Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 december 2023, 20:01   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Jouw bron. Tot 2026 mag iemand met een AMG lawaai maken. Heb soms de indruk jij niet goed bewust bent van uw eigen schrijfsels

Hierdoor heeft de nieuwe Mercedes-AMG A 45 S bijvoorbeeld niet meer de optie voor een sportuitlaat.
Rare redenering, andere goedkope wagen kunnen ook evenzo lawaai maken tot 2026, poepdezelfde decibels.

Een luide sportuitlaat aftermarket bestaat niet?

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=kQbAdwnnDG4

EINDELIJK Een Luide UITLAAT Voor De MX5 - Ilmotorsport BBK + Bofi Racing
Of een - gestuurde - kleppen uitlaat aftermarket bestaat niet?

Voor auto of moto
Citaat:
https://abc-helmond.nl/

ABC Kleppen en uitlaten

Onze ABC kleppen en op maat gebogen RVS uitlaten maken jouw auto sportief klinkend met instelbaar geluid.

Motor uitlaten

Ook voor motoren bieden wij dé oplossing met onze custom-made kleppen gestuurde uitlaten!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2023 om 20:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 11:53   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

oud nieuws over knalpotterreur in Gent, en directe maatregelen.

Citaat:
https://www.demorgen.be/nieuws/te-lu...ww.google.com/

Te luide auto’s worden voortaan onmiddellijk in beslag genomen in Gent: ‘Gedaan met knalpotterreur’

De stad krijgt zoveel klachten over ‘knalpotterreur’, dat er ingegrepen wordt. Wie voortaan nog met een veel te luide auto rondrijdt - of veel te luide muziek laat spelen in de auto - en betrapt wordt, is zijn wagen meteen voor 72 uur kwijt. Deze nieuwe regel geldt vanaf vandaag, en wordt na 31 december geëvalueerd.

SABINE VAN DAMME23 juli 2021, 13:54

De ‘boomcars’ - met veel te luide muziek - en de knalpotterroristen - met een uitlaat die veel lawaai maakt - worden aangepakt. De stad heeft een nieuw politiereglement, dat ook nog eens onmiddellijk van kracht is, om de geluidsoverlast door auto’s kordaat de kop in te drukken. Als de politie zo’n lawaaimaker betrapt, wordt het voertuig onmiddellijk in beslag genomen. Deze ‘bestuurlijke inbeslagname’ geldt als preventieve maatregel om de openbare rust onmiddellijk te vrijwaren en te herstellen.
Aan @ fred vanhove vanaf 160 Euro heb/had je al een uitlaatombouwset voor een draadloos gestuurde knalmaker, onzichtbaar ingebouwd in de originele knalpot, zie 4 fotos en uitleg:
Citaat:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-on...iFY623CHzClqWw

Elektrische rvs uitlaatklep set - klepsysteem - UPP Exhaust
€ 159,00

sinds 10 nov. '21

Klepsysteem

Wordt de baas over je uitlaatgeluid. Sportieve bui? Schakel dan het uitlaatgeluid naar sportief. Thuis wegrijden of een lange rit op de autobaan en u wenst hierbij een beschaafd origineel geluid? Dan kan er met één druk op de afstandsbediening moeiteloos geschakeld worden tussen het originele geluid en de sportieve variant van het uitlaat geluid.

Geen boze buren meer door uw sportieve uitlaat sound.

Onze uitlaat kleppen zijn de beste die er op de markt verkrijgbaar zijn. Ook kunt u het uitlaat kleppensysteem upgraden door gebruik te maken van onze eigen kleppendemper, voor als u nog een stapje verder wilt gaan dan alleen een uitlaatklep op uw auto.

Waarom een uitlaatklep systeem?

Een sportiever uitlaatgeluid met behoud van het originele uitlaatgeluid
Draadloos bestuurbaar door middel van een afstandsbediening
Op elk gewenst moment schakelen van het uitlaatgeluid
Te monteren in uw originele uitlaatsysteem
Ook mogelijk bij een dubbel uitlaatsysteem
De elektrische uitlaatklep word standaard geleverd met de besturingsmodule, 2 afstandsbedieningen en de benodigde kabels.


Heeft u een dubbele uitlaatsysteem en wenst u 2 kleppen dan krijgt u 2 kleppen met 1 besturingsmodule die beide kleppen tegelijk aanstuurt.

De elektrische rvs uitlaatklep is uitermate geschikt om een cut out of bypass te maken. Met onze kleppendemper kunt u de perfecte klepuitlaat samenstellen. Met een druk op de afstandsbediening zal de klep geheel openen of sluiten.

Extreem goede gasafdichting door de extra randen aan de binnenkant bij de klep en doordat er tussen de klep en de motor een sterke veer zit blijft hij altijd goed geopend of gesloten. Zeer hoge kwaliteit motor.

Prijs afhankelijk van de diameter en of je 1 of 2 kleppen nodig hebt.

Prijs vanaf €159.00 tot €250.00 inclusief btw.

Keuze uit de volgende diameters
DIAMETER
2 Inch | 50,8 mm
2.5 Inch | 63,5 mm
2.75 Inch | 70 mm
3 Inch | 76,1 mm

Ook keuze uit enkele of dubbele klep.
Set met 1 klep of set met 2 kleppen

Daarnaast bieden wij een breed assortiment van overige klepsystemen, dempers en downpipes. Bekijk onze website voor het volledige assortiment.
Best set met 2 dubbele kleppen nemen als de serieknalpot groot genoeg is.

De knallende Mercedes AMG langs jou is dan maar een zacht eitje.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2023 om 12:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 12:17   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
oud nieuws over knalpotterreur in Gent, en directe maatregelen.



Aan @ fred vanhove vanaf 160 Euro heb/had je al een uitlaatombouwset voor een draadloos gestuurde knalmaker, onzichtbaar ingebouwd in de originele knalpot, zie 4 fotos en uitleg:

Best set met 2 dubbele kleppen nemen als de serieknalpot groot genoeg is.

De knallende Mercedes AMG langs jou is dan maar een zacht eitje.
Raar dat alles wat met auto's heeft te maken direct zonder pardon kan worden beboet.

Luidruchtige buren kunnen uw gans leven verpesten. Een buur die te luide muziek speelt heb ik nog nooit weten beboet geworden .....zelfs al doet die dat iedere nacht en dit in tegenstelling tot te luide muziek in een auto wat nog eens bewijst dat we te maken hebben met zwakzinnige politici.

Maar zoals altijd Money rules the world.....mensen met geld zoals politici hebben daar op hun domeinen geen last van......ze hebben wel om de drie jaar eens last van een zoontje van die met zijn knal Audi eens door hun straat plaatselijk verkeer rijdt.....dus daar moet wat voor worden geregeld.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 december 2023 om 12:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 12:22   #44
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Rare redenering, andere goedkope wagen kunnen ook evenzo lawaai maken tot 2026, poepdezelfde decibels.

Een luide sportuitlaat aftermarket bestaat niet?



Of een - gestuurde - kleppen uitlaat aftermarket bestaat niet?

Voor auto of moto
Natuurlijk bestaan die ik heb je daar zelfs al links over gegeven. Maar zijn die dan gehomologeerd ? Als dat een originele optie is uit de fabriek wel maar als jij of ik die achteraf plaatsen niet.

Die achteraf geplaatste kan men je voor afkeuren. Voor een originele zoals op de Porsche Boxster van mijn vriend niet. En die optie kostte denk ik rond de 2000 euro dus dat is iets duurder dan de after market.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 december 2023 om 12:24.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 12:27   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Raar dat alles wat met auto's heeft te maken direct zonder pardon kan worden beboet.
GAS boete bevat alle overlast hé.
Citaat:
Een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) is een administratieve geldboete die wordt opgelegd aan personen vanaf 14 jaar die voor overlast zorgen. Voorbeelden van overlast zijn: het gebruik van elektrische grasmachines op zondag. urineren op openbare plaatsen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2023 om 12:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 12:31   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Natuurlijk bestaan die ik heb je daar zelfs al links over gegeven. Maar zijn die dan gehomologeerd ? Als dat een originele optie is uit de fabriek wel maar als jij of ik die achteraf plaatsen niet.

Die achteraf geplaatste kan men je voor afkeuren. Voor een originele zoals op de Porsche Boxster van mijn vriend niet. En die optie kostte denk ik rond de 2000 euro dus dat is iets duurder dan de after market.
Dus mag ik uw vorige bewering nu even vervolledigen?

Citaat:
Dus ik heb alvast gelijk tot in 2026. Dacht het wel ....wie geld (Prijs vanaf €159.00 tot €250.00) heeft mag lawaai maken wie geen heeft mag betalen.
Citaat:
Die achteraf geplaatste kan men je voor afkeuren. Voor een originele zoals op de Porsche Boxster van mijn vriend niet. En die optie kostte denk ik rond de 2000 euro dus dat is iets duurder dan de after market.
Uiteraard, kan. Als de keuring het kan ontdekken, ik zou niet weten hoe als dat klein draadloos klepsysteem in de knalpot zelf zit.

Ik heb de keuring eens gevraagd - na de zoveelste opmerking over mijn serieknalpot (roest aan lasnaden van het omhulsel) - dat een originele knalpot niet meer leverbaar is door BMW, want mijn auto is tenslotte meer dan 30 jaar. Die brave man zei, "ach daar kijken we niet na, we doen ook geen geluidsmetingen. Een uitlaat is een slijtagedeel". Als de uitlaat maar deskundig bevestigd zoals de originele.

Uiteraard kwam er dan een RVS-einduitlaat onder met 2 uitlaatopeningen ipv ene. Nooit geen opmerkingen meer gehad. De originele trekhaak die rechts zat, moest natuurlijk afgemonteerd worden en heb ik behouden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2023 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 13:28   #47
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb de keuring eens gevraagd - na de zoveelste opmerking over mijn serieknalpot (roest aan lasnaden van het omhulsel) - dat een originele knalpot niet meer leverbaar is door BMW, want mijn auto is tenslotte meer dan 30 jaar. Die brave man zei, "ach daar kijken we niet na, we doen ook geen geluidsmetingen. Een uitlaat is een slijtagedeel". Als de uitlaat maar deskundig bevestigd zoals de originele.
Ja maar daar kunnen we boeken over schrijven. Dat hangt af van de keurder het station en het moment op zich. Ik werd op zeker moment afgekeurd opdat de uitlaat (Gemballa) op mijn 911 niet origineel was zei de keurder. Ik toonde toen de TUV maar dat bleek niet voldoende en moest toen een atest hebben van de invoerder

Ondanks paar pogingen nooit aan geraakt want in D kreeg ik steeds het antwoord dat die uitlaat TUV was.

In die periode ben ik gewoon ( heel weinig km naar buitenland) blijven rijden dan maar met die rode kaart ( verzekering wel ingelicht maar die zeiden ik daar weinig risico mee had ingeval ongeval) Niet gevaarlijk.

Toen ik na 2 jaar op hoop van zegen gewoon terugging naar de keuring met diezelfde uitlaat ( Ik d8 ik doe maar een poging alvorens weer een peperdure originele te gaan laten monteren) en de vervallen rode kaart werd er niks meer gevraagd over mijn uitlaat.

Ik d8 verdomme ga ik nu wel een groene kaart krijgen en vroeg aan die pipo is die uitlaat goed Mijnheer.....want ik heb ondertussen een attest ( mijn TUV )
Ja mijnheer er scheelt niks aan uw uitlaat die is perfect in orde

Ach ik ka je zo nog wel een hele resem onnozelheden vertellen over die maffia instelling

Sindsdien ook nooit meer en opmerking over gehad.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 december 2023 om 13:31.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 13:42   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja maar daar kunnen we boeken over schrijven. Dat hangt af van de keurder het station en het moment op zich. Ik werd op zeker moment afgekeurd opdat de uitlaat (Gemballa) op mijn 911 niet origineel was zei de keurder. Ik toonde toen de TUV maar dat bleek niet voldoende en moest toen een atest hebben van de invoerder

Ondanks paar pogingen nooit aan geraakt want in D kreeg ik steeds het antwoord dat die uitlaat TUV was.

In die periode ben ik gewoon ( heel weinig km naar buitenland) blijven rijden dan maar met die rode kaart ( verzekering wel ingelicht maar die zeiden ik daar weinig risico mee had ingeval ongeval) Niet gevaarlijk.

Toen ik na 2 jaar op hoop van zegen gewoon terugging naar de keuring met diezelfde uitlaat ( Ik d8 ik doe maar een poging alvorens weer een peperdure originele te gaan laten monteren) en de vervallen rode kaart werd er niks meer gevraagd over mijn uitlaat.

Ik d8 verdomme ga ik nu wel een groene kaart krijgen en vroeg aan die pipo is die uitlaat goed Mijnheer.....want ik heb ondertussen een attest ( mijn TUV )
Ja mijnheer er scheelt niks aan uw uitlaat die is perfect in orde

Ach ik ka je zo nog wel een hele resem onnozelheden vertellen over die maffia instelling

Sindsdien ook nooit meer en opmerking over gehad.
Ik heb zo eens bij de chef van het keuringsstation moeten aankloppen of hij zo vriendelijk zou zijn om de ECE-nummer van mijn geperforeerde remschijven (uit Duitsland) te controleren of die in de Belgische databank staan. ECE ingegeven en inderdaad ze stonden erin dat ze gehomologeerd waren voor mijn wagen.

Want de keurder betrouwde dat zaakje niet, alhoewel ik alle nodige papieren toonde, die ik van mijn Belgische garage meegekregen had. De ECE-nummer extra onderlijnd. Die wou gewoon mijn wagen daarvoor afkeuren. Maar goed dat de chef eens tijd had en vooral aanwezig was.

De chef winkte eens naar zijn onderdaan en het was oké.

Voor de Tüv-Duitsland heeft mijn wagen al een heel tijdje officieel euronorm 2 (nieuwe katalysator met ABE).

Uiteraard interesseert dat de Belgische keuring niet, maar soit met mijn groene sticker mag ik alle buitenlandse steden met LEZ binnen waar ze die sticker aanvaarden. In Belgische steden niet.
Soit de uitlaatgassen zijn snel gemeten van mijn wagen "zonder euronorm", ze checken enkel CO.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2023 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2023, 17:00   #49
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb zo eens bij de chef van het keuringsstation moeten aankloppen of hij zo vriendelijk zou zijn om de ECE-nummer van mijn geperforeerde remschijven (uit Duitsland) te controleren of die in de Belgische databank staan. ECE ingegeven en inderdaad ze stonden erin dat ze gehomologeerd waren voor mijn wagen.

Want de keurder betrouwde dat zaakje niet, alhoewel ik alle nodige papieren toonde, die ik van mijn Belgische garage meegekregen had. De ECE-nummer extra onderlijnd. Die wou gewoon mijn wagen daarvoor afkeuren. Maar goed dat de chef eens tijd had en vooral aanwezig was.

De chef winkte eens naar zijn onderdaan en het was oké.

Voor de Tüv-Duitsland heeft mijn wagen al een heel tijdje officieel euronorm 2 (nieuwe katalysator met ABE).

Uiteraard interesseert dat de Belgische keuring niet, maar soit met mijn groene sticker mag ik alle buitenlandse steden met LEZ binnen waar ze die sticker aanvaarden. In Belgische steden niet.
Soit de uitlaatgassen zijn snel gemeten van mijn wagen "zonder euronorm", ze checken enkel CO.
Ja ooit heb ik mijn stalen remleidingen (oerdegelijk beter remgevoel en hetgeen ze gebruiken in de racerij) er weer moeten afgooien wegens niet comform. In Duitsland met TuV attest.
Gezien de opmerking over remmen ging heb ik geen risico willen nemen want in geval van ongeval je kent dat ...
Waren ook 5 x zo duur als de originele maar die waren in plastiek rubber en voor de keuring in B blijkbaar beter.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 december 2023 om 17:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2023, 07:28   #50
Binnenweg
Burger
 
Geregistreerd: 31 december 2019
Berichten: 144
Standaard

Wat is het volgende ? Een demper in je gat voor te luide scheten ?
Binnenweg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2023, 08:22   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
Wat is het volgende ? Een demper in je gat voor te luide scheten ?
Een katalysator om te voorkomen dat de stikstofnorm overscheten word.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2023, 07:22   #52
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Als besluit blijkt de (Belgenlandse?) wetgever zijn sterke kant te zijn: (...trommeldetrommel) ...Regelneverij galore.
Alsof dat iets nieuws is, het vermelden waard hier.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2023, 08:22   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Als besluit blijkt de (Belgenlandse?) wetgever zijn sterke kant te zijn: (...trommeldetrommel) ...Regelneverij galore.
Alsof dat iets nieuws is, het vermelden waard hier.
Het ironische is, de regels zijn al jaren in voege. Alleen doet nonkel pakkeman dat deel van de job niet meer, omdat het meer werk is dan te staan flitsen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2023, 13:04   #54
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het ironische is, de regels zijn al jaren in voege. Alleen doet nonkel pakkeman dat deel van de job niet meer, omdat het meer werk is dan te staan flitsen.
Dat is het soort gedrag dat in praktisch alle democratische regio's (niet enkel Belgenlandse) hilarische dijenkletserij bij me uitlokt:
Een nieuwe wet invoeren, al is die overbodig want bestaande vroegere wetgeving werd simpelweg niet afgedwongen, of zoals ze hier zeggen enforced.

Iedereen binnen de ambetantenarij is dan uitermate tevreden met zichzelf want ze hebben er hard aan gewerkt. Maar geen nood: de nieuwe wet wordt ook niet afgedwongen.
De bestaansreden was ze te maken, dat is voldoende. Bezigheidstherapie.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 27 december 2023 om 13:05.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be