Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2022, 07:35   #161
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is trouwens een contradictie. Een centrale entiteit heeft geen blockchain nodig. Een blockchain was een truuk om een centrale databank kunnen weg te laten.
Maar een centrale bank met een blockchain heeft nog meer controle, om niet te zeggen totale controle. Een blockchain volgt een specifieke eenheid van een geld. Dat kan zowel centraal als niet centraal worden opgeslagen. Omgekeerd kan een centrale entiteit een globaal overzicht houden zonder een specifieke eenheid van een geld te volgen. Met de digitale munten gebaseerd op blockchain gaan de centrale banken toch voor dat laatste kiezen. Ze kunnen ook voor digitale munten zonder blockchain kiezen maar dan verliezen ze een stuk controle en dat willen ze niet. Bitcoin dreigt dus als een boemerang recht in het eigen gezicht terecht te komen. Iets dat ontwikkeld is om de centrale banken te omzeilen leidt naar totale controle door diezelfde banken.

https://businessam.be/financiele-rev...nder-de-radar/
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 18:26   #162
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Vrijdag in een Colruyt.
Ik dikke pech.
Maar 2 klanten (+1 in afhandeling) voor me, en maar 1 met een winkelkar, die ook weinig gevuld was.
Maar ik heb een halfuur verklooid toen, daar aan die kassa.
Want, de vrouw met de winkelkar wilde met een smartphone betalen, en de "app" had blijkbaar problemen. Ze heeft een half uur zitten proberen. Vruchteloos. Na 15 minuten had de kassierster met wat hulp iets gevonden om de betaling on hold of zoiets te zetten, zodat de kassa toch bruikbaar werd om in afwachting de volgende klant af te handelen. Intussen was 1 van de 2 klanten voor me verdwenen naar een andere kassa. Maar dat liep na 1 volgende klant ook strop. En ik stond er nog een kwartier.
Toen ik eindelijk de kassa kon passeren, stond die vrouw er nog, met alle kalmte van de wereld, alsof ze in haar zetel thuis zat, te tikken op die smartphone.
Met ik, cash betalende, met 3 gelijke producten, de kassa passerende in 30 sec.
Dat, is het voordeel, de zekerheid van cash. Geen computer en software nodig. Geen netwerk nodig. Geen elektriciteit nodig. Geen afhankelijkheden van derden.
Daarom blijf ik het gebruiken, en het gaat, mits wat praktische zaken in acht te nemen, ALTIJD even vlot als elektronisch als dat probleemloos werkt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2022, 08:31   #163
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

De nazi's hebben vorig jaar zelfs al een verregaandere stap gezet in hun oorlog tegen sparen op bankrekeningen.

https://www.hln.be/geld/waarom-je-be...taan~ae7dfb04/
Citaat:
Sinds 1 juli 2021 mogen particuliere klanten hoogstens 250.000 euro op hun klassiek spaarboekje plaatsen. Wat erboven uit steekt, wordt onmiddellijk overgeschreven op een zichtrekening met een rente van 0 procent. En wie meer dan 250.000 euro op zijn zichtrekening heeft, moet daarop zelfs een strafrente van 0,50 procent betalen.
Ook dit:
https://www.hln.be/geld/waarom-je-be...taan~ae7dfb04/
Voorwaardelijke rente, onder een drempelhoeveelheid euro's van 125000 is het geen rente. Vroeger gingen ze dergelijke fratsen nooit gedurfd hebben, maar we zitten vooral sinds 2020 terug met die openlijk brutale nazi politiek.
Sommigen zeggen, het is allemaal zo erg niet als toendertijd. Klopt. Dat werd ook gezegd in de jaren dertig. 10 jaar later werden proteststemmen vermoord.
Je kunt dat lezen als post mortem protest.
Hun stramien is duidelijk: sparen in euro's saboteren. Mensen die waarde willen oppotten drijven naar producten/markten waar prijzen gemakkelijker en gerichter te controleren zijn. Cash in een portefeuille of gelijk waar, daar is niks centraals en dus te intervenieren in. De grote euro markt, waarde van alles uitgedrukt in euro, de koers van de euro manipuleren, daar treffen ze iedereen mee, het is zo lastig richten op geviseerde geldeigenaars. Aandelen, schuldpapier, daarentegen, ...
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 6 november 2022 om 08:37.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 06:49   #164
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

We vernemen halfweg december 2022 dat Belgie een van de EU naties is waar het betalen met cash nu merkelijk minder geworden is dan via electronische middelen.....We vallen zelfs op ten opzichten van een meerderheid van de andere EU landen...

goed...

Maar ondertussen ook dat zowat 2 miljoen Belgen geen toegang hebben tot bank-diensten....

Dat moet moeilijk leven zijn ondertussen...

Ik ken een paar buren die "niet aan dat internet gedoe" zijn.....ok...het is ook niet verplicht,maar die hebben ondertussen ook al wat werk een bankautomaat te vinden (tot voor een paar jaar waren er twee op 5 minuten wandelen,nu staat de dichtste op een kilometer!)....en bankzaken die ook maar iets gecompliceerder zijn....nou...telefonische afspraak maken (als er iemand de foon opneemt tenminste) naar een buurgemeente (3 km of 7 km)
We zien zo 70 jarigen die op twee jaar al een keer van bank veranderd zijn omdat ze persé bij een bank "op de parochie" willen blijven.....komt dat tegen op uw oude dag...


Dat is een niet te verwaarlozen massa...twee miljoen...Blijkbaar zijn de banken niet op het eenvoudige idee gekomen om meteen maar hun elementaire servicepunten te groeperen,een per gemeente of zo.......Maar het heeft er natuurlijk mee te maken dat de banksector eigenlijk al lang niet meer geinteresseerd is in eenvoudige zicht/spaarrekening klanten.

(en neen,de post organiseert zich zodanig dat hun face-to-face diensten ook steeds zeldzamer worden)

Het is wel zo dat BNP een systeem ontwikkelt waarbij men,met een bankkaart via de (nog) vele krantenwinkeltjes,elementaire bankzaakjes zou kunnen doen...


cash....wordt soms nog aangetroffen in valiezen van Griekse EP-parlementsleden maar heeft anders minder en minder plaats in Belgie....

Laatst gewijzigd door kelt : 21 december 2022 om 06:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 08:38   #165
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Ik haal het maximum bedrag af, als het louter is om de dagelijkse kost eten en okkazie dingen (niet om te sparen is dat 1 keer de 2 a 3 maanden.
Soms spaar ik cash een periode en dan haal ik dat maximum bedrag een tijd elke week af.
Moet moeilijk leven zijn?
Net het omgekeerde - makkelijk leven, geen apparaten nodig, geen batterijen, geen afhankelijkheden van deze en gene en dit en dat, gewoon briefke en/of muntstukskes, af en toe wat kleingeld toegeven om het onder de euro te houden.
Ik passeer met mijn cash de kassa even rap als de elektronische betalers, en vaak genoeg zelfs veel rapper, als ze daar weer aan het scrollen zijn op hun schermke, bladeren in hun betaalkaarten, meerdere moeten gebruiken om het saldo te halen, het enige dat cash moeilijk maakt zijn de sabotage acties van overheden. Maar dat is intussen elektronisch ook al zo, met hun periodieke limieten zodat je in X dagelijkse schijven moet betalen, dat je vroeger (tot ergens na 2011?) in één keer kon betalen.
Toen ik een tijdje terug een rekening opende bij een nieuwe bank om iets van de UK te kunnen betalen via euro (de bank die ik had stopte met de auto euro>pond omzetting) moest er een hele bladzijde ingevuld worden waaronder naar welke landen ik betalingen plande te verrichten, euro landen dus zelfs.
Je merkt: dat cash lastig maken, dat lastig maken gaat niet verdwijnen met cash, welintegendeel, bij cash weg gaan de nazi's hun checkpoints en pasjeswereld in de elektronische betaalsfeer nog veel verder doordrijven, tot het punt dat je om die doos potten choco te kunnen betalen aan de kassa eerst hun propagandablaadje dat je vroeger direct bij 't oud papier kapte, moet lezen en ondertekenen voor gelezen en goedgekeurg, of braaf hun periodiek spuitje weest bent halen.
Ik gebruik elektronisch betalen louter in de vorm van internetbankieren, daar IS het praktischer dan cheque schrijven en afgeven aan een bank die ze dan moet inscannen om het dan elektronisch te doen in jouw plaats.
Langer geleden gingen de papieren cheques / wissels zelfs op transport.
Maar om dingen te betalen op plaatsen waar ik toch moet komen, nee lol. Als je naar Colruyt gaat om een doos chips te kopen dan ben je daar toch en kun je gewoon direct, zonder tussenpartijen, zonder codes, zonder afhankelijkheden, cash betalen.
Vorig jaar ergens, in een kringwinkel, de server van de kassa computers was ineens niet meer bereikbaar (stond op scherm in popup), en tijdens hun proberen hoopten de klanten zich op. Uiteindelijk vroegen ze naar diegenen die cash konden betalen, een personeelslid ontving en gaf terug, een ander schreef de bedragen op een A4. De eropvolgende minuten kwamen ik en een dozijn klanten buiten met hun koopwaar, in de winkel apegapende dat ander dozijn dat geen of onvoldoende cash bij had.

Wie wil naar zo een wereld van afhankelijkheid van anderen, dan nog geen vrienden maar klooie organisaties die liever jouw geld uitgeven in jouw plaats? Ik niet,lol.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 08:44   #166
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Nog iets: bijna 3 jaar terug wisselde ik van bank en het formulier van de nieuwe bank had een invulveld voor het wekelijks bedrag dat ik max wenste af te halen. Ik vulde 1000 in en dat leidde tot een mailke met de vraag waarom zoveel. Ik legde uit dat ik soms perioden cash spaar en dat volstond blijkbaar voor hun okee.
Laatst dat ik cash ging halen uit hun automaat, november ergens, stond er op het scherm dat de limiet 2500 was...
Blijkbaar hebben ze er nu plots geen probleem mee dat mensen cash afhalen, nu met de hogere rentebetalingen (na 10 jaar quasi 0) ist okee.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 10:03   #167
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

https://sdw.ecb.europa.eu/quickview.....B.ALLD.AS.S.E
Citaat:
Title Net Circulation - number of banknotes/coins in circulation in Euro Area
Title Complement Euro area (Title Net Circulation - number of banknotes/coins in circulation in Euro Area
Title Complement Euro area (changing composition) - Net Circulation - number of banknotes/coins in circulation (for banknotes it has to be calculated, and equals created notes less destroyed notes less stocks of the NCB) - Banknotes - All denominations - All design series - Stock - denominated in Euro
Unit Thousands of Euro changing composition) - Net Circulation - number of banknotes/coins in circulation (for banknotes it has to be calculated, and equals created notes less destroyed notes less stocks of the NCB) - Banknotes - All denominations - All design series - Stock - denominated in Euro
Unit Thousands of Euro
Dat is dus het cash in omloop, de stock van nationale/centrale banken niet meegeteld.
Daar zie ik een stijging van 250 miljard in 2002 tot 1600 miljard in 2022.
Dat er minder betaald wordt met cash, betekent niet dat cash OOK minder gespaard wordt. De rol van geld als opslag van waarde, zeg maar.
Welintegendeel, een stijging van 200 tot 1600 miljard, op 20 jaar tijd.
Merk daar ook op: sinds de corona terreur door de nazi's, 2020, is de burger net MEER cash beginnen sparen. merk hoe de hellingshoek van de curve plots steiler wordt daar, onafgebroken om pas enige maanden terug af te toppen.
Er is cash betalen enerzijds, maar cash sparen anderzijds.
De mensen zijn minder cash beginnen betalen, dat leest ook anders: ze hebben zich hun elektronisch geld verlost, en hun cash opgepot in de plaats.
Dat is ook de "wet" van Gresham: slecht geld drijft goed geld uit circulatie.
Uit CIRCULATIE.
Ik doe dat ook binnen mijn cash, de vuile, gescheurde briefkes, de lelijke muntstukken, daar verlos ik me eerst van.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 10:05   #168
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
cash....wordt soms nog aangetroffen in valiezen van Griekse EP-parlementsleden maar heeft anders minder en minder plaats in Belgie....
Uit de cijfers van de ECB blijkt net het tegendeel, sinds 2020 zelfs versneld oppotten van.... jawel... cash.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 14:48   #169
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Hardnekkig blijven hangen in de jaren 80 van vorige eeuw, of nog vroeger.
Een vorm van seniliteit.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2022, 14:54   #170
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
...

Maar ondertussen ook dat zowat 2 miljoen Belgen geen toegang hebben tot bank-diensten....

....
In 2020 verbleef in totaal bijna 14% van de mannelijke bevolking van 85 jaar en ouder in een woonzorgcentrum, bij de vrouwen lag dat aandeel op ruim 26%. Van de bevolking tussen de 65 en 74 jaar verbleef 1% in een woonzorgcentrum.9 mrt 2022

Tel daar nog eens de oudjes van de immigranten bij (die worden genoeg geholpen door hun kinderen ...),
wat is dan het grote probleem?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 19:16   #171
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Uit de cijfers van de ECB blijkt net het tegendeel, sinds 2020 zelfs versneld oppotten van.... jawel... cash.
Verbazingwekkend,inderdaad...
Maar IN Belgie kun je bijna niks serieus meer doen met cash geld....wat moet je er mee?


We gaan moeten vragen aan de drugsmaffia hoe ZIJ dat regelen.....al die cash....

Laatst gewijzigd door kelt : 22 december 2022 om 19:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2022, 22:16   #172
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Verbazingwekkend,inderdaad...
Maar IN Belgie kun je bijna niks serieus meer doen met cash geld....wat moet je er mee?


We gaan moeten vragen aan de drugsmaffia hoe ZIJ dat regelen.....al die cash....
Hoezo bijna niks serieus mee doen?
Als er wordt geeist dat je betaalt via bankrekening, bij vastgoed bvb, doe je eerst de omgekeerde transactie van deze die je eerder deed he. Als je de legale herkomst kunt bewijzen, bvb door de afhaaltransacties, what's the problem?
Je zit nog steeds vastgepind in de gedachte dat geld, ook cash, geen functie van opslag van waarde heeft, terwijl dat eigenlijk de belangrijkste functie is: het overbruggen van tijd, namelijk die tussen krijgen en uitgeven.
Dat is, zoals gezegd, de uitleg achter de "wet" van Gresham. Eigenlijk geen "wet", gewoon mensen die hun 'beste' geld achter de hand houden, en eerst hun bucht, het geld dat ze het minste vertrouwen, of gewoon de lelijkste / meest beschadigde bankbiljetten, het eerste uitgeven.
Slecht geld doet goed geld uit circulatie verdwijnen ja, maar niet uit de opslag he. En dat is toch ook klaar en duidelijk, dat is gewoon wat IEDEREEN doet: zich ontdoen van de rommel, en het beste bewaren.

Bvb die lelijke/gescheurde bankbiljetten, daar maken mensen zich rap van af, die komen in de kassa's terecht, terug bij banken, die die maar moeilijk aan het loket in de handen van mensen kunnen duwen he? In automaten soms nog wel, das niet zo direct zichtbaar in persoon, maar die mens gaat wel denken met wat kapotte brol vult die filiaalhouder zijn automaat.
Dus de banken houden die en sturen die regelmatig ter op ter vernietiging en vervanging. Dat is ook een parameter in de datareeks, die minus vervangingen, omdat die geen bankbiljetten toevoegen aan de hoeveelheid, maar bestaande vervangen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 22 december 2022 om 22:29.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 08:57   #173
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Over die "digitale euro", die de centrale planning propagandeert als alternatief voor cash https://www.ecb.europa.eu/paym/digit.../index.en.html "gebruiksvriendelijk en veilig als cash" en ze "We would also ensure the highest level of privacy" verzekeren het "hoogste niveau" van privacy.
Maar gebruiksvriendelijkheid, veiligheid (op welke manier - wat is er veilig aan cash en daarmee "ook" aan hun digitale euro?) dat zijn niet de belangrijkste eigenschappen die mensen verwachten van geld, DE belangrijkste is dat ze er later de afgestane waarde mee kunnen terugkopen. DAT is waarom een bakker geld aanvaardt voor zijn brood.
En net die waarde, is wat de centrale planning uitholt, VOORAL bij cash, wegens geen rente, of accurater lagere rente dan inflatie, zoals bij bankrekeningen.
Dus dat "voorstel" van de ECB, het uitgangspunt waarmee ze het motiveren, is al fout.
De botte realiteit is dat ze cash weg willen, niet om ontduiken van taksen / antiwitwas / financieren van terrorisme zoals ze beweren, maar omdat cash 1) geen risico van derden als banken betekent, banken dat geld niet kunnen uitlenen (aan overheid), en er zo geen, uitleg/excuus over blijft om het te confisqeren. Ja confisceren want bvb hun depositogarantie, dat is gewoon een confiscatie van het bedrag boven het garantiebedrag, dat ze zelfs ook zelf kunnen kiezen - de geld op bankrekening - eigenaar heeft enkel dat bedrag te slikken
Gewoon al het losse gegeven dat de centrale.planning hun digitale euro valselijk voorstelt als alternatief voor cash, wijst er al op dat het concept 1tje is uit het rijtje van hun war on cash.
Ze doen alsof die "digirale euro" iets totaal nieuws is, maar het is gewoon bankrekening geld dat ze als cash-equivalent propaganderen.
De zaak is nu, GEEN KAT gelooft dat equivalent-zijn. Welintegendeel, het is net door de directe eigen fysieke controle die de cash vorm van geld mogelijk maakt, dat mensen het IN DE PLAATS van bank geld gebruiken als opslag van waarde - het precieze tegenovergestelde.
Dat is alsof je eigenaars van honden als alternatief voor een hok tegen regen en wind een gekrijt vierkant op de tegels voorstelt.
Je weet zo dat geen enkele eigenaar daarop in zal gaan. En toch is de centrale planning brutaal genoeg om dit hier als "We are thinking about..." voor te stellen op hun elektronisch tabloid.
Ze zeggen, alternatief voor, bestaan naast, maar de acceptatie vereist het wegvallen van cash als keuze.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 12:48   #174
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Hoe meer sommige toeteren over wat zij kunnen doen met zwart geld, hoe meer ze bewijzen dat ze geen rotte frank hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 18:47   #175
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.594
Standaard

Ik vind dat er een vrijheid van keuze moet blijven. Het voordeel van cash is dat men exacter kan ervaren hoeveel men opdoet. De kaart is veel abstracter en gevaarlijk voor mensen die er nogal onbesuisd met omspringen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 20:50   #176
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

ff gechect en ik kan mededelen dat er zich ten huize kelt nog 51,7€ cash geld bevindt. NIET in mijn portefeuille maar duidelijk "verkeerd gelegd" geld..)Het is al zo lang geleden dat de eigenaar wel zeker weet dat de automaat waar dat ooit bekomen is ...al bijna twee jaar weg is....en die muntjes...tsja....who knows..ze zijn misschien al zo oud als de Euro .Meen me vaag te herinneren in het begin dit jaar nog eens iets cash betaald te hebben...tot verbazing van de caissiere...




Blijft dat goed,zulke briefkes en stukjes metaal?

Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2022 om 20:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2022, 08:32   #177
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
ff gechect en ik kan mededelen dat er zich ten huize kelt nog 51,7€ cash geld bevindt. NIET in mijn portefeuille maar duidelijk "verkeerd gelegd" geld..)Het is al zo lang geleden dat de eigenaar wel zeker weet dat de automaat waar dat ooit bekomen is ...al bijna twee jaar weg is....en die muntjes...tsja....who knows..ze zijn misschien al zo oud als de Euro .Meen me vaag te herinneren in het begin dit jaar nog eens iets cash betaald te hebben...tot verbazing van de caissiere...




Blijft dat goed,zulke briefkes en stukjes metaal?
Ten huize reserve is er meer cash geld.
Niet van hem, maar van de vereniging.
Wij hebben dat nodig als we dingen organiseren (zeer kleine schaal).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2022, 11:43   #178
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vind dat er een vrijheid van keuze moet blijven. Het voordeel van cash is dat men exacter kan ervaren hoeveel men opdoet. De kaart is veel abstracter en gevaarlijk voor mensen die er nogal onbesuisd met omspringen.
Dat beter zien van uitgaven is maar een kruimeltje belang naast het belang van ONAFHANKELIJKHEID van derden/anderen. Die kunnen je geld niet opmaken en zelfs nog ongestraft laat staan onzichtbaar daarmee wegkomen.
Je snapt toch dat overheid die een bank "redt", feitelijk die bank beschermt tegen haar spaarders he? Dat zijn mensen die hun BEZIT komen terug eisen, en overheid blokkeert dat. De depositogarantie van overheid is anderen doen betalen IN DE PLAATS van de bank. De bank heeft spaargeld van haar spaarders uitgeleend, daar werden huizen en vanalles mee gekocht (immo's, vastgoedmakelaars, "sociale" economie, die club), en terugbetaling verkleinen (renteverschillen) tot en met kwijtschelding, is DIE (selectief) hun verplichting om terug te betalen uitgommen. De som BOVEN het depositogarantie bedrag is zelfs nog verregaander: NIEMAND behalve jij als spaarder, verliest dat. JIJ ALLEEN moet een tweede keer arbeiten voor diezelfde euro's.
HET voordeel van cash is, dat ze je dat zelfs NIET KUNNEN aandoen. Ze kunnen je geld niet uitlenen want ze hebben niet. Als ze de immo's vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars en sociale economie dan toch geld willen toestoppen, moeten ze het nodige geld daarvoor BIJMAKEN, en dat zonder enig middel om bestaand geld, geld van spaarders, te ontfutselen.

DAAROM vallen ze cash geld aan, en VOORAL de functie van opslag van waarde. Ze willen mensen elektronisch doen betalen, NIET ENKEL omdat er dan registratie is van de aankopen, maar VOORAL omdat dat vereist dat je geld bij een bank zit. Vandaar de belachelijk lage limieten op cash transacties met professionelen/bedrijven en de cash ban bij vastgoedtransacties, zijnde DE grote uitgaven in levens van mensen, EN waarom ze prijzen telkens weer hoger drijven. De propaganda heeft het over inflatiespoken die opduiken, het mysterieuze onverklaarbare, maar prijzen worden gewoon hoger omdat ze in een spreadsheet editboxen selecteren en er getallen in typen. Vala, lening, rente, koop maar, gunstrenteke voor de vrindjes, flutrenteke voor de spaarders. Merk de recente caps op intrestbedragberekeningen. Ze berekenen je jaarlijks intrestbedrag op een forfait niet op heel je bedrag. Net als de depositogarantie. Heb je 300000 dan verlies je 200000. Heb je 300000 dan krijg je op 200000 geen rente.
Dat vormt allemaal rode lijnen he. Wel, dat is wat "plEERST geselecteerden andermans en nieuw geld wordt toegestopt, en DAN PAS de rest.annen" is. Op deze samenlevingswijde schaal, wat centrale planning is. Het Vrije Westen van weleer is een communistisch schema van zoveeljarenplannen geworden met prive eigendom, van de werkende klasse ook de facto, uitgegomd.
En dat met een vlag erboven die het precieze tegendeel beweert.

Karl Marx en andere nepsocialisten ageerden tegen wat ze noemden "het kapitaal". "de kapitalisten", maar een "kapitalist" dat is iemand die 10 kruiwagens maakt en 1 kruiwagen kocht. Zijn "kapitaal" is 9 kruiwagens. De nepsocialisten daarentegen, die maken 1 kruiwagen en kopen er 10. Hun schuld is 9 kruiwagens, en ze zijn te asociaal om die 9 nog te maken, in de plaats gebruiken ze geweld, ze vormen drukkingsgroepen, die we kennen als "overheden", noemen zichzelf "algemeen belang" en "de publieke sector", alsof ZIJ die 9 kruiwagens maken en "de kapitalisten" die ene.

Ze willen hun schuld van 9 kruiwagens vanachter hun coulissen op hun competoeters kunnen uitgommen, en met kapitalisten die cash sparen gaat dat niet. Daarvoor moet ze letterlijk buiten komen, zich ter plekke begeven, de deur met de kolf instampen, kortom zich als ordinaire dief gedragen, met heel de straat in hun voordeuren kijkende.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2022, 12:02   #179
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
ff gechect en ik kan mededelen dat er zich ten huize kelt nog 51,7€ cash geld bevindt. NIET in mijn portefeuille maar duidelijk "verkeerd gelegd" geld..)Het is al zo lang geleden dat de eigenaar wel zeker weet dat de automaat waar dat ooit bekomen is ...al bijna twee jaar weg is....en die muntjes...tsja....who knows..ze zijn misschien al zo oud als de Euro .Meen me vaag te herinneren in het begin dit jaar nog eens iets cash betaald te hebben...tot verbazing van de caissiere...
https://sdw.ecb.europa.eu/quickview.....B.ALLD.AS.S.E
De centrale bank van Europa deelt mee:
2002: 250 miljard euro aan banBlijkbaar wel want je herinnerde ze niet, kbiljetten en munten.
2022: 1600 miljard euro aan bankbiljetten en munten.
Sinds 2020, allicht door de economische sabotages en de onzekerheid daardoor, snellere toename dan de 18 jaar ervoor.

Gekoppeld aan MINDER cash gebruik in de monetaire functie ruilen (winkels).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Blijft dat goed,zulke briefkes en stukjes metaal?
Duidelijk verkeerd gelegd, je herinnerde ze niet, en misschien zo oud als de Euro.
Pssst, zei je zelf.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2024, 19:33   #180
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.451
Standaard

De Oekrainse soldatenjagers blokkeren de bankkaarten van ouders wiens kinderen ze willen ronselen maar niet vinden, dus zonder cash kunnen die dan niet meer kopen. Daarom willen de nazi's gebruik en opslag van cash uit de maatschappij persen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be