Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2009, 16:45   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet zo fulmineren.

Het is voldoende windmolens op onzichtbare locaties te plaatsen.

Bv in de Ardennen, tussen de bomen en in de dalen tussen de heuvels.
Men kan toch ook de appartementsgebouwen onder de grond steken, dan hoef ik daar ook niet op te kijken.
En steek de snelwegen en straatverlichting dan ook direct onder de grond.
Maar windmolens hebben nu eenmaal open vlakte nodig, waar het goed en bijna constant waait.
Trouwens in de Ardennen staan er ook windmolens.
Trouwens kijk de andere kant uit dan moet je niet op de windmolens kijken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 17:03   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men kan toch ook de appartementsgebouwen onder de grond steken, dan hoef ik daar ook niet op te kijken.
En steek de snelwegen en straatverlichting dan ook direct onder de grond.
Maar windmolens hebben nu eenmaal open vlakte nodig, waar het goed en bijna constant waait.
Trouwens in de Ardennen staan er ook windmolens.
Trouwens kijk de andere kant uit dan moet je niet op de windmolens kijken.
Ik zou in elk geval ministeries en archieven en opslagplaatsen en werkruimtes zoveel mogelijk onder de grond willen zien.

Auto's vind ik ook lelijker dan zo'n windmolen, en het voordeel van die laatste is dat je tenminste weet w�*�*r die zich gewoonlijk bevindt. Als je er niet wil op kijken, kan je daar wel een mouw aanpassen.

Als je ooit op een vrije dag in een rustig bos wat wilde uitblazen, en je hoorde, zag, èn rook vervolgens zo'n onvoorspelbare aardoliezuiper, dan weet je zo'n windmolen op een of andere manier vaagweg ergens toch wel te waarderen.



Ik heb echter ook horen zeggen dat er nu gewerkt wordt aan de ontwikkeling van verticale windturbines, waarvan de energie-opbrengst gevoelig hoger zou liggen dan die van de 'klassieke' windmolens.

De 'torens' waarbinnen zo'n turbines zouden worden geïnstalleerd, hoeven niet zo hoog te worden gebouwd, en omdat ze bovendien geen wieken nodig hebben, zullen ze wellicht minder gemakkelijk als 'storend' worden ervaren.

Zelf vind ik ze echt niet lelijk, al bedroeft het gebrek aan creativiteit in het design en de kleuring mij toch een beetje.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 17:29   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zou in elk geval ministeries en archieven en opslagplaatsen en werkruimtes zoveel mogelijk onder de grond willen zien.

Auto's vind ik ook lelijker dan zo'n windmolen, en het voordeel van die laatste is dat je tenminste weet w�*�*r die zich gewoonlijk bevindt. Als je er niet wil op kijken, kan je daar wel een mouw aanpassen.

Als je ooit op een vrije dag in een rustig bos wat wilde uitblazen, en je hoorde, zag, èn rook vervolgens zo'n onvoorspelbare aardoliezuiper, dan weet je zo'n windmolen op een of andere manier vaagweg ergens toch wel te waarderen.



Ik heb echter ook horen zeggen dat er nu gewerkt wordt aan de ontwikkeling van verticale windturbines, waarvan de energie-opbrengst gevoelig hoger zou liggen dan die van de 'klassieke' windmolens.

De 'torens' waarbinnen zo'n turbines zouden worden geïnstalleerd, hoeven niet zo hoog te worden gebouwd, en omdat ze bovendien geen wieken nodig hebben, zullen ze wellicht minder gemakkelijk als 'storend' worden ervaren.

Zelf vind ik ze echt niet lelijk, al bedroeft het gebrek aan creativiteit in het design en de kleuring mij toch een beetje.
Ik woon in een zeer rustige landelijke omgeving.
Vorig weekend werd de rust hier verstoort door stadsmensen die hier kwamen genieten van de rust en kalmte. Muziek en lawaai van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Stinkende diesel die een heel weekend aan en afrijden.
Wielerterroristen die op elkaar roepen en schreeuwen.
Ik ben blij dat het weekend terug voorbij is, nu kan ik tenminste de vogels terughoren fluiten en de windmolens horen zoeven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 17:35   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik woon in een zeer rustige landelijke omgeving.
Vorig weekend werd de rust hier verstoort door stadsmensen die hier kwamen genieten van de rust en kalmte. Muziek en lawaai van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Stinkende diesel die een heel weekend aan en afrijden.
Wielerterroristen die op elkaar roepen en schreeuwen.
Ik ben blij dat het weekend terug voorbij is, nu kan ik tenminste de vogels terughoren fluiten en de windmolens horen zoeven.
Ik begrijp uw ergernis,

voel plaatsvervangende schaamte voor die soort stadsbewoners,

en hoop dat die soort niet de enige is.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 07:51   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik begrijp uw ergernis,

voel plaatsvervangende schaamte voor die soort stadsbewoners,
Tuurlijk is zo een gedrag storend, maar over het algemeen zijn stadsbewoners veel kleinere gebruikers van "natuurruimte" dan plattelandsbewoners.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 10:16   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tuurlijk is zo een gedrag storend, maar over het algemeen zijn stadsbewoners veel kleinere gebruikers van "natuurruimte" dan plattelandsbewoners.
Nee en ja. Voor de dagjestoeristen gaat dit wel op, zolang je hun eten,energie, transport en industrie niet in rekening breng.
Voor de weekendverblijvers gaat dit echter niet op, want zij hebben vaak grote stukken natuurgebied opgekocht om hun weekendverblijf op te kunnen plaatsen en men laten even vaak als de dagtoeristen hun vuil gewoon rond zwerven, de gemeente zal het wel opkuisen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 10:51   #67
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men kan toch ook de appartementsgebouwen onder de grond steken, dan hoef ik daar ook niet op te kijken.
En steek de snelwegen en straatverlichting dan ook direct onder de grond.
Maar windmolens hebben nu eenmaal open vlakte nodig, waar het goed en bijna constant waait.
Trouwens in de Ardennen staan er ook windmolens.
Trouwens kijk de andere kant uit dan moet je niet op de windmolens kijken.
moesten appartementsgebouwen gewoon met de rug tegen de autostrade gebouwd worden, en zo de autostrades overbouwen, zou je kunnen verwachten dat je altijd droog rijdt, en dat iedereen die in het appartement woont een vrij uitzicht heeft zonder ook maar één autostrade te zien.
De bewoning zou dan een lange autostrade-lintbebouwing zijn, maar de efficientie die daar vanaf zou gaan zou nogal plaatstechnisch fantastisch zijn
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 11:30   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
moesten appartementsgebouwen gewoon met de rug tegen de autostrade gebouwd worden, en zo de autostrades overbouwen, zou je kunnen verwachten dat je altijd droog rijdt, en dat iedereen die in het appartement woont een vrij uitzicht heeft zonder ook maar één autostrade te zien.
En geregeld eens een camion in je salon als de chauffeur in 't slaap is gevallen ?
Enfin, ik hoop dat de geluids en gas isolatie heel goed gedaan is
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 15:29   #69
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men kan toch ook de appartementsgebouwen onder de grond steken, dan hoef ik daar ook niet op te kijken.
En steek de snelwegen en straatverlichting dan ook direct onder de grond.
Maar windmolens hebben nu eenmaal open vlakte nodig, waar het goed en bijna constant waait.
Trouwens in de Ardennen staan er ook windmolens.
Trouwens kijk de andere kant uit dan moet je niet op de windmolens kijken.
Tuurlijk gaat men het verkeer op den duur onder de grond moeten steken, ipv mensen onder de grond vanwege het verkeer.

Ik ben de andere kant beu want daar is het allemaal al helemaal ge-urbaniseerd. Nu moet de voorheen ongerepte oceanische einder aan zijn urbanistisch eind komen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 15:30   #70
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Nimby

Ik heb niets tegen windmolens, maar, zoals de meesten, NIMBY.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 mei 2009 om 15:31.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:01   #71
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb niets tegen windmolens, maar, zoals de meesten, NIMBY.
U doet me denken aan de mensen die vroeger in Parijs protesteerden tegen de Eiffeltoren en hem wilden afbreken............
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:20   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb niets tegen windmolens, maar, zoals de meesten, NIMBY.
Ik woon op de derde verdieping van een flatgebouw, en heb achteraan een balkonnetje van zo'n 2 vierkante meter. Maar ik heb er ook uitzicht op de daken van de herenhuizen, en de binnentuintjes. In één daarvan staat een perelaar, die in de bloeitijd lekker ruikt, en waar nu een koppel eksters een nest bouwden. Ik geef toe dat ik het spijtig zou vinden mocht die perelaar plaats moeten maken voor een windmolen.

Vooraan is een drukke straat, vlakbij een kruispunt met verkeerslichten. Het zou ook mogelijk zijn van dat kruispunt een rotonde te maken, en dan mag daar in het midden wat mij betreft gerust een hoge windmolen op gebouwd worden.

Er is ook nog een pompstation, naast het flatgebouw. Dag in dag uit produceert dat geuren en geluiden die als 'storend' kunnen worden omschreven. Ik ruil met plezier dat pompstation in voor een windmolen, dat zouden ze mij geen twee keer moeten vragen, wees maar gerust!

Als dat ooit ontwikkeld wordt, wil ik zelfs een binnenhuis-windturbine-centrale, dat zullen ze ook geen twee keer moeten vragen.

In een buis die van de voorkant naar de achterkant van het gebouw leidt zal het wellicht altijd tochten: telkens als ik zowel vooraan als achteraan een raam openzet, en ook de deuren van de ruimtes ertussen openlaat, waaien alle papieren in het rond, en klapt eerder vroeg dan laat een deur met een luide knal weer dicht.
Met behulp van micro-technologie kan die energie toch worden benut?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:24   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
U doet me denken aan de mensen die vroeger in Parijs protesteerden tegen de Eiffeltoren en hem wilden afbreken............
Ik denk wel dat technologisch en toeristisch gezien als wij hier 8000 windmolens van 5 megawatt gaan gepoot hebben, een mundiaal curiosum gaan zijn, het 8ste wereldwonder van selfsufficiency...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:24   #74
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

We zijn gewoon met veel te veel op deze bol. Eigenlijk verdraagt onze aarde maar 1 miljard parasieten van onze soort.

Dringend tijd om wereldwijd werk te maken van geboortebeperking.

Maar dit is eigenlijk een andere discussie.
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:27   #75
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik woon op de derde verdieping van een flatgebouw, en heb achteraan een balkonnetje van zo'n 2 vierkante meter. Maar ik heb er ook uitzicht op de daken van de herenhuizen, en de binnentuintjes. In één daarvan staat een perelaar, die in de bloeitijd lekker ruikt, en waar nu een koppel eksters een nest bouwden. Ik geef toe dat ik het spijtig zou vinden mocht die perelaar plaats moeten maken voor een windmolen.

Vooraan is een drukke straat, vlakbij een kruispunt met verkeerslichten. Het zou ook mogelijk zijn van dat kruispunt een rotonde te maken, en dan mag daar in het midden wat mij betreft gerust een hoge windmolen op gebouwd worden.

Er is ook nog een pompstation, naast het flatgebouw. Dag in dag uit produceert dat geuren en geluiden die als 'storend' kunnen worden omschreven. Ik ruil met plezier dat pompstation in voor een windmolen, dat zouden ze mij geen twee keer moeten vragen, wees maar gerust!

Als dat ooit ontwikkeld wordt, wil ik zelfs een binnenhuis-windturbine-centrale, dat zullen ze ook geen twee keer moeten vragen.

In een buis die van de voorkant naar de achterkant van het gebouw leidt zal het wellicht altijd tochten: telkens als ik zowel vooraan als achteraan een raam openzet, en ook de deuren van de ruimtes ertussen openlaat, waaien alle papieren in het rond, en klapt eerder vroeg dan laat een deur met een luide knal weer dicht.
Met behulp van micro-technologie kan die energie toch worden benut?
Ik had tien jaar geleden al een kennis die zijn buren gek dreef van de geluidsoverlast met zijn persoonlijk windmolentje.

Maar ok, windmolens missstaan misschien niet in urbane zones.

De meesten willen ze echter niet, Not In My Backyard, zeggen ze dan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:27   #76
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
We zijn gewoon met veel te veel op deze bol. Eigenlijk verdraagt onze aarde maar 1 miljard parasieten van onze soort.

Dringend tijd om wereldwijd werk te maken van geboortebeperking.

Maar dit is eigenlijk een andere discussie.
Id.

Dat is pas echt tegen windmolens vechten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:32   #77
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Id.

Dat is pas echt tegen windmolens vechten.
Dat zou nu een eerlijke groene boodschap zijn, halveer de bevolking we doen aan geboortebeperking: alle mensen die niet sustainable leven of met een te grote eco-footprint mogen zich niet voortplanten...

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 mei 2009 om 16:32.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:37   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
moesten appartementsgebouwen gewoon met de rug tegen de autostrade gebouwd worden, en zo de autostrades overbouwen, zou je kunnen verwachten dat je altijd droog rijdt, en dat iedereen die in het appartement woont een vrij uitzicht heeft zonder ook maar één autostrade te zien.
De bewoning zou dan een lange autostrade-lintbebouwing zijn, maar de efficientie die daar vanaf zou gaan zou nogal plaatstechnisch fantastisch zijn
Dit vind ik erg interessant, al zou ik mij bij de herinrichting van ons landschap zeker niet tot het overbouwen van autostrades beperken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:43   #79
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat zou nu een eerlijke groene boodschap zijn, halveer de bevolking we doen aan geboortebeperking: alle mensen die niet sustainable leven of met een te grote eco-footprint mogen zich niet voortplanten...
Dat is niks om mee te lachen hoor. Daar moet serieus over nagedacht worden.

Ik reken de paus en andere religieuze spreekbuizen derhalve bij de "officiële" massamoordenaars en ecologische terroristen van deze aarde omwille van het promoten van ongebreidelde voortplanting van onze soort.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb echt niets tegen kinderen (heb er zelf 2), maar 4, 5, 6 of meer kinderen is ronduit misdadig in dit tijdperk.

Laatst gewijzigd door Infowarrior : 26 mei 2009 om 16:45.
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 16:48   #80
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
U doet me denken aan de mensen die vroeger in Parijs protesteerden tegen de Eiffeltoren en hem wilden afbreken............

Dat was natuurlijk verkeerd. Het was Parijs, dat moest afgebroken worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be