Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2006, 16:25   #1
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard GFT-afval ophalen levert milieu niets op

Citaat:
BRUSSEL - De selectieve inzameling van groenten-, fruit- en tuinafval (gft) levert geen milieuvoordeel op. Vanuit milieuoogpunt kunnen we beter de stopzetting van gescheiden gft-inzamelingen overwegen. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu (BBL) in een onderzoek naar de wenselijkheid van selectieve gft-inzamelingen.

Het zou de aangesloten gemeenten 3 miljoen euro goedkoper uitkomen als ze stopten met gft-inzamelingen, zo schrijft Het Belang van Limburg donderdag. Dat geld kan volgens de BBL elders ingezet worden om een veel groter milieu-effect te verkrijgen.

Als de gescheiden gft-inzameling wordt stopgezet, moet volgens de BBL wel thuiscompostering gestimuleerd worden. Gft is met voorsprong (34,5 pct) de grootste fractie van de totale afvalberg.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF13072006_004
Dan denk je eens goed te doen voor het milieu
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 16:47   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.878
Standaard

Thuiscompostering voor appartementsbewoners is dus DE toekomst aldus de BBL.

De meeste intercommunales zijn feitelijk nog maar een paar jaar bezig met echt grootschalige en gescheiden inzameling van GFT,en nu reeds beweert de BBL er het fijne van te weten.
Verder promoveren de intercommunales uitdrukkelijk het thuiscomposteren voor mensen die ergens een beetje plaats hebben,tot enkele gratis kippen toe,wat is eigenlijk het probleem met die BBL,dat ze irrelevant geworden zijn in het milieu-gebeuren misschien?

Toen men indertijd begon met de PMD-zak liep het de eerste jaren ook niet zo "vlotjes" en "milieu-vriendelijk",alles heeft tijd nodig,in verschillende van onze buurlanden is men vele,vele jaren achter hiermee...


Verder beschikt de BBL over een "verborgen milieu-verbeterings-aktieplan"?
Mits toediening van een paar miljoen € aan de BBL zal dat plan spectaculaire milieu-verbeteringen teweeg brengen,je zult het zien!

8)
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 23:46   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Altijd al geweten dat het geen zoden aan de dijk bracht.
En zo'n compostvat dat is enkel goed als hok voor je beesten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 23:56   #4
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Composteren is eenvoudigweg de goedkoopste oplossing als je ziet hoeveel die vuilzakken tegenwoordig kosten. Het vraagt nauwelijks inspanning en m'n tuinman is heel blij met het zwarte goedje. Hetzelfde met tuinafval: versnipperen en als mulchinglaag gebruiken. Laten ophalen door de gemeente kost ook een aardige duit.

GFT is wel iets heel anders dan gescheiden PMD ophaling. Met al die afkortingen zie je al gauw het bos door de bomen niet meer.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2006, 08:06   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Composteren is eenvoudigweg de goedkoopste oplossing als je ziet hoeveel die vuilzakken tegenwoordig kosten. Het vraagt nauwelijks inspanning en m'n tuinman is heel blij met het zwarte goedje. Hetzelfde met tuinafval: versnipperen en als mulchinglaag gebruiken. Laten ophalen door de gemeente kost ook een aardige duit.

GFT is wel iets heel anders dan gescheiden PMD ophaling. Met al die afkortingen zie je al gauw het bos door de bomen niet meer.
Per jaar doe ik toch minstens een stuk of 4 volgeladen aanhangers naar het container park van de tuin. Ik zie me die hoop nog niet als compost te gebruiken. In gans mijn buurt doen ze het weg.
Wat appartementen en mensen in de stad met compost kunnen doen is me evengoed een raadsel, tenzij die ééne bloempot eens opvullen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2006, 09:57   #6
Wolbeer
Vreemdeling
 
Wolbeer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2003
Berichten: 58
Standaard

Alles hangt natuurlijk af van gemeente tot gemeente. Op sommige plaatsen zal je eerder een milieuvoordeel/kostenvoordeel hebben dan op andere plaatsen. Daarbij speelt de wijze van verwerking van het restafval een belangrijke factor. Gaat alles richting een verbrandingsinstallatie, is het voordeliger om GFT-afval apart op te halen en te laten composteren. Het vochtgehalte van van restafval is zowieso redelijk hoog, zonder aparte ophaling van GFT wordt dat nog erger. Gevolg is dan ook dat de verwerkingskost hoog zal zijn.

Wanneer je de zaak richting mechanisch-biologische scheiding/vergisting stuurt heb je dan weer een ander plaatje. In een dergelijke installatie wordt het aanwezige biologische afval via een aangepast composteringsproces net gebruikt om de overige componenten te drogen zodat die op hun beurt weer energetisch rendement kunnen opleveren bij de verwerking van het niet-biologisch materiaal.

Thuiscomposteren spaart effectief een hoop vervoersonkosten, maar je moet natuurlijk ergens naartoe met de compost die wordt gemaakt op die manier. Ook voor appartementen is thuiscomposteren meestal geen piste. Het lijkt me dan meer aanwezen om te gaan naar wijkcompostering. Daarbij heeft iedereen de kans om zijn afval te composteren, zonder dat je er de ruimte en plaats voor moet hebben. De opbrengst van de compostering kan dan verdeeld worden naar de mensen die compost kunnen gebruiken, of verdeeld worden naar lokale land- en tuinbouwers uit de gemeente. Op die manier wordt een aanzienlijk deel van de vervoerskosten (zowel financieel als uit milieuoogpunt) vermeden.
Wolbeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2006, 10:10   #7
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

voor appartementen wordt blijkbaar een wormenbak gepromoot...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2006, 11:02   #8
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolbeer Bekijk bericht
...................................
.......................
..................... Ook voor appartementen is thuiscomposteren meestal geen piste. Het lijkt me dan meer aanwezen om te gaan naar wijkcompostering. Daarbij heeft iedereen de kans om zijn afval te composteren, zonder dat je er de ruimte en plaats voor moet hebben. De opbrengst van de compostering kan dan verdeeld worden naar de mensen die compost kunnen gebruiken, of verdeeld worden naar lokale land- en tuinbouwers uit de gemeente. Op die manier wordt een aanzienlijk deel van de vervoerskosten (zowel financieel als uit milieuoogpunt) vermeden.
Voor men over wijkcompostering praat, moet er nog eens nagedacht worden over afvalophaling in het algemeen. Vergeet niet dat wij een vergrijzende bevolking hebben en dat het zelf wegbrengen van afval niet voor iedereen een optie is.
Ik spring een keer in de maand op mijn fiets en rijd naar de glascontainer. Een keer of twee in het jaar fiets ik naar het containerpark. Nu zie ik dat nog als een mooi fietstochtje van een dik kwartier, maar wat gebeurt er als ik niet meer zo vlot op mijn fietsje spring ? En als ik dan ook nog GFT moet wegbrengen, dus nog een extra rit.
Afhaling van GFT is voor mij een bron van ergernis : in mijn eentje heb ik veel te weinig afval om dat bakje binnen de 14 dagen gevuld te krijgen, in de winter kan ik het fris zetten en is dat geen ramp, maar met warm weer zoals nu, moet ik – om ongedierte in mijn appartement te vermijden – het bakje iedere keer laten ledigen, gevolg : ik betaal te veel, want in mijn gemeente betaal je voor het aantal keer dat je vuilnis wordt opgehaald, niet voor de hoeveelheid.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2006, 15:25   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.878
Standaard

Bovendien zetten de intercommunales "streefdoelen" uit,hiertoe door wetgeving aangezet..
Bijvoorbeeld per inwoner,per jaar maximum 160 kg restafval(waar dan,typisch, nog GFT door gemengd zit.)

Verder kunnen we allemaal vaststellen dat het aantal storten EN het aantal verbrandingsovens voor restafval serieus achteruitgegaan is(vele intercommunales hebben zelfs geen verbrandingsovens meer).Dus,ondanks onze vooruitgang in levensstandaard de laatste 25 jaar slagen de intercommunales er toch maar in de zaak te beheersen,tesamen met hun "klanten",met ons dus...

Daarom schiet dat "kritiek om de paniek" van BBL en consoorten mij een beetje in het verkeerde keelgat.....je ziet hen tenslotte niet achter de vuilkar lopen,het containerpark openhouden,of zelfs maar "afval" manipuleren....wat weten zij er eigenlijk meer van dan de gemiddelde vuilniszak-buitenzetter...


Een eenvoudige blik hoe het er aan toe gaat in Frankrijk,in Duitsland,in Nederland zelfs....om dan maar te zwijgen over Groot-Brittanie,leert ons dat Vlaanderen een voorsprong genomen heeft op dt gebied,en hoezeer het "intercommunale-model" topprestaties kan garanderen als het om dienstverlening aan de bevolking gaat!
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2006, 16:48   #10
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Per jaar doe ik toch minstens een stuk of 4 volgeladen aanhangers naar het container park van de tuin. Ik zie me die hoop nog niet als compost te gebruiken. In gans mijn buurt doen ze het weg.
Wat appartementen en mensen in de stad met compost kunnen doen is me evengoed een raadsel, tenzij die ééne bloempot eens opvullen?
Goed composteren / verwerken vraagt wel wat werk. Met die groene plastieken emmerkes die de gemeenten verdelen is dat onbegonnen werk. Achteraan in de tuin staan er bij mij een viertal grote houten bakken waar al het tuinafval wordt gedumpt. Oordeelkundig welteverstaan, want om grote hoeveelheden gras efficiënt te composteren moet je er iets van afweten. Gelukkig kan ik daar beroep doen op de expertise van de tuinman. In de herfst en vlak voor de lente zijn die bakken al sterk geslonken: mulchinglaag onderhouden (voordeel: zeer weinig onkruid) én verrijken van de grond.

De stad zou er m.i. goed aan doen om een soort gratis ophaling (distributie) van compost te organiseren. Enfin, niets is echt "gratis", het is een kwestie van kosten/baten -analyse.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be