Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mogen priesters trouwen
ja 28 71,79%
neen, absoluut niet , laten zoals het nu is 5 12,82%
da kan mij niks schelen, da ze die mannen den bak in draaien!!! 6 15,38%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2002, 13:34   #1
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Weeral een verkrachting binnen de kerk, is da nie om ziek van te worden, ik voel mij dan zo machteloos!!!


Dit kan nietmeer verder duren, dat moet stoppen ik weet eigenlijk maar een oplossing laat die mannen trouwen!!! DAn komen er mss minder mannen da als toevluchtoord zien.

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:37   #2
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Of dat ze zullen mogen trouwen en er minder verkrachtingen zullen zijn betwijfel ik.
Doch sta ik volledig achter het idee dat een priester zou mogen trouwen.
het celibaat is een opgedrongen feit vanuit Rome.Het zogenaamd zuiver zijn is een zeer hypocriet gegeven.Welke priester heeft niet in den duik één of ander relatie. Het zijn ook mensen met gevoelens.Men predikt toch ook de liefde in het geloof. Enkel liefde voor god hebben is je eigen liefdesgevoelens zodanig onderdrukken dat je geest pijnigt; Zodanif gedoctrineerd worden lijdt tot een bepaald moment tot een zware frustratie. Openlijk word daar niet over gepraat doch innerlijk lopen er veel priesters rond met ernstige psychologische problemen. Waarom het steeds wegstoppen,het innerlijke verduwen,het zijn verstoppen voor de buitenwereld. De leugens en bedrog verduwen voor de werkelijkheid.Is dit geen zonde?
Daarenbij wat is een zonde in het geloof? Een aanval tegen de ethiek in?
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:41   #3
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

voor mij maakt het niks uit of ze mogen trouwen of niet, maar een verkrachter is een verkrachter, of het nu een priester of eenders wie is, en de straf kan voor allemaal niet zwaar genoeg zijn!
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 23:08   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

De kwestie is niet: mogen priesters trouwen of niet.
Priesters mogen zeker trouwen, ze moeten nadien enkel uitkijken naar een andere job, daar hun contract met hun kerkelijke oversten stipuleert dat ze celibatair moeten zijn. Als ze het engagement aangaan, dan moeten ze vooraf weten of het sop de kool waard is. Blijkt dit niet: geen nood. Honderden veranderen al eens van baan. 't Vaticaan is toch niet alleenzaligmakend als werkgever?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 23:12   #5
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Ook cafébazen kunnen u inwijden.....in de geneugten des levends...
Ook studentenverenigingen kunnen u dopen...


Zoals reeds eerder gezegd is, een dader is een dader ongeacht zijn sociale rol, status of positie.
En het slachtoffer blijft een slachtoffer. Ongeacht de leeftijd. De littekens, trauma's blijven. Je kan er niet zomaar een kruis over maken...
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2002, 18:39   #6
jan breydel
Partijlid
 
jan breydel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Weeral een verkrachting binnen de kerk, is da nie om ziek van te worden, ik voel mij dan zo machteloos!!!


Dit kan nietmeer verder duren, dat moet stoppen ik weet eigenlijk maar een oplossing laat die mannen trouwen!!! DAn komen er mss minder mannen da als toevluchtoord zien.

Thomas
Beste Thomas,

Pedofilie binnen de kerk is geen zaak die van de de twintigste eeuw is. Nu wordt er WEL over gesproken, vroeger NIET. Men was dan bang van de priester of andere geestelijke, men zou toch niet geloofd hebben dat een geestelijke zoiets zou doen. Gelukkig is dit nu wel bespreekbaar geworden!
Er moet inderdaad wat aan gedaan worden!!! Misschien is het huwelijk toelaten voor priesters een goede zaak. Dit zal wel moeilijk gaan omdat er al een eeuwenlange traditie is van het celibataire priesterschap; Nochthans staat er in de Bijbel geen vermelding (bij mijn weten) dat priesters celibatair door het leven moeten gaan. Maar ja... In het Katholicisme geldt zowel de Bijbel als de Traditie; dus dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn als het conservativisme van het Vaticaan blijft aanhouden.
Dit was in de renaissance anders bij de protestanten: die zeiden 'sola biblia'; dus de traditie was voor hun minder belangrijk, daarom werd het gehuwde priesterschap voor protestanten mogelijk.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2002, 19:20   #7
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Weeral een verkrachting binnen de kerk, is da nie om ziek van te worden, ik voel mij dan zo machteloos!!!


Dit kan nietmeer verder duren, dat moet stoppen ik weet eigenlijk maar een oplossing laat die mannen trouwen!!! DAn komen er mss minder mannen da als toevluchtoord zien.

Thomas
Beste Thomas,

Pedofilie binnen de kerk is geen zaak die van de de twintigste eeuw is. Nu wordt er WEL over gesproken, vroeger NIET. Men was dan bang van de priester of andere geestelijke, men zou toch niet geloofd hebben dat een geestelijke zoiets zou doen. Gelukkig is dit nu wel bespreekbaar geworden!
Er moet inderdaad wat aan gedaan worden!!! Misschien is het huwelijk toelaten voor priesters een goede zaak. Dit zal wel moeilijk gaan omdat er al een eeuwenlange traditie is van het celibataire priesterschap; Nochthans staat er in de Bijbel geen vermelding (bij mijn weten) dat priesters celibatair door het leven moeten gaan. Maar ja... In het Katholicisme geldt zowel de Bijbel als de Traditie; dus dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn als het conservativisme van het Vaticaan blijft aanhouden.
Dit was in de renaissance anders bij de protestanten: die zeiden 'sola biblia'; dus de traditie was voor hun minder belangrijk, daarom werd het gehuwde priesterschap voor protestanten mogelijk.
heb al zovele jaren overwogen om protestant te worden, daar komen ze dat toch niet tegen ? Voor mij ligt de kern dus daar, mensen die hun niet thuis voelen in de maatschapij worden broeder of priester: deze zijn soms homo ( niet dat daar iets mis mee is ) of pedofil! En dit zou misschien beter niet zo zijn! De kerk is geen toevluchtoord!!!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 01:53   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
De kerk is geen toevluchtoord!!!

Thomas
Amai Thomas.
Als fanatiek diepgelovige zou je reeds moeten gehoord hebben van het kerkelijk asiel.
Enige jaren werd dit nog ingeroepen door de 'sans-papiers' in de miniemenkerk in Brussel.
De kerk is weldegelijk een toevluchtsoord.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 08:56   #9
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

In mijn ogen is een pedofiele priester even erg als een pedofiele huisvader. Maar wegens celibataire redenen wordt er meer ruchtbaarheid gegeven aan het ophefmakende nieuws dat een priester een misdienaar betast.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 09:10   #10
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Alweer een discussie die er geen is. Er ZIJN vele gehuwde katholieke priesters. De Oosterse uniaatkerken laten hun priesters huwen. Ze moeten dan wel afzien van carrière. Bisschoppen blijven immers celibatair. Bovendien hoeven bekeerde protestantse priesters die gehuwd zijn ook hun huwelijk niet op te zeggen.

De celibaatsverplichting is in de 11de eeuw of zo ingevoerd precies om misbruiken te vermijden. Welk moreel gezag vertegenwoordigt een priester nog als hij zelf tot over zijn oren in persoonlijke huwelijksproblemen zit? Hoezeer kan een priester zich nog wijden aan de zielenzorg, als hij een vrouw heeft die al zijn aandacht opeist? Een celibatair priesterschap is daarom voor mij zeker en vast verdedigbaar.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat pedofilie vooral voorkomt in huiselijke kring, binnen het gezin. Deze pedofilie komt ook maar zeer zelden uit omdat kinderen hun ouders niet in diskrediet willen brengen. Die paar zgz. pedofiliegevallen binnen de kerk maken deel uit van een doelgerichte hetze om het geloof ten gronde te richten. In vele gevallen is het trouwens pure laster, waar een priester zich niet tegen kan verweren. Hij is immers al bij voorbaat door de maatschappij veroordeeld.
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 09:24   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Die paar zgz. pedofiliegevallen binnen de kerk maken deel uit van een doelgerichte hetze om het geloof ten gronde te richten. In vele gevallen is het trouwens pure laster, waar een priester zich niet tegen kan verweren. Hij is immers al bij voorbaat door de maatschappij veroordeeld.
Paar?
Zogezegde?
Hetze?

Als het geloof ten gronde gaat door de misbruiken van haar bedienaars, dan is het een schoon zaak.
Dergelijk geloof heeft geen reden van bestaan.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 10:04   #12
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Paar?
Zogezegde?
Hetze?
Laat me raden: 80% van de priesters is homofiel en 90% heeft een sexuele relatie met een vrouw, juist? Ik stel voor om ook 105% van de priesters tot pedofiel te benoemen. Heel geloofwaardig is dat allemaal...
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 10:49   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Paar?
Zogezegde?
Hetze?
Laat me raden: 80% van de priesters is homofiel en 90% heeft een sexuele relatie met een vrouw, juist? Ik stel voor om ook 105% van de priesters tot pedofiel te benoemen. Heel geloofwaardig is dat allemaal...
Versta me niet verkeerd, waarde Godfried.
Voor mijn part ramt 200% van de RKK-priesters zich de pleuris op hun huishoudster. Voor mijn part foefelen ze aan de rits van om het even welke 'consenting adult' van hetzelfde of het andere geslacht.
Zolang ze wettelijk bezig zijn, mij niet gelaten.
Zolang ze de vermeende autoriteit van hun ambt er niet voor aanwenden, laat ze genieten.

Het zijn de kerkelijke machthebbers die er een 'probleem' mee hebben, dat hun bedienaars normale menselijke reacties vertonen. Hoewel, ik eerder denk dat ze het een fijn machtsinstrument vinden om stoute Borremansjes e.a. lekker in de tang te kunnen houden.
We (nor I) don't need no (sexual) thoughts control.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 12:26   #14
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
De kerk is geen toevluchtoord!!!

Thomas
Amai Thomas.
Als fanatiek diepgelovige zou je reeds moeten gehoord hebben van het kerkelijk asiel.
Enige jaren werd dit nog ingeroepen door de 'sans-papiers' in de miniemenkerk in Brussel.
De kerk is weldegelijk een toevluchtsoord.
Indien u bij de minder-broeders wilt gaan wel ja, maar die worden door kerk als minderwaardig gezien! ( woordje "minder" )

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 00:08   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
De kerk is geen toevluchtoord!!!

Thomas
Amai Thomas.
Als fanatiek diepgelovige zou je reeds moeten gehoord hebben van het kerkelijk asiel.
Enige jaren werd dit nog ingeroepen door de 'sans-papiers' in de miniemenkerk in Brussel.
De kerk is weldegelijk een toevluchtsoord.
Indien u bij de minder-broeders wilt gaan wel ja, maar die worden door kerk als minderwaardig gezien! ( woordje "minder" )

thomas
Neen Thomas.
De kerkGEBOUWEN zijn letterlijk toevluchtsoorden, waar asielrecht heerst, zonder dat er sprake is van tot een of andere geestelijke of kloosterhorde toe te treden.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 10:44   #16
jan breydel
Partijlid
 
jan breydel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 218
Standaard

Citaat:
Neen Thomas.
De kerkGEBOUWEN zijn letterlijk toevluchtsoorden, waar asielrecht heerst, zonder dat er sprake is van tot een of andere geestelijke of kloosterhorde toe te treden.[/
quote]

Staat dit niet in de werken van Barmhartigheid?? "de eenzamen herbergen"
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 11:21   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Citaat:
Neen Thomas.
De kerkGEBOUWEN zijn letterlijk toevluchtsoorden, waar asielrecht heerst, zonder dat er sprake is van tot een of andere geestelijke of kloosterhorde toe te treden.[/
quote]

Staat dit niet in de werken van Barmhartigheid?? "de eenzamen herbergen"
Die werken van barmhartigheid werden door het bestuur van de RKK afgeschaft omdat de kosten de baten verre overtroffen.
Ze worden enkel nog opgelegd aan de volgelingen die het uit eigen zak mogen ophoesten.
De tijd dat geestelijken gratis onderwijs en ziekenzorg verstrekten, ligt al een tijdje achter ons. Het 'geestelijk' bedrijf is gewoon ook een economische macht geworden, met vertakkingen in alle geledingen van de samenleving.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 11:40   #18
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De tijd dat geestelijken gratis onderwijs en ziekenzorg verstrekten, ligt al een tijdje achter ons. Het 'geestelijk' bedrijf is gewoon ook een economische macht geworden, met vertakkingen in alle geledingen van de samenleving.

Met verankerde wortels tot in koningshuis...
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 12:29   #19
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
De kerk is geen toevluchtoord!!!

Thomas
Amai Thomas.
Als fanatiek diepgelovige zou je reeds moeten gehoord hebben van het kerkelijk asiel.
Enige jaren werd dit nog ingeroepen door de 'sans-papiers' in de miniemenkerk in Brussel.
De kerk is weldegelijk een toevluchtsoord.
Indien u bij de minder-broeders wilt gaan wel ja, maar die worden door kerk als minderwaardig gezien! ( woordje "minder" )

thomas
Neen Thomas.
De kerkGEBOUWEN zijn letterlijk toevluchtsoorden, waar asielrecht heerst, zonder dat er sprake is van tot een of andere geestelijke of kloosterhorde toe te treden.
Er soms wel mensen die in een klooster zitten, die eigenlijk geen broeder of zuster zijn! Maar dit zijn meestal minderwaardige mensen, of die toch zo door de maatschappij worden gezien! dit heeft niet te maken met mensen die priester worden om hun gevoelens opzij te gaan!

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 22:02   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Ik zie het nu pas, Superstaaf! Die klooster(h)orde, dat is een typefoutje zeker? hahahahaha!!!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be