Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2023, 12:08   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard Verkeersagressie? Wie is in fout?

Zie filmpje op deze link:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231220_93562826

De fietser heeft dit online gezet omdat hij vindt dat hij gelijk heeft.
Mijn mening:
1. De automobilist reageert overdreven in eerste instantie.
2. De fietser raakt de auto en geeft dat later zelfs toe, toch rijdt hij door.

Mijns inziens zou de fietser een toontje lager mogen zingen. Dat is vluchtmisdrijf.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 12:15   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zie filmpje op deze link:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231220_93562826

De fietser heeft dit online gezet omdat hij vindt dat hij gelijk heeft.
Mijn mening:
1. De automobilist reageert overdreven in eerste instantie.
2. De fietser raakt de auto en geeft dat later zelfs toe, toch rijdt hij door.

Mijns inziens zou de fietser een toontje lager mogen zingen. Dat is vluchtmisdrijf.
Neem die vent van de auto zijn rijbewijs af voor een week of 4.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 12:52   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Neem die vent van de auto zijn rijbewijs af voor een week of 4.
Uiteraard een kerel met een kort lontje. Zelf zou ik nooit zo reageren en maak ik me al lang niet meer boos in het verkeer.

Echter hoor ik die automobilist zeggen zeggen (ik versta beetje Frans) dat hij ook veel fietst maar tenminste nooit in het midden van de weg blijft rijden....

Sommige fietsers kennen er de dag van vandaag ook wat van ......ik maak het zoals velen onder ons alle dagen mee. Blijkbaar denken die allemaal dat ze toch geen boetes riskeren.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 13:27   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uiteraard een kerel met een kort lontje. Zelf zou ik nooit zo reageren en maak ik me al lang niet meer boos in het verkeer.

Echter hoor ik die automobilist zeggen zeggen (ik versta beetje Frans) dat hij ook veel fietst maar tenminste nooit in het midden van de weg blijft rijden....

Sommige fietsers kennen er de dag van vandaag ook wat van ......ik maak het zoals velen onder ons alle dagen mee. Blijkbaar denken die allemaal dat ze toch geen boetes riskeren.
't is toch wel een smalle straat, niet? En verderop staat er nog een wagen langs de kant. Je mag trouwens toch maar 30 meer in gans Brussel?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 14:15   #5
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zie filmpje op deze link:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231220_93562826

De fietser heeft dit online gezet omdat hij vindt dat hij gelijk heeft.
Mijn mening:
1. De automobilist reageert overdreven in eerste instantie.
2. De fietser raakt de auto en geeft dat later zelfs toe, toch rijdt hij door.

Mijns inziens zou de fietser een toontje lager mogen zingen. Dat is vluchtmisdrijf.
Bekijk de staat van de weg nog eens, het riooldeksel. Mijn fiets is een jaar oud en ik ben sinds twee weken aan mijn derde zadel toe! Ik fiets daar ook niet meer over; en ook niet over kapotte opritten waar men een witte meet over schildert en fietspad noemt. Dat die autodebielist daarom zomaar in het midden van de weg stopt, uitstapt en begint te roepen is er totaal over. Vermits de auto daar dik in de weg stond heeft de auto de fietser geraakt en niet omgekeerd. Die geflipte autodebielist hoort thuis in een instelling.

__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 15:28   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
't is toch wel een smalle straat, niet? En verderop staat er nog een wagen langs de kant. Je mag trouwens toch maar 30 meer in gans Brussel?
Behalve daar waar een bord 50 staat. Men mag ook nooit zelf voor flik spelen.....dus iemand die harder wil rijden dan 30 daar kan je je als burger alleen aan ergeren en dat is dan ook alles.

Ah ja en het was een Porsche bestuurder......raar dat dat meestal alleen wordt vermeld als het gaat over een Porsche of een BMW.....Ik lees nooit iets over een Opel of Renault bestuurder ? Dan is dat gewoon een automobilist....Zouden die kranten daar geld voor krijgen ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 december 2023 om 15:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 15:54   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
't is toch wel een smalle straat, niet? En verderop staat er nog een wagen langs de kant. Je mag trouwens toch maar 30 meer in gans Brussel?
We weten ook niet wat er aan voorafging, misschien was die fietser wel al een paar kilometer in het midden van de baan aan het rijden. Maar soit, ik zei al dat de initiële reaktie van de chauffeeur ongepast was.

Het gaat ook over wat volgt, die fietser rijdt weg, raakt de auto (met schade beweert de chauffeur). De fietser geeft later ook toe dat hij tegen de auto reed.

Wat zou jij doen als een fietser een kras maakt in je Jaguar en vervolgens gewoon doorrijdt?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 17:00   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We weten ook niet wat er aan voorafging, misschien was die fietser wel al een paar kilometer in het midden van de baan aan het rijden. Maar soit, ik zei al dat de initiële reaktie van de chauffeeur ongepast was.

Het gaat ook over wat volgt, die fietser rijdt weg, raakt de auto (met schade beweert de chauffeur). De fietser geeft later ook toe dat hij tegen de auto reed.

Wat zou jij doen als een fietser een kras maakt in je Jaguar en vervolgens gewoon doorrijdt?
Heeft hij er tegen gereden omdat mr Porsche hem de pas afsneed?

Wat zou ik doen? Mijn dashcamopname aan de flikken geven en klacht indienen voor vluchtmisdrijf. Enkel als ik naar mijn mening in mijn recht ben uiteraard.


En anders op zijn bakjes toeken

Dit laatste was een grapje.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 18:46   #9
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mijns inziens zou de fietser een toontje lager mogen zingen. Dat is vluchtmisdrijf.
inderdaad
Porcherijder was voordien mss. teveel asshole, maar niks strafbaars. Tot fiets tegen auto rijdt en dan vluchtmisdrijf pleegt.
Fietser wss ook asshole door voordien in midden v/d baan te blijven rijden. Wielerterrorist beperkt zich tegenwoordig minder en minder tot koersfietsers alleen....
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 19:27   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
inderdaad
Porcherijder was voordien mss. teveel asshole, maar niks strafbaars. Tot fiets tegen auto rijdt en dan vluchtmisdrijf pleegt.
Fietser wss ook asshole door voordien in midden v/d baan te blijven rijden. Wielerterrorist beperkt zich tegenwoordig minder en minder tot koersfietsers alleen....
Het wordt hoog tijd dat fietsers gaan beseffen dat het verkeersreglement ook voor hun van toepassing is. Als ik 5 fietsers tegenkom zijn er wel 4 die een of andere overtreding begaan.

Verplaats je maar eens met de fiets in Antwerpen of Gent en je zal vlug begrijpen wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 december 2023 om 19:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 19:30   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Heeft hij er tegen gereden omdat mr Porsche hem de pas afsneed?

Wat zou ik doen? Mijn dashcamopname aan de flikken geven en klacht indienen voor vluchtmisdrijf. Enkel als ik naar mijn mening in mijn recht ben uiteraard.


En anders op zijn bakjes toeken

Dit laatste was een grapje.
Fietsers hebben geen nummerplaten hé Skobe.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 20:22   #12
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Verplaats je maar eens met de fiets in Antwerpen of Gent en je zal vlug begrijpen wat ik bedoel.
doe ik regelmatig en wat me zeker opvalt is dat sinds een jaar of 10, meer en meer rood het nieuwe groen is (geen politiek ). In Brussel viel me dat ook al op (vooral bij voetgangers), maar dat was dan eerder 25jr geleden


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het wordt hoog tijd dat fietsers gaan beseffen dat het verkeersreglement ook voor hun van toepassing is. Als ik 5 fietsers tegenkom zijn er wel 4 die een of andere overtreding begaan.
En agressief reageren als ze er worden op aangesproken.

Maar wat mij ook mateloos irriteert, is dat de politie meer en meer vierkant hun gat vegen aan verkeersregels, buiten (dringende) interventie context. In mijn omgeving relatief veel politieverkeer (hoofdkantoor) en tramlijn: het dambord is voor 9 op de 10 (incl.politie) een leuke wegversiering blijkbaar. En gisteren in een fietsstraat voorbij gestoken door 2 politiemoto's, nadat ze tunnel verboden voor gemotoriseerd verkeer hadden genomen (en waren gewoon aan het 'binnenrijden' na inverventie waar ik ze net ervoor al was tegengekomen.)
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 21:47   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
doe ik regelmatig en wat me zeker opvalt is dat sinds een jaar of 10, meer en meer rood het nieuwe groen is (geen politiek ). In Brussel viel me dat ook al op (vooral bij voetgangers), maar dat was dan eerder 25jr geleden


En agressief reageren als ze er worden op aangesproken.

Maar wat mij ook mateloos irriteert, is dat de politie meer en meer vierkant hun gat vegen aan verkeersregels, buiten (dringende) interventie context
In mijn gemeente stond de politie niet zelden in dubbele file wanneer ze achter broodjes gingen. Pas toen iemand er een foto van nam en het gepubliceerd werd in het plaatselijke nieuws zou de korpschef maatregelen hebben getroffen.

En inderdaad fietsers en het rode licht kan ik ook over meepraten.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 22:26   #14
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het wordt hoog tijd dat fietsers gaan beseffen dat het verkeersreglement ook voor hun van toepassing is. Als ik 5 fietsers tegenkom zijn er wel 4 die een of andere overtreding begaan.

Verplaats je maar eens met de fiets in Antwerpen of Gent en je zal vlug begrijpen wat ik bedoel.
In Gent riskeert men zijn leven als voetganger door de fietsers. Vroeger ging ik graag naar Gent maar dat gebeurt nu bijna nooit meer. Zelfs in mijn boerengemeente moet ik continu opletten dat de fietsers mij niet rechts op een rondpunt voobijsteken als ik met de auto ben. Al een klop op mijn capot gehad omdat zijn majesteit de fietser het recht dacht te hebben mij de weg af te snijden als hij achter mij kwam op een rond punt in volle snelheid.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2023, 22:49   #15
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Fiets moet op rechterkant blijven ....maar ook op afstand van de geparkeerde auto's rijden.

Auto mag niet voorbij steken als hij geen afstand van 1 m van de fiets kan blijven in bebouwde kom -> buiten bebouwde 1,5m ....erachter blijven dus .

Laatst gewijzigd door chris k : 20 december 2023 om 22:50.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2023, 09:29   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Fiets moet op rechterkant blijven ....maar ook op afstand van de geparkeerde auto's rijden.

Auto mag niet voorbij steken als hij geen afstand van 1 m van de fiets kan blijven in bebouwde kom -> buiten bebouwde 1,5m ....erachter blijven dus .
Wat uiteraard niet gebeurt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2023, 19:16   #17
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat uiteraard niet gebeurt.
De fiets die niet rechts fietst of de auto ? Men had de vrije straatbreedte moeten geven nu is het onduidelijk .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2023, 19:54   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Indien we het filmpje goed bekijken:

De fietser filmt met een mobiel apparaat dat niet aan de fiets bevestigt is, overtreding tegen artikel 8.4:

Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2023 om 19:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2023, 09:28   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
De fiets die niet rechts fietst of de auto ? Men had de vrije straatbreedte moeten geven nu is het onduidelijk .
Achter de fietser blijven omdat er onvoldoende plaats is om te passeren. Ik ben zelf al 2 x geraakt door een automobilist die in een te klein gat duikt.

In zo'n gevallen neem je dan best wat meer plaats zodat ze niet kunnen passeren.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2023, 09:29   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Indien we het filmpje goed bekijken:

De fietser filmt met een mobiel apparaat dat niet aan de fiets bevestigt is, overtreding tegen artikel 8.4:
In dit geval is het gepermitteerd daar de fietsers belaagd wordt door een agressieve automobilist.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be