Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2008, 19:09   #1
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard Helft kostprijs nieuwbouwwoning vloeit naar overheid

Trends heeft weer een interessante berekening gemaakt. Het blijkt dat bijna de helft van de kostprijs van een nieuwe woning rechtstreeks naar de overheid vloeit:

Citaat:
Bijna de helft van de totale kostprijs van een nieuwbouwwoning op aangekochte bouwgrond vloeit naar de Belgische overheid onder de vorm van allerlei heffingen en bijdragen. Dat blijkt uit een studie van de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS) waarover Trends bericht.
(belga) - Volgens de studie vloeit 43 procent van de kostprijs van een woning met bouwgrond naar de Belgische overheid in de vorm van allerlei heffingen en bijdragen. "Met andere woorden: wie een gemiddeld stuk bouwgrond koopt en daarop een gemiddelde woning bouwt, ontvangt voor slechts 57 procent reële tegenwaarde", aldus Trends. Daarbovenop komt nog het overheidsbeslag - in de vorm van btw en RSZ-bijdragen - op de productie van grondstoffen. "Berekend met gemiddelde waarden moet het percentage met nog eens 3 tot 5 procent worden opgetrokken."

Laurent Stalens, voorzitter van de werkgroep Fiscaliteit van BVS, waarschuwt dat de kostprijs nóg hoger zal worden. Er is volgens hem een regeringsakkoord om bij de verkoop van een nieuw gebouw met btw voortaan ook de bijbehorende grond te onderwerpen aan een btw-heffing van 21 procent (in plaats van de huidige registratierechten van 10 of 12,5 procent). De impact van deze maatregel varieert tussen 3 en 5 procent, zo berekende BVS.

http://www.tijd.be/artikel/'Helf...d'.6549879
Dank u overheid
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 20:53   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik begin zo de indruk te krijgen, dat als ge al die studies (hoeveel direkte belastingen, hoeveel voor de auto en de nafte, den btw, suksessie, katastrofaal inkomen ...) bij mekaar neemt, dat de gemiddelde Vlaming meer belastingen betaalt dan dat hij bruto binnenrijft.

En mij iets van wiskunde en ekonomie van vroeger indachtig: dat is niet mogelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:23   #3
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik begin zo de indruk te krijgen, dat als ge al die studies (hoeveel direkte belastingen, hoeveel voor de auto en de nafte, den btw, suksessie, katastrofaal inkomen ...) bij mekaar neemt, dat de gemiddelde Vlaming meer belastingen betaalt dan dat hij bruto binnenrijft.

En mij iets van wiskunde en ekonomie van vroeger indachtig: dat is niet mogelijk.
Gelukkig is het maar een indruk.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:54   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik begin zo de indruk te krijgen, dat als ge al die studies (hoeveel direkte belastingen, hoeveel voor de auto en de nafte, den btw, suksessie, katastrofaal inkomen ...) bij mekaar neemt, dat de gemiddelde Vlaming meer belastingen betaalt dan dat hij bruto binnenrijft.

En mij iets van wiskunde en ekonomie van vroeger indachtig: dat is niet mogelijk.
Wel van je bruto-inkomen gaat er idd meer dan 85% naar de staat.
Met het inkomen van 2.000.000.000 belgen,ja twee miljoen belgen moeten 10.000.000.000 belgen en een hoop andere mensen inleven gehouden worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 22:32   #5
Amaj
Burgemeester
 
Amaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2006
Berichten: 579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel van je bruto-inkomen gaat er idd meer dan 85% naar de staat.
Met het inkomen van 2.000.000.000 belgen,ja twee miljoen belgen moeten 10.000.000.000 belgen en een hoop andere mensen inleven gehouden worden.
Als de rook om je hoofd is verdwenen hou je welgeteld 15% van je arbeid over. Het brengt veel meer op om twee jaar onbetaald verlof te nemen en zelf je huis te bouwen. Dan hoor ik sommigen zeggen dat ze dat niet kunnen.... pech voor jullie dan. Jantje, er zijn wel meer dan 2miljoen mensen aan de slag he.

Laatst gewijzigd door Amaj : 19 maart 2008 om 22:39.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 22:37   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Als de rook om je hoofd is verdwenen hou je welgeteld 15% van je arbeid over. Het brengt veel meer op om twee jaar onbetaald verlof te nemen en zelf je huis te bouwen. Dan hoor ik sommigen zeggen dat ze dat niet kunnen.... pech voor jullie dan.
Het is niet de arbeid die het meeste opbrengt voor de staat, maar de taksen op bouwmaterialen en beschrijf van alles en nog wat meer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 22:42   #7
Amaj
Burgemeester
 
Amaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2006
Berichten: 579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is niet de arbeid die het meeste opbrengt voor de staat, maar de taksen op bouwmaterialen en beschrijf van alles en nog wat meer.
Rotzakken zijnt. En wij maar stemmen en betalen voor die honderden ministers. Allee, 't is te zeggen betalen wel, maar stemmen doe ik er niet voor.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 22:44   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Rotzakken zijnt. En wij maar stemmen en betalen voor die honderden ministers. Allee, 't is te zeggen betalen wel, maar stemmen doe ik er niet voor.
Heb dat nooit gedaan, gaan stemmen, ze houden er toch geen rekening mee.

Kijk maar naar de huidige vlaamse minderheidsregering
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 08:17   #9
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel van je bruto-inkomen gaat er idd meer dan 85% naar de staat.
Met het inkomen van 2.000.000.000 belgen,ja twee miljoen belgen moeten 10.000.000.000 belgen en een hoop andere mensen inleven gehouden worden.
je hebt er wat nullekens teveel instaan Jantje,

we krijgen er wel 90.000 nieuwe Belgen per jaar bij, maar het duurt toch nog wel enkele eeuwen voor we aan de tien miljard inwoners zijn in Belgie.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 08:26   #10
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

We krijgen al maar een 55-60 % van ons loon in handen.

Wanneer we dan een huis aankopen met wat netto overblijft, gaat er van die investering weer eens eens 57 % naar de overheid.

Nadien mag je jaarlijks belasting (KI) betalen op je aankoop. Daarboven moet je op je verzekering (brand, inbraak/diefstal, ...) , stookolie, electriciteit, ... ook weer BTW (en accijnzen) betalen.

''t zijn zotten die werken" was al een succesliedje in de jaren 60.

Ik plan binnenkort mijn vervroegde uitstap uit dit circus. Nog een jaartje of 2, en dan rond mijn 50 van het leven gaan genieten. Laat andere sukkels zich maar verder uitmelken.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 08:40   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
We krijgen al maar een 55-60 % van ons loon in handen.
Als je de werkelijke kosten voor een loontrekkende in dienst te nemen gaat tellen, kom je zelfs niet aan de 50%
Citaat:
Wanneer we dan een huis aankopen met wat netto overblijft, gaat er van die investering weer eens eens 57 % naar de overheid.
Gisteren bij iemand zijn energiefactuur eens gaan bekijken.
Die persoon zit door de staat in zware finaciele problemen en heeft eenbelastingsvrijstelling gekregen van onze AlbertII.
Zijn factuur ging plots van 75€ per maand naar 20€ per maand, want al de rest blijkt dus blijkt dus belastingen en taksen te zijn.

Citaat:
Nadien mag je jaarlijks belasting (KI) betalen op je aankoop. Daarboven moet je op je verzekering (brand, inbraak/diefstal, ...) , stookolie, electriciteit, ... ook weer BTW (en accijnzen) betalen.
Ja, een federatie met regio's die taksen en belastingen innen, maar met een federale overheid die alle kosten moet dragen kan het gewoon niet anders meer.
Citaat:
''t zijn zotten die werken" was al een succesliedje in de jaren 60.
Geloof het maar, er zit daar meer waarheid in dan je zelfs kan vatten.
Citaat:
Ik plan binnenkort mijn vervroegde uitstap uit dit circus. Nog een jaartje of 2, en dan rond mijn 50 van het leven gaan genieten. Laat andere sukkels zich maar verder uitmelken.
Ben daar al uit gestapt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 10:33   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Beroepsvereniging van de Vastgoedsector (BVS)
Wow. Als niet-bevooroordeelde bron kan dat wel tellen...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 11:11   #13
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

't Zal wel onder het mom van belastinghysterie door de verantwoordelijken worden weggelachen.....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 20:56   #14
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

België is meer dan volgebouwd. Nieuwbouw kan bijgevolg niet duur genoeg zijn.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 21:17   #15
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Die studie onderschat hoeveel de overheid je huis duurder doet kosten. Ze houden geen rekening met administratieve rompslomp, reguleringen, tijdsverlies door op goedkeuringen te wachten...
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 21:34   #16
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Die studie onderschat hoeveel de overheid je huis duurder doet kosten. Ze houden geen rekening met administratieve rompslomp, reguleringen, tijdsverlies door op goedkeuringen te wachten...
Niemand verplicht u om te bouwen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:54   #17
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Niemand verplicht u om te bouwen.
Niemand verplicht u om te ademen.

Belastingen betalen daarentegen ..

Laatst gewijzigd door Heftruck : 29 maart 2008 om 22:55.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 01:17   #18
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Niemand verplicht u om te ademen.

Belastingen betalen daarentegen ..
Er staan genoeg huizen leeg. Voor de prijs van een bouwgrond + nieuwbouw kan je er zelfs twee kopen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 06:40   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Er staan genoeg huizen leeg. Voor de prijs van een bouwgrond + nieuwbouw kan je er zelfs twee kopen.
Ik lees: Arme mensen mogen niet bouwen. Ze moeten maar andere zaken kopen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 13:53   #20
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik lees: Arme mensen mogen niet bouwen. Ze moeten maar andere zaken kopen.
NIEMAND zou nog mogen bouwen.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be