Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2006, 14:15   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard "Dialoog islam vs chtristianity"

Part I:Is jesus god ??
http://video.google.com/videoplay?do...77969&q=deedat
Part II
http://video.google.com/videoplay?do...75798135686780
Part III
http://video.google.com/videoplay?do...95935440314610


P.S; Het is wel lang!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 00:40   #2
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

assalaam alaikum,

een thaise non (het kan ook een vietnamese geweest zijn, ik herinner het me niet precies) zei me ooit "wanneer filosofen en theologen van verschillende scholen mekaar tegenkomen, discussiëren ze over hun verschillen in visie, wanneer mystici en spirituelen van verschillende scholen mekaar tegenkomen, glimlachen ze omwille van de overeenkomsten."

slm

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 00:55   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

een thaise non (het kan ook een vietnamese geweest zijn, ik herinner het me niet precies) zei me ooit "wanneer filosofen en theologen van verschillende scholen mekaar tegenkomen, discussiëren ze over hun verschillen in visie, wanneer mystici en spirituelen van verschillende scholen mekaar tegenkomen, glimlachen ze omwille van de overeenkomsten."

slm

redwasp
En verstandige mensen onderzoeken en bestuderen allerlei theorieën zonder terug te grijpen naar dwalingen en opvattingen die 2.000 jaar geleden golden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 07:32   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

...engaan vooral hard werken zeker?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 11:10   #5
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En verstandige mensen onderzoeken en bestuderen allerlei theorieën zonder terug te grijpen naar dwalingen en opvattingen die 2.000 jaar geleden golden.
Maar aapachtige dwalingen en opvattingen die maar ±150 jaar oud zijn mogen wij naar hartelust aflebberen zeker?
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 11:33   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
...engaan vooral hard werken zeker?
Ge kunt ook zitten wachten tot iemand water in wijn verandert.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 11:40   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Maar aapachtige dwalingen en opvattingen die maar ±150 jaar oud zijn mogen wij naar hartelust aflebberen zeker?
Kent ge iemand die zich toen voor een profeet uitgaf die het woord Gods verkondigde ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 15:49   #8
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kent ge iemand die zich toen voor een profeet uitgaf die het woord Gods verkondigde ?
Ja! deze profeet --->

Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 17:29   #9
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

De goeroe van het darwinism.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 17:35   #10
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kent ge iemand die zich toen voor een profeet uitgaf die het woord Gods verkondigde ?
deze ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Smith%2C_Jr.

en hij was er ook nog vrij succesvol mee.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 19:42   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Ja! deze profeet --->

Voor zover ik weet beweert niemand dat dat het woord Gods is waar niet mag aan getwijfeld worden.
Integendeel, de leer wordt telkens bijgestuurd naargelang er nieuwe inzichten zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:56   #12
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Voor zover ik weet beweert niemand dat dat het woord Gods is waar niet mag aan getwijfeld worden.
Integendeel, de leer wordt telkens bijgestuurd naargelang er nieuwe inzichten zijn.
Dat bijsturen, dat relativisme:---> het concept waarheid degraderen tot mode, dat is nou juist de heilige "god" van Darwinisme waar niet aan getwijfeld mag worden! 8)
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 10:15   #13
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kent ge iemand die zich toen voor een profeet uitgaf die het woord Gods verkondigde ?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 11:21   #14
Tempest
Gouverneur
 
Tempest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2005
Berichten: 1.471
Standaard

Basy Lys, Wat versta jij niet van Bobkes vraag "kent ge iemand die zich toen [±150 jaar geleden dus] voor een profeet [van Bobke & co. dus] uitgaf"? Infantiele troll
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 13:39   #15
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

assalaam alaikum lieve vrienden,

volgens mij is het handig om, voor we een dialoog tussn verschillende religies beginnen, zelf goed door te hebben dat die religies zich beiden tot de (religieuze, noumenale) waarheid verhouden zoals nederlands en frans tot de (feitelijke, fenomenale) waarheid. wanneer een moslim zegt dat de profeet jezus (vzmh) niet aan et kruis stierf, terwijl een christen volhoudt dat dit wel gebeurde, dan gaat deze discussie volgens mij niet over een feit. we discussiëren niet over de vraag of dit of dat voorwerp een tafel dan wel een stoel is, maar of het 'een tafel' of 'une table' is, (de vraag gaat over het gebruik van woorden, niet over het zus of zo zijn van de werkelijkheid).

de dialoog tussen christenen en moslims zou niet de vorm "jullie zeggen dit en wij dat, dus jullie hebben het niet goed genoeg begrepen. we gaan het nog eens uitleggen." mogen hebben. (het zou absurd zijn als we op die manier discussiëren of er een tafel voor ons staat of une table.) we zouden daarentegen moeten beseffen dat de uiteindelijke religieuze waarheden onuitspreekbaar zijn (in om het even welke taal) en vanuit dat besef de verschillende religies als verschillende benaderingen zien. de vorm van een interreligieuze dialoog zou dus (ongeveer) de volgende moeten zijn: "wij noemen dit in onze religie zus en zo, hoe (be-)noemen jullie dat?" alleen als we zo met mekaar converseren wordt de dialoog verrijkend voor beide partijen.

slm,

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 15:27   #16
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum lieve vrienden,

volgens mij is het handig om, voor we een dialoog tussn verschillende religies beginnen, zelf goed door te hebben dat die religies zich beiden tot de (religieuze, noumenale) waarheid verhouden zoals nederlands en frans tot de (feitelijke, fenomenale) waarheid. wanneer een moslim zegt dat de profeet jezus (vzmh) niet aan et kruis stierf, terwijl een christen volhoudt dat dit wel gebeurde, dan gaat deze discussie volgens mij niet over een feit. we discussiëren niet over de vraag of dit of dat voorwerp een tafel dan wel een stoel is, maar of het 'een tafel' of 'une table' is, (de vraag gaat over het gebruik van woorden, niet over het zus of zo zijn van de werkelijkheid).

de dialoog tussen christenen en moslims zou niet de vorm "jullie zeggen dit en wij dat, dus jullie hebben het niet goed genoeg begrepen. we gaan het nog eens uitleggen." mogen hebben. (het zou absurd zijn als we op die manier discussiëren of er een tafel voor ons staat of une table.) we zouden daarentegen moeten beseffen dat de uiteindelijke religieuze waarheden onuitspreekbaar zijn (in om het even welke taal) en vanuit dat besef de verschillende religies als verschillende benaderingen zien. de vorm van een interreligieuze dialoog zou dus (ongeveer) de volgende moeten zijn: "wij noemen dit in onze religie zus en zo, hoe (be-)noemen jullie dat?" alleen als we zo met mekaar converseren wordt de dialoog verrijkend voor beide partijen.

slm,

redwasp
Jij slaagt hier duidelijk een wartoontje aan !!! Je probeert gatjes te likken maar uiteindelijk verzuipt je in een modderpoel waar je niet uit kunt,. bye bye.......probeer nog maar eens op een andere manier symphatie te zoeken mss zal dat lukken....
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 00:52   #17
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

assalaam alaikum,

ik vrees dat wat ik denk iets te radikaal is om er gaatjes mee te likken. mijn tong, zeg maar, heeft iets schuurpapier achtig, geen gat dat daardoor gelikt wil worden.

wat ik schreef is wat ik zelf denk. ik zie als moslim in het leven en het denken van alle profeten heel veel goeds. ik merk zelfs dat onder een dun oppervlaktelaagje al dat goeds eigenlijk nog steeds de kern van iedere religie is. alleen aan de oppervlakte verschillen deze religies (en vraag nu niet hoe dik die oppervlaktelaag is, dat is hier naast de kwestie), in de kern zijn ze gelijk.

volgens mij kunnen we, als we eerlijk kijken naar wat verschillende religieuze tradities verklaren, merken dat die oppervlakteverschillen eigenlijk heel erg lijken op verschillen tussen talen. dat wat we willen uitdrukken (stel dat dat er zou zijn) is hetzelfde, maar de vorm waarin we het doen verandert. als we leren om tussen die verschillende tradities, die verschillende talen te vertalenm, dan kan er begrip groeien.

als de mensheid de volgende eeuw wil overleven, zullen we moeten leren in vrede leven. begrip tussen verschillende religies bevordert niet alleen die vrede, het kan een actieve speler worden die de (mogelijkheden tot) vrede schept. als we dat echt willen, moeten we afstappen van onze voetbalsupporter-opvatting over geloof (mijn kerk is beter dan die van jou) maar moeten we de dialoog tussen de verschillende overtuigingen op een andere manier gaan concipiëren (we geloven hetzelfde maar mijn traditie heeft me deze taal geschonken om het uit te drukken, jouw traditie een andere).

er staat in de koran dat er niets met god te vergelijken valt (laatste vers van al iqlaas), deze waarheid is analoog met de buddhistische raad om de buddha te doden als je hem ontmoet (om elk concept dat je van het goddelijke hebt te verwerpen voor je er afhankelijk van wordt).

in het aanschijn van god staan we naakt en zonder concepten. we kunnen niet meer op onze gedachten, onze beelden en onze verhalen rekenen. god spreekt rechtstreeks met onze ziel en heeft onze taal en ons breinverstand niet nodig. als wij dat leren inzien, dan worden we tollerant en liefdevol tegen mensen die dat niet talige, niet breinverstandelijke op een andere manier in woorden proberen te vatten dan wij.

dit zijn mijn eigen gedachten. ik wil er op wijzen dat ik helemaal geen geleerde ben en dat veel van wat ik denk waarschijnlijk verkeerd is. ik wil me daar op voorhand voor excuseren en dank god voor al wat ik hier juist heb kunnen verwoorden. mas'allah.

assalaam alaikum wa rahmat'ullah

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 11:59   #18
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

U gaat wel in de mist als u boeda gaat vergelijken met de god(allah) de schepper, de boedisten zelf weten dat boeda geen god is maar wordt wel vergeleken met god (bij de boedisten)omdat hij volgens de boedisten een heilige man was maar dat wil niet zeggen dat hij te vergelijken is met god de schepper, boeda als meester een heer ,ja. boeda te vergelijken met god de schepper ,neen,. en met veel respect voor boedisten....

Laatst gewijzigd door Lincoln : 15 maart 2006 om 12:29.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 12:04   #19
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

@redawesp.

Ik geloof wel dat er veel goeds is bij de boedisten , bij de boedisten vind je veel wijsheren en redelijke mensen.

Als je in het goede gelooft en het bestaan daarvan moet je ook geloven dat er kwaad is en het bestaan daarvan!
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 12:26   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
U gaat wel in de mist als u boeda gaat vergelijken met de god(allah) de schepper, de boedisten zelf weten dat boeda geen god is maar wordt wel vergeleken met god (bij de bodisten)omdat hij volgens de boedisten een heilige man was maar dat wil niet zeggen dat hij te vergelijken is met god de schepper, boeda als meester een heer ,ja. boeda te vergelijken met god de schepper ,neen,. en met veel respect voor boedisten....
Wie beschouwen zij als schepper ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be