Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 19 december 2013, 11:03   #21
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Tja, kwestie van prioriteiten eh. Voor mij is de soevereiniteit van het volk van belang, dus ik wil wel een grote staatshervorming. Enfin, ineens een staatsvorming.
Voor liberale herstelregeringen daarentegen loop ik niet warm, want die verkwanselen juist de soevereiniteit.



Vandaar: voorlopig.



Geen keus momenteel
Ge hebt altijd keus. Download een stand alone firefox.

Allez ge hebt sowieso meer keus als in mei 2014. Dan moet ge kiezen tussen de lesser evil.

Laatst gewijzigd door Effect : 19 december 2013 om 11:03.
Effect is offline  
Oud 19 december 2013, 11:10   #22
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
N-VA is meer hoop dan wat anders. Ze moeten gewoon 30% halen of we zitten met Di Rupo II. 34% of meer is volgens mij niet realistisch.
Dus als N-VA 31% haalt ipv 29% is er minder kans op Di Rupo II want ..... ?

N-VA heeft geen partners, ze willen met vld en CD&V een Vlaams programma naar voor schuiven (het confederalisme). Probleem: vld en cvp willen dat niet. Maar nogal wat N-VA'ers leven blijkbaar op een andere planeet. Waarom zouden Vld en Cvp nu opeens samen met N-VA veel verder willen gaan in de onderhandelingen met de Franstaligen, dan in 2010??
Enkel als N-VA haar confederalisme over boord gooit zullen ze in een federale regering kunnen stappen.
mvd is offline  
Oud 19 december 2013, 11:20   #23
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus als N-VA 31% haalt ipv 29% is er minder kans op Di Rupo II want ..... ?

N-VA heeft geen partners, ze willen met vld en CD&V een Vlaams programma naar voor schuiven (het confederalisme). Probleem: vld en cvp willen dat niet. Maar nogal wat N-VA'ers leven blijkbaar op een andere planeet. Waarom zouden Vld en Cvp nu opeens samen met N-VA veel verder willen gaan in de onderhandelingen met de Franstaligen, dan in 2010??
Enkel als N-VA haar confederalisme over boord gooit zullen ze in een federale regering kunnen stappen.
31% en 29% is een wereld van verschil in perceptie. Ik ben geen N-VA'er maar ik stem op dit moment N-VA. Regering Di Rupo II is absolute horror, volgens mij zijn vele N-VA stemmers het daarmee eens. Misschien interessant voor een poll maar ik heb persoonlijk liever een regering zonder PS dan een nieuwe staatshervorming. Staatshervorming 7 komt vanzelf wel als blijkt dat de 6e in de praktijk niets betekent.
Effect is offline  
Oud 19 december 2013, 11:26   #24
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
31% en 29% is een wereld van verschil in perceptie. Ik ben geen N-VA'er maar ik stem op dit moment N-VA. Regering Di Rupo II is absolute horror, volgens mij zijn vele N-VA stemmers het daarmee eens. Misschien interessant voor een poll maar ik heb persoonlijk liever een regering zonder PS dan een nieuwe staatshervorming. Staatshervorming 7 komt vanzelf wel als blijkt dat de 6e in de praktijk niets betekent.
Ah ok, je hoopt dus op een ''sociaal-economische herstelregering'' zonder de PS. Die kans is wel bestaande, maar erg groot toch niet hoor. PS, Cdh en Ecolo zitten voor een groot stuk op dezelfde lijn, het FDF zal nooit met N-VA regeren. Mogelijk haalt PTB+ een zetel of twee.
mvd is offline  
Oud 19 december 2013, 11:30   #25
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ge hebt altijd keus. Download een stand alone firefox.

Allez ge hebt sowieso meer keus als in mei 2014. Dan moet ge kiezen tussen de lesser evil.
Niet op deze pc, die niet van mij is
Bolleke Wol is offline  
Oud 19 december 2013, 11:54   #26
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Niet op deze pc, die niet van mij is
%temp%. Gooi daar een stand-alone firefox. Wordt automatisch verwijderd bij onderhoud.
Effect is offline  
Oud 19 december 2013, 12:24   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Met al die liberale overlopers naar N-VA is de kans dat N-VA eerder aan een 'herstelregering' mee doet zelfs groter geworden dan dat er een V-blok komt.
Geen onmogelijkheid, maar toch minder waarschijnlijk dan een doorstart DiRupoII.
In een N-Va-in-herstelregeringsscenario zou N-Va haar politieke vaardigheid (of het gebrek eraan) kunnen bewijzen....
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 19 december 2013 om 12:24.
Supe®Staaf is offline  
Oud 19 december 2013, 21:02   #28
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dus als N-VA 31% haalt ipv 29% is er minder kans op Di Rupo II want ..... ?

N-VA heeft geen partners, ze willen met vld en CD&V een Vlaams programma naar voor schuiven (het confederalisme). Probleem: vld en cvp willen dat niet. Maar nogal wat N-VA'ers leven blijkbaar op een andere planeet. Waarom zouden Vld en Cvp nu opeens samen met N-VA veel verder willen gaan in de onderhandelingen met de Franstaligen, dan in 2010??
Enkel als N-VA haar confederalisme over boord gooit zullen ze in een federale regering kunnen stappen.
Nuance : overboord gooien is niet nodig, dat is messy en niet uit te leggen aan de achterban. Denk meer aan het zachtjes lossen tijdens de coalitiebesprekingen om mee aan boord te geraken, met dan welliswaar enkele flinke liberaal-voka getinte maatregelen als prijstrofee. En dat dan uitleggen aan de achterban dat het beter is dan een elio 2 belastingregering. En het confederalisme dan ? Dat is voor binnen een decennium, dixit bart de wever himself.
Het zal dat zijn, of niks zijn denk ik.
peter1962 is offline  
Oud 19 december 2013, 21:30   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Nuance : overboord gooien is niet nodig, dat is messy en niet uit te leggen aan de achterban. Denk meer aan het zachtjes lossen tijdens de coalitiebesprekingen om mee aan boord te geraken, met dan welliswaar enkele flinke liberaal-voka getinte maatregelen als prijstrofee. En dat dan uitleggen aan de achterban dat het beter is dan een elio 2 belastingregering. En het confederalisme dan ? Dat is voor binnen een decennium, dixit bart de wever himself.
Het zal dat zijn, of niks zijn denk ik.
Peter, zwijg aub.
Ge gaat ze te slim maken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 19 december 2013, 21:45   #30
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Nuance : overboord gooien is niet nodig, dat is messy en niet uit te leggen aan de achterban. Denk meer aan het zachtjes lossen tijdens de coalitiebesprekingen om mee aan boord te geraken, met dan welliswaar enkele flinke liberaal-voka getinte maatregelen als prijstrofee. En dat dan uitleggen aan de achterban dat het beter is dan een elio 2 belastingregering. En het confederalisme dan ? Dat is voor binnen een decennium, dixit bart de wever himself.
Het zal dat zijn, of niks zijn denk ik.
Ik mag hopen dat De Wever voldoende politiek inzicht heeft om in te zien dat dit het enige realistische scenario voor 2014 is.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 19 december 2013, 22:17   #31
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zeer realistische analyse.

De kans voor Di Rupo II vergroot als je ook nog eens het V-blok in de juiste context plaatst: N-Va kan, mag, wil of zal niet met VB regeren....
Dat V-blok is dus in realiteit minder homogeen dan het tripartiete blok, waar weldegelijk heel veel cement is om het bijeen te houden: de uitdrukkelijke wens om aan de macht te deel te nemen, ongeacht de ideologische 'wendingen' die ze ervoor moeten slikken.

Nog even de Kerstboodschap van Philippe/Filip op de TV afwachten.

De kans is groot dat de N-VA dan pas aan haar echte groei begint.
Witte Kaproen is offline  
Oud 19 december 2013, 22:19   #32
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik mag hopen dat De Wever voldoende politiek inzicht heeft om in te zien dat dit het enige realistische scenario voor 2014 is.
Aan zijn inzicht op dat specifiek vlak twijfel ik geen seconde en dat meen ik. Had hij dat niet ingezien, dan was Bracke zijn kop eraf gegaan dezelfde dag dat die zijn te vroeg getimede interview gaf. Dat hij toen eerst een vergoelijkende uitleg gaf toont aan dat de grote leider het heel goed wist, en dus duidelijk deze piste aan het verkennen is/was.
Of zijn partijbestuur daar intellectueel in kan meegaan is een vraag van een geheel andere orde.
In die partij kan enkel een leider met buitenproportioneel veel aanzien en daaruit volgend formeel gezag een echte game changer doordrukken. Dat kan hij enkel NA de verkiezingen, en pas tijdens de onderhandelingen als die al een stukje concreet worden en er keuzes moeten gemaakt worden. Zeker niet te vroeg, het zal subtiel gebeuren of niet gebeuren.
Ik hou op zijn minst rekening met dit scenario.
Het vloekt natuurlijk met het mantra van de partij-infanterie, die met de lidkaart in de hand denkt dat zij het bestuur in de juiste (hun) richting kan sturen.
peter1962 is offline  
Oud 19 december 2013, 22:41   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Aan zijn inzicht op dat specifiek vlak twijfel ik geen seconde en dat meen ik. Had hij dat niet ingezien, dan was Bracke zijn kop eraf gegaan dezelfde dag dat die zijn te vroeg getimede interview gaf. Dat hij toen eerst een vergoelijkende uitleg gaf toont aan dat de grote leider het heel goed wist, en dus duidelijk deze piste aan het verkennen is/was.
Of zijn partijbestuur daar intellectueel in kan meegaan is een vraag van een geheel andere orde.
In die partij kan enkel een leider met buitenproportioneel veel aanzien en daaruit volgend formeel gezag een echte game changer doordrukken. Dat kan hij enkel NA de verkiezingen, en pas tijdens de onderhandelingen als die al een stukje concreet worden en er keuzes moeten gemaakt worden. Zeker niet te vroeg, het zal subtiel gebeuren of niet gebeuren.
Ik hou op zijn minst rekening met dit scenario.
Het vloekt natuurlijk met het mantra van de partij-infanterie, die met de lidkaart in de hand denkt dat zij het bestuur in de juiste (hun) richting kan sturen.
Geen onmogelijk scenario.

Bracke diende als peilstok.
Zijn faux pas mocht of moest hij begaan om te zien hoe groot de verontwaardiging zou zijn: weinig animo, het klassieke geneut na een kaakslag, of een orkaan.
De Wever weet ook dat de N-Va zich geen tweede oppositieperiode kan veroorloven of de beroepspolitici die het om de postjes te doen is haken af.
Dus zullen ze het communautaire laten verwateren, en de noodzaak van een economische regering benadrukken, waarin ze 'hun verantwoordelijkheid niet willen ontlopen....' en aan de ruif kunnen vreten.

Dat lijkt het enige mogelijke scenario om federaal in te breken.
Maar mijn geld staat toch in hoofdzaak op DRII
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 19 december 2013, 23:34   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik mag hopen dat De Wever voldoende politiek inzicht heeft om in te zien dat dit het enige realistische scenario voor 2014 is.
Als ze dat doen, verliezen ze alle geloofwaardigheid op Vlaams-nationalistisch vlak. En een pak leden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 20 december 2013, 00:04   #35
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Geen onmogelijk scenario.

Bracke diende als peilstok.
Zijn faux pas mocht of moest hij begaan om te zien hoe groot de verontwaardiging zou zijn: weinig animo, het klassieke geneut na een kaakslag, of een orkaan.
Er is nauwlijks een ander scenario te bedenken voor die vroeg aangekondigde bocht. Temperatuur meten, testen of de rest van de partij al beseft dat de tijd van de kleine puur principiële partij voorbij is.

Citaat:
De Wever weet ook dat de N-Va zich geen tweede oppositieperiode kan veroorloven of de beroepspolitici die het om de postjes te doen is haken af.
Mogelijk, maar ik denk niet dat dit zijn bekommernis is. De top van nu is eigenlijk de top van toen. Er is niet echt veel nieuw te merken bij de decision makers. Er zijn wat opgekochte mensen (pol van den driessche bv die nog niet rendeerde maar die moeten in 2014 zelf een parlementaire zetel verdienen.) Karim de verschrikkelijke ? goed voor lokaal vlak en parlementair maar zoiets kun je toch geen minister maken ? Van Jurgen Ceder horen we niets meer van. Zo weinig dat het vedacht is. Maar ook hier lijkt een parlementszitje het hoogst haalbare, en dan nog. De recente acquisitie van Van Overtveldt lijkt dan weer zeer plausibel om na de verkiezingen als wit konijn op een economisch departement te plaatsen. Mogelijk. Annick De Ridder ? Die haar politiek altruisme zal voldoende voeding gekregen hebben met een verkiesbare plaats bij n-va aangezien ze die niet meer kreeg bij eigen partij.
Men vergeet soms dat parlementaire zitjes even veel opbrengen in de meerderheid dan de oppositie.
Ik denk eerder dat BDW beseft dat je met 30% van het electoraat niet kunt blijven zeggen dat de anderen je niet willen laten meespelen, calimero gedrag is iets voor een partij van max 15% maar als je dat blijft gebruiken als partij van de envergure van n-va dan maak je je belachelijk. Als partij met dat gewicht moet je je kunnen doen opnemen in een coalitie volgens je eigen gewicht. Om dat te bekomen moet je compromissen maken, wat sommigen moeilijk valt. Maar blijven een gigantisch reservoir van relatief nieuwe kiezers enkel een troostprijs geven, is spelen met de toekomst van de partij. Dergelijke beschouwingen moeten zij maken tgo de klassieke angst dat als ze teveel toegeven, ze de oudste en eerste kiezers van VU origine gaan verliezen. Een gigantisch spagaat. Men lacht graag met de standen van de oude cvp. Terwijl n-va ook overduidelijk twee interne stromingen kent.

Citaat:
Dus zullen ze het communautaire laten verwateren, en de noodzaak van een economische regering benadrukken, waarin ze 'hun verantwoordelijkheid niet willen ontlopen....' en aan de ruif kunnen vreten
.

Juist. Zachtjesaan tijdens de onderhandelingen.

Citaat:
Dat lijkt het enige mogelijke scenario om federaal in te breken.
Maar mijn geld staat toch in hoofdzaak op DRII
Denk ik dus ook. Maar het is geen garantie dat het voldoende is. Er is ook de complexe situatie aan de andere kant, waar MR en PS alletwee hun machtsgreep gaan doen naar het federale + de regionale regeringen. Daar vallen betere compromissen te maken onderling, als ze n-va eruit kunnen houden. Dit lijkt me dan weer een weerstand die te overwinnen is als de onderhandelaar van n-va op dat moment geen pit bull is , maar een vertrouwenwekkende labrador die het communautaire eisenpakket zachtjes terugtrekt. Dan neem je argumenten weg die de franstaligen niet meer kunnen gebruiken. Laat ons zeggen dat we vooral moeten weten of een regering zonder PS aan franstalige kant cijfermatig mogelijk is.

Het 'gemakkelijkste' blijft uiteraard direct voor Elio II te gaan, maar dat gaat men niet doen denk ik omdat dan gedurende de hele onderhandeling de n-va zal via de pers kunnen inhakken op de rest.

't gaat nog plezant worden
peter1962 is offline  
Oud 20 december 2013, 00:29   #36
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Als ze dat doen, verliezen ze alle geloofwaardigheid op Vlaams-nationalistisch vlak. En een pak leden.
Als ze hun Vlaams-nationale eisen niet laten vallen, dan krijgen we Di Rupo-II en verliest de N-VA eveneens een deel van de aanhang omdat de N-VA toch maar elke keer in de federale oppositie gaat zitten, zodat een stem voor Open VLD of CD&V veel nuttiger is voor diegenen die een rechts beleid willen vanaf 2019.
Robinus V is offline  
Oud 20 december 2013, 01:23   #37
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard

N-VA : 29%
CD&V :19%
SP.A : 14%
Open VLD : 13%
Vlaams Belang : 10%
Groen : 10%
PVDA: 4%
LDD : 1%
Bezeke is offline  
Oud 20 december 2013, 01:56   #38
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik denk eerder dat BDW beseft dat je met 30% van het electoraat niet kunt blijven zeggen dat de anderen je niet willen laten meespelen, calimero gedrag is iets voor een partij van max 15% maar als je dat blijft gebruiken als partij van de envergure van n-va dan maak je je belachelijk. Als partij met dat gewicht moet je je kunnen doen opnemen in een coalitie volgens je eigen gewicht. Om dat te bekomen moet je compromissen maken, wat sommigen moeilijk valt. Maar blijven een gigantisch reservoir van relatief nieuwe kiezers enkel een troostprijs geven, is spelen met de toekomst van de partij. Dergelijke beschouwingen moeten zij maken tgo de klassieke angst dat als ze teveel toegeven, ze de oudste en eerste kiezers van VU origine gaan verliezen. Een gigantisch spagaat. Men lacht graag met de standen van de oude cvp. Terwijl n-va ook overduidelijk twee interne stromingen kent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als ze hun Vlaams-nationale eisen niet laten vallen, dan krijgen we Di Rupo-II en verliest de N-VA eveneens een deel van de aanhang omdat de N-VA toch maar elke keer in de federale oppositie gaat zitten, zodat een stem voor Open VLD of CD&V veel nuttiger is voor diegenen die een rechts beleid willen vanaf 2019.
Beiden correct. Voor de N-VA is het erop of eronder in 2014. Ofwel spelen ze een belangrijke rol in de federale regering, ofwel is het momentum voorbij. De N-VA kan nooit de huidige hoogte aanhouden tot 2019.

Vlaams-nationalisten moeten ook beseffen dat de enige manier om tot een splitsing van België te komen een rechtse regering is die ingaat tegen de PS. (Wat op zich al een staatshervorming is.)

Vlaams-nationalisten die liever hebben dat hun partij in de marge staat haar ideeën staat te verkondigen moeten maar voor het VB gaan. Diegenen die iets willen veranderen kunnen beter voor N-VA kiezen in 2014.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 20 december 2013, 02:08   #39
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Beiden correct. Voor de N-VA is het erop of eronder in 2014. Ofwel spelen ze een belangrijke rol in de federale regering, ofwel is het momentum voorbij. De N-VA kan nooit de huidige hoogte aanhouden tot 2019.

Vlaams-nationalisten moeten ook beseffen dat de enige manier om tot een splitsing van België te komen een rechtse regering is die ingaat tegen de PS. (Wat op zich al een staatshervorming is.)

Vlaams-nationalisten die liever hebben dat hun partij in de marge staat haar ideeën staat te verkondigen moeten maar voor het VB gaan. Diegenen die iets willen veranderen kunnen beter voor N-VA kiezen in 2014.
Waarom zou een Vlaams Blokker NVA stemmen?

Ze zijn totaal verschillend. De enige reden die ik kan bedenken is uit tactische overweging, maar dan beloon ik een partij die mijn lievelingspartij uitsluit? Nope.
Bezeke is offline  
Oud 20 december 2013, 04:07   #40
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Beiden correct. Voor de N-VA is het erop of eronder in 2014. Ofwel spelen ze een belangrijke rol in de federale regering, ofwel is het momentum voorbij. De N-VA kan nooit de huidige hoogte aanhouden tot 2019.

Vlaams-nationalisten moeten ook beseffen dat de enige manier om tot een splitsing van België te komen een rechtse regering is die ingaat tegen de PS. (Wat op zich al een staatshervorming is.)

Vlaams-nationalisten die liever hebben dat hun partij in de marge staat haar ideeën staat te verkondigen moeten maar voor het VB gaan. Diegenen die iets willen veranderen kunnen beter voor N-VA kiezen in 2014.
Daar ben ik het niet mee eens. Om zeker te zijn dat N-VA op een economisch rechts beleid inzet, is er net een grote score voor Open VLD nodig en geen te grote voor de N-VA. Hoe meer stemmen voor N-VA, hoe meer ze zichzelf de illusie maken dat ze eventueel toch een staatshervorming kunnen proberen doorvoeren. Ik deel niet de zekerheid dat N-VA automatisch de meest verstandige keuzes zal maken om een deel van hun programma door te voeren. Dat deden ze de vorige keer ook niet. Toen hebben ze ook gegokt en verloren; ze hoopten te blijven groeien tot de volgende verkiezingen, maar ze zitten weer op hun niveau van toen. De rechtse partijen hebben momenteel een meerderheid in de Kamer en daar is geen gebruik van gemaakt. Het hangt volledig van de houding van N-VA af of daar nu wel gebruik van gemaakt wordt en dan moet die partij daartoe gedwongen worden.
Robinus V is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be