Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2015, 20:41   #581
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De vertoningen gisteren in het parlement en het GEZAAG op de radio,al twee dagen lang ,over die "taks op alleenstaanden" ,het zijn de symptomen van het oneervolle einde van de zonnepanelenrage in Vlaanderen...

Nu is het gewoon waarnemen hoe geleidelijk aan dergelijke panelen defect raken en weggenomen worden,hoe PV installaties verwijderd worden uit woningen,zodat het dak weer in zijn oorspronkelijke staat kan hersteld worden,en hoe dit onzalig decenium van gekte afgesloten wordt en de boeken dicht gaan....
Er is intussen al een oplossing opgedoken : powerwall van Tesla en een fuel cell van 1500 W werkend op aardgas... Net is niet meer nodig Yippieyayee mf's.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2015, 08:38   #582
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Er is intussen al een oplossing opgedoken : powerwall van Tesla en een fuel cell van 1500 W werkend op aardgas... Net is niet meer nodig Yippieyayee mf's.
Mja, is dat geen investeringetje van zowat 20 000 Euro?
Daarmee betaal ik ruim 60 jaar elektriciteit via het net.

En die batterijen van Tesla zijn ook al heel veel van hun pluimen verloren.
Niemand weet hoe goed die nog werken na 10 jaar gebruik.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2015, 17:38   #583
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Mja, is dat geen investeringetje van zowat 20 000 Euro?
Daarmee betaal ik ruim 60 jaar elektriciteit via het net.

En die batterijen van Tesla zijn ook al heel veel van hun pluimen verloren.
Niemand weet hoe goed die nog werken na 10 jaar gebruik.
Alles in perspectief plaatsen. Die fuel cell wordt met onderhoudscontract geleverd en heeft een opbrengst van zo maar eventjes 13000 kWh aan electriciteit en nog zo'n 5000 kWh aan restwarmte. Je zou in dat opzicht perfect electrisch kunnen gaan rijden en nog genoeg stroom overhouden om je huis te voorzien. En dan wordt het gas aan een rendement van ca. 85% omgezet in bruikbare energie.

En wat betreft Tesla, 3600 € voor 10 kWh zou de beginprijs zijn. Maar er zijn naar verluidt zo'n 200.000 geïnteresseerden . En de batterijen komen met inruilgarantie.
Aan de andere kant, met AGM batterijen is ook al wat te bereiken.



Minstens het overwegen waard.
Ik moet er zelfs nog geen winst op hebben. Gewoon break even en van die belastingen af zijn is al genoeg.

Ik denk dat ze iets in gang gezet hebben waar ze beter vanaf gebleven waren. Ik voorspel je dat de overblijvenden die stroom van het net moeten pakken, heel hoge rekeningen gaan mogen betalen.

En weet je wat het leuke is, die gsc's moeten ze blijven betalen want er staat nergens in mijn 'contract' dat ik verplicht ben om een aansluiting te hebben.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 23 oktober 2015 om 18:00.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2016, 21:06   #584
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.876
Standaard Abengoa staat op omvallen...

http://www.nytimes.com/2016/03/18/bu...reckoning.html

Sommige firmas zijn zo groot en belangrijk dat het gewone publiek die niet kent.(als je voor een heel groot gebouw staat kun je er als het ware niks meer van zien)

De Spaanse firma Abengoa,wereldwijd actief in relatie met zonne-energiecentrales,24000 werknemers(!!!) is hard getroffen door de lage energieprijzen en de dalende subsidies voor "groene energie" overal...

De snelle expansie het laatste decennium heeft de firma met een enorme schuldenberg opgezadeld,en blijkbaar vallen de inkomsten al geruime tijd nogal tegen.Aandeelhouders en schuldeisers zijn ongedurig geworden.

Dit is een soort Electrawinds verhaal (remember? anyone?) maar dan op wereldschaal aan het worden.

De firma ondervindt nu ook waarom concurrerende firma's uit de zgn "grijze" energiesector al vele decennia niet alleen met electriciteitsopwekking bezig zijn maar zowat allemaal serieuze nevenactiviteiten ontwikkeld hebben.Wie lang wil leven MOET dat doen...

Noot: Voordat Abengoa "groen" werd,was het een behoorlijk presterende speler op het gebied van electriciteits-infrastructuur..De firma bestond al van in 1941 en is nu in haar voortbestaan bedreigt door die "nieuwlichterij" van de jaren negentig.....

Laatst gewijzigd door kelt : 18 maart 2016 om 21:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2016, 06:37   #585
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Mja, is dat geen investeringetje van zowat 20 000 Euro?
Daarmee betaal ik ruim 60 jaar elektriciteit via het net.

En die batterijen van Tesla zijn ook al heel veel van hun pluimen verloren.
Niemand weet hoe goed die nog werken na 10 jaar gebruik.
Op Kanaal-Z nieuws van 16/03 was er een item hieromtrent.
De kost bedraagt inmiddels nog zowat 9000€.Er moet ook toegegeven worden dat het een MOOI ding is,zo een Tesla pack.

Economisch is het inderdaad een nutteloze investering,Minister Turtelboom maakte in de nieuwsbijdrage al perfect duidelijk dat "gezien de lessen uit het recente verleden" er geen subsidie hiervoor verwacht moet worden.De markt moet maar spelen.

En inderdaad,het heikele punt van de praktische levensduur van dergelijke cellen werd zelfs niet aangeraakt.....

In tegenstelling tot de goeie oude loodzuur-accu(minstens 80% perfect recycleerbaar lood en -loodpasta,goed te behandelen zwavelzuuroplossing en wat plastic van types die veelal nog in een "lower grade" toepassing kunnen dienen) bezitten cellen van een van de Lithium-technologien enkel maar chemisch afval zonder restwaarde na hun levensduur....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 maart 2016 om 06:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2016, 08:29   #586
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.431
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Op Kanaal-Z nieuws van 16/03 was er een item hieromtrent.
De kost bedraagt inmiddels nog zowat 9000€.Er moet ook toegegeven worden dat het een MOOI ding is,zo een Tesla pack.

Economisch is het inderdaad een nutteloze investering,Minister Turtelboom maakte in de nieuwsbijdrage al perfect duidelijk dat "gezien de lessen uit het recente verleden" er geen subsidie hiervoor verwacht moet worden.De markt moet maar spelen.

En inderdaad,het heikele punt van de praktische levensduur van dergelijke cellen werd zelfs niet aangeraakt.....

In tegenstelling tot de goeie oude loodzuur-accu(minstens 80% perfect recycleerbaar lood en -loodpasta,goed te behandelen zwavelzuuroplossing en wat plastic van types die veelal nog in een "lower grade" toepassing kunnen dienen) bezitten cellen van een van de Lithium-technologien enkel maar chemisch afval zonder restwaarde na hun levensduur....

Loodcellen zijn voor deze toepassing zeer bruikbaar, daar moet men geen peperdure en moeilijk te recycleren Lithium technologie voor gebruiken.

Helaas is er niks op de markt dat in de buurt komt van de Tesla Powerpacks.

Ik heb de technologie in huis om beide systemen in te zetten, maar zelfs met de turteltax en alle belastingen, taxen en toeslagen op electriciteit en aardgas is het niet rendabel voor me om 12Kwu aan accu's in mijn kelder te plaatsen met een 5kw omvormer gecombineerd met zonnepanelen en WKK aardgasketel. Daar moet de electriciteit nog 3 keer duurder voor worden. dan is er een omslagpunt, en moet mijn installatie wel klaarstaan.

Volgende aankoop, de omvormer....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2016, 11:03   #587
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

In die batterij zit weinig technologie in , een sturing en lithium batterijtjes van 3,7 V in serie
Iemand met kennis (ik ook ) kan dit maken voor minder dan 1000 euro
Lood batterijen niet geschikt (cyclus van laden en ontladen is te laag )
Het systeem op boten is toekomst voor huishoudelijk gebruik.
Mini WKK 3 uur laten draaien en alles naar batterij en boilers.
Kan je trouwens ook zeer goedkoop maken met enige kennis.
Kleine mazout generator (700 euro)met uitlaat koppelen op een inox spiraal van boiler van 500 L en opgewekte stroom naar zelfgemaakte batterij
Heel die generator in pakken met harde isolatie platen dat je praktisch niets hoort een ventilator erop om alle thermische conventie te recupereren .
Hola, dit zal al technisch genoeg zijn voor sommigen.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2016, 11:12   #588
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Een generator op gas gekoppeld met zijn nominaal vermogen aan een WP L/W Cop 3,5 en Thermische waterwisselaar op uitlaat(boiler)heeft uit 1 M3 gas een rendement van meer dan 150% daar kan geen enkel condensatieketel tegen op.
In serre teelt halen zij 200% met dit systeem (WKK en WP)

Laatst gewijzigd door Deo : 20 maart 2016 om 11:16.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 02:47   #589
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
In die batterij zit weinig technologie in , een sturing en lithium batterijtjes van 3,7 V in serie
Iemand met kennis (ik ook ) kan dit maken voor minder dan 1000 euro
Dan vraag ik mij af waarom er geen ondernemer dat gat in de markt heeft gevonden. Als het waar is, wat u schrijft, dan moet een ander bedrijf toch moeiteloos Tesla uit de markt kunnen prijzen?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 08:19   #590
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af waarom er geen ondernemer dat gat in de markt heeft gevonden. Als het waar is, wat u schrijft, dan moet een ander bedrijf toch moeiteloos Tesla uit de markt kunnen prijzen?!
Merk-gekte, moest die Tesla batterij in de woonkamer kunnen hangen, ze verkochten nog 10 keer meer.

Net zoals bij Apple : een iphone kost tussen 100 en 200 euro om te maken maar wordt verkocht aan 500 euro of meer.
Het is algemeen bekend dat de apple-sticker een 3 a 400% tax aan de productprijs toevoegd.

Dat is helaas niet te copieren, dergelijke merkgekte, dat krijg je pas door jarenlang show te verkopen en hoofden gek maken.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 08:52   #591
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af waarom er geen ondernemer dat gat in de markt heeft gevonden. Als het waar is, wat u schrijft, dan moet een ander bedrijf toch moeiteloos Tesla uit de markt kunnen prijzen?!
Ja, maar Tesla heeft inmiddels al een hoog "Apple-gehalte" opgebouwd, hee.
Mensen zijn inmiddels al bereid om het even welke prijs te betalen, zelfs voor producten die nog niet eens in productie gegaan zijn. Als het maar een Tesla-logo draagt...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 16:39   #592
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Merk-gekte, moest die Tesla batterij in de woonkamer kunnen hangen, ze verkochten nog 10 keer meer.

Net zoals bij Apple : een iphone kost tussen 100 en 200 euro om te maken maar wordt verkocht aan 500 euro of meer.
Het is algemeen bekend dat de apple-sticker een 3 a 400% tax aan de productprijs toevoegd.

Dat is helaas niet te copieren, dergelijke merkgekte, dat krijg je pas door jarenlang show te verkopen en hoofden gek maken.
En toch klopt het niet: er zijn ondertussen heel wat concurrenten die op het terrein van de iPhone zijn gekomen.

Als de bewering waar is, dan staat er morgen al een concurrent van Tesla op de markt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 16:39   #593
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ja, maar Tesla heeft inmiddels al een hoog "Apple-gehalte" opgebouwd, hee.
Mensen zijn inmiddels al bereid om het even welke prijs te betalen, zelfs voor producten die nog niet eens in productie gegaan zijn. Als het maar een Tesla-logo draagt...
Tesla heeft een zeker cultgehalte, maar dat is verbazend ook zo voor de andere kant van de markt, nl. bij Dacia.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 22:47   #594
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
In elk geval verdwijnt de installatie en dus ook het 'groene' saldo. Men mag terug lucht in Siberië gaan kopen en iedereen betaalt meer.

Alles netjes geregeld.
Ik heb zo 6000 m gelegd op het dak van mijn vorige werkgever. Gehuurd door ING.

Als hij die prosumententaks moet betalen (x-euro per kw omvormer) dan gaan ze snel vliegen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 22:52   #595
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Er is intussen al een oplossing opgedoken : powerwall van Tesla en een fuel cell van 1500 W werkend op aardgas... Net is niet meer nodig Yippieyayee mf's.
De kapitaalsinvestering daarvoor is immens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2016, 08:37   #596
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De kapitaalsinvestering daarvoor is immens.
Als een dergelijke technologie verder ontwikkeld wordt, is de kans altijd groot dat de prijzen dalen. De zonnepanelen op onze woning hebben maar een fractie gekost in vergelijking met wat mijn buurman indertijd ervoor heeft neergelegd. Recentere hebben trouwens ook een veel beter rendement.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2016, 13:56   #597
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De kapitaalsinvestering daarvoor is immens.
Er is op een ander forum gesproken over een groepsaankoop. Denk je dat het dan nog zo duur zal zijn. De prijzen die ik al gehoord heb niet.

MAAR : dan komt er een batterijbelasting...
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 7 april 2016 om 13:56.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2016, 14:15   #598
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.431
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een dergelijke technologie verder ontwikkeld wordt, is de kans altijd groot dat de prijzen dalen. De zonnepanelen op onze woning hebben maar een fractie gekost in vergelijking met wat mijn buurman indertijd ervoor heeft neergelegd. Recentere hebben trouwens ook een veel beter rendement.
Zonnepanelen en moderne accu's kosten voornamelijk energie om gemaakt te worden. Het winnen van de grondstoffen is namelijk verdomd energievretend.

De enige manier om zulke dingen "goedkoper te maken", is goedkopere energie gebruiken. En momenteel is er niet veel keuze op dat vlak. Kernenergie of waterkracht.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2016, 14:45   #599
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zonnepanelen en moderne accu's kosten voornamelijk energie om gemaakt te worden. Het winnen van de grondstoffen is namelijk verdomd energievretend.

De enige manier om zulke dingen "goedkoper te maken", is goedkopere energie gebruiken. En momenteel is er niet veel keuze op dat vlak. Kernenergie of waterkracht.
Natuurlijk zijn er wel alternatieven. Denk maar aan die enorme zonnecentrale die nu in Marokko in aanbouw is.

Wat het andere betreft, als de balans positief doorweegt tussen energieopbrengst en de energie om het te vervaardigen, lijkt de keuze me heel eenvoudig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2016, 19:48   #600
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn er wel alternatieven. Denk maar aan die enorme zonnecentrale die nu in Marokko in aanbouw is.

Wat het andere betreft, als de balans positief doorweegt tussen energieopbrengst en de energie om het te vervaardigen, lijkt de keuze me heel eenvoudig.

In Marokko is het dan ook alle dagen overtrokken en regent het de helft van de tijd. De zon komt er zelden eens door. (Smiley voor de achterlijke Vlamingen, plak, plak, plak)
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be