Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2007, 11:26   #21
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat ze 400 werkzoekenden afsturen op 1 vacature zegt vooral veel over de beschikbaarheid van werk.
En dus gaan we maar slechts solliciteren als er 600.000 vacatures zijn.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 13:14   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
En dus gaan we maar slechts solliciteren als er 600.000 vacatures zijn.
Nee, solliciteren doe je voor vacatures waarvoor er een kans bestaat dat je wordt aangenomen. Het heeft geen zin om te solliciteren voor een job waarvoor je niet geschikt bent. Zeker niet als er zoveel kandidaten zijn. En als je weet hoe de VDAB aan "vacature-matching" doet, dan mag je er zeker van zijn dat de overgrote meerderheid van die 400 kandidaten wel degelijk niet geschikt waren. En dan is het nog maar de vraag om wat voor job het hier ging...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 13:39   #23
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Nee, solliciteren doe je voor vacatures waarvoor er een kans bestaat dat je wordt aangenomen. Het heeft geen zin om te solliciteren voor een job waarvoor je niet geschikt bent. Zeker niet als er zoveel kandidaten zijn. En als je weet hoe de VDAB aan "vacature-matching" doet, dan mag je er zeker van zijn dat de overgrote meerderheid van die 400 kandidaten wel degelijk niet geschikt waren. En dan is het nog maar de vraag om wat voor job het hier ging...
Jaarlijks gaan er massas mensen op pensioen, worden ziek, sterven...
Dat waren heus geen supermensen.
Die gaten moeten worden ingevuld.

Dus moeten er wel behoorlijk wat kansen zijn om een job te vinden?

Van de kwaliteit aangaande jobmatching door de vdab ga ik me niet uitspreken.

Maar ik ga de bal terugkaatsen...

Nogal wat "werkzoekenden" zijn errrrreg kieskeurig...
De minister gaat aan die kieskeurigheid werken, zegt hij.
Zoals dikwijls dus, gaat door een bepaalde groep mensen die de zaak naar de vaantjes helpen, anderen meesleuren in minder aangename omstandigheden.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:06   #24
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel even opletten met dergelijke beweringen...

Om even bij Oostende te blijven....daar "opent" zich een nieuwe industriele zone.Het aantrekken van bedrijven naar de nog openstaande percelen van deze zone heeft geen zin,als het bedrijf in kwestie vooraf al weet dat het niet kan recruteren in de ruime omgeving....

In Oostende is er,bijvoorbeeld een grote assembleur van airco-toestellen die,uitdrukkelijk en massaal "startbanen" aanbiedt aan jongeren.(slechts een kleine minderheid ervan zullen een contact van onbepaalde duur krijgen,maar het lijkt me een schitterende "entree" in de arbeidsmarkt)........PAKKEN die kans zou ik zeggen!


Oostende ligt in West-Vlaanderen,alwaar er eenvoudigweg geen echt probleem is om aan een job te raken(of je nu jong of al wat ouder bent)...tenzij je onwillig bent!



"jacht op werklozen" is inderdaad pervers als er te weinig werkaanbod is,maar we hebben het hier over een zone waar dat niet geldt.
Dat airco bedrijf dat je bedoeld trekt niet alleen jonge mensen aan (en de jonge mensen krijgen daar maar een contract van zes maanden en worden dan buiten gesmeten, behalve het goed betalen blijft het erbij) ze trekken ook oudere mensen aan die nergens meer aan de bak geraken, dat is een initiatief dat je pas moet toejuichen.

En inderdaad in Oostende is er een industrie zone aan het groeien met name Plassendale, maar als gewoon A1 zonder technische scholing ga je daar niet aan de bak geraken.

Ik met me diploma moet dagelijks pendelen omdat ik geen werk vind in eigen stad (Oostende dus).
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 14:33   #25
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Een steeds groeiende groep uit de werklozen wil helemaal niet werken.
Die helpen de zaak dus naar de vaantjes voor de echte werkzoekenden.

De veel geld kostende vdab zou er niet nodig zijn, als er echt naar werk werd gezocht.
Hij heeft natuurlijk de groep die echt werk zoekt eruit genomen om zoals sossen betaamt te pronken met iets positief.
Ben benieuwd of hij de harde kern aan het werk krijgt, zoals de grote groep werkloze vrouwen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 16:46   #26
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ze gaan werkzoekenden aan het werk zetten, erg hé.
Ja, stel u voor, ze gaan núttig worden voor de maatschappij! Erg hé!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 18:11   #27
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Ja, stel u voor, ze gaan núttig worden voor de maatschappij! Erg hé!
en wat is uw nut voor de maatschappij?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 20:00   #28
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Tot mijn verbazing heb ik de laatste tijd toch al enkele goeie dingen van de SPA gehoord.
Het gaan verkiezingen worden ... anders hoor je van de SP niets.
En we zouden beter wat goeie dingen van de SP ZIEN .......
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 20:28   #29
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat ze 400 werkzoekenden afsturen op 1 vacature zegt vooral veel over de beschikbaarheid van werk.

Het zegt waarschijnlijk meer over de gemotiveerdheid van de werklozen.
400 "werkzoekenden" afsturen op 1 vacature in de hoop dat er toch 1 geïnteresseerd is en toehapt.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 20:39   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie2710 Bekijk bericht
En inderdaad in Oostende is er een industrie zone aan het groeien met name Plassendale, maar als gewoon A1 zonder technische scholing ga je daar niet aan de bak geraken.

Ik met me diploma moet dagelijks pendelen omdat ik geen werk vind in eigen stad (Oostende dus).
mja....U hebt zichzelf enigszins "gehandicapt" door voor een niet-technische richting te kiezen.....en blijkbaar te insisteren dat U "in die richting" gaat werken?

Ikzelf (hoger technisch geschoold) heb al wat watertjes doorzwommen,en veel interessante mensen ontmoet.....Talrijk waren en zijn mijn collega's die uit een niet-technische richting kwamen en komen (coiffeurs,handel/talen......kunstonderwijs,drop-outs) en die toch techniekers geworden zijn...en goeie!


Laat een diploma nooit uw richting aangeven in het leven,tenzij je direct zelfstandige wordt!

Overigens,in de bedrijfswereld wordt "het diploma" meer en meer bekeken als een indikatie van "volhouden en werkkracht.De juiste titel van het diploma is op zich minder en minder interessant omdat de bedrijven weten dat ze na enkele jaren slechts een minderheid van diegenen die ze aantrekken nog in dienst zullen hebben!!!Reeds toen ik veel jonger was herinner ik mij dat bedrijven zelfs geen afschrift van mijn diploma meer vroegen......het interesseerde hen blijkbaar niet.....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 februari 2007 om 20:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:39   #31
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat ze 400 werkzoekenden afsturen op 1 vacature zegt vooral veel over de beschikbaarheid van werk.
Stel dat die 400 zich allemaal gemeld hadden voor dat 1 jobke.
Stel dat de eerste die zich aanbood meteen was aangenomen, of men had ze alle 400 laten komen en er daarna 1 uitgepikt. Dan hadden ze aan "'t stad'" veel tijd en geld verscheten voor niets.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 19 februari 2007 om 21:43.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 15:06   #32
Kimmie2710
Vreemdeling
 
Kimmie2710's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Locatie: Oostende
Berichten: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
mja....U hebt zichzelf enigszins "gehandicapt" door voor een niet-technische richting te kiezen.....en blijkbaar te insisteren dat U "in die richting" gaat werken?

Ikzelf (hoger technisch geschoold) heb al wat watertjes doorzwommen,en veel interessante mensen ontmoet.....Talrijk waren en zijn mijn collega's die uit een niet-technische richting kwamen en komen (coiffeurs,handel/talen......kunstonderwijs,drop-outs) en die toch techniekers geworden zijn...en goeie!


Laat een diploma nooit uw richting aangeven in het leven,tenzij je direct zelfstandige wordt!

Overigens,in de bedrijfswereld wordt "het diploma" meer en meer bekeken als een indikatie van "volhouden en werkkracht.De juiste titel van het diploma is op zich minder en minder interessant omdat de bedrijven weten dat ze na enkele jaren slechts een minderheid van diegenen die ze aantrekken nog in dienst zullen hebben!!!Reeds toen ik veel jonger was herinner ik mij dat bedrijven zelfs geen afschrift van mijn diploma meer vroegen......het interesseerde hen blijkbaar niet.....
Ik met mijn administratief diplomatje moet zelfs niet naar een bank gaan solliciteren, ze hebben er wss in nog geen honderd jaar van gehoord van het diploma, en dat is niet alleen voor het mijne, er zijn nog zo van die richtingen die ongekend zijn. Ik vraag me af als je voor iets studeerd en je komt tenslotte dan niet in die wereld terecht, wat is dan het nut geweest om drie, vier of vijf jaar je broek versleten te hebben.
Kimmie2710 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 16:29   #33
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Niets nieuws onder de zon.

De laatste dertig jaren was het erg goed te zien dat bepaalde richtingen, zoals technische, zeker tot een goed betaalde job leiden.
(op voorwaarde van bekwaamheid, natuurlijk)

De ASO's, gestopt op 18 jaar, de boekhoudertjes van 13 in een dozijn, en de pol en socs...zijn de pineut.
Maar ze kenden zoals iedereen het risico.

Wie niet luisteren wil, moet voelen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 22:19   #34
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Spa wil de werklozen aanpakken?
Die titel is misleidend.

Beter :
Alle Vlaamse partijen willen de werkloosheidsvallen aanpakken.

Op deze moment zijn de maatregelen nog zacht.

Ik lees hier niets over de oorzaak....

Een steeds groeiende groep uit de werklozen wil helemaal niet werken.
Die helpen de zaak dus naar de vaantjes voor de echte werkzoekenden.

De veel geld kostende vdab zou er niet nodig zijn, als er echt naar werk werd gezocht.
Er werd in Ter Zake gevraagd hoe het nu zat na 8 jaar paars met de ACTIEVE welvaartsstaat.
En jawel, nergens is de werkloosheid onder jongeren zo groot, in 1 op de 7 gezinnen werkt niemand, nog maar één op de 3 50+ers werkt.
En jawel, Frank moest ootmoedig toegeven dat in de werkloosheid een massa mensen zitten, die gewoon een uitkering krijgen omdat ze niet al te gemotiveerd zijn om te werken.
Er werden positieve kenteringen gemeld in oostende maar het was biezonder stil om dezelfde aanpak te starten in pakweg Antwerpen.....
Men geeft gewoon geld en daarbij kan je dan inderdaad de vraag stellen wat heeft de VDAB al die tijd met die massa's geld gedaan ?????
En jawel, omdat massa's geld gaat naar werkonwillige mensen, is er geen geld voor gehandicapten, ouderenopvang, redelijke pensioenen.....
Maar we kunnen ons steentje bijdragen en de politici (op andere fora) te wijzen op andere topics als "tips om niet te moeten werken of om terug te gaan doppen"

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 20 februari 2007 om 22:22.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be