennen.

Het enige wat ik mis in de uitleg dat is dat de Durme, tenminste het laatste deel ervan, eigenlijk geen rivier meer is. Ergens tussen Waasmunster en Lokeren wordt de rivier afgedamd en het water voor iets anders gebruikt, weggepompt of zo, ik weet niet goed wat, om Lokeren te beschermen tegen een mogelijke overstroming.
Tussen dat punt en de monding vloeit het Scheldewater bij elk hoog tij de Durme in, en bij elk laag tij er weer uit. Bij elk hoog tij staat het water een tijd stil en kan alle slib netjes bezinken. En dat is wat je ziet bij laag water: volledig dichtgeslibd.
Dus als je de Durme en bepaalde gebieden rond de Durme wil gebruiken als waterbuffer zal je ook iets moeten doen aan dat dichtslibben.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be