Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2007, 23:43   #1
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard SPA wil jeugdwerkloosheid strenger aanpakken

Tot mijn verbazing heb ik de laatste tijd toch al enkele goeie dingen van de SPA gehoord. Zoals nu vandaag in de krant een artikel over Frank Vandenbroucke die jeugdwerkloosheid strenger wil aanpakken.

In Oostende is de VDAB enige tijd geleden gestart met een directere aanpak en dat heeft er toe geleid dat de jeugdwerkloosheid in die stad met 53% daalde Vandenbroucke zou die maatregel graag verruimen tot heel Vlaanderen.

Citaat:
'Jonge werkzoekenden strenger aanpakken'

ARBEIDSMARKT Vandenbroucke wil dat sanctie ook zonder formele werkweigering mogelijk is

-- (tijd) - Jonge werkzoekenden moeten een sanctie kunnen oplopen als blijkt dat ze weinig of niets aanvangen met ontvangen vacatures. Nu kan dat enkel na een formele weigering van een job- of opleidingsaanbod. De Vlaamse minister van Werk, Frank Vandenbroucke (sp.a), countert met dat voorstel de kritiek van de OESO. Die organisatie stelt dat ons land te weinig onderneemt tegen de jongerenwerkloosheid.

Uit het gisteren toegelichte rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat ons land zwak presteert inzake de integratie van jongeren op de arbeidsmarkt. De jeugdwerkloosheid lag in 2005 boven het EU- en OESO-gemiddelde, de werkgelegenheidsgraad eronder. De studie bevestigt hoe groot de regionale verschillen wel zijn. Terwijl Vlaanderen het vrij goed doet, is de situatie in Wallonië en vooral Brussel dramatisch.


De OESO deed ook een aantal aanbevelingen die de afgelopen dagen, via een lek in de Franstalige pers, al voor een storm van protest zorgden. Meest omstreden is de suggestie om de wachtuitkeringen voor jongeren te vervangen door een in de tijd beperkte uitkering, die vanaf het begin afhankelijk is van de inspanningen van de jongere. OESO-directeur John Martin meende verder dat de hoge jongerenlonen laaggeschoolden de weg naar een job versperren.


De federale en Vlaamse ministers van Werk leken gisteren hun werk verdeeld te hebben. De federale minister, Peter Vanvelthoven, speelde de verdedigende rol. Hij merkte op dat de door de OESO gehanteerde gegevens verouderd zijn. Sinds 2005 is de jeugdwerkloosheid sterk gedaald en hebben de federale en regionale overheden een hele reeks nieuwe initiatieven genomen, zoals de 'sluitende aanpak', het Vlaamse systeem waarbij (jonge) werkzoekenden systematisch gecontacteerd en begeleid worden.


Aanval
Vandenbroucke koos voor de aanval. Hij pakte uit met de resultaten voor de 13 Vlaamse steden en gemeenten waar de VDAB voor de jongeren onder de 25 een tandje bijgestoken heeft. De resultaten zijn nogal uiteenlopend. Terwijl in Oostende de jeugdwerkloosheid met liefst 53 procent daalde, halen Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt niet eens de gemiddelde Vlaamse daling van 17,53 procent.


Het verschil zit hem volgens Vandenbroucke vooral in de heel directe, confronterende aanpak die in Oostende gevolgd wordt. Jongeren worden er vanaf de eerste dag via sms en mail met jobaanbiedingen bestookt. Wie wegblijft van een afspraak met de VDAB wordt meteen door de RVA op de vingers getikt.


De minister wil die aanpak verruimen tot heel Vlaanderen. Daarbij wil hij ook de sancties strenger maken. Een werkloze kan nu door de RVA gestraft worden als die een job- of opleidingsaanbod weigert. Volgens Vandenbroucke lopen daarmee alleen de 'sukkelaars' tegen de lamp. Hij wil dat ook jongeren die, na een reeks vacatures gekregen te hebben, om onduidelijke redenen nog altijd werkloos zijn, een sanctie kunnen krijgen. Volgens de minister laat de Vlaamse arbeidsmarkt toe om zo'n bijkomende stap te zetten. Die stap maakt volgens hem ook de hele discussie over het al dan niet beperken in de tijd van uitkeringen overbodig.
De minister moet over zijn plan nog overleggen met de sociale partners en zijn federale collega. Want de medewerking van de RVA is cruciaal. Als federaal controleur kan de RVA moeilijk een koers varen die verschilt per regio.


De Waalse en Brusselse ministers van Werk hadden zich laten vervangen door een medewerker en konden dus niet reageren op het Vlaamse idee. Maar als van die kant een 'neen' komt heeft de sp.a natuurlijk een extra argument om een regionalisering van de arbeidsmarkt te vragen. IB

Laatst gewijzigd door Thomas- : 17 februari 2007 om 23:44.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 11:53   #2
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

de titel deed even vermoeden dat VDB de werkloosHEID wilde aanpakken, maar uit het artikel blijkt dat hij natuurlijk de werklozen gaat aanpakken.
veel gemakkelijker en goedkoper.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:13   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de titel deed even vermoeden dat VDB de werkloosHEID wilde aanpakken, maar uit het artikel blijkt dat hij natuurlijk de werklozen gaat aanpakken.
veel gemakkelijker en goedkoper.
Ze gaan werkzoekenden aan het werk zetten, erg hé.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:22   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Ik heb juist het debat op ATV gevolg,waar Robert Voorhamme(spa) zij dat er in Antwerpen een vacature was waar 400 jonge werkloze werden heen gestuurd,18 onder hen hadden zich aangemeld,dit zecht echt heel veel over de jongeren in Antwerpen
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:25   #5
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de titel deed even vermoeden dat VDB de werkloosHEID wilde aanpakken, maar uit het artikel blijkt dat hij natuurlijk de werklozen gaat aanpakken.
veel gemakkelijker en goedkoper.
Ik begrijp je niet helemaal...
De werkloosheid en de werklozen aanpakken, dat gaat toch samen? Indien er effectief geen werk is, dan is dat zo. Indien bepaalde werklozen doen alsof ze werk zoeken (briefjes verzamelen waaruit blijkt dat ze gezocht hebben, zonder de bedoeling om iets te vinden, uiteraard), werklozen die steevast weigeren omdat het niet dicht genoeg bij hun huis is, te weinig verschil met hun dopgeld, niet in overeenstemming met hun diploma enz dan mag daar wel iets aan gedaan worden! Vervelend voor die werklozen maar de "werkenden" die ervoor belastingen betalen bekijken dat wel eventjes anders! Voor iets hoort iets...
We zijn naar het schijnt het enige land in Europa waar je bijna ongestoord kunt stempelen tot je op je pensioen gaat... en ook dan nog centen ontvangt, uiteraard.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:28   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ze gaan werkzoekenden aan het werk zetten, erg hé.
Misschien kunnen ze nu in een ander land politiek asiel aanvragen wegens vervolgingsbeleid in België?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 12:58   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Misschien kunnen ze nu in een ander land politiek asiel aanvragen wegens vervolgingsbeleid in België?
Of een uitwisselingsprogramma met die landen.
Een pool binnenpakken voor elke werkloze die we naar daar sturen bv.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 17:08   #8
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de titel deed even vermoeden dat VDB de werkloosHEID wilde aanpakken, maar uit het artikel blijkt dat hij natuurlijk de werklozen gaat aanpakken.
veel gemakkelijker en goedkoper.
Die cijfers uit Oostende spreken nochtans boekdelen. In Oostende, waar men de jongeren het hardst pushte, daalde de werkloosheid onder de jongeren met meer dan de helft.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:10   #9
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

wat doet VDB om werkgelegenheid te creëeren?
de helft van de postkantoren sluiten, het aantal ambtenaren verminderen, fiscale cadeaus aan de bedrijven die hun winsten uitbetalen aan de aandeelhouders ipv te investeren in werkgelegenheid...
er zijn 500.000 werklozen en nauwelijks 50.000 open vacatures, en dan gaat men die werklozen aan een job helpen? schorsen ja, dat is de bedoeling.
want dankzij minder inkomsten voor de SZ moet er geschorst worden.
nu, ik ga er geen last van hebben want ik zit veilig (uitkeringsgerechtigd en vrijgesteld van sollicitatieplicht) maar voor de anderen vind ik het erg spijtig.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:42   #10
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
wat doet VDB om werkgelegenheid te creëeren?
de helft van de postkantoren sluiten, het aantal ambtenaren verminderen, fiscale cadeaus aan de bedrijven die hun winsten uitbetalen aan de aandeelhouders ipv te investeren in werkgelegenheid...
er zijn 500.000 werklozen en nauwelijks 50.000 open vacatures, en dan gaat men die werklozen aan een job helpen? schorsen ja, dat is de bedoeling.
want dankzij minder inkomsten voor de SZ moet er geschorst worden.
nu, ik ga er geen last van hebben want ik zit veilig (uitkeringsgerechtigd en vrijgesteld van sollicitatieplicht) maar voor de anderen vind ik het erg spijtig.
O ja, lekker geil dat Freya nu jonge werklozen harder gaat aanpakken.

Ik zou bijna zeggen: leve Freya, maar dat zou dan weer een brug te ver zijn, nee?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:56   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de titel deed even vermoeden dat VDB de werkloosHEID wilde aanpakken, maar uit het artikel blijkt dat hij natuurlijk de werklozen gaat aanpakken.
veel gemakkelijker en goedkoper.

Wel even opletten met dergelijke beweringen...

Om even bij Oostende te blijven....daar "opent" zich een nieuwe industriele zone.Het aantrekken van bedrijven naar de nog openstaande percelen van deze zone heeft geen zin,als het bedrijf in kwestie vooraf al weet dat het niet kan recruteren in de ruime omgeving....

In Oostende is er,bijvoorbeeld een grote assembleur van airco-toestellen die,uitdrukkelijk en massaal "startbanen" aanbiedt aan jongeren.(slechts een kleine minderheid ervan zullen een contact van onbepaalde duur krijgen,maar het lijkt me een schitterende "entree" in de arbeidsmarkt)........PAKKEN die kans zou ik zeggen!


Oostende ligt in West-Vlaanderen,alwaar er eenvoudigweg geen echt probleem is om aan een job te raken(of je nu jong of al wat ouder bent)...tenzij je onwillig bent!



"jacht op werklozen" is inderdaad pervers als er te weinig werkaanbod is,maar we hebben het hier over een zone waar dat niet geldt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:04   #12
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
O ja, lekker geil dat Freya nu jonge werklozen harder gaat aanpakken.

Ik zou bijna zeggen: leve Freya, maar dat zou dan weer een brug te ver zijn, nee?
ik ben percalion. jong, hip, intellectueel streberke. ik kan al uit allerlei moelijke boekjes citeren. ik ga het maken op mijn eentje. minimum 2500 euro per maand, want ik ben dat waard. de anderen zijn lekker dom. ei-ei-ei.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:09   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik ben percalion. jong, hip, intellectueel streberke. ik kan al uit allerlei moelijke boekjes citeren. ik ga het maken op mijn eentje. minimum 2500 euro per maand, want ik ben dat waard. de anderen zijn lekker dom. ei-ei-ei.
Of ze zitten 'veilig', nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:19   #14
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of ze zitten 'veilig', nietwaar?
ja, en terecht.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 19:30   #15
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Die cijfers uit Oostende spreken nochtans boekdelen. In Oostende, waar men de jongeren het hardst pushte, daalde de werkloosheid onder de jongeren met meer dan de helft.
Wat dus wel degelijk bewijst dat er iets schort met de aanpak van het VDAB... Indien men overal dezelfde aanpak zou proberen zou het succes natuurlijk niet overal even groot zijn, maar toch de moeite!
En dan heb je politiekers zoals uit die grote partij, Spirit, die er niets beters op vinden dan nog eens alle illegalen te regulariseren en nog meer volk uit het buitenland over te laten komen. Voor iedere persoon die aan het werk kan een stuk of zeven naar het ocmw of zo?
Goed dat ze dat voor de verkiezingen uitkramen...hopelijk zijn de mensen het tegen dan niet weer vergeten. Of is Spirit ook al aan het zoeken naar een bepaald soort nieuwe "stemgerechtigen"?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 20:30   #16
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Tot mijn verbazing heb ik de laatste tijd toch al enkele goeie dingen van de SPA gehoord. Zoals nu vandaag in de krant een artikel over Frank Vandenbroucke die jeugdwerkloosheid strenger wil aanpakken.

In Oostende is de VDAB enige tijd geleden gestart met een directere aanpak en dat heeft er toe geleid dat de jeugdwerkloosheid in die stad met 53% daalde Vandenbroucke zou die maatregel graag verruimen tot heel Vlaanderen.
Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, dan zou de jeugdwerkloosheid nog veel sneller dalen daar er jobs genoeg zijn met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 00:36   #17
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Het is bijzonder storend dat het aspect verloning nooit ofte nimmer aan bod komt in al die oeverloze discussies rond "niet-ingevulde" vacatures.
In tijden dat huisvesting voor jongeren haast onbetaalbaar wordt helpt VDB met zijn voorstel alleen maar mee aan het creëren van werkende armen.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.

Laatst gewijzigd door Daphne : 19 februari 2007 om 00:36.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 01:12   #18
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Wel iemand die alleen woont i"s al gediscrimineerd", qua kosten (onleefbaar dus).

Dus binnekort, zitten we met "twee werkenden" die samenwonen "en +-1 loon genereren..."

Leuke tijden...
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 09:09   #19
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Spa wil de werklozen aanpakken?
Die titel is misleidend.

Beter :
Alle Vlaamse partijen willen de werkloosheidsvallen aanpakken.

Op deze moment zijn de maatregelen nog zacht.

Ik lees hier niets over de oorzaak....

Een steeds groeiende groep uit de werklozen wil helemaal niet werken.
Die helpen de zaak dus naar de vaantjes voor de echte werkzoekenden.

De veel geld kostende vdab zou er niet nodig zijn, als er echt naar werk werd gezocht.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 11:22   #20
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik heb juist het debat op ATV gevolg,waar Robert Voorhamme(spa) zij dat er in Antwerpen een vacature was waar 400 jonge werkloze werden heen gestuurd,18 onder hen hadden zich aangemeld,dit zecht echt heel veel over de jongeren in Antwerpen
Dat ze 400 werkzoekenden afsturen op 1 vacature zegt vooral veel over de beschikbaarheid van werk.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be