Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2006, 15:53   #41
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Hahaha, .... hoe dom kun je zijn hé .. de tijd van de flower power is reeds lang voorbij hoor en dat er nog altijd dromers rondlopen, daar kan ik in komen.
Zo zit links dus in mekaar... schermen met bewijs dat eens ??
En als er bijwijs komt of is, dan nog ontkennen ze het.

Hahahahaha !!!
Geen bewijzen, dus. Uw "pudding" zakt dus in elkaar.8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 15:57   #42
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het streven van al wie aangeklaagd hebben dat de soldaten in de loopgrachten tijdens de eerste wereldoorlog, "benadeeld" werden al was het maar omdat ze de franstalige bevelen van hun officiers niet begrepen, vind ik zeer legitiem.

Wat we nu meemaken is echter van een heel andere orde.

"De Walen" of "De Vlamingen" duidt een ware volksaard aan, een stereotype, net als "De Marokkaan", "De Turk", enz. Geert Bourgeois spreekt altijd van "De franstaligen".

In de feiten stel ik vast dat de grote pleitbezogers van een "Zelfstandig Vlaanderen" dezelfden zij als die klagen over sociaal profitariaat, culturele onverdraagzaamheid promoten ("multicul"), anti-syndicale commentaren geven, enz.

Een "Zelfstandig Vlaanderen" zal dus getekend worden door onverdraagzame archtitecten, en hun product zal naargelang zijn.

Maar, meer in diepte, werkt een stereotype niet alleen onverdraagzaam naar "het andere", evenzeer binnen de eigen groep. Groepsleden die zich, niet conformeren aan de vooropgestelde "Volksaard", worden als afvalligen of verraders beschouwd, net als fundamentalistische migranten "Hoer!" roepen naar migrantenmeisjes die zonder hoofddoek lopen.

Een "Zelfstandig Vlaanderen" zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn, want onverdraagzaamheid brengt onverdraagzaamheid voort.

De onverdraagzaamheid zal er tot wet verheven, of in de wet ingeschreven worden.
Een Zelfstandig België is toch ook "onverdraagzaam". België scheurde zich af van de Nederlanden (omwille van religieuze, politieke en economische verschillen), de Nederlanden van Spanje, Spanje (onrechtsstreeks) van het Romeinse Rijk...

Of is er toch een verschil tussen streven naar zelfstandigheid (omdat men op een paar essentiële vlakken van mening verschilt) toch iets anders dan onverdraagzaamheid? Daarbij, als Vlamingen dan toch zo'n onverdraagzame Walenhaters zijn, waarom willen de Walen ons dan toch per sé in hetzelfde land houden? Moest ik van hen zijn, dan zette ik een muur tussen het prachtige Verdraagzame Wallonië en het Overdraagzame Vlaamse Rijk van het Kwade (nog een paar hobbits - Oostkantonners? - , een ring en een vulkaan erbij smijten om het sprookje compleet te maken, lol)...

__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 17 april 2006 om 15:58.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 15:58   #43
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Geen bewijzen, dus. Uw "pudding" zakt dus in elkaar.8)
U gaat nu al beweren of ik bewijs heb of niet, lomp van u hoor !
Nog eens, feiten verdoezelen om later op rechts te kunnen pikeren.

Mischien mijn pudding die zakt maar niet mijn hersenen zoals die van u
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 15:58   #44
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
U gaat nu al beweren of ik bewijs heb of niet, lomp van u hoor !
Nog eens, feiten verdoezelen om later op rechts te kunnen pikeren.

Mischien mijn pudding die zakt maar niet mijn hersenen
Welke hersenen ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 15:59   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Die gezelligheidsclubjes zijn een probleem. Er zijn veel denktanks waar invloedrijke industriëlen inzitten. Onderschat hun macht niet.

De fout van de enen, praat die van de anderen niet goed: we hebben al genoeg anti-democratische krachten, we hoeven er echt geen bij.
Een beetje eerlijk en vooral, openlijk tegenwicht bieden kan anders geen kwaad dunkt mij.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:00   #46
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Als je naar een formule-1 staat te kijken en je ziet dat iemand duidelijk te snel de bocht ingaat, dan heb je geen glazen bol nodig om te zien dat die er niet zal doorgeraken.
De Warande legt de vinger op de wonde, en dat doet je pijn.
Net zoals de waarheid soms wel eens pijn doet.
Probeer alvast te wennen aan het idee van een onafhankelijk Vlaanderen in een EU-context.
Men zal niet te hard de bocht in gaan, je hoeft niet bang te zijn. Na 176 jaar onderdrukking kan Vlaanderen nog wel wat (maar niet te lang, tot net na de bocht) wachten.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:08   #47
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Een Zelfstandig België is toch ook "onverdraagzaam". België scheurde zich af van de Nederlanden (omwille van religieuze, politieke en economische verschillen), de Nederlanden van Spanje, Spanje (onrechtsstreeks) van het Romeinse Rijk...
"Romeinse Rijk"? Ik veronderstel dat je bedoelt "Heilig Roomse Rijk" van Karel V.

De scheiding tussen Nederland en België is het gevolg van de godsdienstoorlogen, die een daadwerkelijke volksverhuizing hebben veroorzaakt. Daardoor is er een fundamentale cultuurkloof ontstaan tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. De hertekenaars van Europa hebben na het Congres van Wenen die tegenstelling onderschat.

Anderzijds is het begrip "Belg" zeer oud. Het is een Keltisch woord dat "Verbolgen" betekent. België is een natuurlijke historische eenheid.

In de mate dat België gesticht is door elitaristen, zou je het onverdraagzaam kunnen noemen. Maar 1830 is de oudheid niet.
Wie de tegenstellingen kan oplosen schept een verdraagzaam land. Wie ze bevestigt in een Zelfstandig Vlaanderen, schept een onverdraagzaam land.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Daarbij, als Vlamingen dan toch zo'n onverdraagzame Walenhaters zijn, waarom willen de Walen ons dan toch per sé in hetzelfde land houden?
Omdat gelukkig niet alle Vlamingen Vlaamsgezind zijn. Zoals ik. Ik ben voor België.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:09   #48
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een beetje eerlijk en vooral, openlijk tegenwicht bieden kan anders geen kwaad dunkt mij.
Dat doe ik hier dus, tegen de Warande.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:10   #49
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het streven van al wie aangeklaagd hebben dat de soldaten in de loopgrachten tijdens de eerste wereldoorlog, "benadeeld" werden al was het maar omdat ze de franstalige bevelen van hun officiers niet begrepen, vind ik zeer legitiem.

Wat we nu meemaken is echter van een heel andere orde.

"De Walen" of "De Vlamingen" duidt een ware volksaard aan, een stereotype, net als "De Marokkaan", "De Turk", enz. Geert Bourgeois spreekt altijd van "De franstaligen".

In de feiten stel ik vast dat de grote pleitbezogers van een "Zelfstandig Vlaanderen" dezelfden zij als die klagen over sociaal profitariaat, culturele onverdraagzaamheid promoten ("multicul"), anti-syndicale commentaren geven, enz.

Een "Zelfstandig Vlaanderen" zal dus getekend worden door onverdraagzame archtitecten, en hun product zal naargelang zijn.

Maar, meer in diepte, werkt een stereotype niet alleen onverdraagzaam naar "het andere", evenzeer binnen de eigen groep. Groepsleden die zich, niet conformeren aan de vooropgestelde "Volksaard", worden als afvalligen of verraders beschouwd, net als fundamentalistische migranten "Hoer!" roepen naar migrantenmeisjes die zonder hoofddoek lopen.

Een "Zelfstandig Vlaanderen" zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn, want onverdraagzaamheid brengt onverdraagzaamheid voort.

De onverdraagzaamheid zal er tot wet verheven, of in de wet ingeschreven worden.
De onverdraagzame bent u zelf. Kijk in de spiegel.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:10   #50
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Na 176 jaar onderdrukking kan Vlaanderen nog wel wat (maar niet te lang, tot net na de bocht) wachten.
Zie je wel: stereotypen!
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:12   #51
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De onverdraagzame bent u zelf. Kijk in de spiegel.
Omdat?

Welk element vind je onverdraagzaam? Is het onverdraagzaam kordaat onverdraagzaamheid af te wijzen? Of is dat gewoon assertief?
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:14   #52
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Omdat?

Welk element vind je onverdraagzaam? Is het onverdraagzaam kordaat onverdraagzaamheid af te wijzen? Of is dat gewoon assertief?
U bent onverdraagzaam omdat u - zoals bijvoorbeeld een racist doet - een hele nationale beweging probeert zwart te maken. Gelukkig is het aantal enggeestige Belgische nationalisten zoals u een steeds kleiner wordende sekte.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:18   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Indien bv. de VLD een van huis uit franstalige op een gemeenteraadslijst zou zetten in Antwerpen is er niets aan de hand.
Je moet niet zover zoeken. De VLD-burgemeester van Brakel (u weet wel...) is een Franstalige.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ook de democratie kan zich vergissen - in de recent "gesplitste" staten Tsjechië, Slowakijke, Slovenië, Kroatië, Servië-Montenegro enz.. waren en zijn er talrijke burgers die de splitsing van die staten in de huidige betreuren.

Alleen in Servië zijn er mensen die terug Joegoslavië bijeen willen. Dat is dan ook het enige land in het rijtje dat zich nergens van afgescheurd heeft. Maar zoek eens 10 Tsjechen, Slovaken, enz... die de splitsing betreuren. Je zal flink je best moeten doen om ze te vinden!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:19   #54
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U bent onverdraagzaam omdat u - zoals bijvoorbeeld een racist doet - een hele nationale beweging probeert zwart te maken.
Ik wil duidelijk maken dat de toekomst van België als "Zelfstandig Vlaanderen", en dus ook "Zelfstandig Walonnië", naar mijn mening een historische vergissing zou zijn, van die aard zelfs dat ik het nodig vind me er radicaal tegen te verzetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Gelukkig is het aantal enggeestige Belgische nationalisten zoals u een steeds kleiner wordende sekte.
Bevestigt dit nu mijn stelling dat Vlaamsgezindheid onverdraagzaam is?
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)

Laatst gewijzigd door Black Cat : 17 april 2006 om 16:21.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:19   #55
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
'denktanks' zijn doorgaan een hoopje pseudowetenschappelijke nitwits die zich graag voor een politieke kar laten spannen.
Sommigen, en deze worden dan meestal overgesubsidieerd. Laat de hoogte van de subsidies (of beter gezegd het gebrek hieraan) een leidraad zijn, om de onafhankelijkheid tov de politiek te waarborgen.

Laatst gewijzigd door Bob : 17 april 2006 om 16:20.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:20   #56
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U bent onverdraagzaam omdat u - zoals bijvoorbeeld een racist doet - een hele nationale beweging probeert zwart te maken. Gelukkig is het aantal enggeestige Belgische nationalisten zoals u een steeds kleiner wordende sekte.
Wat dan te zeggen van enggeestige Vlaamse nationalisten ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:24   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Wie geen democratische bevoegdheid heeft maar achter de schermen de politiek wil sturen, is anti-democratisch.

Wie misbruik maakt van zijn gezagspositie ook.

"Democratisch" verkozen partijen, die tegen referendums zijn, zijn dan wel het schoolvoorbeeld van anti-democratie.
Heel de politiek is nu eenmaal één groot reklamespel geworden. Politieke partijen trekken reklamemannen in om zich te verkopen (Slangen, Janssens...). Belgie heeft trouwens geen democratie, doch een particratie.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:25   #58
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat dan te zeggen van enggeestige Vlaamse nationalisten ??
Zo zijn er ook. Maar dat is geen excuus voor de enggeestigheid en bekrompenheid van de starter van deze thread.
De ruime Vlaamse Beweging is overigens niet enggeestig, maar juist zeer open en gericht op de wereld.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:26   #59
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Beste Job,

Elke burger mag zichzelf noemen zoals hij wil : de feitelijke nationaliteit is van een heel andere orde. Ik ken Nederlanders die hier al 3 generaties wonen (of meer) die zich Vlaming noemen, maar die nog altijd een Nederlandse Nationaliteit hebben. Men kan zich gerust Knokkenaar, Limburger, Frans-Vlaming, Vlaamstalige Waal enz.. noemen.. intussen heeft men in feite nog altijd een lidkaart van de club der Belgischnationalen in zijn portefeuille.

De dag dat ik die kaart mag inruilen voor een lidkaart van de club der EU burgers zal voor mij persoonlijk een dag zijn dat ik de champagne laat knallen, maar ik kan volstrekt begrip opbrengen voor die mensen die feestelijk de invoering van een Vlaamse Nationaliteit wensen te vieren.

Een onafhankelijk Vlaanderen = een onverdraagzaam Vlaanderen ?
Ik zou niet weten waarom. Trok er geen Waals Legioen oostwaarts om de bosjewieken te bestrijden ? Waren er geen Walen die hun landgenoten
"van joodschen bloede" gingen verraden ? Pétain en het Vichy regime
waren dat geen extreem - rechtse collabo's ? Was mr. Le Pen niet bijna president van de 5de repoubliek geworden ?

Het extreem-rechtse gedachtegoed gedijt zowat overal in Europa en wringt zich in allerhande bochten om de mensen te verleiden ervoor te stemmen.
Hier geven ze zich uit als superdemocraten, elders als die mensen die van aanpakken weten en er eens met de grove borstel flink tegenaan zullen gaan. Weg met het langharig werkschuw tuig ! Voor orde en tucht !
& intussen trainen ze hun voetbalhooligans die wel eens als stoottroepen dienst zouden kunnen doen.

Het is toch wel vreemd dat met gewone rationele elementen de discussie over "Vlaanderen" gewoon niet gevoerd wordt. Vraag dan toch eens aan ietwat bedrijfsleider hoe hij aan industriegrond zoekt te geraken in het onafhankelijke Vlaanderen... Hij zal U wel zeggen dat hij dan naar het onafhankelijke Wallonië of elders zal moezten uitwijken..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2006, 16:29   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Dat doe ik hier dus, tegen de Warande.
Weerleggen gebeurd wel met feiten en cijfers. Niet met verdachtmakingen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be