Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Welke vakbond heeft jouw voorkeur?
ACV 14 38,89%
ABVV 9 25,00%
ACLVB 2 5,56%
NCK 1 2,78%
Geen vakbond voor mij 10 27,78%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2004, 13:10   #41
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

@ ACV,

Ik ken makepeace al een tijdje

Ik ben er zeker van dat hij "achterbaks" niet op jou persoonlijk bedoelde, maar wilde aangeven dat je beter kunt samenwerken dan mekaar bekampen

P.S.: makepeace: "wij" zitten op de thread "Het pleintje" in de rubriek "Over koetjes en kalfjes". Je zult er al veel bekenden terugvinden.
A.C.V. jij mag natuurlijk ook komen kijken, maar niet over politiek praten daar want anders kost het u een tournée générale
Jasper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 14:04   #42
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Mag ik onze ABVV'er er op wijzen dat het ACV in het algemeen veel meer leden en veel meer stemmen haalde bij de vorige sociale verkiezingen. Ook in Wallonië haalde de CSC nipt meer stemmen dan de FGTB. Dat wordt vaak vergeten door de oppermacht van de PS denkt iedereen dat de FGTB de grootste is, maar het tegendeel is waar.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2004, 19:37   #43
makepeace
Vreemdeling
 
makepeace's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: west vlaanderen
Berichten: 85
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Mag ik onze ABVV'er er op wijzen dat het ACV in het algemeen veel meer leden en veel meer stemmen haalde bij de vorige sociale verkiezingen. Ook in Wallonië haalde de CSC nipt meer stemmen dan de FGTB. Dat wordt vaak vergeten door de oppermacht van de PS denkt iedereen dat de FGTB de grootste is, maar het tegendeel is waar.
Weet ik Thomas, maar ik sprak in deze enkel voor de syndicale werking in mijn bedrijf.
Ook in ons bedrijf had het ACV jarenlang het meeste leden, doch haalden wij vier jaar terug een klinkende overwinning.

De mensen kiezen voor namen, veel eerder dan voor een kleur volgens mij.

Ik blijf erbij dat de vakbonden zogoed mogelijk moeten proberen samen te werken, want we hebben tenslotte dezelfde bedoelingen.

Ik wou hier ook zeker naar niemand uithalen hoor
Jullie wouden een ABVV'er, hij is er .


groeten, en een fijn weekend nog aan iedereen.
__________________
hou het tof
makepeace is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2004, 11:11   #44
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Mag ik onze ABVV'er er op wijzen dat het ACV in het algemeen veel meer leden en veel meer stemmen haalde bij de vorige sociale verkiezingen. Ook in Wallonië haalde de CSC nipt meer stemmen dan de FGTB. Dat wordt vaak vergeten door de oppermacht van de PS denkt iedereen dat de FGTB de grootste is, maar het tegendeel is waar.
Uitslagen in 2000


Verkiezingsprocedure ingezet

Bij de sociale verkiezingen van mei 2000 werd in 3.185 ondernemingen de procedure opgestart voor de aanduiding van werknemersafgevaardigden in de Ondernemingsraad. In 5.653 ondernemingen werd de procedure opgestart voor de vernieuwing van het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk. In vergelijking met 1995 werden er dus in meer ondernemingen sociale verkiezingen georganiseerd.

Uitgesplitst naar Vlaanderen, Wallonië en Brussel kan men stellen dat bijna 60% van de ondernemingen waar er verkiezingen voor de OR plaatsvinden in Vlaanderen zijn gesitueerd. Wallonië neemt bijna 24% voor zijn rekening en iets meer dan 17% van de ondernemingen hebben hun zetel in Brussel.

Voor de Comités PB ligt die verdeling in dezelfde orde van grootheid: iets meer dan 61% van de ondernemingen waar er verkiezingen voor het Comité PB plaatsvinden zijn in Vlaanderen gesitueerd. Wallonië neemt bijna 23% voor zijn rekening en bijna 16% van de ondernemingen hebben hun zetel in Brussel.

Betrokken werknemers

Over alle sectoren heen steeg ook het aantal werknemers betrokken bij de verkiezingen voor de OR en Comités PB. Voor gans België namen 1.203.047 werknemers deel aan de verkiezing van de personeelsafgevaardigden in de OR en 1.376.881 werknemers aan de verkiezing van de personeelsafgevaardigden in de Comités PB. De stijging doet zich zowel voor in de profit- als in de non profitsectoren.

Te begeven mandaten

Het aantal te begeven mandaten steeg zowel voor de OR als voor de Comités PB. Bijna 58% van de te begeven OR-mandaten situeert zich in Vlaanderen, resp. 60,5% van de Comitémandaten. Een kleine 23% van de mandaten situeert zich in Wallonië en 19% van de OR-mandaten en bijna 17% van de Comitémandaten is in Brussel gesitueerd.

Aantal voorgestelde kandidaten

Wanneer we het aantal voorgedragen kandidaten bij de sociale verkiezingen van 2000 vergelijken met de cijfers van 1995, stellen we bij elk van de 3 vakbonden een stijging vast, maar een daling van het aantal kandidaten voorgedragen op lijsten van het NCK en op de huislijsten voor kaderleden. Ongeveer 48% van de kandidaten die werden voorgedragen voor de OR werden voorgedragen op een ACV-lijst. Voor het Comité PB zijn 50% van de kandidaten die worden voorgedragen ACV-kandidaten.

Er zijn gemiddeld 2,5 kandidaten voor een mandaat in de OR en gemiddeld 2,1 kandidaten voor een mandaat in het Comité PB. In vergelijking met 1995 is dit een lichte achteruitgang (1995: 2,6 voor OR en 2,3 voor Comité PB).

Vergelijking uitslagen 1995-2000

Het ACV verliest voor gans België in de OR 2% van de zetels , maar gaat in stemmen toch nog 0,3% vooruitgaat. Het ABVV daarentegen verliest 0,6% van de stemmen, maar boekt 1,3% zetelwinst. Het ACLVB wint 1,1% van de zetels bij en gaat ook in stemmenaantal 0,6% vooruit. Het NCK en de huislijsten gaan lichtjes achteruit (- 0,1% van de zetels voor NCK en -0,3% voor de huislijsten).

Bij de Comitéverkiezingen verliest het ACV 2,4% van de zetels en gaat het ook in stemmenaantal lichtjes achteruit (-0,1%). Het ABVV gaat met 1,5% vooruit wat de zetels betreft, maar boekt ook een lichte achteruitgang in stemmenaantal (-0,1%). Het ACLVB daarentegen gaat zowel vooruit qua stemmenaantal (+0,2%) als in zetels (+0,9%).

Uitgesplitst naar gewest zien we dat het ACV in de OR zowel in Vlaanderen als in Brussel een verlies boekt (-3,6% en -1,4%), maar nog lichtjes vooruitgaat in Wallonië (+0,7%). Bij de Comitéverkiezingen gaat het ACV in alle gewesten lichtjes achteruit (-3,1% van de zetels in Vlaanderen, -1,3% in Wallonië en -1,5% in Brussel). Het ABVV daarentegen tekent in de OR een winst op van 2,6% in Vlaanderen, gaat 0,5% achteruit in Wallonië, maar blijft status-quo in Brussel. Het ACLVB tenslotte gaat vooruit in alle drie de Gewesten: +1,4% in Vlaanderen, +0,4% in Wallonië en +2% in Brussel.

Bij de Comitéverkiezingen zien we wat de zetelverdeling betreft een verlies van 3,1% voor het ACV in Vlaanderen, -1,3% in Wallonië en -1,5% in Brussel. Het ABVV wint 2,4% van de zetels in Vlaanderen en 0,5% in Wallonië, maar verliest lichtjes in Brussel (-0,2%). Het ACLVB daarentegen boekt overal winst: +0,8% van de zetels in Vlaanderen, +0,8% in Wallonië en +1,6% in Brussel.

Opgesplitst naar categorie van werknemers zien we in vergelijking met 1995 voor het ACV een verlies van 1,6% OR-zetels voor de arbeiders, -2,9% voor de bedienden, -1,5 % voor de jongeren, maar een winst van 2,4% bij de kaderleden. In de Comités PB verliest het ACV 2,2% van de zetels bij de arbeiders, 2,5% bij de bedienden en 2,6% bij de jongeren.

Maar het ACV blijft wel overduidelijk de sterkste vakbond in alle gewesten en voor alle werknemerscategorieën.
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2004, 17:42   #45
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Dat is tegenstrijdig met de cijfers die ik heb gekregen voor mij dossier van sociale verkiezingen :s
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2004, 21:13   #46
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Dat is tegenstrijdig met de cijfers die ik heb gekregen voor mij dossier van sociale verkiezingen :s
Van de ACV site...

Moet je aan hen en aan de andere leveranciers van jouw cijfers vragen.

Was een copy-paste...
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2004, 20:11   #47
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Zal ik doen
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2004, 20:01   #48
Timmy
Vreemdeling
 
Timmy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2004
Locatie: Antwerpen-Stad
Berichten: 11
Standaard

Ik ben sinds men jeugdjaren altijd lid geweest van het ABVV, eerst bij de Jongeren dan bij het gewone A.B.V.V. Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar het ACLVB en het bevalt me daar best. Géén political-correctness maar echt vakbondswerk want idd de vakbonden blijven nodig zeker aan de haven waar ik werk.
Timmy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2004, 09:48   #49
ACV
Banneling
 
 
ACV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmy
Ik ben sinds men jeugdjaren altijd lid geweest van het ABVV, eerst bij de Jongeren dan bij het gewone A.B.V.V. Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar het ACLVB en het bevalt me daar best. Géén political-correctness maar echt vakbondswerk want idd de vakbonden blijven nodig zeker aan de haven waar ik werk.
goed dat je je plekje hebt gevonden binnen het vakbondswerk.

Zoals Makepeace ook al stelde zal het onderscheid tussen de vakbonden dat jij aanhaalde vooral te maken hebben met de zaken rond de organisatie waar u werkt.
Op andere werkplaatsen kan het net omgekeerd zijn.

Gelukkig hebben we op dit forum nu van alle strekkingen een vertegenwoordiger.

Veel succes met jouw engagement bij de vakbond naar jouw keuze.
ACV is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be