Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2008, 21:22   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Gevaarlijke honden

Gevaarlijke honden

Bron; ergens in de krant een paar dagen geleden

Voortaan zal men niet meer uitgaan van bepaalde rassen als zijnde een gevaarlijke “soort” hond, maar van het totaal aantal hondenbeten per hondenras.
Nu ja oké; effe mee denken vind ik dus.

In België zijn de hondenrassen in aantal volgens de gangbare populariteit van rassen meestal.
Dus op bepaalde periode’s zie je veel pekineesjes of op andere periode veel jack russels of de nu in opmars zijnde chihuahua (past bijna in uw vestzak)
Grote honden zijn op hun retour momenteel, maar dat kan volgens de mode weer terug komen natuurlijk.

Goed daarmee rekening houdende,
Citaat:
tellen we het aantal hondenbeten per soort per jaar. Die met de meeste hondenbeten zullen voortaan als de gevaarlijkste “rassen” gekenmerkt worden.
De burgemeester kan naar aanleiding daarvan bepaalde rassen ‘weren” in zijn gemeente.
Wat is daar nu mis aan?
Volgens mij zo een beetje alles bij elkander.

Een beet van een kleine nijdigaard zal allicht wel pijn doen, maar toch heel wat minder gevaarlijk dan bv een doorsnee beet van een pitbull. Ook al is die pitbull verder waarschijnlijk een lieverdje in huis. Maar als hij bijt, dan bijt hij door. Wat we toch niet kunnen zeggen van een klein mormel die niet eens door uw broekspijp geraakt.

Dus op zulke basis vergelijkingen maken en besluiten welke voortaan de “gevaarlijkste zijn” lijkt me nogal van de pot gerukt.

En wat vind u daar van?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 maart 2008 om 21:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:31   #2
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Seffens komt er iemand vertellen dat het houden van honden moet verboden worden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:34   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Seffens komt er iemand vertellen dat het houden van honden moet verboden worden...
idd, ze willen nu al een examen voor het baasje. Of is het al zo?

Uiteindelijk één pot rotzooi aan het worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:41   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Och die politiekers durven tegenwoordig geen beslissingen meer nemen.

Mijn mening is: als de burgemeester verneemt dat er een gevaarlijke hond zou zijn, dan kan hij toch een sosiaal assistent en/of de polies de zaken eens na laten kijken. En als die hond dan bestempeld wordt als "gevaarlijk voor de andere mensen", dan moet die maar onmiddellijk afgemaakt worden.
Daarvoor zijn, volgens mij, al die statistieken en al die administratie van aantal beten bijhouden, met rassen en kruisingen, straathonden en wat weet ik, helemaal niet nodig.
(en waarbij "gevaarlijk voor de andere mensen" rekening houdt met het gedrag van het baasje: een iets minder gevaarlijke hond die reeds tweemaal ontsnapte omdat baasje een klojo is, mag van mij gerust zijn laatste verwittiging krijgen: derde maal betrapt is korte metten: een kogel van een politierevolver zal toch niet zoveel kosten, en oom agent moet toch ook af en toe een schietoefening doen)

En voor jou kleine pekineesje: als die iemand bijt, zal het al straf moeten zijn dat zoiets ter ore komt van de polies. Verondersteld dan toch dat je bij de polies niet gaan kunnen afkomen met een wondje van één vierkante mm, waaruit één druppel bloed vloeide, en dat met de tijd van de verplaatsing naar de flikken reeds bijna geheeld is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 21:45   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het gaat hem idd over het aantal "geregistreerde bijt ongevallen".
Dus van die kleintjes zullen er allicht minder aangiften zijn.

Maar langs de andere kant kan men op basis van die gegevens nu de kleine pekinees als een gevaarlijk ras weren en verbieden, en een pitbull als lieverdje wel houden.

Dus juist kan het nooit worden op die manier.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 maart 2008 om 21:46.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 08:08   #6
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Het statuut van gevaarlijke hond moet men verdienen...

Elke dag...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 12:46   #7
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

En wat vind u daar van?
dat de verantwoordelijkheid voor ongelukken meestal bij de baasjes ligt en niet bij de honden.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 31 maart 2008 om 12:46.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 12:53   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ik zie hoe sommigen hun honden als "wapen" gebruiken of als verdedeging op straat....

Baasjes aanpakken, niet de dieren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:02   #9
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Aha, volgens die maatstaf zal binnen de kortste keren de labrador en golden retriever verboden worden .

Wat een bullshit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Tuurlijk, de B.U.B. is de spreekbuis van het volk. Alleen weten ze het zelf nog niet.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:22   #10
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Het idee van examen te doen voor een hond is misschien nog niet zo slecht, het zal er sterk vanaf hangen wat zoal gevraagd is natuurlijk.

Rassen verbieden op basis van zo'n statistiek is natuurlijk niet echt slim. De onbekendere rassen gaan dus nooit veboden worden ook al blijken ze gevaarlijker te zijn dan de huidige gevaarlijke rassen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 19:00   #11
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard

Ik ga klacht neerleggen bij de dierenbescherming en honden-cgkr.Er bestaan geen rassen
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 09:53   #12
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Allemaal de schuld van het trailer trash die een hond houden om toch èrgens de baas over te zijn. Ze miskweken die beesten en dan gaan ze bijten.

Mijn oplossing: twee keer een incident met een hond? Verbod voor het baasje.
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 10:10   #13
De grijze
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 1
Standaard Gevaarlijke honden

Ikzelf ben een, gelukkige, bezitter van een weekendhuisje in Gent, De Volkstuinen van Gent-Assels. Het is zalig als je die, jonge, gezinnetjes daar ziet lopen en spelen met hun kleine, en grote, kinderen. Enkele eigenaars hebben echter het leuke idee gehad om daar, op hun eigen domeintje, een hond te laten rondlopen, een Staffordshire. Ook is er eentje die er een rotweiler (ik weet niet of ik die naam correct schrijf!) op na houdt. De kindjes die er rondlopen wordt aangeraden om een omweggetje te maken rond die huisjes want die honden lijken zeer gevaarlijk te zijn. Is dit echt de bedoeling daarvan?
Moeten de ouders en hun kindjes nu echt gaan opletten waar ze rondlopen? Kan er geen regeling getroffen worden dat, gevaarlijke, honden verboden worden in bepaalde zones? Moeten we nu echt wachten tot er iets ernstig voorvalt vooraleer de overheid ingrijpt,?
De grijze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 10:18   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De grijze Bekijk bericht
Ikzelf ben een, gelukkige, bezitter van een weekendhuisje in Gent, De Volkstuinen van Gent-Assels. Het is zalig als je die, jonge, gezinnetjes daar ziet lopen en spelen met hun kleine, en grote, kinderen. Enkele eigenaars hebben echter het leuke idee gehad om daar, op hun eigen domeintje, een hond te laten rondlopen, een Staffordshire. Ook is er eentje die er een rotweiler (ik weet niet of ik die naam correct schrijf!) op na houdt. De kindjes die er rondlopen wordt aangeraden om een omweggetje te maken rond die huisjes want die honden lijken zeer gevaarlijk te zijn. Is dit echt de bedoeling daarvan?
Moeten de ouders en hun kindjes nu echt gaan opletten waar ze rondlopen? Kan er geen regeling getroffen worden dat, gevaarlijke, honden verboden worden in bepaalde zones? Moeten we nu echt wachten tot er iets ernstig voorvalt vooraleer de overheid ingrijpt,?
Er bestaan geen gevaarlijke honden; alleen gevaarlijke baasjes.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 10:46   #15
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik zie hoe sommigen hun honden als "wapen" gebruiken of als verdedeging op straat....

Baasjes aanpakken, niet de dieren.
Volledig akkoord,

Veel mensen kopen een grote gevaarlijke hond om te imponeren op straat en vaak ook als afschrikmiddel om andere mensen wat bang te maken. Meestal zijn het de baasjes zelf die zo'n hond kopen uit frustratie en vergelding. Ze kicken op de macht als ze gaan wandelen en als ze zien dat mensen er niet gerust in zijn als ze voorbijgangers tegenkomen.
__________________
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same!
David Icke

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 10 augustus 2009 om 10:47.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 11:03   #16
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Die honden dat ze gevaarlijk noemen he...
£Als die goed opgevoed worden he, zijn dat de beste honden dat ge kunt hebben.
Maar eenmaal ze voor hun roedel in de verdediging gaan, kan je er nog wel eens van verschieten hoe ze van lief zo snel in die agri "huid" kunnen springen.

Zowiezo moete toch steeds oppassen met die honden, ik heb er zelf zo eentje.
Maar heb daar het liefste beest aan en ze is enorm voorzichtig bij ons kindje.
En de hond was dan eerst he, dus je zou denken die wordt jaloers. Niets van gemerkt.

Ik heb daar het trouwste beest aan, maar ik geef haar ook hare loop en regelmaat in't leven. Ge moet ze wel onderhouden, met bezig zijn en niet laten verwateren, constant door speelser wijze laten zien dat gij baas zijt.
En ge hebt u een trouwste gezel
__________________
Onder invloed van de duivel.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 10 augustus 2009 om 11:04.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 11:11   #17
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Die honden dat ze gevaarlijk noemen he...
£Als die goed opgevoed worden he, zijn dat de beste honden dat ge kunt hebben.
Maar eenmaal ze voor hun roedel in de verdediging gaan, kan je er nog wel eens van verschieten hoe ze van lief zo snel in die agri "huid" kunnen springen.

Zowiezo moete toch steeds oppassen met die honden, ik heb er zelf zo eentje.
Maar heb daar het liefste beest aan en ze is enorm voorzichtig bij ons kindje.
En de hond was dan eerst he, dus je zou denken die wordt jaloers. Niets van gemerkt.

Ik heb daar het trouwste beest aan, maar ik geef haar ook hare loop en regelmaat in't leven. Ge moet ze wel onderhouden, met bezig zijn en niet laten verwateren, constant door speelser wijze laten zien dat gij baas zijt.
En ge hebt u een trouwste gezel
Veel mensen geven hun hond te weinig beweging en aandacht en dan krijg je een gefrustreerd dier, dat zich op een dag wel eens tegen je kan keren. Maar goed, een hond hoe betrouwbaar ook moet je altijd mee opletten. Zeker in het bijzijn van kinderen. Het ligt daarom niet altijd aan de hond dat die bijt, maar vaak aan de kinderen zelf die de hond hebben pijn gedaan of zo. In de meeste gevallen krijgt de hond dan de schuld en moet die weg naar het asiel of wordt die afgemaakt.
__________________
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same!
David Icke
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 11:20   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dat de verantwoordelijkheid voor ongelukken meestal bij de baasjes ligt en niet bij de honden.
De baasjes of diegene die de hond verkeerd benadert.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 11:27   #19
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Ja ge moet inderdaad constant naar dat beest zien he.
Enfin, constant... Als de kleine slaapt, dan let ik daar uiteraard minder op.

Moet nu wel zeggen dat die hond wel wat kan verdragen en gelukkig maar. Ge kunt gelukkig in haar voederbak komen zonder dat ze opkijkt. Ge kunt in haar mand, ze eist niets op als van haar, tegenover mensen.
Ze laat zich storen bij het slapen, kortom... heel onderdanig beestje naartoe de roedel.

Enige probleem,, ze likte in het gezicht van mijn dochter en kan al is door te kwispelen de kleine hinderen. We hebben dat dan afgeleerd met commando "niet in't gezichtje". Maar nu lekt ze aan haar armen en voeten lol.

Zijn daar altijd snel bij, duurt nooit langer dan halve seconde. Zowiezo leiband ik ze niet binnen. Ze loopt vrij rond en passeert het kindje regelmatig, ze laat haar speelgoed met rust en is blij van haar aanwezigheid.

Zowiezo heeft dat beest nog haar eigen karakter en is een ongeleid projectiel als ze losschiet met haar jachtinstinct aangewakkerd. Ze slaagt genadeloos toe op vogels, honden die niet onderdanig zijn, katten, konijnen, .... Vaneigens laat ik mijn hond niet losschieten lol. Wat ze in de tuin pakt is helaas te laat.

Maar naar kinderen, kinderbuggy's, mensen, rolstoels, fietsen, auto's, brommers, ... doet ze helemaal niets tijdens de wandeling.

Toen ze puppy was zijn we veel naar kinderspeeltuinen geweest, en hadden nog niet eens zelf een kind. Toen kon ze nog los lopen Amai toen ze pup was, ... heb die ene keer laten zien wie baas, die had nix nodig en luisterde op het minste dat ik riep.
Nu drie jaar later is, heeft ze toch haar karakter redelijk gevormd... en ze is een jachthond, kan het er niet uitkrijgen. Als ze iets ziet in de tuin, ze vliegt erop af. Maarja, dat moet je niet afschuiven op het ras he... dit ras slaagt gewoon wat harder toe...

Als ze ooit deze honden verbieden, ... hoop ik oprecht dat ze honden die voor het verbod zijn aangeschaft met rust laten met een eventuele screening.
Want aan dees beest heb ik echt het beste beest dat er is. Dat is zeker geen vechthond of een agressieve hond, dat is mijn beste vriend.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 13:16   #20
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De grijze Bekijk bericht
Ikzelf ben een, gelukkige, bezitter van een weekendhuisje in Gent, De Volkstuinen van Gent-Assels. Het is zalig als je die, jonge, gezinnetjes daar ziet lopen en spelen met hun kleine, en grote, kinderen. Enkele eigenaars hebben echter het leuke idee gehad om daar, op hun eigen domeintje, een hond te laten rondlopen, een Staffordshire. Ook is er eentje die er een rotweiler (ik weet niet of ik die naam correct schrijf!) op na houdt. De kindjes die er rondlopen wordt aangeraden om een omweggetje te maken rond die huisjes want die honden lijken zeer gevaarlijk te zijn. Is dit echt de bedoeling daarvan?
Moeten de ouders en hun kindjes nu echt gaan opletten waar ze rondlopen? Kan er geen regeling getroffen worden dat, gevaarlijke, honden verboden worden in bepaalde zones? Moeten we nu echt wachten tot er iets ernstig voorvalt vooraleer de overheid ingrijpt,?
Definieer gevaarlijke honden? De meeste honden, die goed zijn afgericht dan wel opgevoed, zijn in principe niet gevaarlijk mits men ook weet hoe er mee om te gaan, dit wil onder andere zeggen dat de hond zich niet bedreigd moet voelen. Sterker de meeste honden laten zelfs heel veel toe van kinderen, maar ook die hebben grenzen en dan is het oppassen. Kortom het is toch meestal echt een fabeltje dat een hond het erf afrent om iets te bijten, dan moet dat er ten eerste al nauwelijks sprake zijn van opvoeding en ten tweede er karakterologisch al in zitten. Het is dan meestal eerder nieuwsgierigheid of speelsheid, maar let wel op de signalen die een hond afgeeft.Toch blijft het bij vreemde honden altijd wel verstandig om op te passen en ze voorzichtig te benaderen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 10 augustus 2009 om 13:19.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be