Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2021, 08:27   #21
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De windows 98 SE versie vond ik destijds nog de beste, of toch de meest stabiele.
De Millenium versie heb ik efkes gebruikt, niet voor lang. Het was wel handig om de cd bij de hand te hebben voor eventuele drivers.
Zat daar toen géén 'foutje' in bij het defragmenteren wat op 10% bleef hangen?

Simpel om dat op te lossen was, je 'pikte' gewoon het defragmentatie gedoe uit Win98 en hevelde die over naar Win98SE.

Op huidig ogenblik is defragmentatie van wat dan ook passé.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 08:37   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Mijn PC draait nog altijd op Windows 7, zal ooit wel eens overstappen naar Windows 20 of zoiets
Dus ook wat betreft besturingssoftware voor computers blijft u in het verleden hangen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 08:39   #23
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik test graag OS'n is al meer dan 25 jaar een hobby.

er zijn een paar uitzonderingen voor die regel, van XP naar 7 bvb, er zitten altijd wel wat schoonheidsfoutjes in, maar zo erg als met Millenium hoop ik dat het nooit meer wordt.

Dat heb ik zelf nooit op mijn machine gezet, maar ik heb ze wel in de natuur tegen gekomen , pure horror.


en dan windows 95, IRQ problemen, man wat heb ik daar zever mee gehad,
een handscanner doen marcheren in een pc waar tegelijk een ethernetcard, en interne modem in stak. Als iemand de mensheid vooruit geholpen heeft dan is het de uitvinder van de USB connectie
Qubes en Whonix en Tails ook gedaan?

Qubes van de hand van Joanna Rutkowska die haar medewerking gestopt is.

Beveiligingsexpert Joanna Rutkowska verlaat Qubes OS

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 08:40   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zat daar toen géén 'foutje' in bij het defragmenteren wat op 10% bleef hangen?

Simpel om dat op te lossen was, je 'pikte' gewoon het defragmentatie gedoe uit Win98 en hevelde die over naar Win98SE.

Op huidig ogenblik is defragmentatie van wat dan ook passé.
In de 98 versie had je vrij frequent een "blue screen". Met de 98SE was dat al veel minder.
Ik herinner mij dat gebruikers van de 98 versie begonnen terug te grijpen naar de 95 versie.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 09:09   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 10:51   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Qubes en Whonix en Tails ook gedaan?

Qubes van de hand van Joanna Rutkowska die haar medewerking gestopt is.

Beveiligingsexpert Joanna Rutkowska verlaat Qubes OS

Tails had ik al van gehoord, maar dat Qubes nog niet, nu ja er zijn zoveel varianten beschikbaar. Momenteel heb ik Fedora draaien, maar die Qubes, ik zal dat eens uitproberen op een vm.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 10:52   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In de 98 versie had je vrij frequent een "blue screen". Met de 98SE was dat al veel minder.
Ik herinner mij dat gebruikers van de 98 versie begonnen terug te grijpen naar de 95 versie.
Ik denk dat ik toen op NT workstation ben overgegaan, Heb ook nog NT 4.0 gedraaid als desktop OS.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 11:19   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik denk dat ik toen op NT workstation ben overgegaan, Heb ook nog NT 4.0 gedraaid als desktop OS.
NT 4 heb ik nooit geïnstalleerd, wel efkes Windows 2000 (Win2k). Met de nadruk op efkes want wegens niet gemaakt voor een particulier met een eenvoudige pc.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 11:30   #29
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dus Linux dan maar?


Off-line: Windows XP waarop ik zowat alle programma's met technische insteek draai die ik regelmatig - (hobby) - gebruik.
Via cloud werken- (via tijdelijk toegankelijke software ... huren dus .. ) is niet aan mij besteed.

On-line: Linux Ubuntu waarop ik ook alle andere open source software draai.
LibreOffice / Firefox / enz...

De laatste 10 jaar enkel centen uitgegeven aan hardware. Tweedehands Acer Aspire 9410 laptops.

Ik heb zo het idee dat de software enkel wordt aangedikt met extra's waar geen mens wat mee aanvangt. Men noemt dat dan 'vernieuwen'.

Is er hier iemand die met een recente spreadsheet dingen uitvoert die met een 10 jaar oude spreadsheet niet zou lukken?
Is er hier iemand die met een 10 jaar oude digitale oscilloscoop andere dingen meet dat met een recent exemplaar?

De centen moeten uit de zakken van de burger gehaald worden en daarom wordt 'vooruitgang' aangeprezen.

Windows 11 ...
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 14:15   #30
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Allemaal goed en wel als dat om een paar pc'kes thuis gaat.
Ik heb hier vanalles draaien en draaiend gehad.
Als ge er duizenden moet onderhouden wordt dat toch allemaal wa anders.
DaaS en Saas (Desktop/Software as a Service) zijn dan in veel gevallen echt wel superoplossingen.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 15:13   #31
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Tails had ik al van gehoord, maar dat Qubes nog niet, nu ja er zijn zoveel varianten beschikbaar. Momenteel heb ik Fedora draaien, maar die Qubes, ik zal dat eens uitproberen op een vm.
Tails was het OS waar éne zekere Snowden zijn werk met gedaan had.

p.s.

Algemeen: Gaat u niet te snel over naar de één of andere download van Win11 want op het ogenblik zijn er kwalijke versies in de omloop naar het schijnt: Fake Windows 11 installers now used to infect you with malware

Even afwachten wat MSoft daar zelf over te vertellen heeft.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 24 juli 2021 om 15:15.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 15:18   #32
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allemaal goed en wel als dat om een paar pc'kes thuis gaat.
Ik heb hier vanalles draaien en draaiend gehad.
Als ge er duizenden moet onderhouden wordt dat toch allemaal wa anders.
DaaS en Saas (Desktop/Software as a Service) zijn dan in veel gevallen echt wel superoplossingen.
Wat ik schrijf of schreef is gezien uit het oogpunt van een thuisgebruiker die géén IT kennis heeft en door wat zelfstudie en rommelen best zijn weggetje kan vinden.

Voor bedrijven waar een massa pc's draaien ligt dit alles waarschijnlijk even anders.

Maar hebben die daar géén goed betaalde mensen voor, om dat alles te onderhouden, in goede banen te leiden?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 24 juli 2021 om 15:19.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2021, 09:24   #33
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Qubes en Whonix en Tails ook gedaan?

Qubes van de hand van Joanna Rutkowska die haar medewerking gestopt is.

Beveiligingsexpert Joanna Rutkowska verlaat Qubes OS

Beveiligingsexperten kunnen niet meer op tegen zero-day.
Verloren energie & verloren geld.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2021, 10:23   #34
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

zero-day?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2021, 10:46   #35
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
zero-day?
Malwareschrijvers die 'handig' gebruik maken van bepaalde 'gaten' in software en zo de héle boel overhoop kunnen zetten in de meeste gevallen voor eigen geldgewin bij het aanbieden van een mogelijke een mogelijke oplossing of was dat ransomware?

p.s. ter info ...

Security 101: Zero-Day Vulnerabilities and Exploits
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 25 juli 2021 om 10:48.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2021, 17:39   #36
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Malwareschrijvers die 'handig' gebruik maken van bepaalde 'gaten' in software en zo de héle boel overhoop kunnen zetten in de meeste gevallen voor eigen geldgewin bij het aanbieden van een mogelijke een mogelijke oplossing of was dat ransomware?

p.s. ter info ...

Security 101: Zero-Day Vulnerabilities and Exploits
What Is a Zero-Day Threat & How to Stay Protected Against It in 2021?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2021, 19:45   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wat ik schrijf of schreef is gezien uit het oogpunt van een thuisgebruiker die géén IT kennis heeft en door wat zelfstudie en rommelen best zijn weggetje kan vinden.

Voor bedrijven waar een massa pc's draaien ligt dit alles waarschijnlijk even anders.

Maar hebben die daar géén goed betaalde mensen voor, om dat alles te onderhouden, in goede banen te leiden?
De meeste bedrijven en organisaties gebruiken Windows met MS Office als de klassieke tools.
De gebruikers hebben hoogstwaarschijnlijk thuis een pc staan met een gekraakte versie van MS Office.
Het voordeel voor het bedrijf is dat het niet meer moet investeren in opleiding.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 06:18   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Off-line: Windows XP waarop ik zowat alle programma's met technische insteek draai die ik regelmatig - (hobby) - gebruik.
Via cloud werken- (via tijdelijk toegankelijke software ... huren dus .. ) is niet aan mij besteed.

On-line: Linux Ubuntu waarop ik ook alle andere open source software draai.
LibreOffice / Firefox / enz...

De laatste 10 jaar enkel centen uitgegeven aan hardware. Tweedehands Acer Aspire 9410 laptops.

Ik heb zo het idee dat de software enkel wordt aangedikt met extra's waar geen mens wat mee aanvangt. Men noemt dat dan 'vernieuwen'.

Is er hier iemand die met een recente spreadsheet dingen uitvoert die met een 10 jaar oude spreadsheet niet zou lukken?
Is er hier iemand die met een 10 jaar oude digitale oscilloscoop andere dingen meet dat met een recent exemplaar?

De centen moeten uit de zakken van de burger gehaald worden en daarom wordt 'vooruitgang' aangeprezen.

Windows 11 ...
Je hebt gelijk , maar het zijn vaak "security" updates, eigenlijk patchen ze gewoon de gaten die ze vergeten zijn of opzettelijk hebben laten zitten maar zijn uitgekomen.

Maar als je een volledig digitale treinbaan hebt staan die runt op een Commodore 128 zou ik daar ook afblijven.

Een jaar of 5 nog een draaibank tegen gekomen die op Win 2K workstation draaide, ja een draaibank vervangen om uwe software te kunnen updaten ,... Kostelijke zaak.

Een of ander Labo toestel met windows95 ben ik ook nog wel eens tegengekomen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 06:19   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Tails was het OS waar éne zekere Snowden zijn werk met gedaan had.

p.s.

Algemeen: Gaat u niet te snel over naar de één of andere download van Win11 want op het ogenblik zijn er kwalijke versies in de omloop naar het schijnt: Fake Windows 11 installers now used to infect you with malware

Even afwachten wat MSoft daar zelf over te vertellen heeft.
oh nee maar windows11 dat is voor het moment een no go hoor, laat ze eerst maar een jaar beta's uitbrengen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2021, 06:21   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Allemaal goed en wel als dat om een paar pc'kes thuis gaat.
Ik heb hier vanalles draaien en draaiend gehad.
Als ge er duizenden moet onderhouden wordt dat toch allemaal wa anders.
DaaS en Saas (Desktop/Software as a Service) zijn dan in veel gevallen echt wel superoplossingen.
Ja we gaan daar ook meer en meer naartoe, al leuke experimentjes mee gedaan , maar wij hebben nogal stevige eisen aan de desktops (heel specifieke grafische) En dan moeten je servers of VM's ook meekunnen en die zijn nogal kostelijk om ze momenteel in de wolk te steken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be