Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2011, 21:40   #941
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Ik had het over MOX, het gedeelte Plutonium-239 Ik durfde nog niet eens te spreken over Uranium 238. 24.000 jaar was al pessimistisch genoeg....
Lol
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 21:56   #942
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
maar Mambo, een zendmast zend een straling uit, hij zit in een toren boven uw hoofd. Hoeveel vermindert die straling per kilometer. Dus een zendmast van 100watt hoeveel watt heb je nog na 1 km

Dat is gewoon een cirkel die altijd maar groter wordt en minder straling uitstraalt.

Dus nee zo groot en zo gigaveel straling krijg je niet te slikken aan die poort van de centrale.

Ik zeg niet dat ik er zou willen lopen zonder pak, maar ik wil er in pak gerust rondlopen.
Hou toch op met die onzin.
De term meltdown is ontleend aan het feit dat de reactor zich langzaam een weg de grond in smelt waarbij radioactieve straling in de atmosfeer komt en een gigantische bedreiging voor de volksgezondheid en het milieu vormt.
Naast het vrijkomen van deze gassen is er nog een gevaar. Wanneer de reactor in zijn smeltproces geconfronteerd wordt met een watermassa (zoals grondwater) dan kan dit door de zinderende hitte worden ontleed tot zuurstof en waterstof wat vervolgens kan uitmonden in een chemische explosie van enorme omvang, waarbij radioactieve materialen vrijkomen en de wijde omgeving besmetten. Dit verplaatst zich niet alleen via het grondwater maar ook via de lucht.De straling die afkomstig is van radioactief materiaal bestaat over het algemeen uit vijf meest voorkomende bestanddelen die op hun eigen manier meer of minder schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Deze bestanddelen zijn:

* Jodium 131
* Tritium
* Cesium 137
* Strontium 90
* Plutonium 239


Op verschillende plaatsen in het lichaam kunnen deze stoffen zich nestelen waardoor er schade wordt aangericht. Ze komen het lichaam binnen via voedsel, de luchtwegen en de huid. De radioactieve straling bestaat uit drie soorten stralen: alfa-, beta- en gammastralen. Met name de gammastralen zijn het meest schadelijk. Deze straling wordt alleen tegengehouden door een dikke laag lood of beton

Werknemers die in een risicovolle omgeving werk uitvoeren mogen maximaal aan 100 millisievert worden blootgesteld, eens in de vijf jaar. Deze hoeveelheden vormen nog geen schade voor het menselijk lichaam. Wordt je echter blootgesteld aan een hogere dosis dan loop je wel degelijk kans op beschadiging aan het lichaam
Radioactieve stof Waar in het lichaam Halveringsperiode
Jodium 131 schildklier DNA 8 dagen
Tritium longen 12 jaar
Cesium 137 gehele lichaam en dna 30 jaar
Strontium 90 botten 28 jaar
Plutonium 239 gehele lichaam 24000 jaar

Hoe ontstaat een radioactief lek?
In een kerncentrale kan bijvoorbeeld een radioactief lek ontstaan waarna er straling vrijkomt. Een dergelijk lek is meestal een beschadiging aan het omhulsel waarbinnen de radioactieve brandstofelementen zich bevinden. Als er sprake is van een kernsmelting of een meltdown dan raken de brandstofelementen oververhit waardoor ze smelten. Deze massa smelt door alle soorten materialen heen, dus ook de bodem van het reactorvat waarbinnen de elementen zich bevinden. De beschadigingen die dan aan het omhulsel ontstaan zorgen voor lekkages waardoor radioactieve straling kan ontsnappen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 22:01   #943
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
maar Mambo, een zendmast zend een straling uit, hij zit in een toren boven uw hoofd. Hoeveel vermindert die straling per kilometer. Dus een zendmast van 100watt hoeveel watt heb je nog na 1 km

Dat is gewoon een cirkel die altijd maar groter wordt en minder straling uitstraalt.

Dus nee zo groot en zo gigaveel straling krijg je niet te slikken aan die poort van de centrale.

Ik zeg niet dat ik er zou willen lopen zonder pak, maar ik wil er in pak gerust rondlopen.
Er is trouwens geen enkel pak die straling kan tegenhouden.
Of het zou een loden pak moeten zijn, maar dan kom je niet meer recht van het gewicht.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:01   #944
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
10 keer meer dan Huize Chaos. Da's spectaculair. Ongeveer 4 keer meer dan een gemiddeld Belgisch gezin. Verwarmt U electrisch?

Of wacht even, uit hoofde van uw eigen zaak hebt U bepaalde toestellen die zowiezo aan moeten staan.
ik heb zo 10tal computers draaien, 3000watt verlichting etc...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:03   #945
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er is trouwens geen enkel pak die straling kan tegenhouden.
Of het zou een loden pak moeten zijn, maar dan kom je niet meer recht van het gewicht.
Mambo, het feit dat er tot inTokyo straling te meten is toont aan dat het ernstig is, maar die straling die vrijkomt is niet om daar mensen dood mee te krijgen. Het is in geen 1000jaren te vergelijken met een atoombom.

De mensen gaan daar allemaal veer meer last hebben van een depressie omwille van die onzichtbare vijand, dan dat ze last gaan hebben van die straling en zijn gevolgen. En journalisten zullen mee hun bijdrage geleverd hebben aan die depressie

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 maart 2011 om 23:04.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:05   #946
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemd dat hier quasi niemand erkent dat heel onze economie energieverslindend is om de verkeerde doeleinden (winstmaximalisatie) en dat d�*t het probleem is. Jullie zoeken alternatieve energiebronnen (die er niet zijn) voor hetzelfde probleem maar jullie zoeken niet echt een alternatief.
Jij rijdt toch ook met een auto ??? Zo jij het voorbeeld kunt geven van een gelukkig leven zonder al die goederen, wil ik gerust uw voorbeeld bestuderen en volgen. Maar wat ik zoe is dat alle groene allemaal met een auto rijden, en meestal eentje die veel meer verbruikt dan de mijne
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:30   #947
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mambo, het feit dat er tot inTokyo straling te meten is toont aan dat het ernstig is, maar die straling die vrijkomt is niet om daar mensen dood mee te krijgen. Het is in geen 1000jaren te vergelijken met een atoombom.

De mensen gaan daar allemaal veer meer last hebben van een depressie omwille van die onzichtbare vijand, dan dat ze last gaan hebben van die straling en zijn gevolgen. En journalisten zullen mee hun bijdrage geleverd hebben aan die depressie
De straling die men in Tokyo momenteel meet is enkel de straling van wat stoom en vuile deeltjes die in de wind zijn verspreid. Bij een meltdown komt de kern vrij te liggen en zal je echt wel wat anders beginnen meten.
En het verschil met een atoombom is dat een atoombom ontploft en de oorzaak van de straling weg is...de straling blijft natuurlijk aanwezig voor langere tijd. Bij een meltdown blijft het stralen continu, zoals er continu een atoombom zou ontploffen maar dan zonder de ontploffing. Tot men het kan afschermen...in zoverre dat dit dan nog lukt.

Trouwens waarom denk je dat ze water op de koepels gieten?
Niet om de staven af te koelen, dat lukt niet met een koepel er over heen.
Om te voorkomen dat de mantel, het beton uiteenspat.
Beton spat uiteen bij grote hitte.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:41   #948
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De straling die men in Tokyo momenteel meet is enkel de straling van wat stoom en vuile deeltjes die in de wind zijn verspreid. Bij een meltdown komt de kern vrij te liggen en zal je echt wel wat anders beginnen meten.
En het verschil met een atoombom is dat een atoombom ontploft en de oorzaak van de straling weg is...de straling blijft natuurlijk aanwezig voor langere tijd. Bij een meltdown blijft het stralen continu, zoals er continu een atoombom zou ontploffen maar dan zonder de ontploffing. Tot men het kan afschermen...in zoverre dat dit dan nog lukt.

Trouwens waarom denk je dat ze water op de koepels gieten?
Niet om de staven af te koelen, dat lukt niet met een koepel er over heen.
Om te voorkomen dat de mantel, het beton uiteenspat.
Beton spat uiteen bij grote hitte
.
Tenzij ik zeer onoplettend de laatste week artikels van Fukushima heb gelezen, meen ik mij toch te herinneren dat dat water wel degelijk diende om de staven af te koelen (ook al had ik zelf ook bedenkingen hoe dat water tot bij die staven dan wel moet geraken)
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:44   #949
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Tenzij ik zeer onoplettend de laatste week artikels van Fukushima heb gelezen, meen ik mij toch te herinneren dat dat water wel degelijk diende om de staven af te koelen (ook al had ik zelf ook bedenkingen hoe dat water tot bij die staven dan wel moet geraken)
Idd tenzij tita tovenaar dat water door die koepels kan laten vallen op die staven.
Het is niet voor die staven af te koelen, het is de mantel die ze afkoelen.
Waarschijnlijk is er al een gedeeltelijke meltdown bezig.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:46   #950
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd tenzij tita tovenaar dat water door die koepels kan laten vallen op die staven.
Het is niet voor die staven af te koelen, het is de mantel die ze afkoelen.
Waarschijnlijk is er al een gedeeltelijke meltdown bezig.
Maar heb ik foutief de kranten gelezen dat er wel degelijk geschreven staat dat het dient om de staven af te koelen?
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:48   #951
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Maar heb ik foutief de kranten gelezen dat er wel degelijk geschreven staat dat het dient om de staven af te koelen?
Je hebt niet foutief gelezen.
Je hebt censuur gelezen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 23:57   #952
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Lets face it, water inpompen is echt wel simpel.
De zee is 10 meter achter de reactoren. Slangen uitrollen en pompen maar.
Koppel de buizen af van de diesels desnoods en sluit er slangen en pompen op aan en dat de boel kapot is zal nu het verschil niet meer maken.
Het gaat dus niet meer om de staven af te koelen voornamelijk, het gaat er om de boel binnen te houden.
Als de mantel het begeeft dan kan men niks meer doen.
Al wat dan dichtbij komt is binnen de 2 minuten dood.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:00   #953
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het probleem met zeewater is dat door die jodium en andere bestanddelen de hitte nog hoger kan worden.
Nu ja, het is het beste dat ze voorhanden hebben in het allerslechtste geval. Dus zeewater dan maar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:04   #954
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
1/ Dan kunenn we maar beter ook alle vliegtuigen aan de grond houden. Het zou immers de eerste keer niet zijn dat er zo eentje een hele wijk wegvaagt. Niet 100% veilig, weet je.



2/En dat is wat er al geruime tijd aan het gebeuren is. Maar tot 100% groene stroom een feit is, zullen we het moeten doen met kerncentrales die lang niet zo onveilig zijn als anti-kernenergie-freaks willen doen geloven.
1/ Een vliegtuig dat neerstort is natuurlijk een erg ongeluk, maar het is een éénmalig ongeluk. Eens dat het gebeurd is, telt men de doden, en afgelopen. Daardoor gaan geen generaties lang gehandicapte kinnnekes geboren worden, en stukken grond eeuwenlang onbewoonbaar worden...
Behalve als het vliegtuig op een kerncentrale stort natuurlijk, dan zou het er wel anders aan toe kunnen gaan...
2/ Waar en door wie word er dan zo hard aan het opwekken van groene stroom gewerkt ? En dan nog wel met het doel op de langen duur volledig de kernenergie te vervangen ? In wélke landen is dat het geval ? Volgens mijn inlichtingen enkel in Denemarken en Noorwegen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...het-buitenland
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:08   #955
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee, jij wauwelt over geld en meent iets nuttig te zeggen over veiligheid, maar op geen van beide punten heb je nog maar het flauwste idee waar de klepel hangt.
En jij, weet je wel waar je kop staat, en wat je allemaal uit je botten slaat ? Man man, van alle pro-kernenergie-freaks hier aanwezig ben je wel degene met de minste argumenten. Enkel winstbejag druipt van je pretentieus gewauwel af...En niet de minste verantwoordelijkheidszin.
Gelukkig heb jij nergens niks te zeggen, vertegenwoordig je geen enkele overheid, het zou een ramp zijn...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:09   #956
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
1/ Een vliegtuig dat neerstort is natuurlijk een erg ongeluk, maar het is een éénmalig ongeluk. Eens dat het gebeurd is, telt men de doden, en afgelopen. Daardoor gaan geen generaties lang gehandicapte kinnnekes geboren worden, en stukken grond eeuwenlang onbewoonbaar worden...
Behalve als het vliegtuig op een kerncentrale stort natuurlijk, dan zou het er wel anders aan toe kunnen gaan...
2/ Waar en door wie word er dan zo hard aan het opwekken van groene stroom gewerkt ? En dan nog wel met het doel op de langen duur volledig de kernenergie te vervangen ? In wélke landen is dat het geval ? Volgens mijn inlichtingen enkel in Denemarken en Noorwegen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...het-buitenland
²

Men zal de ingenieurs onder ons achter de voeten moeten zitten om dit prangende vraagstuk op te lossen.
De regering zal ook eens ferm uit de hoek moeten komen om het energie verbruik in het algemeen te kortwieken.

En dat kan voor een stuk. Verbod op verlichting van bv winkel etalages tijdens daglicht. Verbod op airco beneden een zekere graad Celsius. Verbod op verwarming boven een zekere graad Celsius.
En zo kunnen we samen zonder problemen te ondervinden misschien al 20 of 30% van ons energie verbruik aan banden leggen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:15   #957
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De straling die men in Tokyo momenteel meet is enkel de straling van wat stoom en vuile deeltjes die in de wind zijn verspreid. Bij een meltdown komt de kern vrij te liggen en zal je echt wel wat anders beginnen meten.
En het verschil met een atoombom is dat een atoombom ontploft en de oorzaak van de straling weg is...de straling blijft natuurlijk aanwezig voor langere tijd. Bij een meltdown blijft het stralen continu, zoals er continu een atoombom zou ontploffen maar dan zonder de ontploffing. Tot men het kan afschermen...in zoverre dat dit dan nog lukt.

Trouwens waarom denk je dat ze water op de koepels gieten?
Niet om de staven af te koelen, dat lukt niet met een koepel er over heen.
Om te voorkomen dat de mantel, het beton uiteenspat.
Beton spat uiteen bij grote hitte.
die koepel is van staal, en dat water kookt weg dus moeten ze erbijgieten ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:16   #958
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het probleem met zeewater is dat door die jodium en andere bestanddelen de hitte nog hoger kan worden.
Nu ja, het is het beste dat ze voorhanden hebben in het allerslechtste geval. Dus zeewater dan maar.
de hitte wordt niet groter, je krijgt meer radioactieve deeltjes in de lucht: Chloor, waterstof, zuurstof door hydrolyse, jodium, etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:19   #959
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
die koepel is van staal, en dat water kookt weg dus moeten ze erbijgieten ?
De koepel is van staal, maar hoe gaan ze water dat wegkookt heraanvullen door er vanop pakweg 100m afstand (een gok) of van 100m erboven water op te gooien? Het lijkt mij niet dat men water door staal kan doen gaan? (Ik denk dat dat het punt is dat Mambo probeerde maken: dat het water niet dient voor de staven maar voor de koepel)
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 00:20   #960
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de hitte wordt niet groter, je krijgt meer radioactieve deeltjes in de lucht: Chloor, waterstof, zuurstof door hydrolyse, jodium, etc
In De Standaard is er al meermaals gemeld dat zonder het koelwater de temperatuur zou stijgen.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be