Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2014, 15:22   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.083
Standaard Met 7 in één auto.

Het zal wel weer aan mij liggen maar ik snap het weer niet.

Experts pleiten voor strengere opleidingen.
Nu lijkt het mij evident dat er minder en minder jongeren een rijbewijs behalen en/of zich een dure verzekering kunnen betalen.
Hoe minder jongeren een wagen bezitten, hoe meer er samen in één wagen
moeten kruipen om thuis te geraken. Zie ik dat verkeerd of ben ik alleen jong en dom geweest?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Strenger.JPG‎
Bekeken: 76
Grootte:  67,1 KB
ID: 93161  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:04   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het zal wel weer aan mij liggen maar ik snap het weer niet.
Wat snap je niet? Belgie is ver het enige land waarj zonder rijschool een rijbewijs kunt halen, lekker misvormd door de eigen ouders, de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.

dit zorgt voor de hoogste ongevalcijfers bij jongeren en verzekeringen rekenen dat door.

Laatst gewijzigd door 1207 : 10 maart 2014 om 16:04.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:23   #3
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Volgens mij heb je echt geen rijopleiding nodig om te kunnen antwoorden op 'Is het een goed of slecht idee met 7 in een auto voor 5 te kruipen (waarvan er ene in de koffer te steken)?'.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:24   #4
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat snap je niet? Belgie is ver het enige land waarj zonder rijschool een rijbewijs kunt halen, lekker misvormd door de eigen ouders, de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.

dit zorgt voor de hoogste ongevalcijfers bij jongeren en verzekeringen rekenen dat door.
Wat snap jij niet? Weet je wat een uur rijles kost?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:30   #5
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wat snap jij niet? Weet je wat een uur rijles kost?
Ik vond het in mijn tijd, 2003-2004, al duur.

Betere opleiding ja, maar dan niet ten koste van zij die het nu al amper kunnen betalen. En mogen "ze" nu al in het weekend rijden?

Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:49   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik wil ze de kost niet geven, de jongemannen met BMW die zonder rijbewijs of verzekering rondrijden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 16:54   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat snap je niet? Belgie is ver het enige land waarj zonder rijschool een rijbewijs kunt halen, lekker misvormd door de eigen ouders, de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.

dit zorgt voor de hoogste ongevalcijfers bij jongeren en verzekeringen rekenen dat door.
Het Belgisch wagenpark is het duurste van de ganse wereld en DAT rekenen de verzekeringen door.

Het wegennet van België is complex en de ingewikkelde regelgeving doet hier geen goed aan. DAT veroorzaakt de grote ongeval cijfers.

Een groot deel van de huidige chauffeurs heeft nog zijn rijbewijs uit de chikkenbak gehaald en doen het bij mijn weten even goed dan de rest.

Nu nog even iets over die redenen die worden aangehaald om alle cijfertjes te verklaren. Een ongeval is steeds een samenloop van omstandigheden.
Het is niet omdat ik het reglement niet ken dat ik verstrooid door een rood licht rij....het is dit of dat of nog iets anders.

Ik mag met mijn motorfiets zonder opleiding de baan op en blijf al 30 jaar overeind, evenals mijn vrouw. Mijn zoon is bezig aan zijn rijopleiding rijbewijs B en mag vandaag zelfs niet met een 40km/u scooter op de baan.

Ik ben er vrij zeker van dat al die opleidingen weinig invloed hebben op onze ongevalscijfers. Kunnen betekend daarom niet dat het ook wordt gedaan.
Jeugd blijft jeugd en op die leeftijd bestaan de regels om er uw voeten aan te vegen. Nu kan je verontwaardigd reageren en beweren dat het onzin is,
even rondvragen bij de 18 jarigen zou ik zo zeggen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 22:30   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat snap je niet? Belgie is ver het enige land waarj zonder rijschool een rijbewijs kunt halen, lekker misvormd door de eigen ouders, de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.

dit zorgt voor de hoogste ongevalcijfers bij jongeren en verzekeringen rekenen dat door.
Idd de cijfers liegen niet. Natuurlijk gaat het ook om jonge gedode weggebruikers dat kunnen dus ook voetgangers, fietsers enz... zijn.

Stond groot uitgesmeerd in de kranten.

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130421_00548797

Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België
21/04/2013

Met dertien jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen inwoners sterven naar verhouding nergens in West-Europa meer jonge mensen in het verkeer dan in België. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring, die voor een betere opleiding pleit.
Touring kon de cijfers voor het jaar 2011 van de Europese Commissie over het aantal jonge verkeersdoden inkijken. België blijkt met 141 jonge verkeersslachtoffers (18-24 jaar) per jaar de derde laatste van alle Europese lidstaten. Dat is 16 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2011 (875).

Zweden scoort het best, met 3 dodelijke slachtoffer per miljoen inwoners, gevolgd door Spanje, Malta en Nederland (telkens vijf slachtoffers).

Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. ‘Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers.'

Betere rijopleiding nodig

De mobiliteitsorganisatie pleit bij de gewesten die daarvoor bevoegd worden voor een betere rijopleiding, want ‘een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft'. Naast de klassieke rijopleiding moet volgens Touring ook aandacht zijn voor ‘rijopvoeding'.

‘De opleiding zou in verschillende stappen moeten gebeuren, met eerst minstens zes maanden of 5.000 kilometer opleiding en vervolgens een voorlopig rijbewijs met beperkingen inzake tijdstippen en passagiers en zero tolerance ten aanzien van alcohol en drugs.'

In de derde fase pleit Touring voor een training over het vermijden van risico's, het leren kennen van de eigen grenzen en het anticiperen op verkeerssituaties. Ook de sancties op roekeloos rijden moeten strenger.

Om de extra trainingsuren te financieren, vraagt Touring dat 50 miljoen van het geïnde boetebedrag naar de rijopleiding van jongeren zou gaan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2014 om 22:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 11:37   #9
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik ben er vrij zeker van dat al die opleidingen weinig invloed hebben op onze ongevalscijfers.
en dat is dus het belgische drama als ge over het verkeer praat

net 7 jongeren dood, hoogste ongevalcijfers, hoogste cijfers mbt jongeren en wat lees je hier?
rijopleiding is te duur, moet niet strenger en dat heeft geen invloed op de statistiek.
als jij met die mentaliteit je kleine leert rijden dan moet je toch niet verbaasd zijn dat die kleine onnodige risico's loopt?

pure waanzin eigenlijk
ps voor elke dode in het verkeer zitten er natuurlijk een stuk of 5 in de rolstoel. Die vergeet men nogal gemakkelijk

micele
je moet rijbewijs met punten invoeren, om de zoveel tijd (pakweg alle 15j) theorie opnieuw en vanaf een bepaalde leeftijd, pakweg 60, reactietesten verplicht invoeren.

Laatst gewijzigd door 1207 : 11 maart 2014 om 11:42.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:04   #10
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Missschien moeten we eens eerder kijken naar de verantwoordelijkheidszin van die kinderen in plaats van te gaan veralgmenen, alle jongeren wederom over één kam te scheren en te brullen dat rijopleidingen in dit land slecht zouden zijn. Je hoeft inderdaad geen rijbewijs te hebben om vast te stellen dat 7 man in een auto voor 5 gewoon vragen om ongevallen is. Maar neeeeee toch, we zullen eventuele schuld zeker niet bij die jongeren in kwestie leggen, we zullen nu eens alle jongeren gaan aanpakken, zie! Iedereen ZAL peperdure rijschoollessen volgen, of anders geen rijbewijs! Juist ja. Typische bekrompen Belgische mentaliteit. Waarom zouden nu alle andere jongeren moeten boeten omdat een stel kiekens met z'n allen in een te kleine auto kroop?
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:32   #11
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.
Als jij denkt dat links inhalen foutief is, moet je misschien zelf eens naar de rijschool...

Dat gezegd zijnde, een opleiding met de rijschool is naar mijn ervaring zeker een meerwaarde. Maar voor sommige gezinnen is dit echt wel te duur. Een basispakket kost als snel 320 euro (50 euro per uur * 6 + 20 euro administratiekosten).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:42   #12
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Als jij denkt dat links inhalen foutief is, moet je misschien zelf eens naar de rijschool...

Dat gezegd zijnde, een opleiding met de rijschool is naar mijn ervaring zeker een meerwaarde. Maar voor sommige gezinnen is dit echt wel te duur. Een basispakket kost als snel 320 euro (50 euro per uur * 6 + 20 euro administratiekosten).
Rechts inhalen is inderdaad verboden, maar vaak heb je in België geen andere keuze.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk rechts te houden op de autosnelweg. Helaas zijn er immens veel mensen die voortdurend, en zonder enige reden op de middenstrook blijven voorttuffen (meestal ook nog eens ruim onder de 120 km/u) terwijl de rechterrijstrook volledig vrij is. Het resultaat is dat ik dan die mensen rechts voorbij steek (ik heb geen zin om 2 maal van rijvak te veranderen, omdat die mensen het verkeersinzicht hebben van een pot mayonnaise).

Ben ik in overtreding: Wettelijk gezien wel.
Ben ik arrogant in het verkeer: Ik hou me voor de rest op dat moment aan de andere regels (120 km/u) en ik hou uiterst rechts.
Zou ik anders doen als ik meer dan 9 uur rijles had gevolgd: Waarschijnlijk niet.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:52   #13
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Missschien moeten we eens eerder kijken naar de verantwoordelijkheidszin van die kinderen
en vanwaar hebben ze hun verkeersethiek om zat, vlgs de gazet, achter het stuur te kruipen en/of met een zatte mee te rijden?
van de rijschool of van pa, bompa en onkel?

Laatst gewijzigd door 1207 : 11 maart 2014 om 12:52.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:52   #14
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Als jij denkt dat links inhalen foutief is, moet je misschien zelf eens naar de rijschool...

Dat gezegd zijnde, een opleiding met de rijschool is naar mijn ervaring zeker een meerwaarde. Maar voor sommige gezinnen is dit echt wel te duur. Een basispakket kost als snel 320 euro (50 euro per uur * 6 + 20 euro administratiekosten).
400 euro bij de VDAB, en ja, dat is inderdaad veel te duur.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 12:56   #15
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.317
Standaard

Welke ouder geeft aan beginnende bestuurder een auto van 180 pk. Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, is dit wel vragen om problemen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:02   #16
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Welke ouder geeft aan beginnende bestuurder een auto van 180 pk. Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, is dit wel vragen om problemen.
Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, gaat er geen rijopleiding baten voor de idioot die 7 man op de achterbank laadt en er nog ene in de koffer steekt. Waarom je je plots wel of niet aan de snelheidslimiet zou houden omdat je al dan niet een rijopleiding gevolgd zou hebben, is mij ook een vraag.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 maart 2014 om 13:10.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:03   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.317
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Rechts inhalen is inderdaad verboden, maar vaak heb je in België geen andere keuze.
In de US is het principe 'keep your lane' kies de rijstrook die bij je snelheid past en blijf er op.
Ooit eens ergens gelezen dat op gebied van ongevallen, de US het slechter doet met hun systeem, dan met het onze. (kwam dat niet van Micele ergens? ik weet het niet meer)
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:07   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.317
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, gaat er geen rijopleiding baten voor de idioot die man op de achterbank laadt en er nog ene in de koffer steekt. Waarom je je plots wel of niet aan de snelheidslimiet zou houden omdat je al dan niet een rijopleiding gevolgd zou hebben, is mij ook een vraag.
Dat is ook mijn punt. Laat ze niet een auto besturen die aanzet tot snel rijden, geef ze geen 180 pk onder hun gat, dan neem je al één factor weg. En neen, er zullen er altijd blijven die onverantwoord doen. Jonge overmoed? Mij kan niets gebeuren, past helaas ook bij andere leeftijden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:23   #19
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, gaat er geen rijopleiding baten voor de idioot die 7 man op de achterbank laadt en er nog ene in de koffer steekt.
daarvoor hebt ge een verkeersethiek nodig. iets wat in Belgie gewoon niet bestaat en niet kan ontstaan. verkeersregels dienen enkel om bestuurders te pesten, boetes zijn belastingen.
mensen kunnen hetgeen ze niet hebben ook niet aan hun kinderen doorgeven en manieren om de klein mannen dit aan te leren is ook overbodig, belachelijk, onnozel, te duur,...

ja, als er een drama gebuert staan de gazetten vol dat er iets moet veranderen. tot iemand een idee heeft dat uiteraard moet afgeschoten worden. stel u voor dat ge ni meer zat of te rap moogt rijden? stel u voor dat ge echt uw rijbewijs zou kunnen kwijtspelen bij schandalig rijgedrag,
stel u voor dat ge de dementerende 80'er ne keer test of hij misschien niet iets te oud voor de wagen is.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2014, 13:25   #20
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Welke ouder geeft aan beginnende bestuurder een auto van 180 pk. Los van alle redenen om de rijopleiding te verbeteren, is dit wel vragen om problemen.
Ookal, in die zin heb ik trouwens ook een groot deel van de verantwoordelijkheid op de ouders gestoken. Wie staat er nu toe dat zijn zoon niet op een fatsoenlijk uur moet thuis zijn. Nee, om 4 uur 's morgens gingen ze nog een uitbreiding van hun feestje vieren in Nederland.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be